Högre prestanda med ray tracing i senaste DirectX 12

Högre prestanda med ray tracing i senaste DirectX 12

Microsoft avtäcker kommande funktioner i DirectX 12 och ray tracing-gränssnittet DXR. Bland nyheterna finns bättre stöd för strömmande högupplösta texturer.

Microsoft uppdaterar operativsystemet Windows 10 på regelbunden basis, men grafikgränssnittet DirectX förändras inte riktigt lika frekvent. Nyheter i funktionsväg är dock på väg i en kommande uppdatering, och denna sällskapas dessutom av den första uppdateringen av ray tracing-gränssnittet DXR.

I ett blogginlägg på utvecklarportalen Devblogs beskriver Microsoft nu nyheterna i de båda gränssnitten. Uppdateringen av DirectX Raytracing (DXR) till version 1.1 blir det första funktionstillägget sedan gränssnittet introducerades i oktober 2018. Nyheterna fokuserar till största del på att göra exekvering av ray tracing mer effektivt, bland annat genom adaptiva algoritmer.

Med adaptiva algoritmer kan antalet ljusstrålar för ray tracing-scener bestämmas när koden exekveras på grafikkortet, vilket gör tekniken mer anpassningsbar för grafikkretsens kapacitet. En ny funktion vid namn Inline Raytracing introduceras också vilken gör det mindre komplicerat för utvecklare att implementera tekniken.

Att utvecklare nu kan kontrollera schemaläggningen av renderingsprocessens olika steg innebär också att DXR kan beräkna exempelvis fysik och dolda element i scener (eng. occlusion culling). Till sist har även processen för ray tracing-rendering utökats med fler shaders, vilket ska göra exekveringen mer effektiv än i DXR 1.0.

Mesh shaders and amplification shaders are the next generation of GPU geometry processing capability, replacing the current input assembler, vertex shader, hull shader, tessellator, domain shader, and geometry shader stages

Nyheterna i DirectX 12 är också relativt signifikanta. En av de stora nyheterna är något som kallas Mesh Shaders, vilket Microsoft lyfter fram som nästa stora steg för beräkning av geometri. Detta steg i renderingsprocessen kombinerar vad som tidigare var flera steg, med bland annat tesselering, vertex shaders, geometri-shaders och mer därtill. Målet med Mesh Shaders är att förbättra både prestanda och flexibilitet för beräkning av geometri.

MeshShaderPipeline.jpg

I praktiken ska detta låta utvecklare sortera bort beräkningar av objekt som inte syns (eng. geometry culling) utan att behöva skicka nya koordinater för renderingen, vilket förbättrar prestanda. Mesh Shader-steget föregås även av steget Amplification Shader där bland annat tesselering beräknas.

Den andra stora funktionen som tillförs är något som kallas Sampler Feedback. Denna ligger till grund för en förbättring som ger utvecklare mer finmaskig kontroll över vilka delar av högupplösta texturer som ska läsas in. Moderna spel med öppna spelvärldar och högupplösta texturer sätter tung belastning på laddningstider och grafikminne, något som effektiviseras via Sampler Feedback.

Uppdateringarna tillför även en rad andra mindre effektiviseringar av utvecklares verktygslådor. De nya funktionerna i DirectX 12 och DXR 1.1 inkluderas i nästa stora uppdatering av Windows 10, som släpps under första halvåret år 2020.

Läs mer om Microsoft DirectX:

Skicka en rättelse
14

Legendariska 3dfx Voodoo kan bli Lego-kit

En entusiast har föreslagit att det legendariska Voodoo-grafikkortet ska bli byggsats, något nära 1 500 personer backar. Läs mer

I samarbete med Gigabyte Aorus
23

Vi bygger lyxig speldator till FZ med Gigabyte Aorus

Calle från FZ kammar hem en hög komponenter för sisådär 35 000 kronor. Genast skriker han om hjälp med att bygga ihop allting. Läs mer

20

Test: Corsair K95 Platinum XT – halvnytt med få nyheter

Corsair K95 uppdateras med Double-shot-tangenter och får stöd för Elgato Stream Deck. Häng med till testlabbet för en genomgång. Läs mer

I samarbete med NZXT
48

Testpilot: NZXT H1 – kompakt chassi med inbyggd vattenkylning och nätaggregat

Trenden med riktigt små chassin omfamnas av NZXT, som med förmonterad kylare och nätaggregat vill konvertera ofrälsta entusiaster. Läs mer

14

Micron hoppar på HBM2-tåget

Under året ska minnesmakaren Micron göra entré med eget HBM2-minne – år efter rivalerna Samsung och SK Hynix. Läs mer

18

Zombieskjutaren World War Z gratis

Epic Games Store bjuder på fjolårets moderna tappning av tidlösa Left 4 Dead – gratis fram till den 2 april 2020. Läs mer

31

Intel Core i9-10980HK får åtta kärnor och turbofrekvens på 5,3 GHz

Med mobila Comet Lake-H-processorer ska Intel passera 5,0 GHz med marginal, om temperatur och strömbudget tillåter. Läs mer

64

Från butik till ytterdörren – vi granskar hemleveranser och villkor

Hemleveranser från butik till din dörr är här för att stanna, men hur ligger svenska hårdvarubutiker till egentligen? Läs mer

52

Quiz: Vad kan du om nästa generations spelkonsoler?

Både Sony och Microsoft har lyft på skynket för tekniska detaljer om Xbox Series X och Playstation 5. Vad kan du om de båda? Läs mer

48

SweClockers för datorer får bredare design

Som ett första steg i en mer genomgripande omdaning breddas artikelvyn. Detta följs snart av samma designförändring på fler håll. Läs mer

30

Swish kommer till Huawei App Gallery

En viktig pusselbit faller på plats när Huaweis egna applikationsbutik App Gallery får betaltjänsten Swish. Läs mer

25

Microsoft Flight Simulator-utvecklare pratar multiplayer

I Flight Simulator 2020 får flygfantaster flera möjligheter att dela luftrummet med andra spelare i multiplayer-lägen. Läs mer