Hur bra presterar Skyrim för er? -tråden.

Permalänk
Medlem

tack

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Skyrim verkar dock inte ingå i denna CAP-profil, men det ryktas om en hotfix för Skyrim inom 48 timmar.

"AMD expect to have a "hotfix" set out for skyrim with full crossfire support and potentially some visual/performance improvements within 48 hours. (hotfix based on ATI driver set 12.1 beta)"

Visa signatur

Home PC: ASUS Sabertooth Z87 | Intel I7-4770K @ 4.5 GHz | Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz CL9 - 32GB | 2 x Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 SLI | 3 x Samsung SSD 840 500GB | Corsair CMPSU-1000HX | Cooler Master Cosmos II Ultra Tower | Samsung S27B970D PLS + EIZO Foris FG2421 240Hz | Roccat Kone XTD | Corsair Vengeance K70
Business Laptop: Dell Latitude E6450

Permalänk
Medlem

Kör allt maxat på ultra/high med full AA/AF i 1680 x 1050 utan några problem.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Utan AA men med FXAA istället (snyggt nog för min smak), skuggor på medium resten på max så har jag mellan 45-60 fps. 1600x1200 på datorskärmen, 1080p på tvn. Får ungefär samma resultat på båda upplösningarna. Utomhus mellan 50-60 fps. Dropps ner till 45 ibland. Droppar mer sällan till 35fps, men det händer inte ofta som sagt.
Rigg: intel E8300@3.6ghz, 2x2gb, hd4850 512mb. Riktigt nöjd

Verkar för övrigt bara vara skuggor och AA som inverkar alls på prestandan. Och upplösningen såklart. 512mb vram verkar räcka för full hd om man kör med fxaa istället för AA och drar ner skuggorna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet hur spelet fungerar på lägre klockade processorer? Lite orolig för att laptopen inte orkar med det om jag köper det... Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Utan AA men med FXAA istället (snyggt nog för min smak), skuggor på medium resten på max så har jag mellan 45-60 fps. 1600x1200 på datorskärmen, 1080p på tvn. Får ungefär samma resultat på båda upplösningarna. Utomhus mellan 50-60 fps. Dropps ner till 45 ibland. Droppar mer sällan till 35fps, men det händer inte ofta som sagt.
Rigg: intel E8300@3.6ghz, 2x2gb, hd4850 512mb. Riktigt nöjd

Verkar för övrigt bara vara skuggor och AA som inverkar alls på prestandan. Och upplösningen såklart. 512mb vram verkar räcka för full hd om man kör med fxaa istället för AA och drar ner skuggorna.

Ja, skuggorna beräknas av processorn och inte grafikkortet (vilket är standard på konsol och även förekommer i BF3). Hoppas verkligen de fixar detta i en kommande patch.

Visa signatur

Home PC: ASUS Sabertooth Z87 | Intel I7-4770K @ 4.5 GHz | Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz CL9 - 32GB | 2 x Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 SLI | 3 x Samsung SSD 840 500GB | Corsair CMPSU-1000HX | Cooler Master Cosmos II Ultra Tower | Samsung S27B970D PLS + EIZO Foris FG2421 240Hz | Roccat Kone XTD | Corsair Vengeance K70
Business Laptop: Dell Latitude E6450

Permalänk
Medlem

Hmmm, allt på max, från skyrimlauncher, även i advanced options, 1920x1080p, flyter på bra! Har ej kolllat FPS.
i7 2600 K @ default , 4GB, 120 SSD, HD6950.

Permalänk
Medlem

finns det nån inbyggd fps mätare eller måste man ha fraps ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Otroligt dåligt av amd att releasa en cap utan någon som helst förbättring för skyrim nu när det varit ute i mer än en vecka.

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte komma över 30FPS i lägsta inställningar, ens om jag drar ner till 1600x900. Läste nånstans att det var ett processorkrävande spel, men det känns ändå extremt att jag inte skall klara mer än så. Riggen i signaturen är ju inte dålig. Baserat på vad andra raporterar borde jag klara av att nästan maxa i åtminstone 1080p. Provade till och med att klocka upp processorn rätt rejält (för att inte vara en black edition) men det gör marginell skillnad.

Någon mer som har en Phenom II x4 och problem att spela?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Hur tror ni ett Radeon HD 6670 presterar i skyrim?

1080p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanlool:

Otroligt dåligt av amd att releasa en cap utan någon som helst förbättring för skyrim nu när det varit ute i mer än en vecka.

Den nya generationen ;).
Man skall ha, och man skall fanemej ha det direkt också.

Misssförstå mig nu inte. Jag menar inget som helst illa och det hade varit högst lämpligt med lite förberedelser från AMD inför release.
Uttalandet var bara så ytterst talande för 90talets generation (huruvida du tillhör denna eller ej vill jag inte lägga någon värdering i alls).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Sitter på en phenom II X4 945, stock 3 GHz, asus 4890 och 4gb ram.

Kör jag på ultra i 1680x1050 så får jag 30 i städer och 40-45 utanför.
Nu kör jag allt på high förutom shadows som är på medium och då får jag 35 i städer och 50+ utanför.

FXAA är alltid avstängt.

Inte illa pinkat för ett gammalt 4890 imo

Permalänk
Medlem

Otroligt förvånad blev jag när det visade sig att Skyrim går alldeles utmärkt att spela på min 4-5 år gamla HTPC!

En AMD X2 1,9 Ghz
3GB RAM
Ett nyare ATI 5570 1GB som kostade några hundringar.

Inga hack alls med inställningarna på medel ungefär och upplösningen på 1366x768. Har inte provat 1080p än då jag antog att det knappt skulle gå med den första upplösningen.

Funkar finfint att spela med 360-kontroll i soffan framför plasman...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Mitt spel krashar oerhört ofta och jag vet inte varför. Datorn i sign och dom senaste drivrutinerna ifrån nVidia. Jag har testat både allt på ultra och max AA osv, (dock pga låga 20-30 fps i sommliga situationer så sänkte jag) så nu kör jag utan AA och FXAA eller vad det nu hette, då ligger FPS på stabila 50 - 60, kör i FHD givetvis. Men spelet krashar fortfarande, datorn måste då startas om. Igår krashade den 3ggr under 10min, och i dag hann jag spela ca30min innan den krashade. Är det bara att vänta på ny patch eller drivrutiner? bör också nämna att samma krash sker ibland (1gång i veckan) i BFBC2. Dock klarar sig SC2, Magica och BF3 problemfritt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Mitt spel krashar oerhört ofta och jag vet inte varför. Datorn i sign och dom senaste drivrutinerna ifrån nVidia. Jag har testat både allt på ultra och max AA osv, (dock pga låga 20-30 fps i sommliga situationer så sänkte jag) så nu kör jag utan AA och FXAA eller vad det nu hette, då ligger FPS på stabila 50 - 60, kör i FHD givetvis. Men spelet krashar fortfarande, datorn måste då startas om. Igår krashade den 3ggr under 10min, och i dag hann jag spela ca30min innan den krashade. Är det bara att vänta på ny patch eller drivrutiner? bör också nämna att samma krash sker ibland (1gång i veckan) i BFBC2. Dock klarar sig SC2, Magica och BF3 problemfritt.

1. Sänk ljudkvalitén ett snepp.
2. Fixa 4gb fix till skyrim (finns på nexus).

Dessa två fixar har gjort att mitt skyrim aldrig krashar längre.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

1. Sänk ljudkvalitén ett snepp.
2. Fixa 4gb fix till skyrim (finns på nexus).

Dessa två fixar har gjort att mitt skyrim aldrig krashar längre.

4GB fix? vad är det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

4GB fix? vad är det?

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=1013

Efter fixat det så krashar aldrig skyrim för mig längre, med över dussinet texturmoddar.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=1013

Efter fixat det så krashar aldrig skyrim för mig längre, med över dussinet texturmoddar.

Okej, skajag lägga det på något speciellt ställe eller? fungerar bara att ladda ner manuellt. Och startar jag Skyrim 4GB som den heter så startar ju spelet men jag vill inte behöva dra upp den mappen varje gång jag spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag har kanske 40 fps som max
ligger på typ ~15 fps i städer
kör på medium
athlon 2 635 2.6 ghz och ett gainward phantom 570 (överklockat)

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Okej, skajag lägga det på något speciellt ställe eller? fungerar bara att ladda ner manuellt. Och startar jag Skyrim 4GB som den heter så startar ju spelet men jag vill inte behöva dra upp den mappen varje gång jag spelar.

Gör en genväg till filen till skrivbordet - eller var du nu vill ha den och du måste starta med den varje gång. Om den nu hjälper dig att stabilisera spelet, om det inte gör det kan du bara ignorera/ta bort den (om du inte vill köra med high-res moddar).

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Jag har kanske 40 fps som max
ligger på typ ~15 fps i städer
kör på medium
athlon 2 635 2.6 ghz och ett gainward phantom 570 (överklockat)

Du måste ha något fel på din rigg?! :s throttlar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du måste ha något fel på din rigg?! :s throttlar?

Jag maxxar Bf3 rätt lätt
skyrim är buggat som fan, jag orkar inte bry mig faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

Gör en genväg till filen till skrivbordet - eller var du nu vill ha den och du måste starta med den varje gång. Om den nu hjälper dig att stabilisera spelet, om det inte gör det kan du bara ignorera/ta bort den (om du inte vill köra med high-res moddar).

Fixen fungerar so far, tack så mycket

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Tror nog att vi får förvänta oss bättre patchar till PC låg FPS ska inte spelet producera med jämnförelse till Fallout 3 och vegas dock annan motor men va fan det ska kunna fixas. Och jag tycker inte CPU gör mycket till spelet mest GPU så om dom drar nån patch så CPU kan jobba mer så fungerar det i 60+ jag tror verkligen på det för så snyggt är inte Skyrim även ett as bra spel och buggit än så länge..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Bean:

Tror nog att vi får förvänta oss bättre patchar till PC låg FPS ska inte spelet producera med jämnförelse till Fallout 3 och vegas dock annan motor men va fan det ska kunna fixas. Och jag tycker inte CPU gör mycket till spelet mest GPU så om dom drar nån patch så CPU kan jobba mer så fungerar det i 60+ jag tror verkligen på det för så snyggt är inte Skyrim även ett as bra spel och buggit än så länge..

Pga bristen på skiljetecken så hade jag lite problem att förstå vad du menar. Tycker du inte att CPU gör mycket till spelet? Om du menar att en bra eller dålig CPU inte påverkar lika mycket som bra eller dålig GPU så fattar jag inte alls hur du menar...Spelet är inte så krävande för GPU i jämförelse med vad de kräver av CPU. Då skuggorna mm. genereras av CPUn så blir det väldigt krävande för även de bästa processorerna, iaf om skuggor är på ultra.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Lasergurka: Nej Cpu kraft verkar inte spelet göra i första taget finns ingen fin fördelning till cpu och gpu och det får man med dålig konsol port. Och det var därför jag sa att det är bättre att förvänta sig bättre patchar till PC eller som jag ej sa något tillägg till drivrutin för våra grafikkort..

Det jag menar är att med dom som har hög cpu kraft får inte tilldela det dom har för det verkar vara nån tjosan till det ursäkta mitt ordval men så är det.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Lasergurka: Nej Cpu kraft verkar inte spelet göra i första taget finns ingen fin fördelning till cpu och gpu och det får man med dålig konsol port. Och det var därför jag sa att det är bättre att förvänta sig bättre patchar till PC eller som jag ej sa något tillägg till drivrutin för våra grafikkort..

Det jag menar är att med dom som har hög cpu kraft får inte tilldela det dom har för det verkar vara nån tjosan till det ursäkta mitt ordval men så är det.

http://www.techspot.com/review/467-skyrim-performance/page7.h...

Spelet vinner VÄLDIGT mycket på att ha en högt klockan processor.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Jag har kanske 40 fps som max
ligger på typ ~15 fps i städer
kör på medium
athlon 2 635 2.6 ghz och ett gainward phantom 570 (överklockat)

Haha så går det när man snålar på prollen och lägger alla pengar på grafiken haha

Skyrim ska tydligen vara rättså processortungt eftersom viss redering får tas omhand av processorn

Klocka processorn så lär du se nån förbättring

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Haha så går det när man snålar på prollen och lägger alla pengar på grafiken haha

Skyrim ska tydligen vara rättså processortungt eftersom viss redering får tas omhand av processorn

Klocka processorn så lär du se nån förbättring

Det måste ändå vara något fel då jag också kör på medel fast på en AMD X2 1,9 Ghz och ett 5570 och jag har inte märkt av att det hackat en enda gång. Har inte koll på FPSen exakt men den har nog knappast droppat under 30 någon gång.

Inställningarna på medel och alla reflektioner ikryssade, men ingen AA.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."