stämma mig över ett byta utav en iphone 4s skärm

Permalänk
Medlem

stämma mig över ett byta utav en iphone 4s skärm

Hej, jag undrar ifall det e jag som har gjort fel eller det är hon. det är så att jag byte skärm på en iphone 4s för ca 2 månader sen. jag skulle ta 650kr men hon ville inte ge mig pengar utan gav mig en laptop som inte ens funkar. När jag byte skärmen så fick hon såklart testa den osv osv och hon tyckte att den såg bra ut och funkade. Nu efter 2 månader smsar hon mig och säger att touchen inte funkar och det är mitt fel och att hon har skickat den till sitt hemland (iran) och dem har felsökt den där, dem har öppnat den osv? det är då inte mitt fel att dem har tagit sönder den? Nu till det stora problemet hon vill göra polisänmälan på mig, men vad anser ni är det mitt fel eller att det är hennes fel att skicka den till iran o hennes kusin eller vem det var och dem hade den i 2 månader och nu säger hon att dem har felsökt den där osv??

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Hej, jag undrar ifall det e jag som har gjort fel eller det är hon. det är så att jag byte skärm på en iphone 4s för ca 2 månader sen. jag skulle ta 650kr men hon ville inte ge mig pengar utan gav mig en laptop som inte ens funkar. När jag byte skärmen så fick hon såklart testa den osv osv och hon tyckte att den såg bra ut och funkade. Nu efter 2 månader smsar hon mig och säger att touchen inte funkar och det är mitt fel och att hon har skickat den till sitt hemland (iran) och dem har felsökt den där, dem har öppnat den osv? det är då inte mitt fel att dem har tagit sönder den? Nu till det stora problemet hon vill göra polisänmälan på mig, men vad anser ni är det mitt fel eller att det är hennes fel att skicka den till iran o hennes kusin eller vem det var och dem hade den i 2 månader och nu säger hon att dem har felsökt den där osv??

Med tanke på din beskrivning finns det väll knappast några kvitton åt något håll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Med tanke på din beskrivning finns det väll knappast några kvitton åt något håll?

nej

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Har du ett företag där du lämnat garanti, på bytet? I sådana fall så har du en garantitid, men den bröts när hennes kusin öppnade upp den. I sådana fall skulle hon lämnat in den till dig i sådana fall, så du kunnat rätta till felet.

Är du en privatperson, som hjälpt en kompis (som vill polisanmäla ) dig, så är det väl mest hur bra kompisar ni vill vara i framtiden.

Sen kan jag tycka att hon får skylla sig själv, när hon inte lämnar in den till en auktoriserad verkstad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Du fick ju inte några för att laga telefonen ens, om den har funkat i 2månander måste de har pajat det. Om du gjorde något fel borde felet uppståt mycket tidigare tycker jag. Polisanmäla låter före seriöst för någon sån liten grej.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Lite fumligt skrivet och svårt att få någon klarhet men som tidigare skrev kvitton saknas ju, du har väll knappast lämnatut någon garanti på detta jobb(?) och går skärmen då sönder efter hon mottagit produkten så är det skitsamma för dig.
Även om hon anmäler dig till polisen så är väll odsen minimaliskt små att det kommer hända något för fem öre.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har du ett företag där du lämnat garanti, på bytet? I sådana fall så har du en garantitid, men den bröts när hennes kusin öppnade upp den. I sådana fall skulle hon lämnat in den till dig i sådana fall, så du kunnat rätta till felet.

Är du en privatperson, som hjälpt en kompis (som vill polisanmäla ) dig, så är det väl mest hur bra kompisar ni vill vara i framtiden.

Sen kan jag tycka att hon får skylla sig själv, när hon inte lämnar in den till en auktoriserad verkstad.

jag e en privatperson, inga företag, och vi är inte vänner utan hennes vän är min vän, och det är väll hennes fel att hon skickar den TILL iran för att hennes kusin behövde en iphone och på något sätt tog dem sönder den där?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Skickade hon den till Iran för felsökning, eller efter du hade lagat den?

Du svarade redan på det, Jag tror du klarar dig ganska bra i det här fallet.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_.Anderssons:

Du fick ju inte några för att laga telefonen ens, om den har funkat i 2månander måste de har pajat det. Om du gjorde något fel borde felet uppståt mycket tidigare tycker jag. Polisanmäla låter före seriöst för någon sån liten grej.

det är det som e störigt, att hon återkommer och säger ja dem undersökte den i iran och dem hittade att skärmens touch är bränd?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Lite fumligt skrivet och svårt att få någon klarhet men som tidigare skrev kvitton saknas ju, du har väll knappast lämnatut någon garanti på detta jobb(?) och går skärmen då sönder efter hon mottagit produkten så är det skitsamma för dig.
Även om hon anmäler dig till polisen så är väll odsen minimaliskt små att det kommer hända något för fem öre.

nej ingen garantitid, och hon fick testa den i ca 10 min innan hon åkte hem, och den funkade utan problem..

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt för henne att bevisa något då det saknas kvitto, sen vet man aldrig vad som har hänt hon kanske har tappat det osv.
Jag hade struntat i det och inte oroat mig om hon polisanmäler

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Skickade hon den till Iran för felsökning, eller efter du hade lagat den?

Du svarade redan på det, Jag tror du klarar dig ganska bra i det här fallet.

enligt henne så skickade hon den efter 1 vecka, sedan så felsökte dem den där på något sätt :/?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Tror det blir svårt för henne att bevisa något då det saknas kvitto, sen vet man aldrig vad som har hänt hon kanske har tappat det osv.
Jag hade struntat i det och inte oroat mig om hon polisanmäler

jo det tänkte jag också, men för mig är det första gången jag besöker polisen ifall det händer något och för mig är polisen ingen o leka med :/ är lite nervös.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malawie:

Skickade hon den till Iran för felsökning, eller efter du hade lagat den?

Iranierna tar verkligen mobilernas originala delar och kör på kinisisk skit i för att tjäna på de originala delarna, därför ska man inte göra det. Jag har en god erfarenhet av "teknikarna" där. De kör in begagnade komponenter för att få det billigast som möjligt, byte av skärm där kostar väl ~20kr och därmed en skit skärm ifrån kina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norowner:

jo det tänkte jag också, men för mig är det första gången jag besöker polisen ifall det händer något och för mig är polisen ingen o leka med :/ är lite nervös.

poliserna gör ingenting du får nog antagligen bästa sätt kontakta henne om hur ni ska lösa och om hon inte vill så drar du upp om polisanmälning och då ger de upp, jag känner iranier då är extra rädda haha

Permalänk
Medlem

Deras telefon, deras problem. Du är som privatperson inte skyldig till någonting eftersom personen har lämnat sin telefon till dig frivilligt. Personerna får skylla sig själva om de är så snåla att de inte lämnar in telefonen på auktoriserad reparation som ger garanti på jobbet. Nu kan det ju vara svårt om inte omöjligt att få auktoriserad reparation i Iran då, om jag inte misstar mig, USA har ett embargo där och Apple knappast har någon närvaro - är inte Apple-produkter förbjudna av staten där oxå?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Hon säger att hon ska polisanmäla dig för att skräma upp dig och antagligen få kontanter i handen utav dig för att täcka upp "defekten". Be henne prova då hon kommer bli stoppad direkt av polisen då det inte finns något att anmäla dig för...

Och om du vill ta det ytterligare steg kan du ju även "polisanmäla" henne för att ha gett dig en trasig laptop som lika gärna kan vara stöldgods ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

jag e en privatperson, inga företag, och vi är inte vänner utan hennes vän är min vän, och det är väll hennes fel att hon skickar den TILL iran för att hennes kusin behövde en iphone och på något sätt tog dem sönder den där?

Då finns det enormt många variabler. Hon skulle vara tvungen att bevisa:
Att det är du som gjort ett byte,
Att du har lämnat garanti,
Att hon betalat den överenskomna summan,
Att det inte är frakten ner som förstört telefonen,
Att det inte är kusinen som hon erkännt pillat med telefonen som förstört telefonen.

Även om du inte behöver oroa dig i det här fallet kanske det ska ses som en läxa att inte
utföra service åt folk man inte känner framförallt om det är de lite krångligare och riskabla
byten som på Mac (gäller dock även datorer och liknande).
En liten varning kan ju också vara att man inte ska utföra sådan här service med reservdelar
hur som helst (svart). Då kommer nog skatteverket att vilja ta ett snack i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är då har du Norowner sätt att touchen har slutat fungerar? dvs själv fått testa den?
Frågan jag får i mitt huvud direkt är att Hon själv kanske har sålt den till någon annan eller rent ut av gjort sönder den och sen skickar iväg den istället för att gå tillbaka till säljaren/repiratören dvs Du.

Edit* som en del skriver här uppe. Du är en privat person så det är deras "risk" att gå till dig oavsätt hur bra du än är

Löjligt av henne tycker jag. du har mitt stöd.

Permalänk
Medlem

så jag behöver inte oroa mig? och jag har juh inte gjort något fel, den funkade och så sen att hon skicka den till iran är väll inte mitt fel?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Avstängd

Du gör inget fel det gör hon som försöker tjäna/utnyttja dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norowner:

så jag behöver inte oroa mig? och jag har juh inte gjort något fel, den funkade och så sen att hon skicka den till iran är väll inte mitt fel?

Det är du som ska på henne och inte tvärtom, haha lite ironi men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Frågan är då har du Norowner sätt att touchen har slutat fungerar? dvs själv fått testa den?
Frågan jag får i mitt huvud direkt är att Hon själv kanske har sålt den till någon annan eller rent ut av gjort sönder den och sen skickar iväg den istället för att gå tillbaka till säljaren/repiratören dvs Du.

Löjligt av henne tycker jag. du har mitt stöd.

nej jag sa till henne att hämta mobilen så jag får se på den och då svara hon "jag kan ej den finns i mitt hemland" :/

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norowner:

nej jag sa till henne att hämta mobilen så jag får se på den och då svara hon "jag kan ej den finns i mitt hemland" :/

Ja du hemland hur tjutton vet du om hon har sålt den vidare? De tar ganska bra betalt där med iphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Då finns det enormt många variabler. Hon skulle vara tvungen att bevisa:
Att det är du som gjort ett byte,
Att du har lämnat garanti,
Att hon betalat den överenskomna summan,
Att det inte är frakten ner som förstört telefonen,
Att det inte är kusinen som hon erkännt pillat med telefonen som förstört telefonen.

Även om du inte behöver oroa dig i det här fallet kanske det ska ses som en läxa att inte
utföra service åt folk man inte känner framförallt om det är de lite krångligare och riskabla
byten som på Mac (gäller dock även datorer och liknande).
En liten varning kan ju också vara att man inte ska utföra sådan här service med reservdelar
hur som helst (svart). Då kommer nog skatteverket att vilja ta ett snack i framtiden.

jo har tagit det som läxa..

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

jo det tänkte jag också, men för mig är det första gången jag besöker polisen ifall det händer något och för mig är polisen ingen o leka med :/ är lite nervös.

Varför skulle du ens behöva gå till polisen? En polisanmälan kommer inte påverka dig på något sätt alls, även om du har gjort något fel med installationen. Eftersom du inte lämnat någon garanti eller liknande har du inget som helst ansvar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Ja du hemland hur tjutton vet du om hon har sålt den vidare? De tar ganska bra betalt där med iphones.

nej det vet jag inget om.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

nej jag sa till henne att hämta mobilen så jag får se på den och då svara hon "jag kan ej den finns i mitt hemland" :/

Så, du ska ge henne någon sorts ersättning bara för att hon säger att något är sönder utan att du ens kan verifiera att produkten verkligen är trasig? Skulle någon få för sig att dra någon liknande historia för mig skulle jag garva vederbörande i ansiktet och be dem fara och flyga, väldigt långt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norowner:

nej jag sa till henne att hämta mobilen så jag får se på den och då svara hon "jag kan ej den finns i mitt hemland" :/

hahaha det säger ju allt som en skrev ovan "Det är du som ska på henne" !!

Permalänk

Jag skulle bara ignorerat henne. Att hon skickat sin Iphone till Irak för felsökning, hahahahahaha dagens!

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.