Permalänk
Medlem

Små repor i skärm

Hej,

Jag har fått två rätt små repor i min skärm, de är inte alls djupa utan de är bara i ytan så att färgerna reflekteras till regnbågsfärger. Jag har testat att polera med tandkräm utan resultat. Hittade något medel på Kjell som heter "Displex" som sägs vara bra efter några sökningar.

Den på kjell är dock gjord för pekskärmar, fungerar den till vanliga datorskärmar ändå? Har ni några erfarenheter med den där Displex eller vet ni någon annan bra metod för att få bort repor?

Bild:

Dold text
Lade till en bild
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad. Skriv seriösa inlägg eller håll er borta från tråden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hej,

Jag har fått två rätt små repor i min skärm, de är inte alls djupa utan de är bara i ytan så att färgerna reflekteras till regnbågsfärger. Jag har testat att polera med tandkräm utan resultat. Hittade något medel på Kjell som heter "Displex" som sägs vara bra efter några sökningar.

Den på kjell är dock gjord för pekskärmar, fungerar den till vanliga datorskärmar ändå? Har ni några erfarenheter med den där Displex eller vet ni någon annan bra metod för att få bort repor?

Bild:

Låter som det finns en viss risk för att misslyckas med Displex, från teknikmagasinet:
"Obs! Innehåller slipmedel och lösningsmedel, används på egen risk. TM ersätter inga produkter som skadats av Displex."
Jag hade nog letat efter nåt annat, kan inte rekomendera nåt tyvärr.

EDIT: hittade den här länken i en annan tråd: http://www.wikihow.com/Fix-a-Scratch-on-an-LCD-Screen

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!