Nvidia introducerar Geforce GTX Titan

Permalänk
Medlem

om man bara vill ha kortet då?

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Uppgraderar för jag behöver kraften, jag spenderar nog inte 27k för att det bara är kul grej, när Crysis 3 kommer nu kommer jag lira det väldigt mycket och vill ha bra flyt och decent grafik så titan är ända valet då Titan har bussen och minnet för höga upplösningar + jag kör 120Hz, så

inte för att vara den som är den, men finns det verkligen inget annat än datorkomponenter du kan lägga pengarna på ? jag mena du har ju redan en as shysst rig!

å andra sidan så värderar ju alla olika, vilket är bra

Permalänk
Medlem

Blir nog roligt framöver, fast dyrare än vad toppkorten med en singel gpu normalt springer loss på, det är en trend jag är kritisk till. Men ärligt talat så gjorde nog Nvidia mot AMD vad Intel gjort på processorsidan, nu sprang dom en generation före på prestandan. Skulle tro at om AMD hadde någon singel GPU som motsvarar denna oavsett prisklass så skulle den åtminstone vara på ryktesvågen. Är det så at båda kommer med nya arkitekturer samtidigt nästa gång med tilsvarande hopp så är AMD bortfintade för lång tid tils dom gjort något riktigt revolutionerande. AMD har legat först på processorsidan och Ati hadde länge övertaget på Nvidia för många år sedan, nu har det legat väldigt jämnt länge där man växlat varannan gång på prestandatronen, så Nvidia var tvungna att göra detta hoppet för att någon gång komma från växlandet en stund fast det blev dyrt, det tvingar åtminstone fram utveckling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gipsyboy:

Blir nog roligt framöver, fast dyrare än vad toppkorten med en singel gpu normalt springer loss på, det är en trend jag är kritisk till. Men ärligt talat så gjorde nog Nvidia mot AMD vad Intel gjort på processorsidan, nu sprang dom en generation före på prestandan. Skulle tro at om AMD hadde någon singel GPU som motsvarar denna oavsett prisklass så skulle den åtminstone vara på ryktesvågen. Är det så at båda kommer med nya arkitekturer samtidigt nästa gång med tilsvarande hopp så är AMD bortfintade för lång tid tils dom gjort något riktigt revolutionerande. AMD har legat först på processorsidan och Ati hadde länge övertaget på Nvidia för många år sedan, nu har det legat väldigt jämnt länge där man växlat varannan gång på prestandatronen, så Nvidia var tvungna att göra detta hoppet för att någon gång komma från växlandet en stund fast det blev dyrt, det tvingar åtminstone fram utveckling.

Prestanda per krona så leder AMD. Snarare där de flesta konsumenter hamnar med rätta. Men visst ligger det prestige i att ha det snabbaste single kortet. Utveckling och tävlan gynnar bara konsumenter även om AMD har sagt att de liger lågt tillsvidare vilket är ett riktigt konstigt uttalande i den kompetativa världen som grafikkort ändå är. Känns underligt med ett sådant uttalande istället för att locka med nästa generation av värsting kort med överdrivna grafer som brukligt är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Prestanda per krona så leder AMD. Snarare där de flesta konsumenter hamnar med rätta. Men visst ligger det prestige i att ha det snabbaste single kortet. Utveckling och tävlan gynnar bara konsumenter även om AMD har sagt att de liger lågt tillsvidare vilket är ett riktigt konstigt uttalande i den kompetativa världen som grafikkort ändå är. Känns underligt med ett sådant uttalande istället för att locka med nästa generation av värsting kort med överdrivna grafer som brukligt är..

Jag undrar dock hur det ser ut i vinst/sålt kort... misstänker att nvidia tjänar bra mycket mer än amd på sina kort just nu.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jaha, och vad är problemet? Du kommer må så mycket bättre om du slutar hetsa upp dig. Vad är egentligen det du har emot om endast ett fåtal här köper det? Ska man inte få diskutera detta kort då? Det som sweclockers är till för eller?
Jag själv kommer sitta på 7970 över en överskådlig framtid, men tycker det är kul att bättre (men dyrare saker) kommer och om man känner sig "hotad" och blir arg så kanske man bör se över sitt liv i övrigt. Bara att gratulera de som har råd och är intresserade. (med reservation för benchmarks om ett par dagar)

Men herregud ta det lugnt!

Det är inga problem alls här, och tror nog det är du som hetsar upp dig en aning.
Jag känner mig varken "hotad" eller arg.
Klart att det är roligt att det kommer bättre saker, det är det alltid.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Det finns redan bevis tidigare i tråden på att Titan är ~45% bättre än 7970/680, i vissa spel upp till över 60%

Dessutom körs Titan oerhört slött i jämförelse med GTX680, nästan 200MHz skillnad på GPU (~20%) snabbare

Ska bli mycket intressant att se ett Titan överklockat till samma hastigheter som GTX 680, då kommer dom där 45% plötsligt bli uppåt 60% troligtvis, det är brutalt mycket bättre än 7970/680

Det som vi redan vet är att Titan i Stock hastigheter presterar runt 45% snabbare än 680,
och ett 680 kostar idag ~4500kr, ett Titan kostar ~9000kr

4500kr x 1.45 = 6500kr, sen så har det TRE gånger så mycket minne vilket i sig är enligt mig värt MINST en tusenlapp, låt säga 1500kr extra för minnet

Då är vi uppe i 8000kr plötsligt.. och sen så är det ett singel kort som är 45% snabbare, det tycker jag är märkvärt också

Sen får vi inte glömma kylaren, som är tystare och presterar bättre än GTX 680 kylaren, samtidigt som den är snyggare också, det är värt några hundralappar

Nu är vi snart uppe i 8500-9000kr..

Slutstats, 9000kr är inte orimligt alls om vi jämför med GTX680

Booya!
http://www.tacomaworld.com/gallery/data/500/booyah.gif

Tycker du ska fundera på saken en gång till.
Datorhårdvara har alltid blivit snabbare och kraftfullare etc, och kommer alltid bli det, enligt din logik så skulle ett bra grafikkort kosta typ 100.000 kr om 15 år eller nåt.
Det är ju helt uppåt väggarna om varje nytt top-end GPU kostar mycket mer än det tidigare.
Att ditt inlägg har så många likes skrämmer mig, sweclockers gör mig besviken.

Kolla t.ex. på nya bilar, en ny uppdaterad bilmodell är bättre på en massa punkter men priset förblir exakt densamma som den tidigare modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Det finns redan bevis tidigare i tråden på att Titan är ~45% bättre än 7970/680, i vissa spel upp till över 60%

Dessutom körs Titan oerhört slött i jämförelse med GTX680, nästan 200MHz skillnad på GPU (~20%) snabbare

Ska bli mycket intressant att se ett Titan överklockat till samma hastigheter som GTX 680, då kommer dom där 45% plötsligt bli uppåt 60% troligtvis, det är brutalt mycket bättre än 7970/680

Det som vi redan vet är att Titan i Stock hastigheter presterar runt 45% snabbare än 680,
och ett 680 kostar idag ~4500kr, ett Titan kostar ~9000kr

4500kr x 1.45 = 6500kr, sen så har det TRE gånger så mycket minne vilket i sig är enligt mig värt MINST en tusenlapp, låt säga 1500kr extra för minnet

Då är vi uppe i 8000kr plötsligt.. och sen så är det ett singel kort som är 45% snabbare, det tycker jag är märkvärt också

Sen får vi inte glömma kylaren, som är tystare och presterar bättre än GTX 680 kylaren, samtidigt som den är snyggare också, det är värt några hundralappar

Nu är vi snart uppe i 8500-9000kr..

Slutstats, 9000kr är inte orimligt alls om vi jämför med GTX680

Haha, "Booya"

Det är sådär det ser ut när min lillebror som är 12 förtvivlat försöker lösa en MVG-uppgift på sitt matteprov.
Kortet är ju ca. ett år nyare än gtx 680 och därför håller det inte riktigt. Tryck in ett 8800 ultra i din formel så får du se vilket spännande pris dagens kort borde ha.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

en väldigt bra artikel! Njutningsfull läsning. Tack SweC!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Gwaniiz:

Det är nog processorn som flaskhalsar i Planetside 2, testa att överklocka den!

Huvudet på spiken. Undrar hur han inte kan veta det... Common knowledge + att ingame fps visaren säger det till och med, oh well - vissa är lite tjockskalliga/envisa.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Så kan man ju inte riktigt räkna heller. 40 fps är ju lika ospelbart som 20 fps än fast det är 200% snabbare och 200 fps gör ju 0 skillnad om det andra kortet klara 100 fps, fortfarande 200% prestandaskillnad.

Lär dig räkna...

Om ett kort är 100% snabbare är det dubbelt så snabbt. Om ett kort presterar 40fps bör det således vara 100% snabbare än ett som presterar 20fps.

Dessutom tror jag inte majoriteten anser att 40 fps är "ospelbart", enligt mig är iaf 40fps kanske inte helt perfekt men fortfarande fullt spelbart om du i övrigt inte har brutala fps drops eller MS. Många konsolspel som miljontals spelar snittar på 40fps i 1920x1080.

Skillnaden mellan just 20 och 40 fps är enorm för mig iaf.

Skrivet av WijK:

Kortet är ju ca. ett år nyare än gtx 680 och därför håller det inte riktigt. Tryck in ett 8800 ultra i din formel så får du se vilket spännande pris dagens kort borde ha.

Kortet har exakt samma tillverkningsprocess, minne samt liknande arkitektur i övrigt med 680. Det är samma generation och samma teknologi, därför håller resonemanget visst.

Edit: GTX Titan är bara mer av samma, MYCKET mer av samma. Hur kan ni förvänta er att över 2 gånger så många transistorer och 3 gånger så mkt minne skall gå att sälja till ungefär samma pris???

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Snekft:

Varför har den så låg klockfrekvens?

För att spara effekt och för att spara effekt.
Lägre klockning ger lägre effektförbrukning och med lägre klocka kan man ofta dra ned på spänningen vilket det också sänker effektförbrukningen.
Men kortet har också en "turbofunktion", vilket höjer klockan och spänningen när behovet finns, då på bekostnad av effektförbrukningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Dessutom tror jag inte majoriteten anser att 40 fps är "ospelbart", enligt mig är iaf 40fps kanske inte helt perfekt men fortfarande fullt spelbart om du i övrigt inte har brutala fps drops eller MS. Många konsolspel som miljontals spelar snittar på 40fps i 1920x1080.

Det där med "ospelbart" är en väldigt subjektiv upplevelse. 40 fps kan fungera bra, så länge det aldrig under några omständigheter trillar under.

Som van konsolspelare, skulle jag säga att det är väldigt mycket vanligare att man får serverat 720p i vad som uppfattas som ostabila 30 fps, med tunga sänkor.

Visa signatur

NES.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kaya:

Så kan man ju inte riktigt räkna heller. 40 fps är ju lika ospelbart som 20 fps än fast det är 200% snabbare och 200 fps gör ju 0 skillnad om det andra kortet klara 100 fps, fortfarande 200% prestandaskillnad.

Poängen är korrekt men procentsatserna fel. I båda dina exempel är det bättre kortet 100 % snabbare, inte 200 %.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zhrooms:

Va kör du med för Bezel Correction? Mina Acer skärmar har typ tjockare kanter än dina Benq, och jag kör 144 Bezel (6048x) och det passar perfekt mellan mina skärmar, och du kör 200 pixlar MER.. ta en RL bild!

Ang Titan, gissar på att testerna kommer köras med 3960x i 4,4 GHz som dom brukar i deras testrigg, undrar bara hur mycket det kommer flaskhalsa alla 3 Titans samtidigt, OC lär dom inte försöka sig på med flera kort iaf, det gjorde dom inte med Ares 2

Igår så drog jag ifrån skärmarna typ 15 centimeter ifrån varandra och då fick jag 200 mer pixlar.

kör annars 6080x1080.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag är rolig!

Det här är stort grabbar!
Så här kommer ett mindre bra skämt!

"Alla barnen fick åka till Kazakstan utom S.Weclockers för dem fick leka med ett Titan!"

Hoho! Min humor är på topp.

Häftigt kort annars!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Titan är bara mer av samma, MYCKET mer av samma. Hur kan ni förvänta er att över 2 gånger så många transistorer och 3 gånger så mkt minne skall gå att sälja till ungefär samma pris???

Men är det inte lite överpris på 680 som från början var tänkt som övre mellansegment ?
Håller med att samma pris vore att gapa efter för mkt, men iaf runt 6-7 max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Tesla har 1/2 och kör exakt samma hårdvara som övriga (förutom att den inte har någon grafikport så den kan inte användas som grafikkort). Quadro har 1/2 till 1/24 beroende på modell. Titan har 1/3. Geforce har 1/8 - 1/24 för de är hårt cripplade. Det var just det som förvånade mig, att ett kort som säljs under namnet Geforce inte cripplats mer än ett Quadro. Nvidia har hitintills varit väldigt noga att hålla isär sina produktlinjer, och satsat stort på att få folk att köpa både ett Tesla och ett Quadro, så att släppa ett snabbt kort som är bara lite cripplat på double precision är märkligt (även om det klockar ned när man slår på double precision).
Och nej, det finns inga GK110 quadror än, dvs ytterligare en anledning att köpa titan istället för quadro.

Det verkar märkligt att de konkurrerar med sig själva så här, de har aldrig gjort såna missar förr. Jag undrar om det inte ligger en hund begraven nånstans.

Jag är helt med på vad du menar, men måste ändå finlira lite
Tesla Fermi är 1/2, men den totala DP prestandan på ett Tesla K20 är 1/3 av den anledningen att dom inte har inkluderat lika många transistorer på chipet för att beräkna DP som SP.

Källa tesla specs: http://www.nvidia.com/object/workstation-solutions-tesla.html

Genom att Geforce Titan också är 1/3 så är det inte cripplat alls! (förutom ECC, HyperQ för MPI och lite småbös som inte är så viktigt för hobbybruk).
Faktiskt så är ju klockan högre än Tesla, så SP på Titan är snabbare än Tesla, men DP är samma (eftersom den klockar ner vid DP som du säger).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pictus95:

Det här är stort grabbar!
Så här kommer ett mindre bra skämt!

"Alla barnen fick åka till Kazakstan utom S.Weclockers för dem fick leka med ett Titan!"

Hoho! Min humor är på topp.

Häftigt kort annars!

Gå och lägg dig igen

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Snacka om överhajp!! Keepin my money

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Men är det inte lite överpris på 680 som från början var tänkt som övre mellansegment ?
Håller med att samma pris vore att gapa efter för mkt, men iaf runt 6-7 max.

Jag är tveksam till att "680 från början var tänkt som övre mellansegment", det låter mer som ett PR stunt eftersom när man tänker efter, varför skulle inte Nvidia krossat allt motstånd och ta majoriteten av alla marknadsandelar om de faktiskt hade kunnat? Hade de gått att lansera 680 som 660ti eller 670 istället och sälja det billigare så varför skulle Nvidia inte ha gjort det och isåfall kört över AMD med ångvält i alla prestandatest?

Sen tycker jag inte man skall skrika för mkt om pris heller innan kortet finns ute i alla butikerna och de börjar konkurrera med sina kampanjer. T.ex. GTX 690 med samma riktpris gick att få tag på för 8500kr vid release och har funnits ned mot 7500-8000kr de senaste månaderna.

På CDON kan jag t.ex. beställa ett GTX 690 för 7639 kr (inkl frakt) just nu med deras 5% Swec rabatt, och det är ju inte ovanligt att de har 10/15% rabatter.

Permalänk
Avstängd

Läckta siffror så det bör tas med jordens årsproduktion av salt.

Får känslan av att det är lite av ett nytt Nividia 8800 Ultra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

får vi se om det blir lite prisras på 680 samt 7970 då dom inte är herre på täppan längre?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lasergurka:

Är 3-way SLI max eller?

Nepp, det går att köra Quad.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett hum om hur riskabelt det är att klocka slkärmen (Är det så att 20% av skärmarna börjar brinna eller är det som att klocka en cpu/gpu?)

Riktigt sugen men har inte vågat än,segt att vara utan skärm i 1 vecka..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

får vi se om det blir lite prisras på 680 samt 7970 då dom inte är herre på täppan längre?

Knappast med tanke på priset dom har gått ut med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Men inte att få möjligheten att ställa in en anpassad uppdateringsfrekvens på din skärm.

Lyssnade du ens på vad Linus sa i klippet?

? Jag kollade på hela. Kanske är för lite sömntimmar nu Är nästan säker på att man även ställer in Hz när man lägger in en coustom rez.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Läckta siffror så det bör tas med jordens årsproduktion av salt.

http://videocardz.com/images/2013/02/a4b814ed272830cf5be72cfc...

Får känslan av att det är lite av ett nytt Nividia 8800 Ultra?

100% av vad:P ....

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Från guru3d.com:

"We’ve had Titan already clocked at over 1.1GHz in our own testing. Can you imagine what severe coolness this means with liquid cooling?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

får vi se om det blir lite prisras på 680 samt 7970 då dom inte är herre på täppan längre?

Inte en krona skulle jag tro.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|