Först och främst, det finns 2 typer av SSDer som du bör känna till;
Den första och vanligaste liknar en vanlig hårddsik som finns i bärbara datorer, ett exempel är denna; Klicka här.
Den andra och mer ovanliga är mSata SSD och finns på ett fåtal bärbara datorer, Y500 är en av dem. Ett exempel på en mSata SSD; Klicka här
Anledningen varför man vill ha sitt operativsystem, program och spel in en SSD istället för en vanlig mekanisk hårddisk är för att responstiden är mycket snabbare hos en SSD till skillnad mot en HDD. Detta gör att det som är installerat direkt på SSDn fungerar mycket snabbare (exempel; laddningstider i spel blir kortare). Dock är nackdelen med SSDer att de är dyra med tanke på hur mycket utrymme man får.
Därför brukar man kombinera med en SSD och mekanisk hårddisk så att allt som måste installeras finns på SSDn. Medans filmer, bilder och musik läggs på hårddisken eftersom dessa inte gynnas av SSDns snabbare responstid.
Om du väljer en vanlig SSD (Denna) måste du ta bort den mekaniska hårddisk som finns i datorn, men om du köper en mSata SSD (Denna) så har den sin egna lilla plats på hörnet. Så, om du lägger in en mSata SSD i datorn kan du installera dina prylar där och ha alla filmer/bilder/musik i den mekansika hårddisken som redan finns i datorn.
Vet inte hur mycket du kan om SSDer, så förlåt om jag var lite övertydlig... Är det ngt SPECIFIKT angående SSDer du är osäker om? Lite jobbigt att gissa vad som är relevant att informera om :-/
---
Nätverkskortet har jag själv inga problem med, men om du anser att den bör bytas ut, så kör på.
Varför klagar folk på nätverkskortet? Jag maxar nästan min anslutning på 100 mbt... Har inte behövt krångla i biosen alls