Permalänk
Medlem

Hej

Har precis dragit igång min 3820TG och måste nästan stå bredvid accesspunkten för att få vettig signal.
Har gjort en Win7 clean install och lagt på Atheros WLAN drivare.

Någon som vet om det är något att göra eller ska man skicka tillbaka burken?

/Mike

Permalänk
Medlem

Leahcim: Innan du skickar tillbaks den eller kontaktar återförsäljaren, testa den på minst ett annat trådlöst nät, så du uteslutit den hårdvaran.

Köpte förövrigt denna laptop nyligen, mycket bra tråd detta! Gjorde också en clean install och hade mycket hjälp härifrån.
En punkt jag kan tillägga som jag inte såg i några av länkarna bakåt var att under min clean install så var det trådlösa nätet aktiverat, men inte bluetooth.
Detta gjorde att man inte kunde installera BT drivrutinerna, då den inte "detekterade" BT i datorn. Så för att installera BT i en clean install så tryck bara fn + F3 tills både BT och Wlan är aktiverat så fungerar det utmärkt.

I övrigt såg jag att Acer släppt nya grafikdrivrutiner till denna dator (för uppdate till 69xx korten), men det borde ju bara unified drivers även för 58xx serien, någon som testat dem ?

Just det, är det någon som vet vilken acer mjukvara/drivrutin man behöver för att få "P" (fysiska knappen på vänstersidan av datorn i höjd med powerknappen) att fungera ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leahcim:

Tjänar man mycket på en clean install?

/Mike

det gör man nästan alltid så det är bara köra på.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Leahcim: Innan du skickar tillbaks den eller kontaktar återförsäljaren, testa den på minst ett annat trådlöst nät, så du uteslutit den hårdvaran.
...

Jag har redan två andra bärbara samt annan utrustning som använder accesspunkten utan problem.
På Acern kommer och går tillgången till accesspunkten ibland supersignal och ibland hittar den inte den.

Någon som har några ideer?

/Mike

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufoeke:

Fick ett Broadcom jag också beställt ett Intel 6200 istället, dock så fick jag Synaptics plattan, men ärligt när de plockar ihop datorn är de någon låda eller där de blandat delarna som går att blanda på och satt i verkar som alla får olika specar på sina datorer gäller främst Wlankort, Pekplatta och LCD-Skärmen.

Är det fortfarande bäst att köpa ett Intel 6200.
Tänkte köpa ett nytt istället för att skicka in datorn när atheros kortet strular :).

/mike

Permalänk
Medlem

När man kör i intel-läge går det då att använda HDMI för att få ut bild?

Permalänk
Medlem

uppdatera drivrutiner till grafikkorten.

Någon som kan hålla mig i handen lite i hur jag bör uppdatera drivrutinerna för grafikkorten?
Så här ser det ut på Acers hemsida gällande drivrutiner:

VGA AMD VGA Driver (Supports AMD Radeon HD 6370M/6550M Graphics) 8.741.1.6 2010/11/09
VGA ATI VGA Driver 8.713.3.3000
2010/06/09
VGA Intel VGA Driver 8.15.10.2104
2010/09/16

Ska jag installera alla? Skippa den i mitten?
I vilken ordning?

Jag har inte gjort några uppdateringar alls på min dator sedan jag fick den i augusti. Förutom de som Windows säger till om.
Några andra drivrutiner som skall uppdateras? Annars verkar de flesta drivrutiner vara från mars 2010 förutom Bluetooth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leahcim:

Jag har redan två andra bärbara samt annan utrustning som använder accesspunkten utan problem.
På Acern kommer och går tillgången till accesspunkten ibland supersignal och ibland hittar den inte den.

Någon som har några ideer?

/Mike

Bytte till ett Intel 8200 och ny går den som ett skållat troll

/Mike

Permalänk

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med den här datorn och dess drivrutiner för grafik. Just nu har jag ingen bild alls, man ser fram till windowsloggan och sen nada. Varför är den bara svart? Hur växlar man mellan datorns grafikkkort? Hur har ni gjort när ni uppdaterat drivrutinerna för grafik?

Tacksam för snabbt svar

Edit: Hur kommer jag in i Bios egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leahcim:

Bytte till ett Intel 8200 och ny går den som ett skållat troll

/Mike

Nice, tänkte också byta wifikort men hittar inget som säljs i svenska affärer? orkar inte beställa från USA.
vad är skillnaden på 6200 och 8200?
Tack för svar:)

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Jag förstår verkligen inte hur man kommer in i den här datorns bios. Trycker på F2 vid uppstart men kommer bara till starthanteraren då. Ska man trycka på någon annan F-knapp?

Permalänk
Medlem

Har inte datorn, men det kanske kan funka med Ins eller Del.

Permalänk

Nu har jag provat alla möjliga knappar, förstår inte varför F2 inte fungerar när det står det vid uppstart (press F2 for setup). Är BIOSet låst på något sätt? Ingen som vet hur man tar sig in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Nu har jag provat alla möjliga knappar, förstår inte varför F2 inte fungerar när det står det vid uppstart (press F2 for setup). Är BIOSet låst på något sätt? Ingen som vet hur man tar sig in?

Det är klart du trycker F2.
Har gjort det flera gånger på min.
det är såklart inte så gigantiskt stort med massa valmöjligheter som ett Gigabyte-moderkorts bios, men där är lite man kan ställa in.
Jag vill inte idiotförklara nån så jag antar att du vet vad du snackar om. Då vet jag inte vad som är fel om du inte kommer in i bios via f2.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Ok, F2 är rätt knapp men man måste trycka jättesnabbt efter tryck på powerknappen. Annars hamnar du i starthanteraren istället. Sry folks.

Permalänk

Fungerar mediatangenterna (play/pause/osv) för er i Spotify? Beter sig väldigt mysko för mig.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk

Upptäckte precis att man kan luska ut direktlänken till nedladdningssidan. Den är:

Step5

Sidan ser inte så snygg ut, det kan fixas genom att klistra in nedanstående i webbadressfältet, och trycka [Enter].

javascript:(function()%7Bvar%20a%20%3D%20document.getElementById('ContentForm')%3B%20a.childNodes%5Ba.childNodes.length%20-%202%5D.style.height%20%3D%20'auto'%3B%20document.getElementById('FileTableBody').style.height%20%3D%20'auto'%3B%20document.body.style.overflow%20%3D%20'auto'%3B%7D)()

Gå alltså in på första länken, och kör sedan koden i samma fönster/flik.

----

Om någon undrar, är den något mer läsbara koden:

var a = document.getElementById('ContentForm'); a.childNodes[a.childNodes.length - 2].style.height = 'auto'; document.getElementById('FileTableBody').style.height = 'auto'; document.body.style.overflow = 'auto';

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2

Permalänk
Medlem

Nån som fått Ubuntu att funka rejält på en sån här laptop?
Jag har provat lite själv men är 100% noob på allt vad linux heter. fick inte wlan att funka, datorn verkar gå på maxclock för både CPU och GPU, så den blir riktigt varm.

Visa signatur

Permalänk

Val av minne!

Nu är det dags att uppa, SSD får jag till jul så minnena ska jag köpa själv. Vilken av dessa är bäst för 3820tg?
Första
Andra
Tredje

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Nice, tänkte också byta wifikort men hittar inget som säljs i svenska affärer? orkar inte beställa från USA.
vad är skillnaden på 6200 och 8200?
Tack för svar:)

Sorry menade 6200 och jag köpte det här DataOne.

/Mike

Permalänk
Skrivet av Kanelbullah:

Nu är det dags att uppa, SSD får jag till jul så minnena ska jag köpa själv. Vilken av dessa är bäst för 3820tg?
Första
Andra
Tredje

Här är det den sämsta som är den bästa.

Permalänk
Skrivet av amodestproposal:

Här är det den sämsta som är den bästa.

Tack!...

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Någon som vet om det går att få den att alltid använda ATI grafiken?
Färgkalibreringen ryker när den växlar över till Intel grafiken så jag skulle vilja stänga av den helt.

Tryck på F2 snabbt som tusan direkt efter start, då kommer du in i bios. Under fliken advanced, tror jag, finns alternativ för swichable graphics och där väljer du discrete istället och voila så kör den ATI konstant.

Permalänk

Köpte 3820TG'n idag på Alina systems, mkt professionella! Gillar stället starkt.

Dock gillar jag inte touchpaden, efter att ha använt min flickväns macbook känns min nuvarande touchpad helt urusel. Finns det några drivrutiner som kan förbättra den?

Det är tydligen inte synaptics utan ALPS som gjort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundercat:

Köpte 3820TG'n idag på Alina systems, mkt professionella! Gillar stället starkt.

Dock gillar jag inte touchpaden, efter att ha använt min flickväns macbook känns min nuvarande touchpad helt urusel. Finns det några drivrutiner som kan förbättra den?

Tycker samma sak, min förra Dell som hade synapticsplatta var mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av thundercat:

Testa att ringa Acer på 020 25 25 00, de var mkt tillmötesgående mot mig (annat ärende)

Visa signatur

markushedlund.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Testa att ringa Acer på 020 25 25 00, de var mkt tillmötesgående mot mig (annat ärende)

Kan man få den utbytt mot en synapticsplatta eller vad kan de göra för att förbättra plattan menar du? Är mycket intresserad då jag inte är bästa kompis med plattan än så länge. Får ge den lite mer tid kanske.

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Ja vad menar du egentligen? Hade mer än gärna bytt min pekplatta!

Permalänk
Skrivet av Murer:

Kan man få den utbytt mot en synapticsplatta eller vad kan de göra för att förbättra plattan menar du? Är mycket intresserad då jag inte är bästa kompis med plattan än så länge. Får ge den lite mer tid kanske.

Skrivet av thundercat:

Ja vad menar du egentligen? Hade mer än gärna bytt min pekplatta!

Ring och klaga, fråga frågor som "Finns det några drivrutiner som kan förbättra den?"

Visa signatur

markushedlund.com

Permalänk
Avstängd

Hur vet man vilken pekplatta man har?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60