Deepminds AI "Alphastar" slår professionella spelare i Starcraft II

Efter att ha tränat i motsvarande tusentals år och nyttjat stora mängder beräkningskraft tog Deepmind fram en komplex AI, som nu lyckats slå två proffsspelare i Starcraft II.

Utvecklingstakten av AI ökar lavinartat, där allt mer pengar och tid läggs på området. År 2014 förvärvade Google AI-utvecklaren Deepmind, som sedan dess nyttjat maskininlärning och avancerade algoritmer för att bygga sin AI. Detta kulminerande bland annat i att den vann mot världsmästaren i brädspelet Go 2016.

Sedermera vann även Elon Musks AI-initiativ Open AI mot världsmästaren i Dota 2 år 2017. Nu har det blivit dags för ännu en milstolpe, i och med att Deepminds AI vunnit över två professionella Starcraft II-spelare. Den artificiella intelligensen har begåvats med namnet Alphastar, medan spelarna den mötte utgjordes av Grzegorz "MaNa" Komincz och Dario "TLO" Wünsch.

Starcraft2_battle.jpg

Matcherna var i duellformat med spelaren på ena sidan och AI:n på andra, utan några övriga restriktioner. Per rond spelades fem matcher, varav AI:n vann samtliga. Resultatet har uppnåtts genom intensiv träning, så kallad maskininlärning. Det har gått ut på att "agenter" som sedermera skulle bilda Alphastar fått spela ett stort antal matcher för att lära sig spelet utan och innan.

Deepmind beskriver dock problemet som mer komplext än så, då Starcraft II är ett spel med tydliga "sten, sax, påse"-strategier och många faktorer att ta hänsyn till i realtid. En sådan är att all information inte är synlig för spelaren hela tiden, då kartan aktivt måste rekognoseras. Dessutom finns en ekonomi samt ett stort antal enheter att hantera.

Initialt plockades data ifrån spelet ut, såsom enheters hälso- och skadeattribut. Därefter imiterades vanliga spelares beteende för att styra ekonomi och enheter. Redan här vann Alphastar 95 procent av matcherna mot en AI på svårighetsgraden "Elite". Därefter fick AI:ns agenter spela mot varandra för att förfina sin taktik och lära sig att kontra fler drag.

Totalt kördes tusentals olika agenter i 14 dagar var, där varje agent fick en speltid på motsvarande 200 år. Detta tack vare Googles Cloud Tensor Processing Unit v3 Beta (TPU), en sorts beräkningsenhet med 420 teraflop beräkningskraft. Varje agent tilldelades 16 av dessa TPU:er.

I slutändan sammanfogades de mest effektiva strategierna från alla olika agenter för att bilda den slutgiltiga Alphastar-AI:n. Beroende på motståndaren kan olika variationer av Alphastar nyttjas. Deepmind menar på att detta är ett stort framsteg för AI-utvecklingen, och hoppas kunna lösa än mer komplexa problem inom kort.

Tror du att Alphastar kommer slås när människor förfinat sina taktiker, eller är mästaren i Starcraft II för evigt en AI? Delge dina tankar i kommentarsfältet!

Kommentarer till artikeln

92 debattinlägg

Skicka en rättelse
30

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

23

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
36

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

25

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

142

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

9

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

49

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

77

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer