Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Jag har fortfarande flaggan men det går inte att installera 10:an. "OK,meddela mig när det är klart" står det bara.

Samma för mig

Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win11 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Prova att avinstallera KB3035583 och sedan installera den igen. Det fungerade för mig.

Just testat avinstallera båda. Installerat igen, precis samma "fel". Har GWX-mappen men kan inte klicka på exe-filen (ingenting händer).

Har även kört https://www.youtube.com/watch?v=spC4PAap-GA

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Sitter på Win 10 nu. Grymt bra OS och det absolut snabbaste och smidigaste installationen som jag har vart med om. Kommer dock att installera om det med en formatering då jag nu har uppgraderat, känns betydligt bättre att börja om på scratch

Om du tar 10 min och läser alla trådarna så ska du ser att många får börja om med hela uppdateringen mm om du gör det. Om detta är värt risken får du själv avgöra, men jag hade hellre använt den inbyggda återställnings funktionen.

Permalänk
Skrivet av sparvuggla:

Jag har fortfarande flaggan men det går inte att installera 10:an. "OK,meddela mig när det är klart" står det bara.

Skrivet av Streit:

Samma för mig

Kolla mina tidigare inlägg i den här tråden. Jag tar upp att man ej behöver vänta på Windows Update för att kunna uppdatera.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Hva koster 'Enterprise' versjonen av Win 10, hvor man angivelig kan slå "telemery" data til M$ helt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman:

Hva koster 'Enterprise' versjonen av Win 10, hvor man angivelig kan slå "telemery" data til M$ helt av?

Dom här kan du välja mellan

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3230608,3230635,3230651,...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Om du tar 10 min och läser alla trådarna så ska du ser att många får börja om med hela uppdateringen mm om du gör det. Om detta är värt risken får du själv avgöra, men jag hade hellre använt den inbyggda återställnings funktionen.

Jag tror orsaken är för att Microsofts servrar är hårt belastade just nu, om det vart aktiveringen du syftade. Om man har fått sitt Windows aktiverat efter en uppgradering så ska det inte vara några problem att formatera. Om Windows inte aktiveras efter formateringen så kan man behöva vänta några dagar innan det aktiveras.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag insåg precis att jag råkat uppgradera till en x32 variant, såklart skulle jag ha en x64.

Nån som vet om jag nu förbrukat min uppgraderingschans? Gick från Win 8.1Pro x64 -> win 10 PRO x32...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Jag vill göra en ren installation istället för att uppgradera, måste jag uppgradera först för att sedan göra en ren installation eller kan jag göra en ren installation som vanligt och bara använda min Windows 7-nyckel?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agerberg:

Visst det fungerar, men märkte nu att om man gjort detta och försöker starta Edge så fungerar det inte.
Tydligen så kräver Edge att UAC är aktiverat...

http://i.imgur.com/SkVa79R.jpg

Va bra, då kan inte Edge starta mer.

Skämt och sido, har inte provar edge ännu. Men om den kräver att UAC är aktiverat så kommer jag inte göra det heller.
Har använt Chrome/Chromium fram tills att jag installerade Win 10 då fick jag för mig att installera Opera för första gången på många år och nu älskar jag Opera.

Fungerar tillägg i Edge?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Beta: Kanon! Ska testa ditt tips ikväll och hoppas det gör susen.

Kanske finns inställningen tillgänglig någonstans i alla menyerna i windows 10 men redigera registret är ju praktiskt genomförbart då man inte vet hur man ska ändra det på annat sätt. Har för mig jag var inne och pillade någonstans i privata inställningar och gästinställningar men tänkte i min enfald att gästkonton det använder jag inte så varför bry mig.

Kan väl göra att försök att fixa det i inställningarna först men om det inte hjälper tar vi registereditorn. Nu när jag vet vad som ska ändras kanske jag hittar det i nätverksinställningarna också. Kan tänka mig att vissa inställningar är dolda i Home-versionen men jag kör ju Win 10 Pro där "allt ska vara möjligt".

Antagligen är väl anslutning mot sambaservrar på Linux något som Microsoft inte ser som något man brukar göra men i verkligheten är det ganska vanligt förekommande med tanke på alla små NAS-enheter och annat som kör Linux i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Va bra, då kan inte Edge starta mer.

Skämt och sido, har inte provar edge ännu. Men om den kräver att UAC är aktiverat så kommer jag inte göra det heller.
Har använt Chrome/Chromium fram tills att jag installerade Win 10 då fick jag för mig att installera Opera för första gången på många år och nu älskar jag Opera.

Fungerar tillägg i Edge?

nej, finns inga tillägg än, ,men det ska komma "snart"..
varför är alla så emot UAC? tycker att det är perfekt att Edge inte fungerar utan UAC, mindre skit på världens datorer

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag vill göra en ren installation istället för att uppgradera, måste jag uppgradera först för att sedan göra en ren installation eller kan jag göra en ren installation som vanligt och bara använda min Windows 7-nyckel?

start meny, all settings, update and security, recovery. Sen den översta. Du behöver alltså inte boota via bootbar media.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Nej, alla har inte samma nyckel.
Den nya nyckeln finns där direkt efter uppgraderingen, även innan aktiveringen.

Den nyckel som ni pratar om (VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T) är en generisk nyckel för utvärdering av Windows.
Generiska nycklar för utvärdering av de olika varianterna av Windows 10:
http://winaero.com/blog/generic-key-to-install-windows-10-rtm...

Jag uppgraderade från en legit/genuine Win7, och fick en ny nyckel som inte är en generisk nyckel.

Om du uppgraderar (och inte gör en ren installation) från en genuin Win7/8 ska du få en ny unik nyckel som finns där även innan aktiveringen.

Jag uppgraderade min Win 8.1 Pro igår via Windows Update och idag när jag satt och pillade så inne vid inställningar för Windows Update hittade jag en knapp där jag kunde aktivera mitt Windows. Detta gjorde jag nu och trodde då att jag skulle få en unik nyckel, men så var ju inte fallet. Har suttit och läst i denna tråden, men får inte riktigt grepp på hur detta fungerar. Från första början så trodde jag att nyckeln till mitt Win 8.1 Pro skulle gå över till att bli min nya nyckel för Win 10 Pro, men så fungerar det väl inte har jag förstått? Nyckeln jag får fram är denna generetiska nyckel som de flesta har (VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T). Men som du och vissa andra skriver så nämner de att de har fått en unik nyckel, hur kommer det sig? Har inte satt mig in så mycket i Win 10, men vill gärna ha klart för mig vad MIN nyckel är och om den kommer att vara unik eller inte?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja du måste uppgradera först och få den aktiverad i windows, sedan kan du göra en ren installation. Och du ska aldrig använda din Win7 nyckel igen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av issue:

nej, finns inga tillägg än, ,men det ska komma "snart"..
varför är alla så emot UAC? tycker att det är perfekt att Edge inte fungerar utan UAC, mindre skit på världens datorer

Jag tycker att det är så jäkla jobbigt när UAC-rutan poppar upp, varenda gång, jag surfar in på ryska hackersaiter eller obskyra porrsidor!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Sötast

Jag blir fruktansvärt förvirrad av hur schizofrent operativsystemet är...

Ungefär halva UIt är touchanpassat och ungefär halva är skrivbordsanpassat....

Varför är kontrollpanelen "normalupplöst" medans "System" är stora pastell touch menyer?

Varför slår man inte ihop dem till ett och har en och samma design över hela operativsystemet?

Får totalfnatt redan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeluxXxe:

Jag insåg precis att jag råkat uppgradera till en x32 variant, såklart skulle jag ha en x64.

Nån som vet om jag nu förbrukat min uppgraderingschans? Gick från Win 8.1Pro x64 -> win 10 PRO x32...

Du kan inte gå från x64 till x32 eller från x64 till x32 utan att göra en ren installation.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Enda jag inte gillar är väl de vita fönster kanterna. Behövs en färgklick.

Annars inga problem. Drivers installerade, Steam + Dota 2 funkar och de andra spelen jag testat med utan problem.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Jag är inte alls övertygad. Första känslan av Edge är att jag inte gillar det, men jag ska ge det en ärlig chans.

Gällande W10 överlag har jag blandade känslor. Designen och funktionerna är okej, men kanske en gnutta trist. Uppdateringen funkade över förväntan och allt funkar till synes lika bra som W8.1 och det är ju kanon. Däremot blir jag lite fundersam kring alla sekretessrelaterade funktioner, har stängt av en uppsjö av datainsamling på diverse olika ställen i operativsystemet.

Jag är inte heller övertygad. Tror inte att det är så än i alla fall. Det komiska var att när jag skulle testa lira Battlefield 3, 4 och Hardline så stödjer inte Edge den sidan, utan du var tvungen att ta det genom Internet Explorer. Även att jag satt Chrome som standard så valde den Edge. Valde man att fortsätta i Edge så fick man meddelandet: "Ladda ner en mer modern och säkrare webbläsare". Mycket komiskt enligt mig

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Silver | ASRock P67 Extreme6 REV B3 | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Bättre att du kör DDU och får ditt system rengjort från alla gamla grafikdrivrutiner, ett framtida tips

Ok, det känner jag inte till. Kollar in det till nästa gång, tack för tipset!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Ja du måste uppgradera först och få den aktiverad i windows, sedan kan du göra en ren installation. Och du ska aldrig använda din Win7 nyckel igen.

Jag trodde man kunde gå tillbaka till Windows 7 om man ville? Nog kan man väl använda sin gamla windows 7 - nyckel för en ren installation av windows 7 igen om man inte längre vill ha Windows 10? Men du kanske menade att man inte ska använda den för Windows 10? Visst, man kan backa tillbaka från Windows 10 om man har uppgraderat (någon skrev att detta gällde inom 30 dagar, vet inte varför de har denna begränsning). Men säg att man tröttnar på Windows 10 om ett år och bestämmer sig för att installera Windows 7 igen från sin Windows 7 DVD-skiva. Är detta möjligt med sin gamla Windows 7 nyckel och kan man efteråt gå tillbaka igen till Windows 10 med installation från USB säg om två år när man kommer på att Windows 10 verkar ha mognat? Jag menar har man väl gjort uppgraderingen och aktiverat Windows 10 så skulle den licensen gälla för all framtid för denna datorn sas det.

Tänker mig att man utnyttjar uppgraderingserbjudandet för att få en Windows 10 licens, men kanske väljer att spara den till ett mer eller mindre avlägset framtida behov. Inte för att jag kräver att det skulle vara möjligt utan mer att jag är nyfiken på vilka möjligheter man har. Känns som rädslan för att uppgradera till Windows 10 borde vara mindre om man vet att det alltid finns möjlighet att gå tillbaka till sitt gamla Windows när helst man önskar. Alltså att fritt kunna välja. Om Microsoft tror på sitt nya operativsystem så skulle de kunna tänka att de flesta kommer att tycka det är så bra att nästan ingen vill backa tillbaka och att man får fler att våga uppgradera om de slipper känna rädslan att fastna i något som de kanske inte vill ha.

Men om det finns begränsningar så är det bra att veta dessa redan nu så man kan välja om man ska våga byta till windows 10 eller om man vågar att låta bli att göra det. Finns det frihet att göra som man vill finns ingen anledning att vara rädd menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

När du installerade, valde du att ha kvar alla filer och program osv eller gjorde du en så att säga clean install?

Om du menar av Windows 10 så gjorde jag endast en uppgradering, dvs via windows update. Allt gammalt fanns kvar sedan innan.

Det var bara Nvidia drivrutinerna som jag valde "Custom"->"Perform clean install". Så den tar bort gamla konfigurationer osv.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande som många andra "OK, meddela mig när det klart" vill också ha W10!

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeet:

Väntar fortfarande som många andra "OK, meddela mig när det klart" vill också ha W10!

Jag följde dessa instruktioner och sen kom det fram för mig.

1.Gå till C:\Windows\SoftwareDistribution\Download och ta bort allt som ligger i download mappen

2. Öppna Kommandotolken som Administratör. Och skriv in "wuauclt.exe /updatenow"

3. gå till windows update och sök på nytt så skall det komma igång..

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Välj befintlig installation. Sen får du göra en clean install

Fick det att funka nu.
Lade över isofilen själv till ett usb så gick det utmärkt.

Kanske fixar en clean install när jag vet att jag är nöjd med allt.
So far gillar jag vad jag ser även om jag saknar mina widgets jag hade för cpu nätverk och disk-aktivitet.

EDIT:
nvm hittade http://gadgetsrevived.com/download-sidebar/

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

fick mycket problem med min profil, troligtvis då jag installerade flera datorer samtidigt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte fått något!

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommytuffing:

Nice, funkar bra. Finns det något sätt satt bli av med OneNote också?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kan inte gå från x64 till x32 eller från x64 till x32 utan att göra en ren installation.

Min följdfråga är att om man har aktiverat X32 vid uppgradering och sedan gör en ren installation från USB eller DVD kan man då byta till X64? Spelar det roll om man byter den mekaniska disken till SSD innan man installerar X64?

Har själv en dator (eller snarare det är min yngsta dotter som har den) som kör Windows 7 32-bit. Tänkte byta till 64-bit Windows 10 eftersom jag även satt i mera RAM-minne i datorn. Hur gör man då? Uppenbarligen lyckades ju han byta till X64 från X32 (kanske med ren installation, vet inte, får väl fråga honom hur han gjorde i detalj).

Så här hade jag tänkt göra:
Först uppgradera processorn (men samma moderkort) från en Pentium dual core till Core 2 Quad (har en över som ska passa i moderkortet).
Har som sagt redan pluppat i mera RAM-minne.
Uppgradera grafikkortet från något gammalt till ett halvgammalt nvidia GTX660 (och såklart uppgradera drivrutinerna).
Reservera windows 10 uppgradering i windows update om det inte redan är gjort.
Uppgradera till windows 10. Här måste jag alltså välja 32-bit Windows 10? Ja det låter ju rimligt för att kunna erbjuda att man behåller program och inställningar (vilket jag inte vill göra i och för sig men strunt samma).
Aktivera Windows 10 32-bit.

Sedan tänkte jag byta ut den mekaniska hårddisken och stoppa in en helt ny SSD-disk (osäker på om detta steget funkar i detta skede men någonstans i kedjan vill jag byta till SSD).
Installera Windows 10 x64 från USB-minne (som jag tidigare fixat med nedladdningsverktyget).
Invänta att Windows 10 aktiveras (förutsatt att det inte slår bakut för att jag bytt till X64 och satt i SSD-disk).

Är detta rätt väg att gå? Eller hur ska man annars göra?