Hjälp att bygga en egen router, hårdvara?

Permalänk
Medlem

Hjälp att bygga en egen router, hårdvara?

Hej!

Jag tänkte bygga ihop en miniPC som jag ska använda som router (och NAS om det blir prestanda över).
Jag har googlat runt lite och Raspberry Pi skulle varit ett alternativ om den hade haft två giga-portar, dock verkar det kräva USB-nätverkskort.
Därför vill jag bygga min egna lilla burk.

krav:

• Skall kunna köra PFSense

• Klara gigabit-hastigheter

• 24/7-kompatibel

Prio

• Pris (max 3000kr)

• Ljudnivå (tyst)

• Storlek (Har inte plats för något midtower)

Jag har inte lyckats hitta några vettiga delar utan att sticka iväg i pris så nu hoppas jag ni kan hjälpa mig, inser att en hel lista på komponenter är lite mycket att begära så enskilda delar som skulle fungera bra är också varmt välkommet!

Tack på förhand!

Visa signatur

| Asus P8Z77-V PRO | Intel i7 3770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 660 Ti | 5TB Mekansik, 180Gb Intel SSD |
| Asus P5Q Pro | E8500 | 4 gb | 8800 gtx | 1,2 TB | Antec 900 | corsair 550w |

Permalänk
Medlem

Jag är inte direkt jätteinsatt i ämnet, men jag vet att en polare köpte en router för typ 2000:- och slängde in opensource mjukvara. Är inte detta ett lättae (Bättre?) alternativ? så kan du tycka in en hårddisk i usb-porten eller liknande.

Som sagt, jag har inte superkoll på ämnet, men vad är fördelen med att byta en miniPC istället för en färdig router?

EDIT:

Här är en kille/tjej med liknande funderingar http://www.reddit.com/r/homelab/comments/1qjuzw/supercheap_gi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NangiDev:

Jag är inte direkt jätteinsatt i ämnet, men jag vet att en polare köpte en router för typ 2000:- och slängde in opensource mjukvara. Är inte detta ett lättae (Bättre?) alternativ

Tack för svar! Alternativet har funnits i mina tankar men för mig är fördelen med att bygga själv A: Bättre prestanda i en miniPC (roligare att veta vad som sitter i burken också). B: Du kan byta delar för framtida behov. C: Du slipper betala extra för att det är en router du köper färdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus P8Z77-V PRO | Intel i7 3770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 660 Ti | 5TB Mekansik, 180Gb Intel SSD |
| Asus P5Q Pro | E8500 | 4 gb | 8800 gtx | 1,2 TB | Antec 900 | corsair 550w |