Permalänk
Medlem

Strul med Möss...

Hejsan.

Problemet.
Det som händer är att musen slutar fungera i några sekunder, spelar ingen roll vad jag håller på med. Men känns som det är mer frekvent när jag spelar. När den hoppar igång igen hör jag koppla ur samt in ljuden från Windows.

Hårdvara och test utrustning.
1x Func MS3 (har prolemet)
1x Qpad 5k PRO (har problemet)
1x Zowie EC1 (funkar felfritt)

Dator #1
AMD 965BE
Nåt Gigabyte MB
16 gig i RAM
nvidia 560ti
Sen byggdes en ny dator, yes tänkte jag äntligen kan jag använda min Func, men icke...

Dator #2
4770k
Asus z87i-PRO (itx)
16gig RAM, dock inte samma some i #1.
gtx 670 dc2 mini

Saker som har gått i arv från #1 - #2 har varit ssd och nätagg samt lite kringutr.
Då fick jag någon dålig snilleblixt att det "måste" vara nätagg. Efter att ha provat med ett Corsair som sitter i min server samt ett splitt nytt agg så nog f*n kvarstår problemet.

Så snälla Swec, hjälp mig

Permalänk
Medlem

En vild chansning är att både funcen och qpaden har samma strulande hårdvara under skalet.
Kanske inte samma sensor men USB delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En vild chansning är att både funcen och qpaden har samma strulande hårdvara under skalet.
Kanske inte samma sensor men USB delen.

Så kan det nog vara, men skapligt med otur man har haft då då?

Mvh

Permalänk
Medlem

Antar att dom är anslutna på en USB 2? Har du provat dom på en USB 3 port alternativt genom en hubb eller genom bildskärmen?

Kolla även frontportarna i chassit, trasiga sådana kan ge extrema problem, koppla ur från moderkortet och prova. Har själv bränt tre moderkort med ett chassi som hade trasiga front-USB.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Antar att dom är anslutna på en USB 2? Har du provat dom på en USB 3 port alternativt genom en hubb eller genom bildskärmen?

Kolla även frontportarna i chassit, trasiga sådana kan ge extrema problem, koppla ur från moderkortet och prova. Har själv bränt tre moderkort med ett chassi som hade trasiga front-USB.

Har haft dom anslutna i varenda port på baksidan tyvärr (usb2 & usb3), på båda moderkorten.
Front har jag aldrig haft inkopplat på någon dator, för lat för att koppla in dom

mvh

Permalänk
Medlem

Hade samma problem för något år sedan som jag inte lyckades fixa, när datorn var in på verkstad så var det tydligen problem med någon RAM sticka. Dock så bytte jag tangentbord och mus direkt samtidigt som jag fick tillbaka datorn eftersom de var riktigt risiga grejer så jag vet inte om det faktiskt var tangentbordet och musen eller RAMet som orsakade problemet. Senast jag hade problem med musen (kopplades in och ut) så var det just musen som hade lagt av, var bara att byta till en ny.

Edit: Eftersom du hade bytt RAM mellan de olika byggena så skulle jag gissa att det har att göra med själva grejerna som glappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samev:

Hade samma problem för något år sedan som jag inte lyckades fixa, när datorn var in på verkstad så var det tydligen problem med någon RAM sticka. Dock så bytte jag tangentbord och mus direkt samtidigt som jag fick tillbaka datorn eftersom de var riktigt risiga grejer så jag vet inte om det faktiskt var tangentbordet och musen eller RAMet som orsakade problemet. Senast jag hade problem med musen (kopplades in och ut) så var det just musen som hade lagt av, var bara att byta till en ny.

Edit: Eftersom du hade bytt RAM mellan de olika byggena så skulle jag gissa att det har att göra med själva grejerna som glappar.

Har iaf mailat till Func nu, se om man kan få en ny eller nåt. Under tiden ska jag prova att byta tangentbord, headset och allt annat som går på usb. Se om det är något annat som stör ut mina möss