Googles artificiella intelligens är stormästare i Starcraft II

Googles AI-system Alphastar vinner i Grandmaster-ligorna i Starcraft II genom att spela på lika villkor med mänskligt motstånd.

Google är ett företag med många divisioner under dess bälte, och Deepmind är ett av dessa. Företaget utvecklar den artificiella intelligensen Alphago som bland annat lyckats bräcka den mänskliga världsmästaren i brädspelet Go. Tidigare i år lyckades den även med bedriften att besegra två toppspelare i datorspelet Starcraft II.

starcraft2.jpg

Alphastar som det gröna Zerg-laget vinner en match mot den mänskliga Terran-motståndaren.

Den imponerande bedriften utfördes dock via ett applikationsgränssnitt (API) som lät Alphago utföra musklick med mekanisk precision över utvalda banor och endast med rasen Protoss. Detta gav Alphago ett orättvist övertag över det mänskliga motståndet, och inte en helt realistisk bild över en Starcraft II-spelares skicklighet.

Deepmind meddelar att systemet, som nu kallas Alphastar, kan besegra nästan 100 procent av mänskliga spelare i Starcraft II, med samma fysiska gränssnitt dessutom. Bedriften beskrivs i en vetenskaplig rapport i publikationen Nature.

Nu spelar Alphastar enligt samma förutsättningar som mänskliga spelare, det vill säga över Battle.net, på samtliga kartor och spelets tre raser Zerg, Protoss och Terran. Efter en serie onlinematcher rankade Alphastar högre än 99,8 procent av det mänskliga motståndet, och vann titeln Grandmaster för samtliga tre raser.

I ett blogginlägg beskriver upphovsmännen bakom Alphastar hur bedriften åstadkommits. Fundamentalt bygger den på något som kallas förstärkt inlärning (eng. reinforced learning), där systemet spelar miljontals matcher och drar lärdomar från samtliga omgångar. Med lärdomarna i åtanke beräknar AI:n vilka drag som är mest troliga, och vilka motdrag som mest sannolikt leder till vinst.

Ett liknande system tillämpades under de tidigare försöken med Alphago-varianten i Starcraft, men den nya bedriften bygger på ett mer komplext system med flera lager av neurala nätverk som bearbetar inlärda strategier med en trädsökningsprincip som kallas Monte Carlo-metoden.

Enligt Gary Kasparov, den forne världsmästaren i schack, särskiljer sig Alphastar från tidigare AI-system på så sätt att systemet genererar egen kunskap. Detta till skillnad från tidigare varianter som genererar kunskap på förhand vilken sedan tillämpas under matcher.

Alphastar lär sig genom en process där två AI-system kallade "main agents" spelar för att vinna mot allt motstånd, medan diverse stödsystem kallade "exploiter agents" hjälper huvudsystemen genom att exponera deras misstag. Genom att upprepa denna process miljontals gånger för samtliga raser och banor har Alphastar undan för undan lärt sig hur den ska undvika de vanligaste misstagen i olika scenarion.

I’ve found AlphaStar’s gameplay incredibly impressive – the system is very skilled at assessing its strategic position, and knows exactly when to engage or disengage with its opponent. And while AlphaStar has excellent and precise control, it doesn’t feel superhuman – certainly not on a level that a human couldn’t theoretically achieve. Overall, it feels very fair – like it is playing a ‘real’ game of StarCraft

Deepminds blogginlägg innehåller även uttalanden från professionella Starcraft II-spelare, vilka lyfter fram att Alphastar imponerar utan att kännas övermänskligt bra. Dess spelstil uppges också visa prov på att det finns mycket att lära för mänskliga spelare gällande strategiska möjligheter i Starcraft II.

Läs mer om Google Deepmind:

Skicka en rättelse
4

Apples Pro Display XDR säljstartas – 32 tum med 6K-upplösning

Apples nya proffsskärm bjuder på hög ljusstyrka, 6K-upplösning och det saftigt prissatta tillbehöret Pro Stand. Läs mer

11

Nvidia varumärkesskyddar Hopper – följer upp arkitekturen Ampere

Allt mer pekar mot att datorforskaren Grace Hopper ger namn åt en framtida arkitektur från Nvidia, som ansöker om varumärkesskydd. Läs mer

23

Intels färdplan täcker in 7, 5, 3, 2 och 1,4 nanometer till år 2029

Efter problemen på 10 nanometer avser Intel återvända till en ordning med en ny teknik vartannat år. Anhalt 2029 – 1,4 nanometer. Läs mer

23

Intels processorkryptering kan luras med manipulerad spänning

Sårbarheten Plundervolt gör det möjligt att knäcka Intel-processorers krypteringsfunktion, detta genom manipulering av spänning. Läs mer

104

Elgiganten efter Black Friday-kön: "Vi förstår er frustration"

Elgiganten fick stor uppmärksamhet under Black Friday för sitt kösystem. Nu bemöter bolaget kritiken och svarar på frågor i forumet. Läs mer

84

Apple Mac Pro säljstartar – börjar på 71 995 kronor

Mac Pro återvänder till tornmodell med 28 processorkärnor, dubbla grafikkort i och upp till 1,5 TB primärminne. Läs mer

53

AMD släpper drivrutinen Radeon Software Adrenalin 2020 Edition

Med ett helt nytt användargränssnitt släpper AMD sin senaste stora uppdatering av drivrutinen Radeon Software med flertalet nya funktioner. Läs mer

27

Test: HP Envy X360 – ljusstark bärbar dator med AMD Ryzen 7 3700U

Med AMD Ryzen och stilig design till bra pris har HP väckt stor uppmärksamhet med Envy 360X. Nu sätter SweClockers datorn på prov! Läs mer

73

I butiken: SweClockers Hexagon Mousepad – vår alldeles egen musmatta!

Nu är det äntligen dags. Efter månader av väntan finns SweClockers vrålsnygga musmatta att beställa – dessutom med fri frakt! Läs mer

18

Western Digital Blue SN550 är lågpris-SSD med TLC-minne

Med WD Blue SN550 kombinerar Western Digital TLC-baserad SSD-lagring med hög kapacitet och pris i nivå med QLC-enheter. Läs mer

1299

Vilken var din första dator?

Nya systembyggen i all ära, men minns du var allt började med din allra första dator? Dela med dig i forumtråden! Läs mer

I samarbete med Fractal Design
1

Vinn datorbyggarpaket med Fractal Design!

I en ny tävling med Fractal Design och svenskarna bakom GTFO får du chansen att vinna ett chassi, nätaggregat och fläktar till jul. Läs mer