Vulkan 1.2 får emulering av DirectX på Linux

Vulkan 1.2 får emulering av DirectX på Linux

Den nya versionen av gränssnittet Vulkan lägger till en rad olika tillägg och förbättringar, däribland utökningar för DirectX-emulering på Linux-system.

När AMD introducerade lågnivågränssnittet Mantle under 2013 sparkade det igång ett intensivt fokus på hårdvarunära utveckling, där Microsoft snart hoppade på tåget med DirectX 12. År 2016 var det dags för gamla konkurrenten OpenGL att närma sig hårdvaran, vilket skedde i form av Vulkan.

Vulkan 12 Press Deck_02.jpg
Vulkan 12 Press Deck_07.jpg
Vulkan 12 Press Deck_08.jpg

Khronos Group, organisationen bakom gränssnittet, släpper nu version 1.2 av Vulkan. Nyheterna denna gång består i att 23 tidigare tillgängliga tillägg nu blir officiell del av specifikationen, vilket i praktiken innebär att de utgör grundstommen för vad utvecklare kan jobba mot på alla tillgängliga plattformar. Detta är signifikant då Vulkan finns tillgängligt på en rad olika plattformar, som Microsoft Windows, Mac OS och Linux.

Vulkan 12 Press Deck_15.jpg
Vulkan 12 Press Deck_12.jpg

Bland de mer uppseendeväckande nyheterna är att tillägg för emulering av DirectX-gränssnittet på Linux nu är en del av specifikationen. Detta kommer i form av stöd för shader-språket HLSL, vilket är det språk Microsoft använder i just DirectX. Med Vulkan 1.2 får gränssnittet fullt stöd för HLSL, som kompletterar Vulkans egen motsvarighet GLSL.

Tack vare att Microsoft tidigare släppt HLSL-kompilatorn DXC som öppen källkod kan HLSL-kod konverteras till Vulkans interna dataformat SPIR-V, och täcker därmed in all funktionalitet hos DirectX med undantag för ray tracing-gränssnittet DXR. Det här innebär att utvecklare nu med större enkelhet kan flytta spelutveckling mellan Windows, Linux och Xbox-spelkonsolerna.

Vulkan 12 Press Deck_09.jpg
Vulkan 12 Press Deck_10.jpg

Den andra stora nyheten i Vulkan 1.2 är utformad för att underlätta för programmerare. Inom programmering finns något som kallas semaforer, vilket är mekanismer för att begränsa åtkomst till resurser eller processer. I tidigare versioner av gränssnittet fanns två olika mekanismer för detta, vilket orsakar huvudbry för utvecklare som försöker styra åtkomst till parallella beräkningsköer.

I Vulkan 1.2 introduceras istället tidslinjebaserade semaforer. Här får utvecklare tillgång till ett enhetligt system för hantering av resurser över parallella beräkningsköer. Trådar i dessa köer kan också hantera väsentligt större värden, 64-bitars kontra tidigare 1-bitars, vilket tillsammans med den enhetliga resurshanteringen är en väsentlig modernisering av utvecklingsmodellen.

Vulkan 1.2 är utöver detta fokuserad på optimeringar och förbättringar, men då nyheterna inte ställer nya krav på stöd i hårdvaran är gränssnittet redan kompatibelt med befintliga grafikarkitekturer på marknaden. Drivrutiner från AMD, ARM, Imagination, Intel och Nvidia har redan passerat Khronos Groups kompatibilitetstest.

Nvidia erbjuder stöd för Vulkan 1.2 i den senaste betaversionen för Geforce-drivrutinen för Windows 10 samt Linux.

Läs mer om lågnivågränssnitt:

Skicka en rättelse
70

Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

Med bara fem veckor kvar till lanseringen av Half-Life: Alyx återstår det att se om spelserien återigen kan fånga spelares hjärtan. Inför lanseringen avslöjas dessutom systemkraven. Läs mer

25

Nvidia: "Vi missförstod Activision Blizzards samtycke kring Geforce Now"

Kort efter Geforce Now-lanseringen fimpades stödet för alla Activision Blizzard-titlar. Nvidia hade nämligen inte utgivarens godkännande. Läs mer

37

Snillen spekulerar – svenskt 5G år 2021

Med ett officiellt datum för 5G-auktionen klart sätter sig Andreas och Jacob ned för att prata om utrullningen av de nya näten. Läs mer

28

Intels tiokärniga Core i9-10900 på bild

Utvecklingsexemplar av Intels kommande flaggskeppsprocessorer dyker upp i det fria, vilket sällskapas av försäljningsannonser för de ännu ej släppta produkterna. Läs mer

I samarbete med LG
11

Guide: Få koll på att adaptiv synkronisering fungerar som tänkt

SweClockers går igenom hur adaptiv synkronisering fungerar och hur du väljer rätt metod med hjälp av den inbyggda Hz-mätaren i LG Ultragear 27GL850. Läs mer

16

Xiaomi Mi 10 och Mi 10 Pro fokuserar på kameran och 5G

Xiaomi lanserar en ny duo flaggskeppstelefoner. Denna gång hamnar kamerorna, större batteri och 5G i fokus. Läs mer

116

Playstation 5 kan bli en dyr historia

Sonys uppges ha problem med komponentkostnader för Playstation 5, där blott tillverkning uppges kosta 450 USD. Läs mer

47

Quiz: Hur många kärnor hade processorn?

Vässa geniknölarna och öppna din mentala historiebok. Veckans quiz handlar om inget mindre än den viktiga kärnfrågan! Läs mer

I samarbete med Inet
27

Vi intervjuar Inets VD Erik Wickman

Under vår resa till Göteborg passade vi på att ta reda på sanningen om såväl pingvinstänger som SNES-problem. Läs mer

53

Kom till SweClockers Meet & Geek i Östersund – fredag den 28 februari

Bor du i Östersund med omnejd? Om två veckor styr redaktionen skuta mot vinterstaden för nördhäng varvat med pizza och öl! Läs mer

16

Nvidias finansrapport visar svagt 2019 med starkt avslut på året

Rekordhöga intäkter från datacenter-divisionen och ett starkt fjärde kvartal är ljusglimtar i ett annars svagt räkenskapsår för Nvidia. Läs mer

24

EK Water Blocks lanserar vattenkylning med serverfokus

EK Professional Line tar sikte på serverhallen med smarta kopplingslösningar vars fokus ligger på minimerad nedtid. Läs mer