Hur sätter jag upp raid0?

Permalänk
Medlem

Hur sätter jag upp raid0?

Hej alla. Jag funderar på att köpa en till disk och köra raid0. Men jag har inte riktigt förstått hur man sätter upp själva raid0. Skulle någon vänlig person kunna förklara det för mig ?:) sedan undrar jag också om jag måste ta bort allt t.ex OS från den gammla disken innan jag kan sätta upp raid konfigurationen ?

MVH// jesspe

Permalänk

det är jätte enkelt du gör det i raid bios och ja du måste formatera.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

okey kommer de bli någon skillnad i hastigheten? + jag har bara en OEM skiva på mitt OS men funkar den ändå om jag formaterar?

Permalänk

vilka hårddiskar snackar vi om? ssd?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

nja tänkte köra en till spinpoint f3. mest för extra utrymmet egentligen men kul å veta om de går snabbare:P får bli ssd lite senare

Permalänk

tror inte det är lönt att köra i ssd..

Visa signatur

Permalänk

Du får bättre lagringsprestanda (= läsa/skriva väldigt stora filer går snabbare).
Du får oförändrad/lite sämre systemprestanda (= läsa/skriva små/medelstora filer går långsammare).

Laddningstiderna i spel kan bli kortare eftersom det där oftast är stora filer som ska läsas in från HDD i RAM/videominne.
Program går lite långsammare eftersom det där oftast är små filer/fragment som läses in on-demand.

För information om hur man sätter upp en RAID-array hänvisar jag dig till google, söktips "raid0 guide", lär nog finas "ett antal" färdiga guider redan.

Permalänk

Finns ju fler raid

Raid0 ,raid 1, raid 3 och raid 5 om jag minns rätt och alla har olika uppgifter

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

ok tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av jesspe:

nja tänkte köra en till spinpoint f3. mest för extra utrymmet egentligen men kul å veta om de går snabbare:P får bli ssd lite senare

Du får inte ut mer utrymme om du kör i Raid 0, då båda hårddiskarna används som en gemensam.

Så 2x500gb diskar = 500gb utrmme.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

Du får inte ut mer utrymme om du kör i Raid 0, då båda hårddiskarna används som en gemensam.

Så 2x500gb diskar = 500gb utrmme.

Nej, du har fått det lite om bakfoten...

RAID0 2x500 GB => 1x1000 GB
RAID1 2x500 GB => 1x500 GB

Permalänk
Skrivet av fqvarfort:

Nej, du har fått det lite om bakfoten...

RAID0 2x500 GB => 1x1000 GB
RAID1 2x500 GB => 1x500 GB

Läste tydligen fel, trodde vi snackade om Raid 1.
Tack för rättningen!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt Mr.Prudo har rätt.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk

Kan alla som bara gissar sluta upp med det? TS blir antagligen förvirrad av alla förslag.

RAID0: Två eller fler diskar jobbar parallellt. Om du har en fil på 300mb som ska skrivas till hårddisken kommer 150mb skrivas till den ena och lika mycket till den andra. Därför får du "dubbel" skriv och läshastighet samtidigt som utrymmet summeras. Sedan beror det helt på din RAID-kontroller vad du får för hastigheter och accesstider.

Rekommenderar att du läser på om RAID då det blir en högre säkerhetsrisk med RAID0. Om en disk går sönder kommer inget gå att rädda du hälften av alla filer kommer vara borta. Ökad ljudnivå är en annan sak som spelar in. Därför är det inte rekommenderat att ha denna nivå för lagringsdiskar utan en motsvarande backup(RAID0+1) och den nivån kräver minst fyra fysiska diskar.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daffas77:

Jag tror faktiskt Mr.Prudo har rätt.

Och du får tänka om

2x500GB i raid0 = 1000GB

Speglar man dom får man ena disken som backup och den syns ej = 500GB

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||