Välte ett glas vatten över datorn. Panik, hjälp fort.

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva en till sak... Herregud!

Jag brukar normalt inte vara speciellt klumpig men denna vecka slår nog allt....
Har ju suttit på min bärbara dator med tangentbord, skärm och datormus inkopplad i väntan på att den stationära ska torka...
Tro fan inte att jag sumpar ett glas vatten i mörkret över tangentbord o headset etc!
Tangentbordet är kaputt, headset vet jag inte ännu då den får torka.... Jösses!

Ny regel för mig, ingen vätska i närheten av datorer

Permalänk
Medlem

@Hueaa: Min kompis garvade så mycket så han välte mjölk över sin splitternya MacBook Pro. Sedan dess har han aldrig haft vätska vid sina datorer..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Nu så gott folk, jag valde att koppla in allt för en liten stund sedan och har testat allt möjligt från surf till spel etc och den fungerar prima!
Får bara hoppas på att inget fel visar sig sen eller att den dör när som

Vill tacka er alla för hjälpen och önskar er en God Jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hueaa:

Men det finns allså ingen garanti från Komplett som täcker detta? Tänker mer på så att jag inte öppnar upp den och så kanske all garanti bryts etc.... Har inte så bra koll på detta!

Nej, det gör det inte. Garanti innebär att hårdvaran ska hålla en viss nivå och funktion i det skicket/utförandet den lämnade fabriken och återförsäljaren. Att du häller vatten på den är inte inkluderat i vad de tycker är deras ansvar.

Edit; Jaha, det var redan löst. Kul att du slapp problem!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Hueaa Härligt!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Skrivet av Hueaa:

Måste bara skriva en till sak... Herregud!

Ny regel för mig, ingen vätska i närheten av datorer

Jag sa det förut i en post här i tråden men det blev bortaget för att det inte var ett givande inlägg. Hoppas andra förstår det nu efter detta.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hmm glider lite off topic då jag har en fråga efter detta som skedde.
Kom att tänka på då jag har ojordade uttag i min lägenhet då det är en gammal lägenhet, kan något ske med mig om datorn skulle slockna pga tex detta som skedde med vatten? Tänkte på om något skulle bli strömförande, hörlurar, datorns etc?
Har inte en susning om hur el fungerar när det gäller detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hueaa:

Jo har lärt mig en del nya saker idag kan man säga men hoppas den funkar iaf

Du har även lärt dig varför man har drulleförsäkring. Om du inte har det bör färsäkringsbolaget kontaktas så snart tid finns. Kostar en tia eller två i månaden och då täcks i stort sett allt. Vatten i datorn, slägga i badkaret eller ett bowlingklot i TV:n.

Visst, förhoppningsvis kommer det vara en förlustaffär, men man kan sova gott om nätterna