Corsair Vengeance K90 och K60

Permalänk
Medlem

hmm, så du kan alltså trycka Ctrl+1 för att sen trycka t ex. Ctrl+2 utan att släppa Ctrl? eller trycka Ctrl+1 två ggr efter varran utan att släppa Ctrl?

Visa signatur

Fractal design Arc<>Asus p6x58d-e<>i7 950<>3x2gb Dominator 1600<>Xonar Essence STX<>Asus GTX 470<>Corsair HX 750<>EK-watercooling

Permalänk
Medlem

Det som fick mig att välja K90 var kombinationen med mekaniska brytare och multimediaknappar som fungerar utan att behöva hålla inne en annat tangent. Som QPad gjort så har F1, F2 etc dubbla funktioner. Kritiken som Jonas riktar mot rubberdome-brytarna håller jag helt med om. Vi kanske får se ett K100 där de rättar till det ena och andra.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av (Ulven):

vilken fysisk butik låter dig logga in på t ex. wow och stå och leka med mjukvaran? detta märker jag inte genom att känna på knapparna

Men du kan känna skillnad på knapparna, det gjorde jag. Och då bör du med göra det!!

Och är du osäker, så begär "öppet köp" så kan du byta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men du kan känna skillnad på knapparna, det gjorde jag. Och då bör du med göra det!!

Men läste du ens hans ursprungliga inlägg? Hans problem är inte känslan i knapparna, utan hur tangentbordet hanterar makron...

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av (Ulven):

hmm, så du kan alltså trycka Ctrl+1 för att sen trycka t ex. Ctrl+2 utan att släppa Ctrl? eller trycka Ctrl+1 två ggr efter varran utan att släppa Ctrl?

Både och, med samtliga tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men läste du ens hans ursprungliga inlägg? Hans problem är inte känslan i knapparna, utan hur tangentbordet hanterar makron...

Var lite för snabb där, så du har rätt ja! Därför jag editerade sista meningen när jag insåg det. Tack för din uppmärksamhet!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Ett mekaniskt har en pcb platta och i varje tangent sitter en fjäder och lite annat metal jox. Ett icke mekaniskt har en plast sida med ledningar, likt overhead papper som är vikt på hälften, sedan en gummi huvud som trycker ihop sidorna och aktiverar en tangent. Därför icke mekaniska kostar 50 kr och mekaniska 500kr +.

Skrivet av skog1s:

Det är väldigt stor skillnad!

Kolla länken här så kan du se o läsa om olika mekaniska brytare!

Och vad man tycker om är väldigt personligt! Rekommenderar alltid att prova innan man köper!

Nu har ju ingen av er läst vad de handlade om innan ni har skrivit svar på mitt svar till en annan person.

Jag vet skillnaden på en mekanisk och en dome brytare. Det var inte det vi diskuterade.

Det vi pratade om var att en dome och en mekanisk brytare gör samma sak. Han hade sagt att de inte går att göra så att man kan trycka ned alla tangenter samtidigt eftersom att det är mekaniska brytare.

Jag sa då att det var bs för en mekanisk och en dome gör exakt samma sak, stöm eller ingen ström.

Föreslår att ni kollar vad de handlar om innan ni skriver svar

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Nu har ju ingen av er läst vad de handlade om innan ni har skrivit svar på mitt svar till en annan person.

Jag vet skillnaden på en mekanisk och en dome brytare. Det var inte det vi diskuterade.

Det vi pratade om var att en dome och en mekanisk brytare gör samma sak. Han hade sagt att de inte går att göra så att man kan trycka ned alla tangenter samtidigt eftersom att det är mekaniska brytare.

Jag sa då att det var bs för en mekanisk och en dome gör exakt samma sak, stöm eller ingen ström.

Föreslår att ni kollar vad de handlar om innan ni skriver svar

Men visst var det en fin länk den är ju iallafall till hjälp för nån som inte vet...

Visa signatur

Permalänk

Tycker någon aktör borde gå in och göra ett fulländat tangentbort i helt borstad aliminum med 2x usb3.0 passtrough och audio/headphone ingång/utgång med rejäla mediaknappar, gedigen vit bakgrundsbelysning. Ett fulländat tangentbort helt enkelt. Jag skulle lätt betala upp emot 2000-3000kr för det perfekta tangentbordet som håller i 30 år och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Om de hade satt dit mekaniska brytare på alla knappar och struntat i att använda rubberdome, så hade de kunnat at 1300 kr för K90 och fått bra betyg.

Jo men nu är det så att komplett har cirka 28% rabatt på tangentbordet, resten av butikerna är priset över 1k.
Men håller annars med dig, de kunde öka priset och göra iaf esc till f6 mekaniska.

Själv använder jag f1,f2 och f3 samt escape i Sc2 och battlefield3 väldigt mycket, att de är rubberdome gör att jag tappar intresset för tangentbordet direkt.

Skrivet av Bloopy:

Feedback för volym = 1 fjuttig plastbit anliggandes mot plastkugghjul = kostnad 10öre
Bättre mediaknappar = Stadigare å mer massiv plast, med en fjäder = kostnad 50öre
Mekaniska brytare rakt av = 40st á 2kr/st = 80kr
Alu hela vägen = 0,2mm alu liggandes mot plast = 5kr

Sådär för 85 å 60 öre skulle du ha kvalité rakt igenom.
Path-thru för USB? Både fördel som nackdel då 1st USB på tgb är oftast för lite så en USB hubb till minst 2 = 10kr till

Att folk betalar för överreklamerad skit, mekaniska brytare är inge nytt, funnits längre än vad jag är i ålder.
Så 2kr/st är troligen betydligt lägre, men sätter man nå fränt namn, samt får gratis reklam så höjs de till @pple standard.

Precis, kostar inget för att få kvalité, men självklart är corsair giriga, de här 80 kronorna ger de säkert en höjning av lönen då de kommer sälja väldigt många tangentbord när allting läggs ihop så blir det stora vinster.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av OveR-:

Varför måste alla mekaniska tangentbord vara så otroligt fula och kitschiga? Önskar det fanns ett som inte var så kantigt och lite mer stilrent, och den stora fula corsair loggan passar inte alls där...

Gaming tangentbord som inte är onödigt stort, vilket gör det mer bekvämt då det är mindra avstånd mellan vänster arm som är på WASD och höger hand som är vid musen. Det som tagits bort är macron som brukar finnas och numpaden som en gamer knappast använder. Det är något som man kan klara sig utan, även om det är nice att logga in på internetbanken med den. (finns ju siffror ändå..)

Men tangentbordet har ändå standard media tangenterna för ljud osv inbäddat i F knapparna, detta tangentbord är något jag gärna skulle vilja plocka, men känns ju onödigt då jag redan har en fin Sidewinder X4.. Men den är så satans stor!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745097&cks=ASS&assoc=B99...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Tack, ni gav mig ännu mer ångest över om jag ska köpa det eller inte! Är så jäkla trött på brytarna i mitt G19, så vill ha mekaniska fast med macron (RTS spelare), men nu suger tydligen det enda som har det. What to do?!

Hade själv ett G19 och gick i samma tankar som dig. Ett mekaniskt tangentbord med macroknappar är precis det jag vill ha.
Fick då känna och klämma på ett hos en bekant.
Köpte då ett mer eller mindre omgående.

Bättre än G19 på alla fronter (inte helt oväntat kanske), känns även bra att dom använder en väldigt liknande design.

Genomgående tycker jag det håller en hög kvalitetskänsla.

Angående blandningen av rubber-dome och cherry red brytare hade jag i ärlighetens namn inte ens noterat förrän jag läst recensionen.
Så bevisligen inget man stör sig på i "verkliga världen".

Saknar dock att inte kunna ställa in färgen på bakgrundsbelysningen, blått ljus tycker jag inte fungerar bra som bakgrundsbelysning. Hade personligen föredragit helt vitt ljus bakom samtliga tangenter (inte bara makro-knapparna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av unaimednr1:

Tycker någon aktör borde gå in och göra ett fulländat tangentbort i helt borstad aliminum med 2x usb3.0 passtrough och audio/headphone ingång/utgång med rejäla mediaknappar, gedigen vit bakgrundsbelysning. Ett fulländat tangentbort helt enkelt. Jag skulle lätt betala upp emot 2000-3000kr för det perfekta tangentbordet som håller i 30 år och framåt.

SteelSeries 7G!
~1200kr

Ingen belysning på den, men det behövs inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Vilken skillnad gör 6KRO i fps spel? man spelar väl med musen och en hand på WASD, så totalt 5 tangenter max med en hand.

Beror precis på som du säger hur mycket man trycker ner på tangentbordet contra hur mycket man har till musen - men te.x i Skyrim så eller BF3 så vill man ibland smyga i en cirkelrörelse, aktivera eller byta gadget samtidigt som man markerar en fiende. Även om det inte är mer än 6 knappar så kan vissa tolkningar av 6KRO betyda att alla kombinationer inte fungerar - därav the Quick fox testet som skrivs när man håller shift och ctrl nedtryckta.

Ju högre NKRO man har destor mindre risk att man råkar ut för ett tangenttryck som inte registreras.

En annan femma är att om man tittar på de som är mer legender än lavande - StarCraft spelare te.x så trycker proffsen in så många tangentkombon att vanliga tangentbord knappt hinner med. Nu är ju detta verkligen i periferin av vad de flesta spelare råkar ut för men Razers mekaniska tangentbord har 4NKRO tror jag - och där är det väldigt störigt för att där inträffade det flera gånger för min del att jag tryckte men inte fick någon respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Känner mig lite lurad faktiskt... Jag gick helt på reklamen för Corsair, Köpte K60 med stor iver... och efter det här inslaget så förklarade det varför man har känt skillnad på tangenterna...
Tråkigt när man betalade 1099 för det...(Köpte typ på lanseringsdagen)
=(

Förstår hur du känner dig, själv satt jag och gnabbades en del om detta innan release och fick tse och skrev på min blog om detta fenomen men köpte K60 i alla fall. Tro mig, rubberdome känner du inte av så mycket efter ett litet tag om du spelar med special knapparna kommer du snarast att uppskatta att det är olika känsla i olika knappar - eller tja - du kan göra det skall man väl säga.
Var man ute efter ett 100% Mekaniskt tangentbord dock så är det fult att presentera dem som mekaniska - särskilt K90 som har många knappar som inte är röda switchar - K60 har många röda och få rubberdomes.
Skulle också vilja påstå att de rubberdomes som kommer med på K60 är av bra kvalitet och har bra känsla för att vara rubberdomes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Tack, ni gav mig ännu mer ångest över om jag ska köpa det eller inte! Är så jäkla trött på brytarna i mitt G19, så vill ha mekaniska fast med macron (RTS spelare), men nu suger tydligen det enda som har det. What to do?!

Om du vill ha mekansikt och macro knappar har du inte så mycket att välja på. K90 är det enda med en stor radda macro knappar. MK-85 kan du individuellt programmera knappar till knappar på tangentbordet som du vill.

Döm inte K90 för hårt - det har fått riktigt bra betyg i många andra recensioner så är du det minsta nyfiken - sök på YouTube och gå till en affär och testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nindoone:

SteelSeries 7G!
~1200kr

Ingen belysning på den, men det behövs inte!

Och ingen 2x USB3, inga "rejäla" mediaknappar - och underskatta inte vit bakgrundsbelysning - absolut den bästa bakgrundsbelysningen - IMHO.

Annars så är 7G trevligt - om man gillar de svarta switcharna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men visst var det en fin länk den är ju iallafall till hjälp för nån som inte vet...

oja, mycket fin

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Äh, krafs.. ska man köpa mekaniska tangentbord så ska man köpa Filco eller Topre.
Alla dessa nya mekaniska tangentbord är bara tagna från någon billig OEM tillverkare i Kina.

snacka inte nu, brytarna är fortfarande äkta cherrys

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Det är ju bra om man också tog med att tangenterna fadar efter ett tag och Corsair jobbar på RMA:a K60 borden.

Sitter själv på ett K60 med tangenter som fadat bort...

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=103210

Det är sådant man slipper om man köper ett vitt tangentbord och som har laseretsade tecken. Aldrig mer ett svart tangentbord för min del.

http://elitekeyboards.com/products.php?sub=leopold,tenkeyless...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PerZerk:

Det är sådant man slipper om man köper ett vitt tangentbord och som har laseretsade tecken. Aldrig mer ett svart tangentbord för min del.

Blir inte det väldigt smutsigt efter ett tag?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Blir inte det väldigt smutsigt efter ett tag?

En lätt fuktad dammtrasa och så kan man lätt plocka av tangenterna och diska dem i diskhon. Sen använder jag även det plastskyddet som följde med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PerZerk:

En lätt fuktad dammtrasa och så kan man lätt plocka av tangenterna och diska dem i diskhon. Sen använder jag även det plastskyddet som följde med.

Ok, tänkte mest på att jag vet hur snuskigt mitt tangentbord och min mus är. Fett från fingarar plus damm plus tid = äckel
Har inte riktigt vågat plocka av tangenterna från mitt Logitech Illuminated eftersom jag är rädd att de inte kommer gå att sätta tillbaks igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Kaoskadosk:

Jag tycker ärligt talat att deras recension är överdrivet negativ. Jag har ett K90 och är inte alls missnöjd med det och ärligt talat märks inte ens skillnaden mellan brytarna något märkvärdigt. I bakhuvudet vet man att man behöver trycka lite hårdare mot de knapparna, vilket nu i efterhand på något sätt känns skönt t.o.m. Vill du ha macroknappar och ett bra tangentbord, kör på. Jag tror knappast du kommer ångra dig.

Punkterna som de tar upp är saker som enligt mig petar ner produkten från en 10/10 till ~8/10, till skillnad från Jonas som verkar se tangentbordet som något av en hädelse. Då K90 nu endast kostar 850 spänn är det helt klart värt pengarna.

Tack, flera som har citerat mig men är för lat för att leta upp dem i tråden just nu.
Jonas är den enda jag vet som har märkt något negativt, alla jag känner som har det, plus ni här som svarat mig är nöjda. Så, blir nog ett. :3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

När du skriver??? usch!

Permalänk
Medlem

Usch va Sweclockers va negativ då, ser ut som jag äntligen hittat ett keyboard jag kunde byta till från min gamla trogna Keytronic som jag älskat även om det är rubberdome (dock lite speciell känsla för att va rubberdome).

Handlovstödet som kommer med K60 skulle jag antagligen kasta åt sjöfåglarna men det jag gillar med dessa KBs är formen, väldigt platt för att va mekaniskt samt en liten men väldigt viktig detalj för min del, det sluttande framkanten, eftersom jag inte har någon plats för ett stort handlovstöd som på K90 och håller keyboarden jämt längs kanten av skrivbordet är det ytterst viktigt att kanten inte är spikrak 90 grader med en vass kant för det skulle antagligen bli obekvämt att luta handflatan mot, detta ser dock som gjort för mig med de platta nersänkta knapparna jämfört med den sluttande framkanten, najs!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

När du skriver??? usch!

Nej naturligtvis så tvättar jag inte tangenterna medan jag skriver på tangentbordet. Men visst är det fysiskt möjligt att ha tangenterna på tork och samtidigt skriva direkt på brytarna. Dock så skulle det nog inte vara speciellt skönt. Plastskyddet har jag givetvis bara på när tangentbordet inte används fär att det ska hålla sig rent och fräscht längre.

Permalänk
Inaktiv

Skulle du inte lätt betala 1500-2000 för ett sådant tangenbord i rostfritt stål? Cherry Red/Brown-switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Skulle du inte lätt betala 1500-2000 för ett sådant tangenbord i rostfritt stål? Cherry Red/Brown-switchar.

Ett tangentbord i rosttrögt stål är inget jag ser något större behov av. Då ska det hellre vara gjort i titan så att det blir både lättare och samtidigt står emot hårda påfrestningar. Självklart ska tangenterna vara gjorda i 99,9% silver och tecknen ska vara skärda med laser och fyllda med 99,9% guld. Givetvis ska det erbjudas med Cherry red, brown, blue, black, clear, buckling spring och Topre brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Tack, flera som har citerat mig men är för lat för att leta upp dem i tråden just nu.
Jonas är den enda jag vet som har märkt något negativt, alla jag känner som har det, plus ni här som svarat mig är nöjda. Så, blir nog ett. :3

Jag är riktigt nöjd med min K90 :). Riktigt skön kvalités känsla, och härligt bastant är den.
Spelar mycket fps och pvp i mmorpgs och det är en ren fröjd att använda tangentbordet. Hör av dig om du undrar över något specifikt.

Tänker inte kommentera Jonas recension då det är som han säger; en personlig preferens.