Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Jaha synd att man redan har ett bra chassi (R3). Ända nackdelen (som jag ser det, men är så klart både för och nackdel) är att denna blir lite bredare än föregående generation. Har redan USB 3 i fronten, ända som skulle vara bra till detta är nya HDD buren och det långa fläktfiltret (kabeldragningen fungera hyfsat i R3).

Undrar om man kan få tag i bara HHD buren. Om jag ser rätt är det fäst i botten som R3 (behöver inte den övre delen). Men om hålbilden är samma är svårt att veta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Blir lätt ett sånt här till nästa bygge!

Permalänk
Medlem

Kul att FD är här och läser !

En fråga bara, kommer det även en upgraderad define mini ?
För den lider ju av samma problem som R3, d.v.s noll utrymme för kablar på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är tvärt om, jag har aldrig brytt mig om att koppla in varken HDD eller Power. Har i dagsläget fyra diskar i datorn så skulle jag ha en lampa som blinkade vid varje liten operation skulle den ju leka disko dygnet runt och inte säga mig något ändå.

Jag är lite nyfiken på vad det är for information du är ute efter att se?

Är inne på samma spår. Man var vid enstaka tillfällen intresserad av att se aktiviteten förr i tiden med långsammare och opålitliga diskar (som IBM Desktar valfri-GXP serie), men i dagsläget med SSD osv ter det sig fullständigt onödigt i mina ögon.

Power-leden kan också kännas onödig, jag har dock "tonat" plexiglaset svart så det lyser ytterst diskret enbart för indikator om status. (Min dator har haft lite fuffens för sig att starta lite oväntat trots att jag stängt av den).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Då vet vi vad det blir för uppdatering på Define R5 sen då...

Luckan.......det verkar vara det enda de har kvar att förbättra rejält i dagsläget.

DÅ blir väl Jonas lycka TOTAL.......

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut, men det enda problemet jag kan se gäller SSD enheterna som kan monteras på baksidan av moderkortsplåten då det verkar som dem kan bara skruvas fast före moderkortet är på plats. Det gör det väldigt svårt att uppgradera/byta ut sina SSD enheter.
Annars tycker jag det är solklart chassi med Arcs kylmöjligheter.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem

ja då återstår det att se om ljuddämpande materialet sitter riktigt den här gången ..Tror dom faktist har lyckats nu på 4de`` försöket ,

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Då vet vi vad det blir för uppdatering på Define R5 sen då...

Luckan.......det verkar vara det enda de har kvar att förbättra rejält i dagsläget.

DÅ blir väl Jonas lycka TOTAL.......

De skulle kunna göra båda HDD-burarna modulära också.

Själv vill jag se en uppdatering på XL, det behövs verkligen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Hade planerat ett bygge i mATX i en temjin inom en snar framtid, kände att fullstora ATX var en svunnen tid, men vart ruskigt sugen på denna, smidiga dammfilter, möjlighet till bra kylning i kombination med vettig ljuddämpning, fina HDD-burar och riktigt cleant utseende!!
Damn you FD! Nu vart det svårt... klådan i köpfingret är total!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Nu blev jag mer sugen på att byta hårdvara men kan inte riktigt rättfärdiga det för mig själv.

Permalänk
Medlem

Hmm, någon som har koll på Silent Series R2 120mm? Något att ha eller är det Noctua som gäller återigen?

Riktigt glad att jag väntade in R4 istället för att köpa R3.

Nu vill vi ha jämförande tester!

Permalänk
Fractal Design

Vi vill passa på att nämna ett par funktioner i chassit: 240mm radiator i fronten går utmärkt om man har en tunnare typ av radiator. Denna video visar hur en 240mm radiator passar i frontfiltret:
http://www.youtube.com/watch?v=VS45Yhjj4bY&t=1m30s

Alternativt kan man montera tjockare radiatorer om man monterar bort HDD burarna (den nedre sitter med 4 skruvar och är alltså inte nitad på plats). Den nedre HDD buren har samma skruvhål som en vanlig 120mm fläkt och går då också att flytta till en ledig 120mm fläktplats så man fortfarande kan behålla sina 3st HDD platser och får då plats med en större radiator i fronten.

Anledningen till att vi inte tog med ovan funktioner som en feature är att en 240mm radiator endast fäster med 6 av 8 skruvar i fläktfiltret, och att kalla det kompatibelt kändes inte helt ok. Tanken finns där dock och det är fullt möjligt då 6 skruvar är fullt tillräckligt för att fästa radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Hmm, någon som har koll på Silent Series R2 120mm? Något att ha eller är det Noctua som gäller återigen?

Neither, det är Scythe och Noiseblocker som har bästa fläktarna på marknaden enligt tester, båda kylningsförmåga och ljudnivå.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

jag undrar ifall en 280/240 radiator passar i toppen/ fronten

Permalänk
Medlem

Haha jag som trodde att han skulle säga Topp-Klass.

Jonas verkade så himla nöjd.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Kul med alla positiva kommentarer!

Kul att ni tar er tid att läsa

Skrivet av Fractal Design:

Gummidelarna i kabeldragningshålen är utbytta från R3, de nya sitter kvar i hålen om man inte avsiktligt lirkar loss dem.

Det här var goda nyheter. Ett av mina största irritationsmoment i mitt R3. Fläktkontroller fram är inte heller fel, även om jag har en 3.5 bay för 6 fläktar. Har faktiskt fler än så i chassit så det var också en efterönskad positiv uppdatering.

Plats för kabeldragning, uttagbar bur, bara en LED (saknar inte '90-talsstroboskopledarna), 140mm-platser, space för radiatorer, alles gut!

Hittar faktiskt bara två minus:

- Fötterna. På min R3 kan jag inte justera dessa i höjdled, vilket gör att underlaget måste vara plant, men framförallt hade jag velat ha en högre luftspalt under dammfiltret framför nätagget. Har löst detta själv, men ändock ett litet minus om man skall vara petig

- Luckan. Jag har min åt höger och det Jonas gnyr om är faktiskt riktigt irriterande ibland.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fractal Design:

Vi vill passa på att nämna ett par funktioner i chassit: 240mm radiator i fronten går utmärkt om man har en tunnare typ av radiator. Denna video visar hur en 240mm radiator passar i frontfiltret:
http://www.youtube.com/watch?v=VS45Yhjj4bY&t=1m30s

Alternativt kan man montera tjockare radiatorer om man monterar bort HDD burarna (den nedre sitter med 4 skruvar och är alltså inte nitad på plats). Den nedre HDD buren har samma skruvhål som en vanlig 120mm fläkt och går då också att flytta till en ledig 120mm fläktplats så man fortfarande kan behålla sina 3st HDD platser och får då plats med en större radiator i fronten.

Anledningen till att vi inte tog med ovan funktioner som en feature är att en 240mm radiator endast fäster med 6 av 8 skruvar i fläktfiltret, och att kalla det kompatibelt kändes inte helt ok. Tanken finns där dock och det är fullt möjligt då 6 skruvar är fullt tillräckligt för att fästa radiatorn.

Betyder det att man får plats med den lilla hårddiskburen bakom nätagget om man skulle vilja?

Hur fungerar elen till fläktarna i fronten? Såg att Jonas plockade ut kassetten med fläktar och filter men såg inte hur fläktarna var kopplade.

Goda nyheter att äen den undre går att montera bort för om jag köper ett R4 så hade den rykt för att förbättra luftflödet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dax att köpa!

Permalänk
Medlem

fint chassi.
Dock finns något jag tycker dom borde fixa med deras nästa, kanske R5.
Är det här
* Möjligheten att ta bort luckan fram och att man kan öppna den från höger och vänster
* Höj och sänkbara fötter, om underlaget är dåligt
* Ett litet utstickande hål, som man kan fästa buntband i, så man kan dra ihop kablarna lite snyggare på baksidan och smidigare
* 1 eller 2cm luftrum under nätdelen så det inte blir så varmt och luften trycks ut bättre

Detta är lite grejer jag saknar och skulle vilja se på en kommande modell

Permalänk
Medlem

Byggt ett par datorer i R3 chassin och lika många i Nzxt H2 och detvå mellan så är H2 det bättre i min mening, men detta ser ut att ta bort det som jag inte gilla i r3an. Lite synd att fläktkontrollen bara hade plats för 3 då man gärna slänger in en extra i fronten och kanske även en i toppen.

Men man får väll vänta med att hissa eller dissa tills man har känt och klämt lite på den

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen imponerad över hur ni verkar ha lyssnat på åsikter från användare och recensenter! Jag tycker mig kolla på chassi-recension efter chassi-recension och ser hela tiden missar som gör mig tveksam till köp. Det enda chassi jag fastnat för har varit R3 och även om en uppgradering har fått vänta så har det stått med på inköpslistan. Nu börjar det närma sig uppgradering och det här är en väldigt välkommen nyhet!

Det enda problemet för mig är att den troligtvis är för bred för "dator-platsen" under skrivbordet. Men det skiter jag fullständigt i!

Permalänk
Medlem

De har klippt in Jonas video här: http://cdon.se/hemelektronik/fractal_design_define_r4_tower_n...
Väldigt bra reklam för Fractal Design. Är den tystare än Antec P280 som jag hört inte är lika tyst som föregångarna?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Ser ut som att R4:an får bli mitt nya chassi till nästa dator!

Permalänk
Medlem

Fan va härligt!
Har gått och funderat länge nu över ett nytt chassi, har funderat över Arc, P280, 550D, men nu
kommer jag nog slå till på detta, då det ser jäkligt lovande ut!
Lagom med plats (för mig), verkar lättarbetat i och hyfsad kylning och ändå tyst, perfekt för min del.

Blir nog ganska go uppgradering från mitt *Host* Antec 300...

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Faktiskt lite sugen... inget fan av fractal design. Hur är deras 140mm fläktar? Tysta på lägsta?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Kul att ni tar er tid att läsa

Det här var goda nyheter. Ett av mina största irritationsmoment i mitt R3. Fläktkontroller fram är inte heller fel, även om jag har en 3.5 bay för 6 fläktar. Har faktiskt fler än så i chassit så det var också en efterönskad positiv uppdatering.

Plats för kabeldragning, uttagbar bur, bara en LED (saknar inte '90-talsstroboskopledarna), 140mm-platser, space för radiatorer, alles gut!

Hittar faktiskt bara två minus:

- Fötterna. På min R3 kan jag inte justera dessa i höjdled, vilket gör att underlaget måste vara plant, men framförallt hade jag velat ha en högre luftspalt under dammfiltret framför nätagget. Har löst detta själv, men ändock ett litet minus om man skall vara petig

- Luckan. Jag har min åt höger och det Jonas gnyr om är faktiskt riktigt irriterande ibland.

Skrivet av Dr.Spike:

fint chassi.
Dock finns något jag tycker dom borde fixa med deras nästa, kanske R5.
Är det här
* Möjligheten att ta bort luckan fram och att man kan öppna den från höger och vänster
* Höj och sänkbara fötter, om underlaget är dåligt
* Ett litet utstickande hål, som man kan fästa buntband i, så man kan dra ihop kablarna lite snyggare på baksidan och smidigare
* 1 eller 2cm luftrum under nätdelen så det inte blir så varmt och luften trycks ut bättre

Detta är lite grejer jag saknar och skulle vilja se på en kommande modell

Om man sätter upp den under skrivbordet blir det inget problem:) Mitt Ikea skrivbord har en ställning att ställa den på (är ca 10 cm luft spalt till golvet). Finns bättre konstruktioner i andra butiker (dom ser bättre genomtänkta ut i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Alternativt kan man montera tjockare radiatorer om man monterar bort HDD burarna (den nedre sitter med 4 skruvar och är alltså inte nitad på plats). Den nedre HDD buren har samma skruvhål som en vanlig 120mm fläkt och går då också att flytta till en ledig 120mm fläktplats så man fortfarande kan behålla sina 3st HDD platser och får då plats med en större radiator i fronten.

Ah,, riktigt nice. Då kan man alltså sätta den nedre diskburen lite var man vill eller vrida den också för att få bättre luftflöde.
Det är ju riktigt starkt köpargument, i alla fall för mig.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

WOW. Vilket chassi. Detta har allt som jag vill ha.

140mm fläktar. YES!
Ämnad åt den tysta publiken.
Minimalistiskt utseende.
Lättare att göra rent fläkt filterna, (fronten).
Bredare chassi så att kablar får plats på sidan utan utbuktning. Så brett att man kan installera SSD på baksidan. Gillas starkt!
Eftersom det verkar vara mer solidare än R3:an så torde det vara tystare? Om så är fallet, bra jobbat!
Inte så mycket plast, ser tungt och solid ut, gillas väldigt mycket.

Äna minuset jag kan hitta är filtret för rengöring som sitter i botten. Här hade jag velat se Antecs 280 lösning.

Detta chassi fyller alla mina behov. Kan inte sluta annat än succé för detta chassi.

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Verkar vara att bra chassi, gillar inte luckan alls eller några luckor för den delen, hade hellre sett lösningen från deras Arc:serie, ser mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem

Undra om fläktkontrollern där fram är lika jävla usel som på r3'an. Har fått tre måndags-ex av fläktkontrollern nämnligen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator