Just gått över från CRT till LED..

Permalänk
Medlem

Just gått över från CRT till LED..

Hej!

Är det lika "pixligt" på alla LED/LCD skärmar eller? färgerna är jättebra men då man spelar märker man verkligen skillnaden på en LED och en CRT. CRT presterar ju betydligt bättre.

Går det på något sätt att göra det mindre "pixligt" och ändra något så man får bättre skärpa? har max HZ (120, vet inte ens om det är äkta dock) samt testat flera olika upplösningar.

Kanske måste köpa en bättre skärm? har testat BenQ och gillade den mindre.

Tacksam för hjälp.

*Ursäkta om jag formulerade mig lite dåligt, lite hopplös just nu bara. Vägrar dock att ta fram CRTn igen då den är oerhört ful och tar för mycket plats.

Edit: den här skärmen jag har: http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24...

Permalänk
Medlem

Är det pixeltätheten du syftar på när du beskriver bilden som pixlig eller tror du att något är fel? Upplever du samma problem med alla nyare skärmar jämfört med CRT?

Permalänk
Medlem

Du ska ha högsta möjliga upplösning på din skärm, inget annat!

Det ska inte vara pixligt, har du installerat drivrutinerna till grafikkortet rätt?

Du har förövrigt en LCD, att det är LED-belysning är ointressant.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjedjick:

Är det pixeltätheten du syftar på när du beskriver bilden som pixlig eller tror du att något är fel? Upplever du samma problem med alla nyare skärmar jämfört med CRT?

Ha, kan verkligen inte mycket om skärmar så blir lite svårt att förklara för mig men det är liksom inte lika skarpt som det var på min CRT.

Kanske bara måste vänja mig vid det för har läst säkert 30 reviews om skärmen och den har inte fått under 4 av 5 möjliga i betyg på någon.

Ska testa uppdatera mina grafikkortsdrivrutiner för har fått flertalet buggar med det på slutet.

Edit: Kan det ha att göra med att jag inte kan få ut "riktiga" 120 hz med ett nVidia grafikkort? har ett ASUS GTI 560 Ti och enligt vissa kan man inte få ut 120 hz om man inte har ett AMD kort. Trots att jag inte vet mycket om skärmar så känner jag mig säker på att det är det, för det ser typ likadant ut som det gör på en 60hz skärm. Bara slänga upp pengar för ett AMD kort nu då antar jag.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Appreci8:

Ha, kan verkligen inte mycket om skärmar så blir lite svårt att förklara för mig men det är liksom inte lika skarpt som det var på min CRT.

Kanske bara måste vänja mig vid det för har läst säkert 30 reviews om skärmen och den har inte fått under 4 av 5 möjliga i betyg på någon.

Ska testa uppdatera mina grafikkortsdrivrutiner för har fått flertalet buggar med det på slutet.

Du ska köra i 1920*1080 på din skärm för att undvika konstig bild i alla fall, eftersom antalet pixar är fast på LCD-skärmar men variabelt på CRT-skärmar.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Om jag inte tar fel är det där en rätt dålig 120hz skärm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Appreci8:

Kör rätt upplösning.
Dessutom kan du nog gå in i skärmmenyn och ändra skärpa eller liknande. Brukar sitta knappar på skärmen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Edit, läs kommentaren under istället, bätte än min...

kör du hdmi, dvi eller konverterar du från vga? längd på kabel och framför allt kör du på 1920*1080i upplösning?

Permalänk
Avstängd

Kör du med HDMI eller DVI? Om HDMI, kolla att skärmen inte har overscan inställt. Om DVI, kolla att du kör digital signal, dvs inte en adapter på VGA-utgång eller DVI-A. Upplösning skall vara inställd på 1920x1080 i datorn.

Skärpa skall inte behövas ställas in, det viktogaste är att du har 1:1 förhållande på pixlarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

kör du hdmi, dvi eller konverterar du från vga? längd på kabel och framför allt kör du på 1920*1080i upplösning?

DVI utan konvertering. Kabeln är väl 1,5 meter drygt och jag har 1920*1080 upplösning.

Ok

Skrivet av MartenKL:

Kör du med HDMI eller DVI? Om HDMI, kolla att skärmen inte har overscan inställt. Om DVI, kolla att du kör digital signal, dvs inte en adapter på VGA-utgång eller DVI-A. Upplösning skall vara inställd på 1920x1080 i datorn.

Skärpa skall inte behövas ställas in, det viktogaste är att du har 1:1 förhållande på pixlarna.

Ska kolla igenom allt det där så återkommer jag då jag hittat allt

Permalänk
Medlem

Sedan får du ju tänka att din CRT skärm var betydligt mindre än din nya, så även fast den hade lägre upplösning så kan storleken gjort att du inte kunde urskilja enskilda pixlar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Självklart kan du använda dig av 120Hz med nVIDIA-grafikkort, vilket bullshit att det bara skulle fungera med AMD/ATI.

Du måste dock ha en dual-link DVI-kabel för att det ska fungera och du kan bara koppla DVI ut på grafikkortet till DVI in på skärmen.

Om du inte kan välja 120Hz i (vad jag antar du använder) Windows, så se först och främst till att du har en dual-link-kabel samt att du har rätt drivrutiner för skärmen och grafikkortet.

En CRT kan använda sig av alla möjliga upplösningar utan att se "pixlig" ut, det är för att det inte finns några fasta pixlar på en CRT utan en yta av fosfor som beskjuts av en elektronstråle. LCD-skärmar däremot har fasta pixlar och kommer inte se bra ut om man inte kör nativeupplösning, alternativt en upplösning som är jämnt delbar med nativeupplösningen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att ha en bakgrundsbild på skrivbordet som har rätt upplösning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testat allt nu och ingenting fixade det. Tror bara jag måste vänja om mig då jag spelat på CRT i evigheter.

Men för att förtydliga vad jag menade så känns det inte riktigt "smooth" utan det är lite fyrkantigt.

Permalänk

Läste på lite om skärmen och jag tycker den låter intressant. Sitter själv och spelar på en 19" Nokia 446Xpro. Fungera fortfrande bra
Har funderat på att byta till LCD länge men det tycks alltid vara diverse fel på dom när man läser olika tester. 2000kr för en hyffsad 120Hz 23" skärm blir jag dock sugen på.

Jag antar att du har AA på slaget i spelen? Kan tänka mig att den analoga tekniken ger en lite suddigare bild som gör att det inte se kantigt ut. Du klagar dock både på pixlighet OCH dålig skärpa vilket motsäger detta.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Appreci8:

Testat allt nu och ingenting fixade det. Tror bara jag måste vänja om mig då jag spelat på CRT i evigheter.

Men för att förtydliga vad jag menade så känns det inte riktigt "smooth" utan det är lite fyrkantigt.

det är nog för att du inte är van vid så bra skärpa

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Om jag inte tar fel är det där en rätt dålig 120hz skärm

vad tillför det där?

Permalänk
Medlem

För att minska att se alla pixlar behöver du en skärm med högre upplösning. det är det enda du kan göra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Appreci8:

Skillnaden mellan digitala flatpaneler och gamla CRT-skärmar är just att dem moderna flatpanelerna är skarpare, och visar pixlarna exakt. Självfallet då en fysisk pixel på flatpanelen är en pixel i bilden som visas. Det kan inte bli skarpare än så.

En CRT-skärm däremot, kan inte visa pixlarna så extremt klart, då masken mycket sällan stämmer överens med upplösningen, utan det blir istället lite av en luddig prick som får motsvara pixeln i bilden som visas.
Ta sedan och placera ett gäng luddiga prickar sida vid sida. Du får en hel bild bestående ad små luddiga prickar som flyter in i varandra en aning. Det finns ingen markant gräns mellan dem.

Kort och gott kan man säga att du får en rund, fin och en aning "luddig" bild med en CRT-skärm, medans en flatpanel ger dig maximal skärpa och exakta pixlar.

Som många säger: Du är troligen ovan att ha bilden så extremt skarp att du kan räkna pixlarna var för sig.
Men jag undrar: Du har ju använt en modern bärbar dator utan att reflektera över detta? Där har du ju exakt samma fenomen.
Vore också bra om du kan ta en närbild på din skärm, så vi får se vad det är du menar. Det kan ju hända att vi totalt missförstår dig.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du dragit samma slutsats som alla andra som är gamla nog att ha använt CRTer, man blir inte imponerad när man sätter sig framför en plattskärm...

Jag upplever också LCDer som pixliga, (ibland sjukt pixliga), tror inte det beror på det SysGhost skriver riktigt utan snarare att 1920x1080 inte är en speciellt hög upplösning på en 23" 16:9 skärm.

Du hade säkert 1600x1200 (eller möjligen 1280x960) på din gamla CRT som antagligen var 19" eller 17" i 4:3 (och när det gäller CRTer brukar ju det som "kallas" 19tum inte heller vara det utan snarare vara typ strax under 18").

Sen undrar jag hur får det till att färgerna är bättre... är de inte bara väldigt "over-the-top"?
Förresten, testa att ha uppe Sweclockers sidan och kolla om det "oranga" färgtemat har samma nyans i överkant respektive nederkant på skärmen...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yrch:

...

Du hade säkert 1600x1200 (eller möjligen 1280x960) på din gamla CRT som antagligen var 19" eller 17" i 4:3 (och när det gäller CRTer brukar ju det som "kallas" 19tum inte heller vara det utan snarare vara typ strax under 18").

...

Om nu TS har en annan upplösning och storlek på skärmen gentemot sin gamla CRT- så kan detta mycket väl vara orsaken.
Jag utgick ifrån att TS hade samma storlek på skärmen, och samma upplösning som han använt tidigare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om nu TS har en annan upplösning och storlek på skärmen gentemot sin gamla CRT- så kan detta mycket väl vara orsaken.
Jag utgick ifrån att TS hade samma storlek på skärmen, och samma upplösning som han använt tidigare.

Ja men man får väl nästan anta att han inte har samma storlek och upplösning på sin CRT som på den nya skärmen, CRTer var ju i allmänhet 4:3 och inte 16:9 och oftast i lite mindre tumstorlek, är rätt osannolikt att TS hade en 16:9 23" CRT...

Väldigt många efterfrågar ju 16:10 1920x1200 istället för 1920x1080 för att man får lite extra pixlar på höjden (eller hur man skall uttrycka sig). Men då glömmer man att redan för 10-15(?) års sen kördes CRTer ofta i 1600x1200 (och det på en mindre skärmyta med), har man gått från det till en ny LCD-skärm kan man lätt bli besviken (i flera andra avseende med), DPIn är ofta sämre på nya plattskärmar samtidigt som även antalet pixlar på "höjden" är det med.

Sen är det fortfarande möjligt att TS inte kör native resolution på sin nya skärm och då kommer det ju se hemskt ut