Version 1.1 av OpenCL specificeras

Den öppna beräkningsstandarden OpenCL har nått version 1.1. Nytt är bland annat stöd för fler datatyper samt bättre integration med OpenGL.

OpenCL är ett gränssnitt för parallellprogrammering, till exempel generella beräkningar på grafikkortet. Tekniken liknar Nvidias CUDA eller DirectCompute, skillnaden är att den inte är belagd med någon licensavgift vilket innebär att det är fritt att bygga in stöd i både hårdvara och mjukvara. Bakom standarden står Khronos Group med representanter från bland annat Nvidia och AMD.

Rigg001.jpg

Version 1.1 innebär en hel del förändringar och förbättringar. Arbetsgruppen introducerar bland annat stöd för nya bildformat och vektorer med tre komponenter samt utökar möjligheten till integration med OpenGL. Nytt är också ett C++-baserat API samt ett test för att se om mjukvara följer standarden.

The clear commercial opportunity to unleash the power of heterogeneous parallel processing that drove multiple OpenCL 1.0 implementations has also fueled the ongoing industry cooperation to create OpenCL 1.1. The OpenCL 1.1 specification is being released 18 months after OpenCL 1.0 to enable programmers to take even more effective advantage of parallel computing resources while protecting their existing investment in OpenCL code.

Hela ändringsloggen finns tillgänglig på Khronos Groups webbplats. Stöd för OpenCL finns i färska drivrutiner från både AMD och Nvidia. Gränssnittet gör sig bäst med moderna grafikkort i AMD:s Radeon HD 5000-serie och Nvidias GTX 200-serier eller nyare.

Skicka en rättelse
53

EU ger Telias TV4-affär grönt ljus

EU godkänner Telias förvärv av Bonnier Broadcasting där TV4 ingår, något svenska regeringen av mediepolitiska skäl starkt motsätter sig. Läs mer

0

Star Wars Jedi: Fallen Order får officiellt stöd med Geforce 441.20 WHQL

Inför fredagens lansering av Star Wars Jedi: Fallen Order släpper Nvidia en ny drivrutin, men officiellt stöd för spelet. Läs mer

20 ÅR
16

AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Hur kommer den stationära datorn se ut om 10 år? Ingen vet med säkerhet, men AMD:s teknikchef siade om saken på SweClockers Live! Läs mer

20 ÅR
12

Stort bildspel från SweClockers Live!

På Skyddsrummet i Stockholm blev det en storartad nördkväll. Häng med när vi visar runt i ett matigt galleri med proffsiga foton! Läs mer

44

Ny trailer för Sonic the Hedgehog – han är inte längre skitful!

Gotta Go Fast! Nu med ny design, som gör att vi kanske slipper ta med den extra stora skämskudden till biopremiären. Läs mer

52

Google Stadia får Red Dead Redemption 2 till lanseringen den 19 november

Det blir ett dussin spel till Google Stadia vid lansering. Inledningsvis handlar det om bekanta titlar, däribland hela Tomb Raider-trilogin. Läs mer

30

Klassisk NES-kontroller blir datormus

Med svensk design får Nintendos klassiska 8-bitars spelkonsol NES nytt liv genom det trådlösa pekdonet 8bitdo N30. Läs mer

21

AMD jagar ikapp Nvidia och Intel – arbetar på stöd för pixelskalning

Ny kod för AMD:s Linux-drivrutiner avslöjar att bolaget slår följe med Intel och Nvidia med stöd för så kallad pixelskalning. Läs mer

76

Microsoft Defender släpps till Linux

Microsofts kärleksaffär med Linux fortsätter. Nu framgår att antivirusverktyget Microsoft Defender släpps till plattformen. Läs mer

20 ÅR
14

SweClockers Live! – häng med Jonas på rundtur i händelsernas centrum

Missade du SweClockers Live! och undrar varför det var den bästa kvällen någonsin? Häng med Jonas på rundtur från kvällen i Skyddsrummet! Läs mer

300

Vad tycker du om mikrotransaktioner i spel?

En nyhet om att Diablo IV får kosmetiska mikrotransaktioner väckte starka åsikter. Vi lyfter frågan och undrar vad du tycker om mikrotransaktioner i spel? Läs mer

48

Acer Predator X35 – lyxig VA-spelskärm med 200 Hz G-Sync Ultimate och HDR1000

SweClockers testar Acers skärm med en påkosta 200 Hz VA-panel och 1 000 nits HDR. Skärmens egenskaper faller in i konceptet "lika samma, fast annorlunda". Läs mer