Begagnade Macbooks, är det mestadels stöldgods?

Permalänk
Medlem

Begagnade Macbooks, är det mestadels stöldgods?

Kollat lite på Blocket efter Macbook Air och sett en del som är lite för nya och lite för billiga för att det ska kännas helt rätt, ändå skriver försäljaren ofta att kvitto finns. Är det mestadels stöldgods ändå med typ fraktsedel eller något annat intetsägande som de försöker lura i en är kvittot?

Är det någon som har erfarenhet av begagnatmarknaden för Macbooks?

Permalänk
Medlem

Låter som du tror att tjuvar går runt och bara tar Macbooks.
Mitt enda tips är att inte köpa någon som knappt har en beskrivning, eller copy+paste från Äpplenas hemsida.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om den är stulen? Går inte direkt att blocka en stulen dator från nätet eller så om du nu trodde det
Apple har inget register över stulna datorer heller så även om du skulle behöva lämna in den för reparation så är det knappast ngt de kollar upp.
Å andra sidan så köper man nog stulna till ett så billigt pris så det ändå inte är lönt att lämna in dem.

Permalänk
Medlem

Självklart är alla Macbooks på Blocket stöldgods.

Permalänk
Medlem

Självklart finns risken för stöldgods alltid där, viktigt att tänka på och om det ringer varningsklockor om något när man kontaktar säljaren så brukar de klockorna oftast ha rätt.
Kan tänka mig att det är lite samma scenario här med Macbooks som det är med mobiler, man lurar folk att "Köpa" grejerna på avbetalning (alltså som man gör med telefonabonnemang) och sedan lägger någon eller en liga upp prylen på blocket till salu.
Just my two cents.

Säger inte att alla Macbooks är stöldgods men finns säkert ett par enstaka annonser där man har sina misstankar.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vad spelar det för roll om den är stulen? Går inte direkt att blocka en stulen dator från nätet eller så om du nu trodde det
Apple har inget register över stulna datorer heller så även om du skulle behöva lämna in den för reparation så är det knappast ngt de kollar upp.
Å andra sidan så köper man nog stulna till ett så billigt pris så det ändå inte är lönt att lämna in dem.

För om du köper stulet gods så bryter du mot lagen, även känt som Häleri. (Rätta mig om det är fel, så jag har blivit mig lärd alla fall)

Moralen i historian, om du misstänker att det är stöldgods, köp de inte.

Permalänk
Medlem

Skolor har ju börjat dela ut macbooks till eleverna. Dom blir stulna ganska ofta. Dock får dom nya och därför fortsätter folk så. Bara mina tankar.. Inte ofta man ser macbooks annars

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

För om du köper stulet gods så bryter du mot lagen, även känt som Häleri. (Rätta mig om det är fel, så jag har blivit mig lärd alla fall)

Moralen i historian, om du misstänker att det är stöldgods, köp de inte.

Jag råkade köpa något sådant en olympus E3 var dyr på den tiden iallafall skulle han ha 6k vilket var ett riktigt klipp så chansa och det var inget så det behöver aldrig vara stöldgods
Iallafall har jag också hört att den som köper åker oftast på det!

Med vänlig hälsning,
Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vad spelar det för roll om den är stulen? Går inte direkt att blocka en stulen dator från nätet eller så om du nu trodde det

Apple-datorer kan firmware-låsas (rättare sagt, EFI-låsas). Det går att gå förbi, såklart. Den blockeras inte helt ifrån nätet, den tillåter till exempel FindMyMac att rapportera var den befinner sig. http://www.apple.com/support/icloud/find-my-device/

Skrivet av ozo64:

Apple har inget register över stulna datorer heller så även om du skulle behöva lämna in den för reparation så är det knappast ngt de kollar upp.

AppleCare kan stöldmärka datorer och samarbetar alltid med polisen. Det enda den bestulna behöver göra är lämna serienumret på datorn som blivit stulen och be polisen kontakta Apple.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Reyintaz:

För om du köper stulet gods så bryter du mot lagen, även känt som Häleri. (Rätta mig om det är fel, så jag har blivit mig lärd alla fall)

Moralen i historian, om du misstänker att det är stöldgods, köp de inte.

Häleri är när man säljer stöldgods.

Dock finns det ingen ansvarsbefrielse om man köper stöldgods ovetande. Dvs du köper en dator i god tro om att den är såld av ägaren.
Ägaren kontaktar dig och kan bevisa att det är hens dator.
Du blir av med datorn. Inga pengar tillbaka.

Likaså, att köpa stulna varor vetandes..... Vi vet vart det går någonstans.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vad spelar det för roll om den är stulen? Går inte direkt att blocka en stulen dator från nätet eller så om du nu trodde det
Apple har inget register över stulna datorer heller så även om du skulle behöva lämna in den för reparation så är det knappast ngt de kollar upp.
Å andra sidan så köper man nog stulna till ett så billigt pris så det ändå inte är lönt att lämna in dem.

Om du inte kan bevisa att det inte var du som köpte datorn (kvitto) kan du hamna i trubbel med lagen om det skulle vara stöldgods.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Häleri är när man säljer stöldgods.

Dock finns det ingen ansvarsbefrielse om man köper stöldgods ovetande. Dvs du köper en dator i god tro om att den är såld av ägaren.
Ägaren kontaktar dig och kan bevisa att det är hens dator.
Du blir av med datorn. Inga pengar tillbaka.

Likaså, att köpa stulna varor vetandes..... Vi vet vart det går någonstans.

Okej lite fel av mig.

Går att tänka såhär också

Köper du stöldgods så skapar du en marknad för att sälja stöldgods, och det kanske är din nya dator som blir stulen nästa gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vad spelar det för roll om den är stulen? Går inte direkt att blocka en stulen dator från nätet eller så om du nu trodde det
Apple har inget register över stulna datorer heller så även om du skulle behöva lämna in den för reparation så är det knappast ngt de kollar upp.
Å andra sidan så köper man nog stulna till ett så billigt pris så det ändå inte är lönt att lämna in dem.

Straffbart att köpa stöldgods. Hur stor risken är för att åka dit är en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

En del brukar kunna vara köpta på avbetalning. Macbooks står sig mycket bättre i andrahandsvärde och blir inte på samma sätt en "massiv" förlust om ekonomin kniper.

Permalänk

Bra tips är att alltid från om datorns serienummer för att kolla upp ifall den är stulen, då inser man snabbt ifall det rör sig om stöldgods eller inte (oftast). Även ifall du inte vet hur man kollar upp om den är stulen så skrämmer man ofta bort tjuvarna på detta vis. Jag har varit nära på att köpa en stulen/icke-existerande MacBook över Tradera en gång, säljaren talade förtroendegivande men "hade bråttom med betalning" och vägrade använda Payson eller internetgirot, även detta är ett varningstecken. Be alltid om fotografier av datorn och undvik att direktbetala över internetbank, det förekommer många skumma annonser som på ytan ser äkta ut för de flesta.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vara lite försiktig när det gäller attraktiva varor till låga priser, Det är en stor fördel om du kan komma och se grejerna, speciellt skicket men du får oftast även en bra uppfattning om ägaren och kan dra dig ur om han eller hon verkar alltför skum/obehaglig/otrevlig/finns misstankar om stöldgods etc.,

kan mycket väl vara så att macbooken i fråga inte alls är stulen men däremot i väldigt slitet skick och därav väldigt billig. (fastän det i blocket annonsen står att den är i bra skick, så kan ju säljarens tolkning av bra skick skilja sig mycket från din tolkning av "bra skick")

Air modellerna och de övriga med silvrigt chassi blirt väldigt ofta buckliga, slot in dvd-spelaren slutar att fungera, batteriet ger sig. osv. vid väldigt intensiv användning.

De vita modellerna med plastchassi har andra nackdelar, bottenplattan (gummit släpper) , missfärgningar i chassi för att personen som använt datorn haft den i knät/soffan osv, så att tyget färgat av sig på den vita fina plasten. sprickor i plasten runt gångjärn, musplatta, laddport, nätverk, (dvs de portar som används ofta)
Även här kan batteriproblem förekomma

För båda modellerna gäller att kolla ac-adaptern, en ny original handlar ofta om ca 600 sek ibland mer.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk

Macbook ärmycket populär och hypad, många köper en sådan utan att veta vad det är. Det är då naturligt att detta också visar sig i begagnadsmarknaden, speciellt när Apple är en produkt med högt andrahandsvärde.

När dessutom Macbook är så populär så finns det en stor marknad för illegal verksamhet, det kan vara alltifrån stöld till att blåsa köpare på pengar. Jag har dock svårt att tro att denna marknad är så extremt stor så att man bör passa sig för att köpa just Macbookar. Utan jag tycker att man precis som vanligt kan använda sig av sunt förnuft.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Är det för billigt så finns det i regel två anledningar:

1. Det finns ingen dator och någon kommer vilja att du betalar i förskott.
2. Den är stulen.

När det gäller att köpa datorer begagnat så hade jag i alla fall velat prova datorn. Så sök i ditt närområde och be att få testa datorn innan du köper.

Så, om du hittar en dator till ett för billigt pris, säljaren går med på att möta upp dig så du får testa datorn det finns kvitto, kartong, alla tillbehör så är det nog helt lugnt. I annat fall skulle jag vara skeptisk.

Detta gäller ju inte enbart macbooks utan generellt allt på blocket/tradera/insert vilken okänd sida som helst som känns för billigt är det i regel något som inte stämmer

Skickades från m.sweclockers.com