Problem med 4850 i CrossFire

Permalänk

Problem med 4850 i CrossFire

Lade igår 4850 i Crossfire i datorn, har en bridge mellan korten men nu när jag kollat runt lite så har många två bridgar mellan korten, klarar man sig med en eller måste man ha två för att få catalyst att hitta att man har crossfire?

För alla som har crossfire har fått upp en flik i Catalyst om CrossFire men jag fick inte upp någon sådan flik, så vad kan jag ha fel?

Testade att radera bort ATI drivrutinerna och installera om men det hjälpte inte, så är väldigt tacksam för svar!

Övriga komponenter i datorn:

Intel iCore3-530 @ 3,4Ghz
Asus P7H57D-V EVO
2x2GB Kingston 1333mhz
2x HD4850 Sapphire och Powercolor
650 GX CoolerMaster
160GB + 1TB HDD

Permalänk
Medlem

antar att du pluggat i strömkabeln på det andra kortet?
räcker med en crossfirebrygga
senaste drivisen?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Antielefant

Fungerar korten var för sig?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

har pluggat i strömkablarna på båda korten och fläktarna snurrar på båda korten, lite det som jag tänkte, testade med senaste drivrutinen ja, men fattar inte varför fliken CrossFire kommer upp eller är det någonstans man måste enabla det eller?

Korten fungerar var och för sig, testade det med.

Permalänk

Läste just på ATI's CrossFire FAQ och där stod det att om inte CrossFire fliken kommer till CCC skall man flasha biosen, tror ni detta kanske hjälper?

"Problem: The crossfire option is not selectable in the CCC. Both cards appear in the device manager correctly, both cards operate (you can use all outputs if you want). The second card appears in CCC as disabled unless it is connected to a display. The crossfire option is simply not there.

Solution: This is a bios issue. The new cards have fixed bios. If you have this issue you can usually use crossfire in 8.10 drivers or before. A bios flash is the ONLY way to fix this issue. You have to have either a reference card that can be flashed by a new bios from a source such as techpowerup or your manu7facturers site. If you have a non-reference design you are every much at the mercy of your manufacturer producing a new bios. Only one of your cards needs to have a glitched bios for this issue. I wont get into why this issue cropped up, but ATI issued a new bios to its partners and it is in the partners court to support this issue. I have posted instructions on how to flash a bios in "the no crossfire option bug" thread. Please ask if you cant find it and need help. Unless you flash to a bios from your manufacturers site, using their tools, this will void any warranty (usually)."

Permalänk

flashade just biosen men hjälpte endå inte, vad kan vara fel?

Permalänk
Antielefant

på båda korten?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

menar du så att jag flashat när både korten varit i huvud pci-e uttaget eller?

Permalänk
Antielefant

Eller flashat dem ett och ett (alltså bara ett i datorn åt gången) för den delen, vilket är lättaste sättet att veta att båda är flashade.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

nä det har jag inte gjort, har flashat ena kortet ensam och andra flashade jag med båda, ska testa andra ensam och se vad som händer

Permalänk

har flashat båda korten enskilt nu och fungerar endå inte, är det nyaste drivrutinen som kan fela eller?

Permalänk
Antielefant

Kan vara, backa till typ 10.4 eller tidigare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

hjälpte inte de heller eftersom den drivrutinen vill inte catalyst starta upp i, skall testa med att installera windows 7 på nytt och se vad som händer.

Permalänk

installeradee om windows 7, testade med en massa drivrutiner, böt plats på korten, men fortfarande inget Crossfire i CCC, kommer snart inte på nya saker mer