Permalänk
Medlem

Varför måste man räkna med att batteritiden inte stämmer om man har en ny produkt och använder den på ett sätt som borde ge maximal drifttid på batteriet? Kan förstå att man får räkna med att batteritiden blir sämre med efter en längre tids användning men inte när det är nytt.

Har hört att flash är ansträngande så har testat undvika sidor med det men fläktarna hörs 95% av tiden jag har igång datorn.

Permalänk
Medlem

Ni som har installerat en SSD disk, vad gjorde ni med den gamla disken. Just nu ligger den bara och skräpar hemma hos mig. Hade varit bra om man kunde göra en usb disk av den. Har ni något förslag?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Tack för tipset ska köpa en likadan!

Permalänk
Medlem

Skärmen klickar i överkant.

Den klickar som sagt lite ibland när jag ändrar läge på skärmen, är det något jag bör reklamera? Sen undrar jag varför ljudet blir ihåligt med vanliga öronsnäckor ikopplade, drar jag ut pluggen en bit blir dock ljudet som vanlgt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikf:

Varför måste man räkna med att batteritiden inte stämmer om man har en ny produkt och använder den på ett sätt som borde ge maximal drifttid på batteriet? Kan förstå att man får räkna med att batteritiden blir sämre med efter en längre tids användning men inte när det är nytt.

Har hört att flash är ansträngande så har testat undvika sidor med det men fläktarna hörs 95% av tiden jag har igång datorn.

Säg en enda mobiltelefon eller dator som du har haft en batteritid somt stämmer överrens med vad tillverkaren säger. Jag har då inte haft en enda kan jag ju säga. Vilket nästan alla som köper batteridriven elektronik räknar med.

Att fläktarna är på 95% av tiden är inte normalt, du borde lämna in den. Mina fläktar går sällan vid surf (med flashblock på, dvs jag slipper all flash), och om de går så ofta så borde du ha kraftigt reducerad batteritid.

Permalänk
Medlem

#1086 Tack för kommentaren! Anledningen är alltså att det är ett så väletablerat fenomen. Det är så vanligt att det är accepterat. Borde finnas en gräns för vad som är rimligt att acceptera kring batteritider. Typ ej mindre än 80% av vad tillverkaren lovar. De flesta skulle väl reagera om det till exempel var halva batteritiden på en ny produkt de köpt. Nu är det inte så illa för mig men det jag menar är att någonstans borde man väl dra en gräns för hur missvisande batteritid en tillverkare får ange?!

Hur gör man för att aktivera flashblock i Mozilla Firefox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikf:

#1086 Tack för kommentaren! Anledningen är alltså att det är ett så väletablerat fenomen. Det är så vanligt att det är accepterat. Borde finnas en gräns för vad som är rimligt att acceptera kring batteritider. Typ ej mindre än 80% av vad tillverkaren lovar. De flesta skulle väl reagera om det till exempel var halva batteritiden på en ny produkt de köpt. Nu är det inte så illa för mig men det jag menar är att någonstans borde man väl dra en gräns för hur missvisande batteritid en tillverkare får ange?!

Hur gör man för att aktivera flashblock i Mozilla Firefox?

Jo, man tycker ju att det ska vara mer reglerat än vad det är. Nu verkar det som att det räcker med en text som lyder såhär på min dator:
"* Actual battery life varies by usage, settings, and operating system"

De kan verkligen inte ha mätt batteritiden på hur den kom från start, en jävla massa skitprogram och processer gåendes. Jag rekommenderar dig för övrigt att installera om den om du inte gjort det.

Angående flashblock så är det ett plugin/addon.

Hämta här för Firefox.
https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/433/

Permalänk
Medlem

Tjena
Är det någon mer än jag som har problem med launch manager. Programmet hänger sig vid uppstart av datorn och belastar cpu med 25%.

Jag har testat attt installera om det, men problemet kvarstår!

Någon som vet vad felet är?

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk
Medlem

Tja, hade tänkt åka iväg och köpa datorn på Inet idag.
Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se

Finns det någon anledning till att inte köpa idag? Jag tänker på om det kommer någon uppdaterad version inom kort eller liknande.

EDIT: Det blev ett köp! Håller på och installerar nu.

Permalänk
Medlem

Ser ingen som helst anledning till att inte köpa den redan nu.

Jag är i köptankar om 2x4 GB RAM (till 8 GB alltså).

Stödjer datorn 1333Mhz på minnena?

SO-DIMM 204 pin
Non-ECC
Non-buffered

EDIT: Nu kollade jag bakåt i tråden och såg att de klockas ned till 1066Mhz vilket är bra det med.

Då funderar jag nämligen på dessa:

Corsair 4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz - Inet.se

Blir det en beställning på två sådana? Tror ni man märker skillnad? Jag spelar mest Starcraft 2 och tittar streams på HD-kvalité (dock är detta främst processorns jobb). Skillnad allmänt sett?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Acer TimelineX 3820TG för 2 dagar sedan och är (nästan) helnöjd. Haken är bara den att min dator har för sig ett ytterst irriterande "klickljud", vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet bättre. Låter typ som att något "startar om" i datorn. Det kommer främst när jag bara surfar omkring (inga andra program är igång) och kanske var 5-10:e sekund. Ljudet kan sedan upphöra i några få minuter för att sedan komma tillbaks och fortsätta i några minuter. Ljudet kommer från under datorn, kanske där hårddisken sitter? Jag kan inte så mycket om datorer.

Jag har försökt googla mig fram till vad det kan vara för ljud, ingen annan laptop jag ägt har låtit såhär. Det är förvisso ett väldigt lågt ljud men ändock irriterar det mig (kanske främst för att jag inte vet varför det låter). På något amerikansk forum kunde jag läsa mig till att denna modells hårddisk "startar om sig"/försätter sig i viloläge (?) när den inte arbetar för att spara energi... Hhhrrmmm, ja, som ni märker så förstår jag inte mycket.

Jag undrar bara nu om det är någon annan här med samma dator som hör detta ljud? Om alla exemplar låter såhär finns det ju inte så mycket att göra, men om min är en av få så tänker jag gå tillbaks med den och försöka få mitt ex utbytt...

Permalänk

Til alle dere som klør dere i hodet over mangelen på oppdaterte ATI drivere

Her følger link til min nylig opprettet album som viser at det gikk fint ann å installere ati's egne drivere på denne acer 3820tg som jeg nå er blitt en stolt eier av

http://www.sweclockers.com/galleri/6504-ati-catalyst-mobility...

Glemte dog å vise til hvorhen man laster ned denne oppdatering!

ATi Catalyst 10.12 For Toshiba/Sony/Acer Notebooks - LaptopVideo2Go Forums

Oppdateringen viste seg å installeres uten noen form for komplikasjoner

Skal sies at i skrivende stund så har jeg ikke fått testet ut om driveren faktiskt fungerer bedre enn de som fulgte med stock. Kommer tilbake med resultat når jeg har fått prøvd ut et par spill titler, derav også COD Black Ops

Kom gjerne med tilbakemeldinger om hvordan dette gikk for dere, både positive og negative(evt)

Permalänk
Medlem

Jag behöver lite tips på väskor, kommer att ha med datorn till skolan varje dag och kommer därför även behöva plats för skolböcker, vad bör man satsa på? Datorryggsäck eller en vanlig rycksäck och ett laptopfodral?

Jag föredrar ryggsäck framför axelväska.

Permalänk
Medlem

Fortsätter i tråden; Misco har 3820TG-334G50n för 5700kr just nu. Är det värt pengarna, eller ska man lägga lite till för i5an? Är denna data bra trots i3-330m cpun och 512mb kortet.. klämde på den idag på expert och verkar riktigt nice..

Permalänk
Medlem

Processorn duger nog, men den här datorn köper man för att kunna spela spel. Då känns det lite fel att gå ner till mycket sämre grafikkort. Enligt mig

Permalänk

Har nu bestält en 3820tg.

Det blev : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610603

Använde sedan deras "hitta-rätt-minne" funktion och köpte : 2 st http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574686

Antar att dom passar?

Sen slog jag till på en

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590488

Några kommentarer på detta? är fortfarande inte försent att ändra, och i värsta fall får man skicka tillbaka.

Kommer från mac världen så hoppas att jag blir nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Processorn duger nog, men den här datorn köper man för att kunna spela spel. Då känns det lite fel att gå ner till mycket sämre grafikkort. Enligt mig

Men en 13" kan ja inte tänka mig är gjord för va en ren spelmaskin. Kortet som sitter i modellen från Misco är ett ATI Mobility Radeon HD 5470 512mb. Är de ett dugligt kort? Allround kort dvs..??

Permalänk
Medlem

Det löste sig, radera.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=790907

ATi 6550 och i5 480M på denna. Hm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Kommande produkt. Sen om priset är de som står nu när den släpps återstår att se..

Permalänk

Hej. JAG har tänkt lite, och nu beslutat att sälja min acer TimelineX 3820tg LX.PV102.297 följd av övergången till en Mac

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733237

Köpte 1 vecka sedan och det anses som helt ny

Kvitton, förpackning och alla original medföljer.

Det pris jag ønsker är 7.500 + evt frakt, vilket innebär att du nu har möjlighet att spara ca 1000 spänn på detta köp:)

Detta har köpts i Norge www.mpx.no när jag var besök hos släkt där. Åka hem till Sverige nästa vecka, så när kommer det vara möjligt för överlämnandet, köp. Första människan till bruket

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta mig på detta forum, eller alternativt skicka mig ett sms / mail och jag kommer att svara dig tillbaka så fort jag får möjlighet (är att ständigt online här på forumet)

nicolai.sanne @ hotmail.se
+460768185400

Hälsningar

Nicolai Sanne

Permalänk
Medlem

Köpte 3820TG-5454g32 igår! Mycket nöjd so far. Efter fått avinstallera allt skräp de skicka med, kanske hade gått snabbare nyinstallera och få en ren installation. Får fixa de sen istället.

Hursomhelst, scroll funktionen i musplattan, den funkade igår till o från men inte idag. Bilden för scroll kommer upp när jag drar med fingret över men bilden rullar inte.

Vad kan de bero på? drivisar? Testat både Apls och Synapsis på Acers hemsida.

EDIT:
Funkar ju i IE och windows katalogerna men inte i Mozilla Firefox 4 Problemet blev lite lättare..

Permalänk
Medlem

Hej!

Om man tänkt sig att inte spela spel mer än vid enstaka tillfällen, utan mest pyssla med webb, film, fotoredigering, office osv. Duger då den mindre varianten med i3-processor och 500mb grafik? Eller är man bara dumsnål? Är ju någon tusenlapp billigare.

Permalänk
Avstängd

Någon som upplevt bluescreen när man uppdaterar windows experience index?

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawohl:

Hej!

Om man tänkt sig att inte spela spel mer än vid enstaka tillfällen, utan mest pyssla med webb, film, fotoredigering, office osv. Duger då den mindre varianten med i3-processor och 500mb grafik? Eller är man bara dumsnål? Är ju någon tusenlapp billigare.

Tja! Självklart duger den. Ja gick dock i samma tankar förra veckan, hade beslutsångest då ja hittat en med i3an för 5500 på Misco med sweclockers rabbatten.
Dock valde jag att lägga ut de där extra för i5an med bättre graf.kort.
Dumt lr inte, men ja e nöjd! Hade inte tänkt spela konstant, men då o då. O de gångerna ja lirar kunna dra på lite grafik. Testat bla nfs:hp2 på högsta grafik o flyter riktigt bra, kopplat upp mot tv'n blire klockrent. Tydligen så är även i5an med 5650 kortet väldigt bra för överklockning. Inte testat men läst mkt i forum, finns ett skitbra utländsk forum som diskuterar denna modell, typ 850sidor i tråden just nu. Tror länken finns i denna tråd annars ska ja hitta den sen. Men oavsett vilken modell du väljer, blir du nöjd. Ja e fortf rookie på denna laptop men fråga gärna om du undrar något.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pissespann:

Någon som upplevt bluescreen när man uppdaterar windows experience index?

Analyserade minidumpen och kom fram till att det var någe galet med grafikdrivrutinerna, intallerat om dem och nu fungerar burken klockrent!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

1088# Hur gör man för att tillfälligt inaktivera Flashblock?

Permalänk
Skrivet av henrikf:

1088# Hur gör man för att tillfälligt inaktivera Flashblock?

Trycker på flashblock-knappen i verktygsfältet.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar