Apple presenterar nya Ipad Air och Ipad Mini

Permalänk
Medlem

Prissättningen på Mini:n är lite märklig, nästan en tusenlapp mer än för Nexus 7. Jag förstår att de inte vill skada försäljningen av den stora iPaden, men samtidigt känns det som att de missar en chans att etablera sig i det lite billigare segmentet.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Sitter i samma sits. Det är lite väl blodigt. 16gb-modellen är OK rent prismässigt, men tyvärr känner jag att jag behöver minst 32gb. Och hoppet i pris där emellan känns enormt. 'Behöver' (;)) en platta till mina studier, och står mellan en andra generations nexus 7 och iPad mini retina. Det jag funderar över är om inte nexus 7 blir för liten för att föra anteckningar på, plus att batteritiden är något lägre. Å andra sidan är prisskillnaden nästan 1900 spänn, i favör för nexus.

Kika på LGs nya Gpad. Släpps i slutet av oktober: 8,3 tum med samma upplösning som nexus 7, minneskortsplats och aluminuimbaksida för 2800 riksdaler!

Permalänk
Medlem

Blir helt klart en mini nu i höst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Prissättningen på Mini:n är lite märklig, nästan en tusenlapp mer än för Nexus 7. Jag förstår att de inte vill skada försäljningen av den stora iPaden, men samtidigt känns det som att de missar en chans att etablera sig i det lite billigare segmentet.

Finessen ligger i att kunna undvika det billigare segmenten där vinstmarginalerna är mindre och där ens varumärke blir urvattnat. Man kan tycka vad man vill om det men det vet garanterat vad de gör och vad de försöker uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agakhan:

Hallå,var lite kritiska. Vad är nytt som ingen annan har?

Watt abaot maddafacking 64 bitt?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Prisförändringen

En bekant behöver en snart så jag beslöt mig att ta screens på priserna. iPad 4 VS Air.

iPad 4. 3 dagar tidigare.

iPad Air. Dagen för tillkännagivande.

Här kan vi se att basmodellerna blivit 100kr billigare, 32Gb har samma pris, medans 64Gb ökar med 100kr och 128Gb ökar med 200kr.
Nya basmodellen är billigare, men de dyrare modellerna kompenserar för detta.
Obetydlig prisskillnad alltså. En A7 och nyhetens behag.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd

Pinsamt att ingen annan tillverkare lanserat tunnare plattor, 64-bit plattor eller högupplösta plattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Pinsamt att ingen annan tillverkare lanserat tunnare plattor, 64-bit plattor eller högupplösta plattor.

Ironi much

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Sällan har det kliat så i köptarmen som det gör av nya iPad mini retina alltså. Men min iPad 3 får nog räcka tills studierna är avslutade faktiskt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Precis. Just därför förutsätter jag att de ska vara ledande framåt, inte bara utvecklande.
Med en R&D budget likt en mindre nations BNP så hade jag förväntat mig mer.

Ja ärligt hade ja också gillat att de släppte något helt nytt. Ingen annan tillverkare oberoende på budget verkar ju klara av detta. Google glass är väll det ända som sticker ut lite men fortfarande har några versioner kvar innan det blir riktigt bra.

ser vi till bilindustrin har den ju inte heller utvecklats i kioskvältar takt trots de många bilmärkena och pengarna. Det är fortfarande 4 hjul, förbränningsmotor ganska lika orginalet, ratt och pedaler. Detta trots 120års utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av agakhan:

Hallå,var lite kritiska. Vad är nytt som ingen annan har?

Det är inte svårare än att det bästa blev just bättre!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Inget nytt under solen, samma tråkiga designspråk och inlåsta system , skärpning !!!!

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Var är innovationerna?
Tunnare, snabbare, mer högupplöst... dah
Precis som alla andra då.
Nej, riktigt besviken. Apple kramar ut allt de kan ur sin trogna kundbas.
Men ge oss en kioskvältare. Kom med något nytt...

Typ vaddå? En rund platta? En böjd platta?

Saken med Apples produkter är att de ska fungera direkt, ha minimalt krångel och vara enkla att förstå sig på. De riktar sig åt en så bred marknad som möjligt och då kan man inte göra alla (särskilt inte entusiaster som många här på Sweclockers) till lags.

Många säger att de vill ha USB, HDMi och SD-kort t.ex. Visst hade dessa säkert gått att ordna, men om man hade haft hål/ingångar för dessa men då hade plattan fått fler hål där det hade kunnat fastna smuts och ludd (särskilt om man inte använder det så ofta) och dessutom inte fått en lika ren design. Att göra små luckor för alla hål är en lösning, men då får man luckor som kan gå sönder och dessutom små kanter som inte ger en lika ren design. Dessutom finns det inget filsystem i den mån som det finns på andra enheter (Windows, Android, MacOS) vilket gör det ännu mer krångligt att integrera externa lagringsmöjligheter. Kort sagt uppväger inte fördelarna nackdelarna med Apples genomsnittskund i åtanke och därför (min slutsats) har Apple valt att hålla sig till en "vanlig, tråkig surfplatta" och endast uppgraderat processorn, skärmpanelen, gjort ett tåligare chassi som är mindre än föregångaren och kramat ut lite mer batteritid. Kort sagt gjort allt lite bättre.

Om man sedan känner att man vill ha specifika portar/anslutningar/övriga funktioner som man hävdar finns i andra plattor som dessutom är billigare än iPad, jamen då är det ju bara fritt fram att köpa den plattan

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Prissättningen på Mini:n är lite märklig, nästan en tusenlapp mer än för Nexus 7. Jag förstår att de inte vill skada försäljningen av den stora iPaden, men samtidigt känns det som att de missar en chans att etablera sig i det lite billigare segmentet.

Tittar man på hur Apple har gjort tidigare så vill de inte konkurrera på pris, senast hade vi den "billiga" 5C tex. Min gissning är att Apple anser sin platta vara så mycket bättre än tex. Nexus 7 därför är den dyrare. Nu har jag ingen koll på nya Nexus 7 men den de nya iPads känns riktigt Bad Ass med solida uppgraderingar och samma höga byggkvalitet.

Blir troligen en iPad Air och en iPad mini med retina här hemma så för oss är de uppenbarligen OK prissatta....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Kika på LGs nya Gpad. Släpps i slutet av oktober: 8,3 tum med samma upplösning som nexus 7, minneskortsplats och aluminuimbaksida för 2800 riksdaler!

Låter väldigt intressant. Jag kollade på Android Authoroty's snabbtitt, men tyckte gränssnittet kändes lite segt? Verkade frysa till emellanåt.. Kör LG något eget skal till Android eller är det vanilj? Jag har ytterst lite erfarenhet av Android, men vad jag förstått så är det det som gäller. Även om jag nog inte skulle ha några problem med att byta rom, så vill jag inte köpa något jag behöver 'laga' det första jag gör..

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av völund:

Inget nytt under solen, samma tråkiga designspråk och inlåsta system , skärpning !!!!

Det som för dig är inlåsning är underbar, välfungerande integration för mig!
Syn på Designspråk är antagligen som baken....delad...

Som inlåsningsalternativ: Den enda gången jag känt mig inlåst var när jag körde Linux (2,5 år), hade "aldrig" tid att använda datorn utan mesta tiden kände jag mig inlåst i ett oändligt pillande helt i onödan....behöver jag säga hur pass fri jag kände mig när jag köpte min första Mac och var igång efter 30 minuter och kunde använda datorn.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Apple släppte kioskvältaren i form av surfplattan. Sedan dess har ingen gjort mycket mer än gjort snabbare/högre upplösning varianter.

Dock var det ju inte Crapple som släppte surfplattan

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Tittar man på hur Apple har gjort tidigare så vill de inte konkurrera på pris, senast hade vi den "billiga" 5C tex. Min gissning är att Apple anser sin platta vara så mycket bättre än tex. Nexus 7 därför är den dyrare. Nu har jag ingen koll på nya Nexus 7 men den de nya iPads känns riktigt Bad Ass med solida uppgraderingar och samma höga byggkvalitet.

Blir troligen en iPad Air och en iPad mini med retina här hemma så för oss är de uppenbarligen OK prissatta....

Skrivet av aliassund:

Finessen ligger i att kunna undvika det billigare segmenten där vinstmarginalerna är mindre och där ens varumärke blir urvattnat. Man kan tycka vad man vill om det men det vet garanterat vad de gör och vad de försöker uppnå.

Nu har Apple i och för sig lanserat billighetsmodeller av etablerade produkter tidigare. Den första iPod Shuffle är ett lysande exempel, iBooken (den vita i plast) är ett annat. iPod mini var när den kom en enklare och betydligt billigare version av den stora iPoden, på samma sätt som iMacen var en färgglad och billig version av de beiga proffsdatorerna. Det är en strategi som har tjänat företaget väl förr, det finns egentligen inget som talar emot att den skulle fungera även nu. För att ett varumärke ska bli urvattnat av något sådant, det som kallas prole drift, krävs att det bygger på en känsla av exklusivitet -- iPhones och iPods må vara förknippade med kvalitet, men det är knappast exklusiva produkter i ordets traditionella mening eftersom de är så pass väl spridda.

En iPad Mini genererar egentligen bara vinst för Apple om någon köper den som annars inte hade köpt en platta. Den genererar vinst om någon köper den som komplement till en stor iPad, och den genererar vinst om någon köper den som annars inte hade köpt en platta alls. Om någon köper en iPad Mini istället för en stor iPad är det i bästa fall sak samma och i värsta fall en ren förlust. Men skillnaden i pris är så pass liten den som har råd att köpa en iPad Mini lika gärna kan köpa en iPad Air om inte den mindre storleken är vad man primärt är ute efter. Den som inte har råd med en stor iPad har troligtvis inte heller råd med en Mini, så det scenariot går också bort. Det är fullt möjligt att jag missar något, men jag ser inte hur det går ihop rent strategiskt -- den väg Google och Samsung med flera har valt, med riktigt billiga 7-tummare och mer påkostade 10-tummare, verkar betydligt vettigare på sikt.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk

"innovation" made "Renew'ation"

apple....

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Skärp er Apple, dags att ge produkterna som din prånglar på hela världen ett gäng riktiga namn så att folk fattar vad det är dem köper.

Permalänk
Medlem

Grymt med tunnare iPad....Synd att de glömde nämna att det till stor del är till följd av att de minskat det trevligt stora 42.5wHr batteriet till ett mycket mindre 32.4wHr batteri. Det vill säga hela 24% mindre. Även om processorn drar minimalt mindre med kräm kommer den knappast ha iPad 4's (eller 2.4 ans för den delen) grymma 15 timmars batteritid...Tråkigt.

De har kunna gjort den 8.5 istället för 7.5mm och då haft säkerligen 3 timmar batteritid till!

Permalänk
Inaktiv

Har en fundering angående utrymmet. Vem behöver och använder 128gb på sin platta? Bilderna i sig är väl ganska så små, och de flesta appar tar väl inte många mb?

Finns det tungrodda program som bara äter utrymme eller vad är tanken? Ingen kritik här alltså, jag är bara nyfiken. På en PC eller Mac förstår jag nyttan med stora diskar, men inte på en platta. (inte för att nu 128gb är någon monstersize)

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att det är dags att Samsung släpper en surfplatta som verkligen är innovativ och kan mäta sig med iPad.

Den senaste Galaxy Note-plattan laggar ju sönder, enligt recensionen på The Verge. Dessutom har jag känslan av att Samsung alltid ligger steget efter med surfplattor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Typ vaddå? En rund platta? En böjd platta?

Saken med Apples produkter är att de ska fungera direkt, ha minimalt krångel och vara enkla att förstå sig på. De riktar sig åt en så bred marknad som möjligt och då kan man inte göra alla (särskilt inte entusiaster som många här på Sweclockers) till lags.

Många säger att de vill ha USB, HDMi och SD-kort t.ex. Visst hade dessa säkert gått att ordna, men om man hade haft hål/ingångar för dessa men då hade plattan fått fler hål där det hade kunnat fastna smuts och ludd (särskilt om man inte använder det så ofta) och dessutom inte fått en lika ren design. Att göra små luckor för alla hål är en lösning, men då får man luckor som kan gå sönder och dessutom små kanter som inte ger en lika ren design. Dessutom finns det inget filsystem i den mån som det finns på andra enheter (Windows, Android, MacOS) vilket gör det ännu mer krångligt att integrera externa lagringsmöjligheter. Kort sagt uppväger inte fördelarna nackdelarna med Apples genomsnittskund i åtanke och därför (min slutsats) har Apple valt att hålla sig till en "vanlig, tråkig surfplatta" och endast uppgraderat processorn, skärmpanelen, gjort ett tåligare chassi som är mindre än föregångaren och kramat ut lite mer batteritid. Kort sagt gjort allt lite bättre.

Om man sedan känner att man vill ha specifika portar/anslutningar/övriga funktioner som man hävdar finns i andra plattor som dessutom är billigare än iPad, jamen då är det ju bara fritt fram att köpa den plattan

Att apple inte har USB, HDMI eller SD kort har väldigt lite att göra med att det skulle bli ful design (jag är helt övertygad om att de kan göra det snyggt om de ville). Apple vill inte ha standard kontakter på sina enheter, de vill ha sina unika kontakter som de kontrollerar. De kan därmed sälja adaptrar och i viss mån kontrollera vilka tillbehör som släpps. Dessutom så blir kunderna mer inlåsta i apples ekosystem iom att de köper tillbehör som inte passar (bra) till enehter ifrån andra tillverkare. Att de inte vill ha SD kort är för att de då kan ta ut ganska höga priser för de varianter som har större hd. Att de inte har ett filsystem i iOS är ju upp till Apple själva att bestäma. Det är ju trotts allt de som utvecklar det...

Sen så kan man givetvis säga att man kan köpa något annat om man inte tycker om apples prylar och det håller jag med dig om, men att säga att apple har gjort de interface valen som de har eftersom det är bäst för deras konsumenter är helt enkelt inte sant... (IMHO)

Permalänk
Musikälskare

Då blir de en iPad till Jul då!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Att Apple inte har USB, HDMI eller SD kort har väldigt lite att göra med att det skulle bli ful design (jag är helt övertygad om att de kan göra det snyggt om de ville). Apple vill inte ha standard kontakter på sina enheter, de vill ha sina unika kontakter som de kontrollerar. De kan därmed sälja adaptrar och i viss mån kontrollera vilka tillbehör som släpps. Dessutom så blir kunderna mer inlåsta i Apples ekosystem iom. att de köper tillbehör som inte passar (bra) till enheter ifrån andra tillverkare. Att de inte vill ha SD kort är för att de då kan ta ut ganska höga priser för de varianter som har större hd. Att de inte har ett filsystem i iOS är ju upp till Apple själva att bestämma. Det är ju trotts allt de som utvecklar det...

Sen så kan man givetvis säga att man kan köpa något annat om man inte tycker om Apples prylar och det håller jag med dig om, men att säga att Apple har gjort de interface valen som de har eftersom det är bäst för deras konsumenter är helt enkelt inte sant... (IMHO)

Kanske inte bäst för entusiaster nej, jag t.ex. hade gärna sett lite portar/platser/etc. på min iPad mini och kunnat betala några hundralappar till för det, men för gemene användaren som kollar mail, surfar, kör lite appar och antecknar på sin platta tror jag uppskattar ett lägre pris (relativt, säger inte att iPad är billig) än ett högre pris där de betalar för saker de förmodligen inte kommer använda.

Att de har valt att inte ha något filsystem (förutom delat musik och videobibliotek t.ex.) har sina anledningar, t.ex. att appar inte kan inkräkta på andra appars filer (virusappar kan t.ex. bara förstöra för sig själva...).

Sedan är det ju klart att de vill sälja mer av sina dyrare modeller, men de är trots allt ett företag, ingen välgörenhetsorganisation och att då göra så att de användare som behöver mer minne får punga ut med en knapp tusenlapp (runt 900 sist jag kollade) för att dubbla minnet är en marknadsstrategi; det skiljer ca 900 kr mellan varje steg, 16-32-64-128 GB, på lagringsutrymme, vilket är lätt att förstå för kunden och enhetligt prissatt. Därmed inte sagt att det är marknadsmässigt korrekt att betala en knapp tusenlapp för 16 GB (eller ens för 64 GB för den delen).

Det mesta vi har att komma med i argumentväg verkar vara subjektiva argument och gissningar vilket gör det lite svårt att komma fram till någon konkret slutsats men det är i alla fall så här jag tycker och tror att Apple resonerar.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HENKZ92:

Dock var det ju inte Crapple som släppte surfplattan

Apple revolutionerade surfplattan och satte en helt ny standard på hur en surfplatta ska se ut och fungera.

En kioskvältare alltså.

Permalänk
Medlem

Ni som pratar om mer portar (HDMi främst) etc: Apple löste detta med AirPlay.

Jag skaffade en Apple TV efter tre år med iPaden inkopplad i projektorer och TVs. Jag säger bara: jag borde gjort det tidigare.

Funkar helt ok med XBMC och dess syskon också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HENKZ92:

Dock var det ju inte Crapple som släppte surfplattan

Nej men precis som med deras lansering av Iphone så gjorde Apple om en nichprodukt till något snart varje människa på planeten vet vad det är.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag ville ha! Äntligen släpper dom en iPad med retina och som är bra mycket lättare än min 2:a. För mig som läser alla böcker på ipaden är detta mycket intressant. 2:an börjar kännas ganska slö nu. Antar att batteritiden inte är något att oroa sig över som vanligt?

Sen folk som klagar på att innovationen saknas kan slänga sig i väggen. Hade det inte varit för Apple hade jag fortfarande haft med mig en klumpig bärbar dator och en bok på resorna. Paddan är det bästa i teknik äg som hänt mig sen cd-skivan och core 2 duo!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770