Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla skit att dom ens kunde få något sådant att gå igenom i sverige, pinsamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

alla kan ju gå med i en facebookgrupp ( med förutsättning att dom har facebook) sen är ju frågan om dom lägger ner det hela bara för att 200 000 går med i "stoppa copyswedes avgift" eller nåt liknande bättre än inget iofs

ppft, en facebook grupp lär ju verkligen hjälpa..
Dock tror jag inte någon har lust att gå ut och demonstrera mot att de höjer priset med 1 kr per gb på USB-Minnen heller.
Finns nog inte så mycket mer att göra åt saken än att fnysa åt det.

Permalänk

Det är visserligen bland det sjukaste jag läst, men det läskigaste är att det kommer gnällas lite i ett par dagar, sen accepterar alla detta och livet går vidare, för vi är ett ryggradslöst folk, som glömmer allt.....

En snabb fråga, jobbar folket på copyswede gratis eller betalar vi konsumenter deras lön via dessa avgifter, eller vilka betalar deras lön ?

Permalänk
Inaktiv

Köpa usb minne utomlands
"Privatkopiera" i rimlig mängd till sina vänner och familj, för det har jag ju rätt till oavsett om jag bidrar eller inte
Profit!
U mad Copyswede?

Men för att vara lite allvarlig så är ju detta helt sjukt, kommer ihåg förra debatten här på swec och jag blev så förbannad, dom kan ta ut avgift för något jag inte gör eller använder mig av. Jag skiter fullständigt i Petter och "svensk film", det mesta är ju, enligt mig skit ändå, jag föredrar att själv få välja vad mina pengar går till genom att konsumera.

Nästa externa enhet köps utomlands även om fraktkostnaden skulle råka äta upp min "vinst". Sånt här gör ju att man har lust att köpa 500usb minne utomlands o sen seeda torrents 24/7/365 från dom.

Minns jag rätt så redovisar inte heller Copyswede hur dom delar ut sina pengar, samt att tidigare i tråden nämns det att dom går med vinst.

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom hela tråden, möjligt att nån tagit upp detta, men vad händer med räntan på allt detta? Stoppas det bara i egen ficka för att betala ytterligare lobbying eller vad?

Enligt deras hemsida så sker utbetalningarna först år 3 om nått sänts år 1. Dvs sitter de på pengarna i över två år innan det går till "rätt" personer (hur de nu vet vem "rätt" artist är kan man ju undra, men tittar bara på denna detalj för stunden).
Vet inte hur stora summor det handlar om, men gissningsvis talar vi många miljoner. 2 års ränta på detta = ganska omfattande summor! Får artisterna även detta eller går det till att betala för ytterligare lobbying för ännu mer idiotiska lagar?
Säg för enkelhetens skull att 10 milj HDDs säljs (är säkert mer, men bara som exempel), dvs 800 miljoner kr/år. Minst 5% ränta på det = "inkomst" på över 4 miljoner / år. Tvivlar starkt på att det går till "rätt" personer.

Hela saken är ju bara så sjukt dåligt genomtänkt, VEM får pengarna, hur mycket går faktiskt fram till artisterna, hur stora "avgifter" tar de av kakan, och som sagt, vem tar räntan?

Permalänk
Medlem

Ska man skratta eller gråta? Svaret är: Köp via ett annat land...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så det påverkar inte externa enheter med annan funktion? Typ en telefons eller en mediaspelares inbyggda lagring?

SD-kort?

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Och mitt inlägg togs bort pga? ....???

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Ska dessa avgifter existera så ska bannemig piratkopiering vara laglig också. Om jag inte pirakopierar nu, varför ska jag då betala denna avgift? Copyswede kan fetglömma att jag tänker köpa nått dom får in några pengar på. Kan ju tillägga att Copyswede orsakar stora ekonomiska förluster i Sverige för återförsäljare av lagringsmedia.

Permalänk
Medlem

Okej, säg att jag accepterar konceptet att artister får betalt via kopieringsavgift.

Men hur fördelas pengarna? Vem bestämmer vilka artister får störst andel? Det känns ju nästan förnedrande om mina pengar går till Justin Bieber...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

I min mening så ska inte jag kunna bli stämd för att ha nedladdade filer på mina diskar nu, kan dom va idioter så ska ja va det också.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

I min mening så ska inte jag kunna bli stämd för att ha nedladdade filer på mina diskar nu, kan dom va idioter så ska ja va det också.

Precis så jag ser på det! Kollektiv bestraffning känns fel då inte alla gjort något fel men ändå får vara med och betala, andra sidan på myntet är att nu betalar vi för brottet och det är den avgiften de sagt och nu kan vi alla ladda ned olagligt material...

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

För det första: Lär er skilja på P R I V A T och P I R A T -kopiering.
Det är inte samma sak.

För det andra: Sluta leka "drama queens"! Alla här inne har redan under flera år betalat en massa pengar till Copyswede! Samtliga cdr och dvd+-r/rw skivor du har köpt i Sverige, har sponsrat Copyswede.

För det tredje: Detta är inte, och har aldrig varit, Reinfeldts fel!

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Ska man skratta eller gråta? Svaret är: Köp via ett annat land...

Tysklands resa inköpslista:

1. Öl, vin och sprit

2. Usb-minnen och externa hårddiskar

Men det gällde endast med avgifter från 2 gb (2kr) till 80 (80kr)? .. tror dock att ökningen hos butikerna kommer öka mer då de har någonting att "skylla" på..

Permalänk
Skrivet av dookie95:

Får gäller vara en rebell och säga att det är bra att de inför avgiften så att ju mer pengar går till upphovsrätts personen. ju pengar ju bättre är det. De får alldeles för lite pengar pga piratkopiering och alla extra bidrag är bra. Folk här är alldeles för snåla är ni inte beredda att betala en hundra lapp Per hårddisk för att se snygga pc spel, fler heltidsmusiker och bättre svenska filmer

Målet med piratkopiering är att främja kreativitet. Genom att göra det möjligt för alla att ta del av spel, musik, filmer och liknande utan att betala först så kan konsumenterna välja att ge sitt ekonomiska stöd till de projekt de tycker är bra och på så sätt göra de mest kreativa verken till de mest lönsamma, inte de som hade starkast marknadsföring.

Att ge ut en gratis speldemo, publicera några sidor av en bok i endagstidning eller visa en trailer på TV duger inte. Att fånga en spelare, läsare eller tittare genom ett utvalt avsnitt gjort för att fånga uppmärksamheten är en sak, det garanterar inte att det är bra rakt igenom. Eller menar du att du aldrig sett en trailer och tänkt "Den filmen måste jag se!" bara för att bli missnöjd när du väl sett den? Aldrig läst på en bokrygg och blivit fångad men boken har visat sig vara sämre än så? Aldrig köpt något och sedan ångrat dig? "Betalning sker vid leverans av kvalitetsgodkänd vara." Det gäller i byggbranschen och många andra branscher, så varför inte inom underhållning?

Tänk dig att köpa en tavla som du bara sett ett hörn av. Skulle du göra det?

Att folk inte skulle betala om det fanns en möjlighet att inte göra det är ett påhitt. Det är moderaters och likasinnades inbillning att människor är så giriga att de inte är villiga att göra rätt för sig. Om man laddar ner ett album och tycker att det är bra så är det rätt att musikerna som skapat det ska ha pengar för det. En överväldigande majoritet håller med om det. Be SIFO göra en undersökning!

Du vill se bättre spel, bättre musiker och bättre svenska filmer. Men varför tror du att Activision laserar nya versioner av samma gamla Call of Duty? Varför tror du att Per Gessle sjunger nya nödrim dag ut och dag in? Varför tror du att Persbrandt spelar in den 54:e Beck-filmen? Därför att det är lönsamt! Folk är rädda för att betala för något okänt när de inte vet vad de får så de nöjer sig med det gamla vanliga i vetskapen om att de iallafall kan bli måttligt roade.

Naturligtvis kommer det alltid att behövas marknadsföring och naturligtvis kommer det alltid att finnas behov av förläggare med de ekonomiska resurserna för marknadsföring. Men det viktiga är att de i längden inte kommer att kunna tjäna pengar på att dra runt i samma gamla hjulspår! Till sist tröttnar folk och slutar betala. Det kommer att gynna nyskapande och revitalisera marknaden och i längden leda till lyckligare människor.

Till sist vill jag påpeka att jag inte anser mig bryta mot Swecs regler eftersom jag inte påstår mig ha piratkopior, inte hjälper någon att skaffa sådana, inte diskuterar hur man kopierar upphovsrättsskyddat material eller uppmuntrar lagbrott. Jag argumenterar enbart för att legalisera det som idag kallas piratkopiering, detta är inte förbjudet enligt forumets regler.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traumklang:

Och mitt inlägg togs bort pga? ....???

Läs nyheten och de befintliga kommentarerna innan du drar upp samma gamla fråga igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Precis så jag ser på det! Kollektiv bestraffning känns fel då inte alla gjort något fel men ändå får vara med och betala, andra sidan på myntet är att nu betalar vi för brottet och det är den avgiften de sagt och nu kan vi alla ladda ned olagligt material...

Håller med!

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

"Syftet med avgiften är att kompensera upphovsrättsinnehavare för uteblivna inkomster till följd av privatkopiering" - Skitsnack. Det är bara girighet, ren j*a girighet. Man har hittat på ett nytt sätt att tjäna pengar med hjälp av aningslösa/inkompetenta (nu var jag väl snäll...) "representanter för den svenska elektronikbranschen".

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Om dom tar ut en avgift, har dom inte ansvar för att denna kopierade media fungerar?

Om jag tar en film från "Extern HDD A" inkopplad till brorsans dator och kopierar till "USB Minne B" och sätter i den i min TV, så säger den "filformatet stöds inte". Jag kan inte titta. Då har Copyswede tagit en dubbel avgift för nånting jag inte kan använda. Man kan argumentera att jag har ju kopierat, tittandet har inte med saken att köra. Men detta är en film. Vad ska man göra med denna kopierade data om man inte tittar på den? Det finns en uppenbar mening med kopieringen - annars skulle man aldrig kopierat. Det är ju likadant som följande scenario:

Vakt: "10kr för att använda toan"
Kissnödig: "Suck, ok släpp in mig för fan!"
*ger 10kr till vakten som stoppar ner det i fickan*
Vakt: "Vart är du på väg? Bara tjejer."
Kissnödig: "Va?! Jag betala ju."
Vakt: "Jag släpper bara in tjejer på den här toan."
Kissnödig: "Ge mig mina 10kr tillbaka då."
Vakt: "Du har redan betalat för att använda toan, använd den då."
Kissnödig: "Släpp in mig då!"
Vakt: "Jag har ju redan sagt att jag bara släpper in tjejer."
*kissar ner vakten*

Permalänk
Medlem

Eftersom vi nu ska betala för piratkopieringen så borde det ju bli lagligt. Ytterligare ett argument för folk att piratkopiera alltså, way to go copyswede!

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

jag som hade planer på att köpa en ny 2,5 tums extern, men då blir det till att skynda på lite:P

OT: jag tycker att detta är helt fel, och om jag nu köper en extern hårddisk för skolarbete så ska någon annan j*vel än tillverkaren tjäna pengar på skiten, det är fel...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Du tolkar och missförstår nyheten totalt!!

Skrivet av Tobias75:

Du tolkar och missförstår också nyheten totalt!!

Många är vi som har skrivit: det är skillnad på Privat och Pirat och nu skriver jag det inte fler gånger!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Beställt en extern hårddisk nu. Har väldigt länge funderar på att beställa en för att backupa alla mina bilder, känns lika bra att köpa en innan priset ökar.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Bara jag som anar att copyswede ser på det på så sätt att avgiften snarare ersätter dem för piratkopieringen än privatkopieringen?

Permalänk
Relik 📜

Okej, två saker..

Som många, många redan har påpekat och som även står i nyheten; det handlar om privatkopiering, inte piratkopiering, något som tydligen tål att upprepas. Försök hålla diskussionen på rätt spår, även om relevanta referenser såklart både är okej och eftersträvas!

Givetvis kan det bli upprörda känslor, men rena hot, påhopp och prat om "hembesök" hör inte hemma i SweClockers forum! Inlägg av den typen kommer att raderas så snart moderatorerna hinner med, och användaren riskerar påföljd (läs: avstängning).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Sådär, uppdaterat med avgiften.

Externa hårddiskar: +100 kr inkl. moms.
USB-minnen på 2 GB och uppåt: 1,25 kr per gigabyte inkl. moms. med en maximal avgift på 100 kr inkl. moms.

Fan vad ledsen man blir.:(:'( Denna MacEnkronan kommer i varje fall *inte* att ge en enda krona till denna kriminellt legaliserade organisation.:S Nu får man börja köpa från utlandet istället om behovet skulle uppstå.:)^^ Jag använder aldrig externa HDD's just för att jag anser de vara opålitliga och går sönder lätt. Sedan står det oftast inte på den externa HDD'n vilken HDD som används och då finns risken för att man får en dålig HDD.:P

Synd om alla andra som inte har något med detta att göra dock.:(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleMeister:

kollade precis Copyswede's årsredovisning 2010....personalkostnader: 3 117 492:-
(för bara "PRIVATKOPIERINGSERSÄTTNING")
Övriga kostnader 1 497 609:- wtf?!

för dom som vill bli äcklade:
http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copysw...

EDIT: totala personalkostnader: 12 272 103:- pengar som alltså skulle kunna ha gått till musiker mm...

De drar väl iväg till något skatteparadis sen när de fått ihop en del, för de lär väl tjäna på det här annars skulle de inte varit så engagerade.
Annars kan de byta marknad och samla in pengar till afrika barnen istället som är betydligt viktigare en nöjesaffärer som vill krama ur ännu mer pengar av kunderna.

Permalänk
Medlem

Läste lite i deras 2010 årsredovisning som länkades tidigare..

Finns många roliga saker där för den som är nyfiken... deras utbetalningar går visst till olika "intressegrupper" som sen fördelar pengarna till artisterna, eller ja.. det mesta gick visst till "dramatiker"(ca 18%), skådespelare (ca 25%) och regissörer (ca 15%). Och ca 14% till "upphovsmän i musikområdet", musikerna själva fick ca 8%.

Verkar även som de investerar 20milj om året (40milj totalt) i aktier, vore intressant att se i vilket företag.

Antal anställda: 17
Lön till anställda: 7 840 081
dvs: I genomsnitt ca 38400/mån i lön... då är inte sociala avgifter som pension inräknat. Letar de personal tro?

Hela saken är ett stort skämt, de drar in enorma summor på att tjata igenom dessa lagar från politiker som inte förstår tekniken, sen betalar de intressegrupper och förlitar sig på att slantarna tillslut letar sig ner i fickorna på de hårt kämpande artisterna. Jag har inget emot idén att artister ska få betalt för sitt jobb, men när så stora delar går till folk som ska fördela skiten och mycket lite tar sig till artisterna, och då förmodligen artister som redan tjänar bra... eller redan fått betalt för skådespeleri etc när det gäller tv-program/film så blir det bara ett byråkratiskt skämt. Enorma summor, enormt komplicerat, enormt idiotiskt...

När räcker det Sverige? Hur länge ska vi låta lobbyister/politiker försörja sig bra genom att stjäla våra pengar? Vart går gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Målet med piratkopiering är att främja kreativitet. Genom att göra det möjligt för alla att ta del av spel, musik, filmer och liknande utan att betala först så kan konsumenterna välja att ge sitt ekonomiska stöd till de projekt de tycker är bra och på så sätt göra de mest kreativa verken till de mest lönsamma, inte de som hade starkast marknadsföring.

Att ge ut en gratis speldemo, publicera några sidor av en bok i endagstidning eller visa en trailer på TV duger inte. Att fånga en spelare, läsare eller tittare genom ett utvalt avsnitt gjort för att fånga uppmärksamheten är en sak, det garanterar inte att det är bra rakt igenom. Eller menar du att du aldrig sett en trailer och tänkt "Den filmen måste jag se!" bara för att bli missnöjd när du väl sett den? Aldrig läst på en bokrygg och blivit fångad men boken har visat sig vara sämre än så? Aldrig köpt något och sedan ångrat dig? "Betalning sker vid leverans av kvalitetsgodkänd vara." Det gäller i byggbranschen och många andra branscher, så varför inte inom underhållning?

Tänk dig att köpa en tavla som du bara sett ett hörn av. Skulle du göra det?

Att folk inte skulle betala om det fanns en möjlighet att inte göra det är ett påhitt. Det är moderaters och likasinnades inbillning att människor är så giriga att de inte är villiga att göra rätt för sig. Om man laddar ner ett album och tycker att det är bra så är det rätt att musikerna som skapat det ska ha pengar för det. En överväldigande majoritet håller med om det. Be SIFO göra en undersökning!

Du vill se bättre spel, bättre musiker och bättre svenska filmer. Men varför tror du att Activision laserar nya versioner av samma gamla Call of Duty? Varför tror du att Per Gessle sjunger nya nödrim dag ut och dag in? Varför tror du att Persbrandt spelar in den 54:e Beck-filmen? Därför att det är lönsamt! Folk är rädda för att betala för något okänt när de inte vet vad de får så de nöjer sig med det gamla vanliga i vetskapen om att de iallafall kan bli måttligt roade.

Naturligtvis kommer det alltid att behövas marknadsföring och naturligtvis kommer det alltid att finnas behov av förläggare med de ekonomiska resurserna för marknadsföring. Men det viktiga är att de i längden inte kommer att kunna tjäna pengar på att dra runt i samma gamla hjulspår! Till sist tröttnar folk och slutar betala. Det kommer att gynna nyskapande och revitalisera marknaden och i längden leda till lyckligare människor.

Till sist vill jag påpeka att jag inte anser mig bryta mot Swecs regler eftersom jag inte påstår mig ha piratkopior, inte hjälper någon att skaffa sådana, inte diskuterar hur man kopierar upphovsrättsskyddat material eller uppmuntrar lagbrott. Jag argumenterar enbart för att legalisera det som idag kallas piratkopiering, detta är inte förbjudet enligt forumets regler.

Okej betyder detta att jag här rätt att ta ett paket kakor på närmaste ok Mack och snatta dem "jag kan ju inte kopa kakor jag inte smakat på "
Är så javla patetiskt med piratkopiererare son försöker försvara det dom gor.
Nästa gång du har tillverkat något kan du säga till mig så kan jag komma hem till dig ta den och kolla om det är bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Hedersmedlem

Om det mot all förmodan skulle röra sig om en vettig och de facto kompensatorisk avgift på maximalt någon tia per disk så skulle jag inte gnälla. Tråkigt dock när de försöker lasta över ev. inkomstbortfall från piratkopiering på privatkoperingsavgifterna (som jag för övrigt tycker borde ligga direkt på varans pris och inte kollektivt på lagringsmedia).