Xbox Series X får dedikerad krets för 3D-ljud

Xbox Series X får dedikerad krets för 3D-ljud

Med dedikerad hårdvara för ljud ger Xbox Series X utvecklare egna resurser för accelerering av exempelvis 3D-ljud i spel.

Nästa generations spelkonsoler bjuder inte bara på förbättrade komponenter ställt mot sina föregångare. Ett flertal rapporter har tidigare angivit att både Playstation 5 och Xbox Series X bestyckas med dedikerade kretsar för hårdvaruaccelererade beräkningar av ljud, och en sådan krets bekräftas nu för Xbox Series X, rapporterar VGC.

Uppgifterna kommer från ljudingenjörer hos spelutvecklaren Ninja Theory, vilka köptes upp av Microsofts Xbox-division under år 2018. Studion har tidigare erfarenhet av att jobba med avancerat ljudstöd, där 2017 års Hellblade: Senua's Sacrifice bestyckades med stöd för 3D-ljud (eng. binaural audio).

It’s extremely exciting. We’re going to have a dedicated chip to work with audio, which means we finally won’t have to fight with programmers and artists for memory and CPU power ... We take for granted that graphics are powered by their own video cards. But in audio, we haven’t had anything like that. Now we have some power dedicated to us

Beräkningar av detta 3D-ljud utfördes dock på processorn, och tävlade därmed om systemets resurser. Med den dedikerade ljudkretsen i Xbox Series X behöver inte ljudberäkningar längre tävla med övriga typer av beräkningar, vilket möjliggör mer avancerat stöd.

Det bekräftade stödet följer Microsofts planerade panelpresentation om just hårdvaruaccelererat ljud under spelutvecklarmässan GDC 2020, vilken försenades till sommaren på grund av den rådande oron runt coronaviruset. Konkurrenten Sony har sedan tidigare bekräftat att Playstation 5 får stöd för 3D-ljud, och företaget köpte år 2019 upp Audiokinetic som utvecklar mjukvara för ljudrendering.

Binauralt ljud eller 3D-ljud bygger på att ett ljudsystem simulerar att ljudkällor färdas mellan användarens två öron. Flera olika ljudkällor per öra ökar realismen, men därmed också kraven på beräkningsresurser. Då tekniken fokuserar på förflyttning mellan två öron kommer den primärt till sin rätt vid användning av hörlurar.

En annan ljudingenjör från Xbox-divisionen antydde nyligen att ljudkretsen i Xbox Series X stöder en form av ray tracing för ljud. I spel skulle detta göra det möjligt för utvecklare att dynamiskt simulera hur ljud färdas och förändras i 3D-rummet, något som är väldigt resurskrävande. Genom att låta ljudet beräknas av ray tracing-algoritmer behöver utvecklare inte skräddarsy ljudets beteende i 3D.

Slutligen konstaterar Ninja Theorys ljudingenjörer att den största vinsten med en dedikerad ljudkrets är att utvecklare inte längre behöver begränsas i exempelvis hur många röster som kan stödas i spel. Spelutveckling har varit begränsad i hur många samtidiga röster spelet kan innehålla innan prestanda börjar bli lidande, begränsningar som en dedikerad ljudkrets undanröjer.

En branschikon som inte är riktigt lika övertygad om vinsterna med specialiserad hårdvara för olika uppgifter är grafikgurun John Carmack. I ett Twitter-inlägg lyfter legendaren sina invändningar mot dessa lösningar, och konstaterar att det snarare är tecken på en dåligt organiserad lösning än en fördel. Han konstaterar också att enhetliga beräkningsresurser är mer flexibla och lättare att utveckla för.

Xbox Series X lanseras till julhandeln år 2020, och får då sällskap av rivalen Playstation 5.

Läs mer om hårdvaruaccelererat ljud:

Skicka en rättelse
I samarbete med Lenovo
11

Testpilot: Lenovo Legion 7i – Gaminglaptop med Intel Comet Lake

Björn Endre tar en titt på den bärbara datorn Lenovo Legion 7i, en kompakt dator med toppkomponenter från Intel och Nvidia. Läs mer

6

AMD:s Smartshift-teknik används i blott en bärbar dator i år

Med lanseringen av Ryzen 4000-serien för bärbara lyfte AMD dynamisk strömbudget med Smartshift, men utrullningen går långsamt. Läs mer

I samarbete med Mionix
5

Tävling: Fota designfavoriten – vinn gamingprodukter från Mionix

Svenska gamingmärket Mionix har nyligen sadlat om och hittat tillbaka till sina renodlade gamingrötter. Vi firar med tävling! Läs mer

8

Command & Conquer: Remastered – lördagsstream med Jonas

Ute faller regnet och vad kan då vara bättre än att sparka igång ett av 90-talets bästa RTS – häng med Jonas på en nostalgitripp! Läs mer

73

Nvidia Geforce RTX 3080-kort på bild – möjlig referensmodell med omdanad kylare

På forumet Chiphell syns nu bilder som sägs visa Geforce RTX 3080 i referensutförande, där oortodox kylarlösning står på menyn. Läs mer

78

Fractal Design Define 7 Compact – Define C-uppföljaren gör skäl för sitt höjda pris

Påkostade materialval och smarta lösningar står på schemat när Fractal Design lanserar uppföljare till gamla favoriten Define C. Läs mer

63

Sydkorea och Kina påbörjar jakten efter 6G

Utrullningen av 5G-nätverken är fortfarande långt ifrån färdig, men redan nu börjar Kina och Sydkorea arbeta mot 6G. Läs mer

72

Quiz: Vad kan du om RTS-genren?

Ikväll släpps Command & Conquer Remastered och vi firar genom att utmana läsarna på en lurig frågesport om realtidsstrategi. Läs mer

50

Spacex skickar upp ytterligare 60 satelliter till Starlink-nätverket

Spacex fortsätter att arbeta på rymdbaserad internetanslutning och har nu 480 satelliter för ändamålet i omlopp runt jorden. Läs mer

22

EVGA lanserar nätaggregatserien Supernova GT

Supernova GT lovar verkningsgrad i 80 Plus Gold-klassen med uteffekter om 650 eller 750 watt. Läs mer

19

EA fortsätter sitt återtåg till Steam

En diger samling klassiska titlar från spelutgivaren EA hittar ut på Steam, dessutom till reapris. Läs mer

23

Doom portas till handvevad spelkonsol

En spelutvecklare meddelar att han lyckats med konsten att porta Doom till den handvevade spelkonsolen Playdate. Läs mer