Permalänk
Avstängd

Vad är Lightboost?

Hej SweC

Har sett att många skriver om Lightboost lite här o var. Jag är inte så insatt och undrar därför vad det är och vad det gör?

Har försökt googla men har inte hittat någon lätt förklaring riktigt och jag VET att det finns folk på swec som kan förklara detta på ett förstående sätt.

Fortsatt Trevlig Kväll!

Permalänk

Det ska minska det motion-blur som uppstår på skärmen, det ska ge en skarpare bild.

Permalänk
Medlem

Allt du behöver veta. Finns ett videoklipp t.o.m (Google <3)

http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Det ska minska det motion-blur som uppstår på skärmen, det ska ge en skarpare bild.

Skrivet av EddAa:

Allt du behöver veta. Finns ett videoklipp t.o.m (Google <3)

http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Så då ska man alltså ha Motion Blur av i spel och sätta igång Lightboost?

Permalänk
Skrivet av Gurawn:

Så då ska man alltså ha Motion Blur av i spel och sätta igång Lightboost?

Det lightboost är till för är att ta bort den naturliga Motion Blur som uppstår, men om man vill kan man ta bort det i spelen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Det lightboost är till för är att ta bort den naturliga Motion Blur som uppstår, men om man vill kan man ta bort det i spelen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Jag har ju en ASUS 24" VG248QE 144Hz Monitor, skulle jag fortfarande kunna köra med 144Hz + Lightboost på den då? och Finns det någon nackdel med det?

Tacksam för hjälpen!

Permalänk
Vägledare

Kan någon bekräfta att detta faktiskt gör någon skillnad!?

Permalänk
Skrivet av Gurawn:

Okej. Jag har ju en ASUS 24" VG248QE 144Hz Monitor, skulle jag fortfarande kunna köra med 144Hz + Lightboost på den då? och Finns det någon nackdel med det?

Tacksam för hjälpen!

Har för mig att lightboost bara funkar i 120, 60 och 30hz på grund av att det är en 3d funktion egentligen men 120 är inte så mycket mindre än 144. Du kommer nog inte märka skillnaden. Nakdelar jag hört är att färgerna kan bli konstiga men det går att justera via skärmens inställningar. Även ljusstyrkan kan bli högre har jag för mig. Fast jag är osäker på om det gäller alla skärmar.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Kan någon bekräfta att detta faktiskt gör någon skillnad!?

Jag kör med det på min Benq och märker stor skillnad.
Allt flyter på ett helt annat sätt.

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Har för mig att lightboost bara funkar i 120, 60 och 30hz på grund av att det är en 3d funktion egentligen men 120 är inte så mycket mindre än 144. Du kommer nog inte märka skillnaden. Nakdelar jag hört är att färgerna kan bli konstiga men det går att justera via skärmens inställningar. Även ljusstyrkan kan bli högre har jag för mig. Fast jag är osäker på om det gäller alla skärmar.

Stämmer bra, man får köra i 120hz men skillnaden är inte så stor.
Färgerna verkar inte bli så mycket skillnad men allt blir mörkare men inte så störigt efter ett tag när man vänjer sig.

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Avstängd

Hur är då enklaste sättet att aktivera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hej SweC

Har sett att många skriver om Lightboost lite här o var. Jag är inte så insatt och undrar därför vad det är och vad det gör?

Har försökt googla men har inte hittat någon lätt förklaring riktigt och jag VET att det finns folk på swec som kan förklara detta på ett förstående sätt.

Fortsatt Trevlig Kväll!

Enklaste sättet att förklara lightboost är att programmet gör så att varannan bildruta som visas är helt svart (detta syns inte för ögat), effekten av detta gör att en LCD skärm beter sig mer liknande en CRT skärm och på så sätt skall få en mjukare bild vid spel.
Ljusstyrkan blir dovare än vanligt men fullt tillräcklig, den går även att justera i intervaller om 10 mellan 10 - 100%.

Lightboost går att köra på max 120Hz

Personligen tyckte jag skärmen (ASUS VG248QE) fortfarande var för ljus trotts ljusstyrkan var satt på 10% och därför kör jag utan just nu, lightboost är alltså ett program du kan slå av och på under tiden datorn är aktiv.