Muskampen 2025: Segraren korad!

AMD Bulldozer 46 procent större än Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bulldozer är en arkitektur med hög transistordensitet. Anledningen till dess storlek är dess stora L2 cache och L3 cache. En modul är knappt större än en Sandy Bridge kärna.

Det återstår att se hur dess prestanda är samt hur deras 2 och 3 moduls processorer står sig, dvs deras 4 och 6 trådiga processorer.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tolkar du det som "dåligt" så vet jag inte vad jag ska säga, men JA! Jag tror att det kommer att vara så ja!! !! !!

Jag skrev utan att läsa så noggrant när jag citerade din tråd det var därför att det såg lite konstigt ut :/
Detta detta är det jag menade:

Jag för väntar mig inte att bulldozer ska ta intel sandy bridge E men jag för förväntar mig att det ska slå 2600k med större marginaler än i testet jag sett i sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Kan bli jobbigt med layouts för ett mini-itx moderkort. Annars är det väl inte av större betydelse om inte strömförbrukningen påverkas för mycket.

Dock så är bulldozer designen inte mindre än Athlon designen är, man jämför bara med Intel som väljer att ha mindre prestanda på mindre utrymme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbo:

Både högre strömförbrukning och tillverkningskostnad, känns inte direkt positivt.

Det är inte så konstigt då de måste emulera vissa saker som Intel har patent på. Detta för att de ska vara x86 kompatibla. Men jag väntar mig bra pris/prestanda AMD ftw

Permalänk
Medlem

Även fast hela chipet är ganska stort så behöver det inte betyda hög strömförbrukning. Som man ser på bilden så är själva modulerna bara ca 1/4 av hela ytan. Det är denna lilla yta som genererar mest värme, och den är ungefär lika stor som i Sandy Bridge.

Vad det är för funktioner mellan chipets "synliga" komponenter som AMD slänger yta och därmed pengar på har jag dock ingen aning om...

Permalänk
Avstängd

Jaha om AMD kan producera ett chip i 45nm som är 345mm2 (1050T) för 1200kr så måste ju fan bulldozer kosta Mindre!! De förstås så kommer ju 32nm:ers tekniken att vara lite "rostig" i början och antalet defekta chip högre så jag räknar med att en Bulldoozer kommer att landa på 1700-1900kr när priserna stabiliserat sig Dessutom tar ju de 16MB chachen mycket mer utrymme än de futtiga 9MB som finns på Phenom II x6...dessutom har AMD moduler! De betyder att de kan ställa om CPUn till en kraftig Quad core vilket betyder att me den kretsytan (transistor antalet) kommer AMDs kärnor att vara ganska starka Men det återstå att se...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

nVdia gör fortfarande större chip^^

deras mainstream segment satsade väll på svagare processor till fördel av GPU:n

Ja det vet vi redan, glömde väl skriva att de fortfarande gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har de?

Vad gäller GPU'er som är stora och ligger och drar ström i idle läge är det ett problem. Dagens GPU'er klockar ner så mycket att det inte är något större problem. Samma med CPU, så länge processorn kan spara ström när den inte används så tror inte jag någon bryr sig om hur stor den är. Läste jag rätt så kan bulldozer stänga ner delar av processorn om de inte används.

Ja, läs review kommentarer på GTX 480 så förstår du vad jag menar. Inte för att kritiken var obefogad på något sätt alls, utan mer att nu när väl AMD släpper en stor krets ska det minsann vara bra. Det är vad jag stör mig på, att AMD/Intel/nVidia-fan vänder kappan efter vinden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är för att du antagligen sett mest "desktop" benchmarks. Ytterst få desktopprogram har ett s.k. "working-set" (mängd data som CPUn jobbat på under relativt kort tid) som är större än CPU-cachen. Om "working-set" får plats i CPU-cache så blir bandbredd mot RAM helt irrelevant.

Servers arbetar ofta med enorma "working-set", långt mycket större än CPU-cachen. Prestanda på dessa typer av laster skalar väldigt väl med bandbredd mot RAM. De Intel CPUer som har tre och fyra kanaler är deras server-chip och där är en sådan konfiguration vettig. På ett desktop-chip så är det bara slöseri med transistorer att idag har fler än 2 kanaler.

Hur många kanaler man har begränsar däremot inte hur MYCKET ram man kan ha. Det är fullt möjligt att tillverka ett moderkort med t.ex. 6 RAM slotar till en CPU med 2 minneskanaler. Enda kravet är att antalet slottar är en heltalsmultipel av antal kanaler mot RAM.

Wikipedia sidan om Bulldozer hävdar också att desktopvarianten kommer få en dual-channel RAM-bus och server-varianten får upp till quad-channel. Vilket verkar vettigt.

Personligen tror jag däremot att 4-moduls desktop versionen av Bulldozer kommer vara totalt meningslös. Rätt nära noll applikationer kan på något vettigt sätt utnyttja så många CPU-trådar. Och de som mot förmodan gör det kommer med stor sannolikhet bli begränsade av bandbredd mot RAM förutsatt att de två modulerna presterar ungefär som AMD hävdar, i.e en modul ska prestera ungefär x1.6-x1.8 (på heltal) av två "riktiga" kärnor, har inte sett siffror på flyttal, men rimligtvis borde det blir lägre då FPU-enheten delas.

Som jämförelse så ger HT i Sandy Bridge ungefär x1.3-x1.4 (på heltal) och x1.4-x1.6 (på flyttal), men effekten avtar hel klart med ökande totalt antal kärnor. I.e. att gå från 1->2 HT ger det jag skrev ovan, men att gå från 4 "riktiga kärnor" -> 8 HT ger sällan mer än 10-20% prestanda. Det verkar helt enkelt som RAM-bussen blir en begränsade faktor när så många CPU-trådar ska dela den...

Tidigare hävdades att den extra heltalsenheten i varje Bulldozer enhet bara kostade 5-10% extra yta. Men nu säger AMD att det tar 50% mer yta än om man bara hade en heltalsenhet. Så för 50% fler transistorer får man 60-80% mer prestanda. Bra va?

Jämför man med HT i Sandy Bridge så kostar det <5% (Intel har inte specificerat mer än så). 5% fler transistorer ger 30-40% heltalsprestanda, så HT får klart mer utbyta av sina "extra" transistorer jämfört med Bulldozer.

Men det viktigaste är trots allt total presta, prestanda/W eller prestanda/SEK (beroende på vad man ska göra), så väntar spänt på att de första test-resultaten på Bulldozer ska dyka upp!!!

Tack för ett bra och intressant inlägg bland all fanboy pajkastning

Permalänk

Vad är det som är konstigt med att en åtta-kärnig är större än en 6-kärnig processor? Vad är nyheten?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Är för att du antagligen sett mest "desktop" benchmarks. Ytterst få desktopprogram har ett s.k. "working-set" (mängd data som CPUn jobbat på under relativt kort tid) som är större än CPU-cachen. Om "working-set" får plats i CPU-cache så blir bandbredd mot RAM helt irrelevant.

Servers arbetar ofta med enorma "working-set", långt mycket större än CPU-cachen. Prestanda på dessa typer av laster skalar väldigt väl med bandbredd mot RAM. De Intel CPUer som har tre och fyra kanaler är deras server-chip och där är en sådan konfiguration vettig. På ett desktop-chip så är det bara slöseri med transistorer att idag har fler än 2 kanaler.

Hur många kanaler man har begränsar däremot inte hur MYCKET ram man kan ha. Det är fullt möjligt att tillverka ett moderkort med t.ex. 6 RAM slotar till en CPU med 2 minneskanaler. Enda kravet är att antalet slottar är en heltalsmultipel av antal kanaler mot RAM.

Wikipedia sidan om Bulldozer hävdar också att desktopvarianten kommer få en dual-channel RAM-bus och server-varianten får upp till quad-channel. Vilket verkar vettigt.

Personligen tror jag däremot att 4-moduls desktop versionen av Bulldozer kommer vara totalt meningslös. Rätt nära noll applikationer kan på något vettigt sätt utnyttja så många CPU-trådar. Och de som mot förmodan gör det kommer med stor sannolikhet bli begränsade av bandbredd mot RAM förutsatt att de två modulerna presterar ungefär som AMD hävdar, i.e en modul ska prestera ungefär x1.6-x1.8 (på heltal) av två "riktiga" kärnor, har inte sett siffror på flyttal, men rimligtvis borde det blir lägre då FPU-enheten delas.

Som jämförelse så ger HT i Sandy Bridge ungefär x1.3-x1.4 (på heltal) och x1.4-x1.6 (på flyttal), men effekten avtar hel klart med ökande totalt antal kärnor. I.e. att gå från 1->2 HT ger det jag skrev ovan, men att gå från 4 "riktiga kärnor" -> 8 HT ger sällan mer än 10-20% prestanda. Det verkar helt enkelt som RAM-bussen blir en begränsade faktor när så många CPU-trådar ska dela den...

Tidigare hävdades att den extra heltalsenheten i varje Bulldozer enhet bara kostade 5-10% extra yta. Men nu säger AMD att det tar 50% mer yta än om man bara hade en heltalsenhet. Så för 50% fler transistorer får man 60-80% mer prestanda. Bra va?

Jämför man med HT i Sandy Bridge så kostar det <5% (Intel har inte specificerat mer än så). 5% fler transistorer ger 30-40% heltalsprestanda, så HT får klart mer utbyta av sina "extra" transistorer jämfört med Bulldozer.

Men det viktigaste är trots allt total presta, prestanda/W eller prestanda/SEK (beroende på vad man ska göra), så väntar spänt på att de första test-resultaten på Bulldozer ska dyka upp!!!

Det har jag iofs väldigt svårt o tro, att alla sajter som gjort dessa tester råkat glömma bort att använda program använder mer än CPU cachen, specialdesignade program som är gjorda för att testa RAM'et.
Men tack för att du bevisade min poäng ifall jag har fel om det jag nyss skrev, det betyder isåfall att det inte finns några gamers som är i behov av 6 kanaler.

Ett exempel här: Half-life 2 motorn som driver både Counter-strike och Left 4 dead 1 och 2 osv osv. detta är i7 920 och i7 965 extreme.

Dual channel minneskonfigen får faktiskt mer än triple channel i detta testet, skillnaderna är små men det är ändå mer.

Dessutom alla ni intel fanboys som snabbt kom springandes o sa att citat:

Skrivet av Zotamedu:

Fördelen är ju att man kan mata i mer minne. Tre kanaler ger sex moduler mot fyra moduler med två kanaler.

Skrivet av skog1s:

Lite dålig jämförelse ändå, när man är beroende på vilken mjukvara man använder behöver man mycket RAM!
Och i framtiden så kommer mjukvaran att kräva så mycket mer än vs Spel!! (tycker det är en väldigt dålig jämförelse) Alla som håller på med tungdrivna program (film, AutoCad, Photoshop) vill mer än gärna ha mer Ram-Minne!!
Man får aldrig för mycket RAM-Minne, beroende på vad man sysslar med!!

Har ni ens läst på eller?

Ta ett Asus Rampage III, ett high end moderkort om jag får säga det själv. Maximalt minnesstöd @ 6 minneskanaler = 24gb.

Ett Asus Crosshair V dvs AMD's motsvarighet ( så vitt jag vet ) så har den ett maximalt minnesstöd @ 4 minneskanaler = 32gb.

Tar man en yttligare titt på era specs så har ingen av er mer än 8gb ram i era huvudsystem vilket yttligare skojar till situationen.

Det kanske finns en handfull människor här som faktiskt är i behov av att ha 24gb ram eller mer i sin server där hemma. Ni gör det inte. När man spelar gör man det inte. Inte ens i Photoshop skulle jag faktiskt våga lova.

Går man t.ex till Crucials hemsida ( ni vet, crucial som tillverkar ram ) o kollar så rekommenderar dom som mest 8-16gb för:

Professional User/Gamer/Graphic Designer
High performance gaming, multimedia editing, high-definition video, graphics design/3D modeling, intensive multitasking.

http://www.crucial.com/support/howmuch.aspx

Det är också inte sällan så att en tillverkare tar i lite extra med sina rekommendationer för att öka försäljningen men det låter vi vara osagt.

Summa summarum: Tre kanaler är useless och nej ni får inte in mer ram på tre kanaler.

Visa signatur
Permalänk

Kan bli en dyr historia för AMD, hoppas innerligt att Bulldozer presterar bra och att de får krängt iväg så många så de når break even fort. Många kommentarer ur den tekniska aspekten att 8 kärnor klart är större än 6 kärnor. Själva poängen är missad i det resonemanget, här har vi en arkitektur så tagit otroligt lång tid att få färdig som kommer vara dyrare att tillverka än konkurrentens motsvarighet.

Jag håller tummarna inte för att jag tvunget känner att jag måste rusa iväg och köpa utan för att på sikt så behövs AMD och de behöver en bra produkt för desktop och serverhallar.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tivook:

Det har jag iofs väldigt svårt o tro, att alla sajter som gjort dessa tester råkat glömma bort att använda program använder mer än CPU cachen, specialdesignade program som är gjorda för att testa RAM'et.
Men tack för att du bevisade min poäng ifall jag har fel om det jag nyss skrev, det betyder isåfall att det inte finns några gamers som är i behov av 6 kanaler.

Ett exempel här: Half-life 2 motorn som driver både Counter-strike och Left 4 dead 1 och 2 osv osv. detta är i7 920 och i7 965 extreme.

Dual channel minneskonfigen får faktiskt mer än triple channel i detta testet, skillnaderna är små men det är ändå mer.

Och vilket exakt visar min poäng. Ett spel är ett typexempel på en desktop-workload. Även om spel använder sig av relativt mycket data för att vara en desktop-applikation så har de en CPU-cache hit-rate på ~90% på en modern CPU (annars är det ett spel med grava prestandaproblem). Anledningen är att spel utför relativt komplexa beräkningar på sitt data så tiden det tar att läsa in data från RAM blir väldigt liten jämförd med den tid CPU jobbar på data.

Servers ska i vissa fall processa gigabyte (i.e. många tiopotenser från det "working-set" ett spel har) med data och många gånger utförs relativt enkla beräkningar. Prestanda blir då mycket mer begränsad av hur fort data kan komma till/från CPUn än vilken rå beräkningskraft CPUn har.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tivook:

http://techreport.com/r.x/corei7-memscaling/ep2-high.gif

Dessutom alla ni intel fanboys som snabbt kom springandes o sa att citat:

Ta ett Asus Rampage III, ett high end moderkort om jag får säga det själv. Maximalt minnesstöd @ 6 minneskanaler = 24gb.

Ett Asus Crosshair V dvs AMD's motsvarighet ( så vitt jag vet ) så har den ett maximalt minnesstöd @ 4 minneskanaler = 32gb.

Tar man en yttligare titt på era specs så har ingen av er mer än 8gb ram i era huvudsystem vilket yttligare skojar till situationen.

Det kanske finns en handfull människor här som faktiskt är i behov av att ha 24gb ram eller mer i sin server där hemma. Ni gör det inte. När man spelar gör man det inte. Inte ens i Photoshop skulle jag faktiskt våga lova.

Går man t.ex till Crucials hemsida ( ni vet, crucial som tillverkar ram ) o kollar så rekommenderar dom som mest 8-16gb för:

High performance gaming, multimedia editing, high-definition video, graphics design/3D modeling, intensive multitasking.

Det är också inte sällan så att en tillverkare tar i lite extra med sina rekommendationer för att öka försäljningen men det låter vi vara osagt.

Summa summarum: Tre kanaler är useless och nej ni får inte in mer ram på tre kanaler.

Nu tar du i lite för mycket tycker jag. Du får titta lite på priset på minnen också. 4 GB stickor är snorbilligt och det är det man vill använda. 8 GB stickor kommer väl snart bli samma pris men än så länge får du betala med en njure om du vill använda större moduler. Därför är fler socklar att föredra.
Om du orkat läsa lite mer noggrant vad jag har för hårdvara så ser du att det är DDR2 där stickor större än 2 GB är svindyrt och i dagsläget svårt att få tag på. Hade jag köpt en ny dator hade jag aldrig köpt mindre än 16 GB, antagligen mer om priserna är vettiga.
Jag maxar mina 8 GB rätt ofta eftersom jag håller på med både foto, video och ljud. Speciellt video tuggar i sig stora mängder RAM och en enkel encoding från en 1080i m2ts fil från kameran till 720p H264 kan få mitt RAM att bli fullt. Samma sak när jag sitter och kör Lightroom och Photoshop parallellt. När det kommer till musikproduktion finns det många stora fina plugin som kan ta en del de också men än har jag inte kört så mycket krävande.
Du har rätt att mycket minne inte är så användbart i en spelmaskin eller en surfdator men tänka sig att jag använder min dator till betydligt tyngre saker än så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag är 22 år och är ingen fanboy alls, läs mitt inlägg i "Helgsnack", Vill jag köpa AMD så köper jag AMD, sedan var jag kanske inte 200% seriös med inlägget heller, om prestandan är kass och processorn dyr så köper jag självklart inte den..

Jag får be om ursäkt för mitt felaktiva antagande!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Ytan är irrelevant om priset är bra. Dock så betyder det mindre marginaler för AMD.

Vad som kan vara intressant för oss konsumenter är huruvida värmeutvecklingen blir för hög eller inte. Alla minns vi väl Prescot serien ifrån Intel som utan svårighet kom upp i 80C eller mer. Att överklocka en sådan krävde mycket större investeringar i kylning än att överklocka AMD Athlon 64.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

12,5% var det väl ta om för den extra heltalsenheten.
Dvs. 50% extra storlek vid 4st moduler som denna innehåller.
Sen ser jag det som possetivt om den kommer prestare likvärdigt eller snäppet bättre än i2600K vid 1,2,4 trådade applikationer då den kommer dra ifrån långt mer vid 6 eller 8 trådar vilket kommer bli vanligare och vanligare.

Nu har vi ju ingen prestanda koll alls, att säga något annat är att flumma på. Men vi vet vilka prisgrupper bulldozer kommer verka i.
Prestarar den likvärdigt en I7 2600K vid 1-4 trådar så är den ett klart bättre köp vid samma pris då det finns mycket mer kraft underhuven att hämta.
4 kärnor istället för 4 HT kärnor ligger då vilande i jakt på arbete.

Sen är väll SB likvärdig med intels gulftown propp med en prisklass för sig.

Den som väntar får helt enkelt se

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aster:

12,5% var det väl ta om för den extra heltalsenheten.
Dvs. 50% extra storlek vid 4st moduler som denna innehåller.

Från länken
"AMD is now stating that the additional core in Bulldozer requires approximately an additional 50% die area. That's less than a complete doubling of die size for two cores, but still much more than something like Hyper Threading."

Man talar om "additional core" i singularis så det går inte att tolka på någon annat sätt än att det är kostnaden för att en enskild modul ska ha två "kärnor" i stället för en.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ja, läs review kommentarer på GTX 480 så förstår du vad jag menar. Inte för att kritiken var obefogad på något sätt alls, utan mer att nu när väl AMD släpper en stor krets ska det minsann vara bra. Det är vad jag stör mig på, att AMD/Intel/nVidia-fan vänder kappan efter vinden.

Den enda korrelation som finns angående grafikkretsar är väl att AMD och Nvidia bägge använder samma kretstillverkare så visst i just detta fallet så kan man med visst fog hävda att den ena leverantören är mer effektiv per kretsyta än den andra.
Detta har dock väldigt lite att göra med hurvida Bulldozer är effektiv sett till kretsyta eller inte, speciellt om man som nu skall jämföra en relativt omogen 32nm process från Global Foundries mot Intel som inte bara ligger före tekniskt och i process mognadsgrad utan de också har fler produktionsenheter.
Det blir lite som att i ena fallet jämföra äppelsorter och i det andra fallet jämföra äpplen mot päron.

Att mängden cache minne är dubbelt så stor i Bulldozer kommer givetvis även det att spela in på kretsarea, men kanske främst AMD har tyvärr inte de resurser som Intel har varken ur R&D eller tillverkningshänseende.
Jag har dock stora förväntningar på Bulldozer men väntar givetvis på de första testerna innan jag tar ett beslut om det blir AMD eller Intel i min nästa burk.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Är ni säker på att ni är i rätt kanal?
Trodde vi nån gång kanske kunnat ha mer fokus på produkt än era åsikter ifall solen är rund.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

ang prestanda per watt så tar de dublicerade resurserna upp 12.5% mer kärnyta och ger 80% mer prestanda, detta har amd gått ut med offeciellt och jag bedömmer det som troligt att något i den stilen är fallet. som tidigare nämts så genererar inte cache minne så mycket värme så sett till helheten bedömmer jag att bulldozer kommer ha otroligt bra prestanda per watt.

sandy bridge har snart ett år på nacken och nu jämför vi en 4-kärnig cpu med 8 mb cache med en 8:a kärnig spu som har 16.375 MB cache.

Du bedömer?

Men har du någon källa på det?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Har du ens läst rätt eller? !!
Jo jag fattar din poäng, men undrar om du verkligen läste vad jag skrev "Och i framtiden så kommer mjukvaran att kräva så mycket mer än vs Spel" Och att du tycker att det skojar till situationen p g a att vi har 8GB i ram hör ju inte ens hit, då jag inte påstår att jag behöver det, utan dom som verkligen behöver det! Stor skillnad
Mycket RAM-minne behövs om du ska ha stora bildfiler (vi snackar RAW filer nu) och grafiker är RAMkåta! Så .................

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Du bedömer?

Men har du någon källa på det?

jag har inte sett några benhmarks på b2 steppin men jag har läst vad amd har skrivit på sina bloggar, läst om modulens uppbyggnat etc för att då kunna göra en helhetsbedömning. jag anser att amd tillhör de säkrare källorna i sammanhanget.

b0 versionen av fx8130p hade tdp på 186w med presterade ändå väldigt dåligt men detta är också den första versionen a bulldozer. även b1 presterade inte speciellt bra(givetvis sett till den potential bulldozer har) vilket troligtvis var skälet till att amd valde att arbeta vidare på det hela. https://m.sweclockers.com/nyhet/14219-amd-bulldozer-med-atta-...

amd har påstått att lanseringen av bulldozer sköts upp av "taktiska skäl" då de ville få ut serverversionen och llano i första hand, allt tyder på att detta inte var så stor del av sanningen, amd tänker se till att bulldozer blir bra redan vid release och därför har de inte kommit med en lansering än(med bra menas mycket bättre än i7 980x och i samma prisklass som sandy bridge).

jag hoppas att bulldozer kommer krossa allt motstånd men det återstår att se hur det blir med det.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bloopy:

Är ni säker på att ni är i rätt kanal?
Trodde vi nån gång kanske kunnat ha mer fokus på produkt än era åsikter ifall solen är rund.

I like you.

Håller med, lägg ner erat efterblivna idiotsnack om RAM-minne nu ingen av er sysslar ändå inte med något så RAM-krävande att ni ens har incitament för att uttala er.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

ang ram bandbredden så har socket am3+ bättre på den fronten än socket 1366. sen har jag förståelse för att folk av okunnighet/fanboyism tror att socket lga1366 har bäst bandbredd.

socket am3+ stödjer ram minna på 1866mhz
socket 1366 stödjer ram minne på 1066mhz, gångar vi med 1.5 så får vi 1600mhz

sen finns det givetvis andra faktorer som påverkar, amd har jobbat på även dessa. socket g34 har quad channel ram och stödjer 1866 ram minna. serverversionen av bulldozer kommer släppas till g34 så om man nu vill ha maximal rambandbredd så är det g34 man skall skaffa.

Permalänk
Medlem

12.5% mer kärnyta och ger 80% mer prestanda är det som officiellt uttalats och det som verkar stämma överens när man tittar på dieshots och gör en skalamässig jämförelse med tidigare arkitekturer och dess beräkningsenheter.

Skrivet av anjora:

ang ram bandbredden så har socket am3+ bättre på den fronten än socket 1366. sen har jag förståelse för att folk av okunnighet/fanboyism tror att socket lga1366 har bäst bandbredd.

socket am3+ stödjer ram minna på 1866mhz
socket 1366 stödjer ram minne på 1066mhz, gångar vi med 1.5 så får vi 1600mhz

sen finns det givetvis andra faktorer som påverkar, amd har jobbat på även dessa. socket g34 har quad channel ram och stödjer 1866 ram minna. serverversionen av bulldozer kommer släppas till g34 så om man nu vill ha maximal rambandbredd så är det g34 man skall skaffa.

Effektiv bandbredd, fördröjning och generell minnesprestanda beror helt och hållet på minneskontrollern och dess olika protokoll/features, vilket vi måste vänta och se. Jag vill påstå att den integrerade minneskontrollern i Sandy Bridge är bland det bäst konstruerade från Intel jag sett. AMD har stora kunskaper att konstruera integrerade minneskontrollers, men vi får se hur Bulldozer blir!

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Intels sandy bridge i7 serie är väl mer än tillräckligt?

Om Bulldozer levererar mer eller likvärdig prestanda (möjligt) till ett lägre pris (vilket inte är tänkvärt om die-storleken ska vara nästan en hälft större) så finns det kanske skäl att köpa.
Inget emot AMD, men Intel har redan släppt sin andra i7 serie och det blir bara bättre, så jag ser inte varför bulldozer kommer att lyckas, såvida den inte blir billigare för konsumenterna.
Bulldozer kan dock vara ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Så för att sammanfatta: runt 80% extra prestanda för den extra kärnan (jfrt med en traditionell CPU) för kostnaden av 50% mer krets-yta.

Tänk på att man bara får runt 80% ut ur en dubblering av beräkningsenheter. Det har arit sant sedan man först kopplade ihop 2 386'or, och är sant än i dag. Med andra ord drygt en femtedel av de 80%'en man byggt på med går förlorade. Det lämnar typ 65% kvar. Och för alla de som svär över HT... Det här är HyperThreading, när man är villig att ta det steget längre, och frångå en standard design på beräkningsenheterna.

Skrivet av eppebansen:

Stor mängd cache!
Jag tror att den kommer att vara snabbare än 2600k

Allt vi har i dagsläget är spekulationer, men jag misstänker att mängden cache är en avvägningsfråga, och att man valt mängden man har, för att försöka få en konkurrenskraftig CPU. Med tanke på hur mycket fler CPU'er som blir skräp när man ökar ytan, så är det den enda anledningen till att introducera CPU'n med så mycket cache. Hade man haft en mer konkurrenskraftig CPU, hade man snålat på cache, och fått ned tillverkningspris, och ökat yield'en.

Skrivet av hurtone:

Det skulle kunna innebära en billigare tillverkningsprocess med mindra kassaering.

Det skulle fungera, om man förutsatte att alla "trasiga chip" har en skada som slår ut en begränsad del av chippet. Och billigare, är använt ytterst frikostligt. Billigare än att bara kasta alla chippen, visst, billigare än att tillverka en mindre CPU, inte en chans.

Skrivet av Gabe:

Jag har inget emot att CPUn är 46 procent större, drar 46 procent mer ström och är 46 procent dyrare, om den är 46 procent bättre än den bästa motsvararande Intel CPUn.

AMD själva säger väll att den ska vara jämförbar med en 2600...

Skrivet av anjora:

ang prestanda per watt så tar de dublicerade resurserna upp 12.5% mer kärnyta och ger 80% mer prestanda, detta har amd gått ut med offeciellt och jag bedömmer det som troligt att något i den stilen är fallet.

Um, 80% beräkningskapacitet, som i sin tur förlorar något av sin effekt i realiteten, se resonemanget ovan.

Skrivet av Dinoman:

Man undrar ju vart någonstans i den här diskussionen det helt plötsligt blev en sanning att Bulldozer drar mer ström än Sandy Bridge!?

Givet att chippet är så mycket större, och tidigare erfarenheter av vad chipyta gör med elförbrukningen, så är det en gissning med hög sannolikhet för att vara korrekt. Precis som med så mycket annat vet vi inte innan det är testat, men sedan när var SWEC's medlemmar av typen "vänta och se" ?

Skrivet av tivook:

6st 4GB minnen kostar lite drygt hälften av vad 4'a 8GB minnen kostar. Jag skulle tro att det för de flesta innebär att de kan stoppa i mer minne. Inte för att de maximerat moderkortets kapacitet, utan för att plånboken sträcker sig så långt.
Personligen stoppar jag 4x4GB i SB burkar för spel och 2x4GB SB burkar för kontor. Men det är ju eftersom det inte är jag som betalar...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Vem bryr sig om storleken.
Ja visst storleken är viktig i vissa fall!!!! =D