Microsoft har förstört Skype också

Permalänk
Medlem

Microsoft har förstört Skype också

Jaha.. det är inte roligt att vara användare av tangentbord och mus inte. Först var det Windows 8 som fullkomligt sög för alla med tangentbord och mus. Nu har Microsoft gjort samma elände med Skype (ver 6.22). Istället för att se 25 användare i taget i kontaktlistan så ser man nu typ 8 stycken. Och så är det "pratbubblor" istället för text när man pratar med någon: Vilket också begränsar hur mycket text man ser i fönstret åt gången, vilket gör att om man vill se vad någon skrivit för några ordväxlingar sedan så måste man nu skrolla uppåt.

Hela interfacet är därmed, précis som med Win8, anpassat för användare av touch. Återigen struntar MS i sin klassiska kundbas: Oss användare med tangentbord och mus.

Microsoft bojkottar sin kundbas så det är väl dags att man bojkottar Microsoft. Fältet är öppet för konkurrenter.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jepp upptäckte denna nya version igår. Bland det sämsta jag någonsin sett. Mer än 60% av allt utrymme används inte till någonting användbart. Förstår inte hur det kan vara optimerat för mobila enheter. Där vill man ju rymma så mycket som möjligt på den lilla yta som finns. I nya Skype ryms ingenting.

Permalänk
Inaktiv

Är fascinerad av hur många som fortfarande använder skype med tanke på hur krångligt, dåligt optimerat och hur kladdigt det är med all reklam.

Permalänk
Medlem

Detta har jag ej upptäckt ännu. Får väl se när jag kommer hem om en timma!

Är detta för appen eller för skrivbordet? Kanske båda iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Är fascinerad av hur många som fortfarande använder skype med tanke på hur krångligt, dåligt optimerat och hur kladdigt det är med all reklam.

1: vilken reklam?
2: hur är det dåligt optimerat?
3: hur är det krångligt att klicka på en bild och klicka "ring"?
4: vad är gratis och bättre med samma funktioner som skype då? Jag har allafall inte hittat något.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

1: vilken reklam?
2: hur är det dåligt optimerat?
3: hur är det krångligt att klicka på en bild och klicka "ring"?
4: vad är gratis och bättre med samma funktioner som skype då? Jag har allafall inte hittat något.

kan svara på 1 och 4.
1: Det finns stora reklam banners bla till höger om kontakterna högst upp samt om man är i ett samtal så dyker det upp en banner bredvid bilden av den personen man pratar med.

4: Det va ju detta som gjorde skype så bra, kombinerade tjänster såsom teamspeak och ventrilo med MSN messenger och ICQ. Att detta nu förstörts för oss som börjat vänja oss med Skype tycker jag är tråkigt. Hade gärna betalat för en reklamfri tjänsts med det gamla utseendet. Gärna utan att man får sin integritet kränkt på samma sätt som man får av Microsoft och de andra stora bolagen.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Jepp upptäckte denna nya version igår. Bland det sämsta jag någonsin sett. Mer än 60% av allt utrymme används inte till någonting användbart. Förstår inte hur det kan vara optimerat för mobila enheter. Där vill man ju rymma så mycket som möjligt på den lilla yta som finns. I nya Skype ryms ingenting.

Tycker det ser helt okej ut, förstår inte att ni kan hata det så mycket. Angående att det finns så mycket whitespace och att det är optimerat för mobila enheter så vill man inte riktigt ha allt intryckt på en skärm i telefonen utan det ska vara rätt stort och tydligt för att det ska vara märkbart vad som är vad och att man inte ska råka klicka (peta?) fel på skärmen.

Whitespace är inte alltid dåligt om man använder det rätt. Det enda jag känner som ser knasigt ut är "Skype hem" som har aningen konstig layout.

Skrivet av MrNeikter:

Är fascinerad av hur många som fortfarande använder skype med tanke på hur krångligt, dåligt optimerat och hur kladdigt det är med all reklam.

Finns ju endast till sin höjd två reklamrutor, varav en av dem är så diskret att man inte märker av den. Sedan är det ju väldigt bra optimerat jämfört med konkurrerande tjänster, har du testat ringa ett samtal i Google Hangouts över en dålig uppkoppling?

Krångligt förstår jag verkligen inte, om du nu inte har upptäckt det här med modern teknik igår och får panikångest över att microvågsugnen är knepig att starta. Det är två klick för att ringa upp någon: klicka på valfri person -> klicka på ring

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man kan använda lync istället för skype - rakt av sådär?
Och hur får man billigast tag på lync?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nån som vet om man kan använda lync istället för skype - rakt av sådär?
Och hur får man billigast tag på lync?

Lync har lagts ner av Microsoft - heter numera Skype för företag

src: http://www.idg.se/2.1085/1.593737/lync-begravs---lange-leve-s...

Permalänk

Till råga på allt så tänker MS stänga ner API:t för skype så att man inte kan använda tredjepartsklienter som t.ex. Trillian... Skypeklienten har alltid varit dålig iofs, enda anledningen att jag står ut med skiten är för att polarna kör med det.

Permalänk
Medlem

Wire från f.d. Skype-grundare.

http://www.theverge.com/2014/12/3/7325083/wire-chat-service-s...
https://www.wire.com/

Det finns ännu ingen klient för Windows (MacOSX, iOS och Android så här långt) men det är på G. Jag har därför inte testat ännu men det är ett tips som man kanske borde hålla ögonen på. Har velat byta Skype en längre tid för utan att sätta fingret på det så känns det som om mycket blivit buggigare samt att reklam-banners börjar bli i enormt överflöd.

Jag förstår att Microsoft vill tjäna pengar på tjänsten, men man skjuter sig själv i nuläget. Det finns en gräns mellan "annonsering" och störning. Ibland syns hela TRE stora banners på Skypes startskärm. Gränsen är passerad.

Så jag håller ögonen på Wire, läs mer ovan. Vår kommunikation må ha blivit allt mer mobil idag, men behovet av en klient för VOIP har inte försvunnit. De flesta av oss vill heller inte installera och administrera en TS eller Mumble server för den delen så Wire kanske kan vara ett alternativ framöver.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kollade upp lite skärmdumpar för 6.22 och det tur att man fortfarande sitter på 6.21. Kommer aldrig uppdatera Skype så länge de kör med den nya layouten :(. Dock förstår jag inte hur folk kan störa sig på reklamen i Skype. Jag ser den aldrig.

Bild 1
Bild 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

kan svara på 1 och 4.
1: Det finns stora reklam banners bla till höger om kontakterna högst upp samt om man är i ett samtal så dyker det upp en banner bredvid bilden av den personen man pratar med.

4: Det va ju detta som gjorde skype så bra, kombinerade tjänster såsom teamspeak och ventrilo med MSN messenger och ICQ. Att detta nu förstörts för oss som börjat vänja oss med Skype tycker jag är tråkigt. Hade gärna betalat för en reklamfri tjänsts med det gamla utseendet. Gärna utan att man får sin integritet kränkt på samma sätt som man får av Microsoft och de andra stora bolagen.

Fast det där var ju inte riktigt ett svar på fråga 4. Jag använder skype då det fungerar ungefär som en telefon. Du kan vara online men måste inte hoppa mellan rum eller liknande. Det är just därför jag fortfarande använder skype då att vara 70 pers som ska försöka enas om en tjänst som t.ex. teamspeak eller mumble mm. skulle bli jobbigt och det skulle nog resultera i att alla använder olika tjänster. Och då är skype lättare att använda.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Jag tänke åhhh jaaaa en ny uppdatering! men sen när jag uppdaterade var jag nära på att skicka hatmail till Microsoft, så sjukt sur jag är nu, finns det något sätt att nergradera?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Skrivet av Affeskate13:

Jag tänke åhhh jaaaa en ny uppdatering! men sen när jag uppdaterade var jag nära på att skicka hatmail till Microsoft, så sjukt sur jag är nu, finns det något sätt att nergradera?

Mer eller mindre samma sak kände jag igår.. http://filehippo.com/download_skype/58884/ Är mig veterligen den senaste "bra" versionen, bara tanka hem och installera.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Rekordmedlem

Fult som stryk och 3 stora reklamrutor och sämre översikt, ett stort steg bakåt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte folk som fortfarande använder Skype heller. Finns ju TS, Mumble, Ventrilo. Går väl att ringa varandra på exempelvis Facebook också för den delen? Finns ju bättre allternativ enligt mig iaf

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

2: hur är det dåligt optimerat?

För hög latency och inga inställningar för bandbredd, om man inte kör netlimiter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av r3flex:

Förstår inte folk som fortfarande använder Skype heller. Finns ju TS, Mumble, Ventrilo. Går väl att ringa varandra på exempelvis Facebook också för den delen? Finns ju bättre allternativ enligt mig iaf

Facebook är ju seriösa och försöker verkligen inte att äga sina användare
MS håller på att gå ner sig mot samma skitnivå som Google, Facebook och Apple har satt, att vissa företag har valt en låg nivå betyder ju inte att andra måste sjunka så djupt men MS har ju blivit desperata när det gäller att pressa ut usel ofunktionell design iom win 8 och tanken att döda desktop, nu blev det ju inte så men tyvärr verkar ju otydligt design och lite info på stor yta ha blivit nått självändamål.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Facebook är ju seriösa och försöker verkligen inte att äga sina användare
MS håller på att gå ner sig mot samma skitnivå som Google, Facebook och Apple har satt, att vissa företag har valt en låg nivå betyder ju inte att andra måste sjunka så djupt men MS har ju blivit desperata när det gäller att pressa ut usel ofunktionell design iom win 8 och tanken att döda desktop, nu blev det ju inte så men tyvärr verkar ju otydligt design och lite info på stor yta ha blivit nått självändamål.

haha, kan väl hålla med om att Facebook inte var så bra exempel, men att folk fortfarande väljer Skype, framför Mumble, Teamspeak eller Ventrilo är för mig en gåta. Dom sitter ju oftast och spelar med varandra ändå, och till det ändamålet så finns det bättre alternativ som slår Skype i hästlängder. Förstår inte varför man föredrar Skype framför andra alternativ. Finns inget som Skype bidrar till som inte finns i de andra klienterna.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av Zubbe:

För hög latency och inga inställningar för bandbredd, om man inte kör netlimiter.

Var väl så förr att Skype drog sjuuukt mkt från Internet men det fixades väl senare? Har ingen stenhård koll eller källa, men om jag inte tar fel iaf...

För övrigt använder jag Steam Voice chat varje gång nåt spel ska spelas med kompisar, det funkar hur bra som helst till det. (Visserligen finns säkert mer funktioner i Skype, men inget jag saknar.)

Permalänk
Medlem

Söktermen "Remove Commercials Skype" borde lösa de flesta problem.

Ena är att ändra en fil i skype-mappen, det andra är att strypa "apps.Skype" i brandväggen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av r3flex:

haha, kan väl hålla med om att Facebook inte var så bra exempel, men att folk fortfarande väljer Skype, framför Mumble, Teamspeak eller Ventrilo är för mig en gåta. Dom sitter ju oftast och spelar med varandra ändå, och till det ändamålet så finns det bättre alternativ som slår Skype i hästlängder. Förstår inte varför man föredrar Skype framför andra alternativ. Finns inget som Skype bidrar till som inte finns i de andra klienterna.

Skype är ju en teleoperatör och de har dessutom video, ingen annan tjänst är ju lika funktionell, gamla Messenger var ju den enda konkurrenten de haft men sedan slogs det ju ihop till samma produkt och degraderingen började när det skulle win8ifieras, de övriga kommunikationstjänsterna går ju knappt att jämföra, möjligen Facetime men den är ju Applespecifik och därför lika oanvändbar som interkom för spelare, hur ringer jag valfri person med nått annat än Skype ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

1: vilken reklam?
2: hur är det dåligt optimerat?
3: hur är det krångligt att klicka på en bild och klicka "ring"?
4: vad är gratis och bättre med samma funktioner som skype då? Jag har allafall inte hittat något.

1: erhm..titta åt höger när du startar skype....lite var stans vill jag säga.
2. Hur dåligt optimerat vet jag inte, men settings i det är fruktansvärt dåligt. Du kan inte tysta separata människor i ett samtal (pga av att t.ex. en persons mick vart störande och gör konstiga ljud och man vill inte lyssna) utan måste då stänga av ljudet för hela samtalet. Sen folks mickar...det är bara i skype som folks mickar brukar göra konstiga störiga ljud..brus ljud eller skrik ljud..både och...men när samma person sitter i Curse eller teamspeak eller mumble..då fungerar det felfritt..
3. Det är det inte.
4 Curse voice? Fungerar som skype fast har mycket bättre funktioner. Teamspeak/mumble? tar lite tid att fixa en server eller kanaler på en existerande server men sen är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Förstår inte folk som fortfarande använder Skype heller. Finns ju TS, Mumble, Ventrilo.

Som är en helt annan kategori av kommunikation för andra syften. Att ljudkvalitén och delayen och ljudläckage suger röv jämfört med Skype hjälper inte heller. Vill man primärt använda textchat och voice bara när man faktiskt gör nått tillsammans är dom inget alternativ heller.

Som sagt har dom sina syften, men vast majority of the times så fungerar Skype bara rakt av bättre.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd

När jag hade problemet med Skype att det inte visa alla kontakter. Så avinstallerade jag det.

Gick till "kör" skrev in %appdata% (med procenttecken). Raderade Skype datan där.

Sen installerade jag det igen. Så var alla kontakter med. Men jag kör desktop ver. och 6.21.

Jag kör Windows 8.1 med start8.

Permalänk
Medlem

Känns skönt att dom inte uppdaterat Linux-versionen än. Just sayin.

Permalänk

Pratbubblorna går enkelt att ta bort, resten vet jag inte

Verktyg > Alternativ > Allmänna inställningar och bocka av Visa Profilbilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Förstår inte folk som fortfarande använder Skype heller. Finns ju TS, Mumble, Ventrilo. Går väl att ringa varandra på exempelvis Facebook också för den delen? Finns ju bättre allternativ enligt mig iaf

Handlar nog mycket om att man ska lyckas få med sig alla till en ny klient, vilket inte alltid är så enkelt. Och dom vännerna måste i så fall få med sig alla sina vänner osv...

Därför finns det bara en lösning nu när Microsoft gjort detta mot oss. Säga upp bekantskapen med alla jag känner!

Permalänk
Medlem