Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk

Okej
Tack

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Moderator
Moderator

Trista är att Inet.se som är lite av min favorit butik för tillfället inte har tagit in den, utan har en svindyr active DP-DVI enbart. Men jaja. Ovidkommande.

Viktigast är att vi identifierat fungerande lösningar och delar som folk kan köpa om de vill ge sig på denna tekniken.

Apropå det, åter till projektet för att sprida lyckan och tunna ut folkets plånböcker.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10146726']Du har helt rätt Den adaptern är det

Har du BFBC2 ? Har testat köra med 3 skärmar dock känns det som det laggar med HBAO på fast jag får ca 40-60fps ingame.

Ni som söker testa med Apple mini dvi till vga, kjell har dessa de kanske har dp till vga också dock inte säker, annars kan man väl köra dp till mini dp ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Har du BFBC2 ? Har testat köra med 3 skärmar dock känns det som det laggar med HBAO på fast jag får ca 40-60fps ingame.

Ni som söker testa med Apple mini dvi till vga, kjell har dessa de kanske har dp till vga också dock inte säker, annars kan man väl köra dp till mini dp ?

Det är pga "RenderAheadLimit" När jag kör den med två i Eyefinity har jag riktigt mycket inputlag, om jag dock kör den i 2 med en skärm så är det ingen.

Testa att sätta den till 0
"RenderAheadLimit=0"

Filen där du ändrar den hittar du under documents/bfbc2/settings.ini

God natt!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa Triplehead2go

Läste första recensionen av den på komplett där han/hon påstod att Radeon 4890 fungerade kanon utan prestandaproblem
Håller tummarna och undrar om 4850 skulle ha några problem? Om det är någon som vet

La även märke till att användaren i http://www.sweclockers.com/album/?id=4071 använder sig av Benq E2400HD. Hur är bilden vid vanligt surfande? Ingen oskärpa som tillkommer eller är bilden lika skarp som vid "normalt" användande av bara en skärm?
Skulle bilden bli lika bra med 3st DELL 2209WA?
Använder en DELL 2209WA vid dagsläget så skulle bara behöva köpa 2st till
eller DELL U2311H 1920x1080 16:9

Tack i förhand

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Moderator
Moderator

Den enda T2G användaren jag känner till är Robbaz, själv kan jag inget om den tekniken. Får du inget svar i denna tråden så kanske du kan pröva att skicka honom ett PM.

GL

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Moderator
Moderator

Metro 2033 är riktigt krävande, det spelet får vilken Eyefinity uppsättning som helst att gå på knäna om man ska ha allt ögongodis på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Metro 2033 är riktigt krävande, det spelet får vilken Eyefinity uppsättning som helst att gå på knäna om man ska ha allt ögongodis på

Håller med! Jag körade Metro 2033 på medium settings med tessellation på och då fick jag mellan 30-20 bilder per sekund.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Moderator
Moderator

Jo, detta är nog ett av de spel som verkligen presenterar en utmaning. Ska labba mer med inställningarna, så fort jag slår på DX11 så måste man gå ner riktigt långt vilket jag inte gillar. Spelar man på en skärm, pff, inga problem att ta i så det skriker på DX11 med high settings men rendera på 5760x1080 är en utmaning.

Kul med tweakande!

Skulle vara roligt om någon med CF 5870 kunde kolla lite vilka inställningar de klarar att köra.

EDIT: Woah, i denna tråden;

http://www.sweclockers.com/forum/76-shooters/905799-metro-2033-traden/index10.html

Så finns det både CF 5870 och 5970 användare som kör en skärm och inte uppnår (i deras subjektiva åsikt) spelbara FPS.

EDIT 2: Med DOF avslagen så funkar DX11 helt ok för min del med normal settings. Uppnår 30-60 fps beroende på miljö ingame. Kanske är dags att titta på XFX programvara för överklockning av GPU nu. Trodde inte jag skulle behöva det ännu men Eyefinity är en kraftslukare :).

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Tänkte bara visa att nya Medal of honor betan funkar fin fint med eyefinity

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10174807']Tänkte bara visa att nya Medal of honor betan funkar fin fint med eyefinity
http://img20.imageshack.us/img20/9440/moheye.jpg

Vilket grafikkort och skärm har du, och för att få det att fungera var du tvungen att köpa något till?
Själv så har jag ett Powercolor 5970 och bara en BenQ g2420hd men är intresserad på att skaffa 2st skärmar till.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lixz:

Vilket grafikkort och skärm har du, och för att få det att fungera var du tvungen att köpa något till?
Själv så har jag ett Powercolor 5970 och bara en BenQ g2420hd men är intresserad på att skaffa 2st skärmar till.

Jag kör med XFX 5870 och 3st BenQ2420HDB samt en sapphire DP/Vga Adaper.
denna adaptern Komplett.se - Sapphire Adapter Active DP to VGA

Funkar klockrent

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Behöver man fortfarande köra DP på mitten skärmen?
Jag har en 30" och 2 st 20" på sidorna och det lilla jag testat så fick jag det iaf att funka, men då jag inte kan köra native på alla 3 så föredrar jag att köra utan eyefinity.

Permalänk
Medlem

Ja hur är det egentligen med DP. Att man inte kan köra utan har jag förstått men vad är hela grejen med att man måste ha en DP i mitten? Läst det på lite olika ställen, är det bara något som snurrar i luften eller behöver man det verkligen?

Flyttar in mitt inlägg från en annan tråd. Är mer Eyefinity relaterat så det passar nog bättre här.

Har lite frågor ang 5870 och eyefinity speciellt.
Funderar på ett 5870 nu. Bildskärmarna jag har är två st 23" som körs i 1920x1080 och en 24" som körs i 1920x1200.

Vad jag undrar är hur det fungerar i vanligt desktopläge. Visst kan jag köra alla i sina resp native upplösningar?

När det spelas får jag väl köra alla 3st i 1920x1080. Det är okej även om det hade varit fint med bara 24" 16:10 skärmar.

Hur blir det om jag vill ha två skärmar i 3840x1080 och en i sin egen grupp på 1920:1080? Går det att spela så förutom att jag får en skarv mitt i mellan skärmarna? Vill nämligen ha en skärm över för browser, foobar, kartor och lite sånt när jag spelar EVE.

Permalänk
Medlem

Xerbee:

New build- 3 monitor display eyefinity question - New-System-Build - Homebuilt-Systems

"I am also trying to do this - in my case using an existing Dell 2407WFP 1920x1200 IPS LCD in the center flanked by two newly bought cheap 23" 1920x1080 TN panels. This way I only had to buy 2 cheap monitors to achieve eyefinity.

Although I got it to work, it was a hassle (mostly because I couldn't figure out the monitor timings). Because I had to force custom timings by overriding the auto-detected driver, it's difficult to switch back to 1920x1200 for non-gaming work (it requires a reboot and driver reconfig each time), so I basically leave the center panel at 1080. Due to this, my advice is just to buy three monitors of exactly the same size and rez, and be done with it.

On the other hand, ATI may add support to the catalyst driver to allow setting of custom options for scaling and maybe even resolution for each of the individual monitors in the group. Then 'mix and match' of all types would be easy. The eyefinity support currently seems very basic.

If you still want to try it - the only way I know of is by creating a custom monitor.inf driver file for the center monitor, to trick the driver into thinking the bigger monitor only supports the resolution of the other two. The approach is described here, with some tutorial info: http://www.widescreengamingforum.c [...] 64&t=17635

In my case, I did finally get this to work, where the 2407WFP is running at 1280x1200, but with only 1080 active lines. I just changed 'v active lines' from 1200 to 1080, and 'v blank' from 35 to 155 in the Phoenix EDID designer (see the link), created and installed my own .inf file. This puts a 120 pixel thick horizontal blank bar at the top of the center panel, keeping my display at 1:1 pixels for quality, and the screen at about the same height as the other two, side monitors, for good eyefinity. The pixels are a tiny bit bigger still on the dell, so the center image is slighly taller. No big deal (but again, if you just got 3 identical monitors, they'd line up perfectly).

It almost worked right out of the box - when I use 'extended desktop' without the eyefinity group, all 3 images all look about the same height (the center monitor is running at 1920x1280, native 1:1 pixels, no GPU or monitor scaling - for 'extended desktop', you can tell each monitor whether to do GPU scaling or to stay centered, and you can have them all at different resolutions).

But when I turn on the eyefinity display group, the center image stays at 1920x1080 pixels, but the GPU scales it up to stretch across 1920x1200, which not only makes the center image too tall, but also blurry due to the interpolation of 1080 lines across 1200 pixels. Ugly!"

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Infinity_90:

Behöver man fortfarande köra DP på mitten skärmen?
Jag har en 30" och 2 st 20" på sidorna och det lilla jag testat så fick jag det iaf att funka, men då jag inte kan köra native på alla 3 så föredrar jag att köra utan eyefinity.

att man måste ha dp på mittenskärmen stämmer inte då jag har min dp/vga kopplad till vänstra skärmen. Men man måste ha 3 skärmar med samma upplösning och storlek för att det ska funka som det är tänkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har mini displayport på mitt grafikkort så hur funkar det då? blir det dvi + dvi + mini dp? kan det fungera med att använda den man har från macen mini dp -> dvi? jag fick också med en mini dp -> HDMI, är det något av det jag kan använda för att få eyefinity att fungera?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Xerbee:

Ja hur är det egentligen med DP. Att man inte kan köra utan har jag förstått men vad är hela grejen med att man måste ha en DP i mitten?....

Funderar på ett 5870 nu. Bildskärmarna jag har är två st 23" som körs i 1920x1080 och en 24" som körs i 1920x1200.

Vad jag undrar är hur det fungerar i vanligt desktopläge. Visst kan jag köra alla i sina resp native upplösningar?

När det spelas får jag väl köra alla 3st i 1920x1080. Det är okej även om det hade varit fint med bara 24" 16:10 skärmar.

Hur blir det om jag vill ha två skärmar i 3840x1080 och en i sin egen grupp på 1920:1080? Går det att spela så förutom att jag får en skarv mitt i mellan skärmarna? Vill nämligen ha en skärm över för browser, foobar, kartor och lite sånt när jag spelar EVE.

Man måste inte ha DP anslutningen i mittenskärmen, däremot måste DP anslutningen användas för att signalen ska kunna forma en gemensam upplösning.

Spelar man inte så vete sjutton, det är egentligen fortfarande en signal över alla skärmarna men det finns onekligen inställningar i CCC som jag inte utforskat. Det kan gå att ha olika upplösningar på två 23" or en 24", vet icke.

Vad det gäller att köra två plus en i grupp var för sig så tror jag inte det är möjligt. Bättre att du helt enkelt kör windowed mode på spelet, om det går.

Skrivet av cope:

Xerbee:

New build- 3 monitor display eyefinity question - New-System-Build - Homebuilt-Systems

"I am also trying to do this - in my case using an existing Dell 2407WFP 1920x1200 IPS LCD in the center flanked by two newly bought cheap 23" 1920x1080 TN panels. This way I only had to buy 2 cheap monitors to achieve eyefinity.

...But when I turn on the eyefinity display group, the center image stays at 1920x1080 pixels, but the GPU scales it up to stretch across 1920x1200, which not only makes the center image too tall, but also blurry due to the interpolation of 1080 lines across 1200 pixels. Ugly!"

Detta är anledningen att man inte bör mixa 16:10 och 16:9 i Eyefinity. Man tvingar alltid alla skärmar ner till den minsta skärmens varianter på upplösning. Detta pga av att Eyefinity fungerar som så att grafkikortet tolkar om signalen den sänder ut att passa som en enda signal och ser alla skärmarna som 1 enda. Det orsakar att skärmar med olika storlekar kommer att se lite konstiga ut i övergången mellan skärmarna eller rentav "stretched out".

Skrivet av Lixz:

Jag har mini displayport på mitt grafikkort så hur funkar det då? blir det dvi + dvi + mini dp? kan det fungera med att använda den man har från macen mini dp -> dvi? jag fick också med en mini dp -> HDMI, är det något av det jag kan använda för att få eyefinity att fungera?

DVI + DVI + Mini DP

Dock så måste du ha någon form av adapter till DVI/VGA/DP (vete hundan om jag någonsin sett någon försöka använda sig av HDMI). Passa dig noga så du kan lite adapters, aktiv eller passiv. Det finns folk som haft problem i mängder och andra som inte haft ngt alls. Ägaren till "wet dream" gallieriet verkar ha åkt på problem med sin apple/mac adapter till exempel. Wolverine ovan har lyckats med sin Sapphire adapter...osv..

Dessa tre fungerar;
Aktiv DVI (dyr)
Aktiv DP (dyr)
Passiv VGA (billig, funkar för SweC medlemmar. Rapporter om problem med stora upplösningar finns på andra siter).

Jag kör själv en mini-dp till dp adapter som följde med mitt grafikkort för att sedan plugga in i en DP anslutning på skärmen.

Vad har du för anslutningar på skärmarna du tänkt använda? Eller tänkte du köpa skärmar baserat på anslutningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DVI + DVI + Mini DP

Citat:

Dock så måste du ha någon form av adapter till DVI/VGA/DP (vete hundan om jag någonsin sett någon försöka använda sig av HDMI). Passa dig noga så du kan lite adapters, aktiv eller passiv. Det finns folk som haft problem i mängder och andra som inte haft ngt alls. Ägaren till "wet dream" gallieriet verkar ha åkt på problem med sin apple/mac adapter till exempel. Wolverine ovan har lyckats med sin Sapphire adapter...osv..

Dessa tre fungerar;
Aktiv DVI
Aktiv DP
Passiv VGA

Vad har du för anslutningar på skärmarna du tänkt använda? Eller tänkte du köpa skärmar baserat på anslutningar?

Jag har tänkt att köpa två stycken BenQ g2420HD Komplett.se - BenQ 24" LCD G2420HD eftersom jag redan äger en sådan

Permalänk
Moderator
Moderator

Uppdaterade min post ovan.

Skärmen är väl helt ok, varför inte prova med mini-dp till HDMI (rätt säker på att det inte går) och hålla sig förberedd på att beställa;

Inte bekräftad av SweC medlemmar - borde funka men egen risk
Komplett.se - Matrox miniDisplayPort to DP adapter

Bekräftad av SweC medlemmar
Komplett.se - Sapphire Adapter Active DP to VGA

Vad kommer du att köra för grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cope:

Funderar på att skaffa Triplehead2go

Läste första recensionen av den på komplett där han/hon påstod att Radeon 4890 fungerade kanon utan prestandaproblem
Håller tummarna och undrar om 4850 skulle ha några problem? Om det är någon som vet

Känns nästan som det vore dumt att köpa Th2go i nuläget... Kanske bättre att hålla dig till nästa hårdvaruppgradering och skaffa ett ATI-kort med eyefinity istället?

Speciellt om du tänkt köra lite mer krävande spel, så lär inte ett 4850 räcka så himla långt iallafall misstänker jag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Uppdaterade min post ovan.

Skärmen är väl helt ok, varför inte prova med mini-dp till HDMI (rätt säker på att det inte går) och hålla sig förberedd på att beställa;

Inte bekräftad av SweC medlemmar - borde funka men egen risk
Komplett.se - Matrox miniDisplayPort to DP adapter

Bekräftad av SweC medlemmar
Komplett.se - Sapphire Adapter Active DP to VGA

Vad kommer du att köra för grafikkort?

Jag har ett Powercolor 5970, där det finns DVI, DVI och mini dp, men eftersom jag har en macbook så har jag köpt mini dp till DVI och med grafikkortet så fick jag med en mini dp till hdmi. Så tänkte om det fungerar med att köra den sista skärmen på "HDMI" via adaptern men som jag har förstått det så MÅSTE man ha en aktiv dp, vilket blir att jag måste ha en adapter från mini till vanlig och sedan till vga/dvi. och då börjar det kännas lite onödigt att skaffa allt det eftersom jag ändå kommer att lägga 3500kr på 2st skärmar.

MVH/ Robin "Lixz"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, det verkar ju minst sagt ganska omständigt att köra 16:9 och 16:10 mixat. Jag hade hoppats på att man kunde skala ner 16:10 skärmen till 16:9 och få några svarta kanter bara. Det hade varit ganska okej.

Annars får jag väl köpa en tredje 16:9 skärm och ha min 24" på ett extra grafikkort för övriga saker. Tror bara inte min ekonomi blir så glad över en fjärde skärm + 5870...

Permalänk
Moderator
Moderator

Njae....man kan klara sig med en passiv dp till vga som jag länkade till. I ditt fall så blir det ju en extra kostnad för att dessutom gå från mini-dp till dp. Det är den enda bekräftade passiva adaptern som fungerar, som vi känner till. Så ja, generellt har du rätt. Man måste nästan alltid ha en aktiv adapter, utom för VGA lösningen.

Användare på Swec som kör VGA (kan finnas fler)
Ceogar
Wolverine

Har ingen aning om du kan klara dig med mini-dp till HDMI, tror som sagt inte det. Å andra sidan kan du ju köpa skärmarna och testa först innan du köper en adapter.

Den apple adaptern som du redan har med mini-dp till DVI kan funka, vet inte om den är passiv eller aktiv. Samma tanke, köp skärmarna, pröva - ha i baktanke att du kan köpa till adapters.

Hoppas du fått lite hjälp av mina virriga poster, har inte sovit så mycket på ett par dygn. Ska bli ändring inatt. Stora Zzz.

Lycka till och välkommen till flerskärmsspelandet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar, Jag har en 19" skärm hemma som jag kan testa med, visst det kommer bli 24" (16:9) 24" (16:10) och en 19" (4:3) det kanske ser lite konstigt ut men då vet jag åtminstone i fall det kommer att fungera

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Xerbee:

Tack för svaren, det verkar ju minst sagt ganska omständigt att köra 16:9 och 16:10 mixat. Jag hade hoppats på att man kunde skala ner 16:10 skärmen till 16:9 och få några svarta kanter bara. Det hade varit ganska okej.

Annars får jag väl köpa en tredje 16:9 skärm och ha min 24" på ett extra grafikkort för övriga saker. Tror bara inte min ekonomi blir så glad över en fjärde skärm + 5870...

Finns ett YouTube klipp där Ceogar demonstrerar sin lösning med olika storlekar, tror dock han kör 16:9 tvärsöver. Ska se om jag hittar den när jag är hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Känns nästan som det vore dumt att köpa Th2go i nuläget... Kanske bättre att hålla dig till nästa hårdvaruppgradering och skaffa ett ATI-kort med eyefinity istället?

Speciellt om du tänkt köra lite mer krävande spel, så lär inte ett 4850 räcka så himla långt iallafall misstänker jag.

Jo

Skickade iväg ett meddelande till Robbaz och han sa just att det är onödigt då man kan få eyefinity för ungefärligt samma pris

Köpt en ny burk med bland annat hd5870, dock med en 1920x1200 skärm så lagt hela tanken på is framöver med tanke på vad det skulle kosta med två skärmar till.
Håller utkik om det kommer någon kampanj på 16:10 skärmar att sammankoppla med i framtiden

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Har letat som fasen men hittar ingen bra benchmark på samma hårdvara men olika grafikkort.

5770, 5830, 5850, 5870, 5970 och cf varianter.

Någon som sett ngt sådant? I ett och samma test alltså, med samma hårdvara i övrigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Har letat som fasen men hittar ingen bra benchmark på samma hårdvara men olika grafikkort.

5770, 5830, 5850, 5870, 5970 och cf varianter.

Någon som sett ngt sådant? I ett och samma test alltså, med samma hårdvara i övrigt.

Finns på wideacreengaming, kan länka imorgon när jag kommer hem från midsommarfirandet om du inte hitta.

God natt!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Moderator
Moderator

Har kikat där och sökt, både tidigare och nu men icke - ibland får man bara för många träffar, kanske har missat det. Du får gärna hänvisa, när du återhämtat dig.

Visa signatur