Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Samtidigt som man inte hörde många fördömanden från vissa människors håll när ikeamorden skedde.

Fördömdes ju över hela nätet... Snarare alla sd:are som var tysta efter Trollhättan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Han har inte lyckats i sitt yrke genom att vara dum. Han är inte den typiske presidentkandidaten och man hör att han är inte direkt försiktig i sina uttalande(vilket han troligtvis inte fäster någon större vikt vid eftersom han har egentligen inget att förlora och han säger vad han tycker), men han vet vad folket vill höra för att han skall få den åtråvärda positionen. Var gång han öppnar munnen och säger något kontroversiellt så får han gratis reklam utav TV-bolagen(och ibland stiger han något i samband med dessa kontroversiella uttalande). Han ligger bäst till i opinionsmätningarna gällande republikanernas kandidater(någon dag sen jag såg staplarna hos CNN). Och är en av dom få(kanske t.o.m. den enda) som inte har behov utav "donationer" från vissa intresseorganisationer som vill kunna "styra" presidentens riktning.

Han är sin egen och han har sagt att om republikanerna fimpar honom som sin kandidat så kommer han köra solo. Skall bli intressant att se siffrorna på dagen då rösterna räknas. Om han inte vinner så kommer vi i alla fall att se hur jänkarna ser på sin situation. Misstänker att landet kan komma att delas in i två läger.

Han påminner om Biff Tannen speciellt i Tillbaka till framtiden II när han ägde allt.

Man lyckas alltså i ett "yrke" genom att ärva en förmögenhet och förvalta den halvtaskigt?

USA kommer alltid att vara indelat i två läger, och förmodligen än mer så om en hatisk Trump blir president.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterboxy:

Det är lika dant med SD, ju mer idiotiska uttalanden, järnrörs-vevande, rasistiska tokstollar som uttalar sig, ju bättre går det.

Finns det något belägg för detta? Ökar andelen folk som röstar på SD när dumma uttalande av dessa görs?

Att det går bra för SD nu beror enbart på vad det finns för andra idioter i riksdagen, som vår vice statsminister som säger följande om ekonomi. -Men, jag är dålig på att planera ekonomi och så, men det brukar lösa sig. https://youtu.be/2Mh7xNMTbMg
-Ja, förbaskat tur att ingen har gett henne befogenheter inom ekonomi då, för klarar man ej av att planera sin egen ekonomi, ja då är man helt fel person för att planera ett lands ekonomi.
Eller stämmer din hypotes att såna uttalanden då leder till fler röster på Miljöpartiet?

Om vi tar Donald Trump så har väl hans väljarkår gått upp och ner, finns det något samband med att han har fått fler väljare när han har gjort dumma uttalanden? Om Donald Trump däremot skulle spela sina kort rätt så skulle jag ha blivit förvånad om han inte blev president, men han har nu gjort lite väl många dumheter.
Att klanka ner på vissa folkgrupper kan gå hem bland väljarna, men detta prat om mer handlar om deportering och bygga murrar kring Mexico är lite för långt. Man skulle nästan kunna tro att Donald Trump i själva verket är ett Demokratisk troll om man bara fick se enstaka uttalande ifrån honom.

*edit*
Detsamma gäller i sverige, det kan gå hem att klanka ner lite på vissa folkgrupper. Börjar man prata om att förbjuda pizzerior, kinarestauranger etc, ja då finns det ej många dårar kvar i landet som tycker förslaget är bra.
Det handlar alltså att klanka ner rätt nivå om man vill ha röster. Detsamma gäller för övrigt alla, gå emot mitten för att få röster, denna teknik gjorde högern i de senaste valen. Att sedan Högern när de vann valet tog ett steg tillbaka åt höger är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Finns det något belägg för detta? Ökar andelen folk som röstar på SD när dumma uttalande av dessa görs?

Att det går bra för SD nu beror enbart på vad det finns för andra idioter i riksdagen, som vår vice statsminister som säger följande om ekonomi. -Men, jag är dålig på att planera ekonomi och så, men det brukar lösa sig. https://youtu.be/2Mh7xNMTbMg
-Ja, förbaskat tur att ingen har gett henne befogenheter inom ekonomi då. Eller stämmer din hypotes att såna uttalanden då leder till fler röster på Miljöpartiet?

Om vi tar Donald Trump så har väl hans väljarkår gått upp och ner, finns det något samband med att han har fått fler väljare när han har gjort dumma uttalanden? Om Donald Trump däremot skulle spela sina kort rätt så skulle jag ha blivit förvånad om han inte blev president, men han har nu gjort lite väl många dumheter.
Att klanka ner på vissa folkgrupper kan gå hem bland väljarna, men detta prat om mer handlar om deportering och bygga murrar kring Mexico är lite för långt. Man skulle nästan kunna tro att Donal Trump i själva verket är ett Demokratisk troll om man bara fick se enstaka uttalande ifrån honom.

*edit*
Detsamma gäller i sverige, det kan gå hem att klanka ner lite på vissa folkgrupper. Börjar man prata om att förbjuda pizzerior, kinarestauranger etc, ja då finns det ej många dårar kvar i landet som tycker förslaget är bra.

Eftersom det är olika grupperingar av människor som röstar på mp och sd är det väldigt svårt att dra någon slutsats överhuvudtaget.

I min mening är det dock SD:s ofasetterade världsbild som lockar många människor som haft svårt att förstå sig på sin omvärld. Självklart är det enklare att förstå vad som är rätt och fel när allt är svar eller vitt, eller hur? Sedan är det väl förvisso så att politiken generellt har ett ganska lågt förtroende byggt av karriärister och giriga människor som vill sko sig själva, men motståndet till ett dåligt ting är egentligen ingen reell anledning till att rösta på ett annan dåligt ting.

Trump och SD har en (av många) saker gemensamt och det är den gamla slagdängan: "Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir den till sist sanning". Denna del samt den tidigare nämnda världsbilden är det i min mening som lockar människor att rösta på enkelspåriga personer eller partier.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Fördömdes ju över hela nätet... Snarare alla sd:are som var tysta efter Trollhättan.

Det gjorde det knappast. Var väldigt tyst från vänsterfalangen. Väldigt tyst även från våran stadsminister om detta dåd.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tyckte det fördömdes överallt. Sedan är det ju faktiskt så att människorna du hänvisar till inte har något emot en viss folkgrupp, medan människorna jag pratar om har det. Därför kan det te sig extra hatiskt att enbart fördöma ett dåd men inte säga ett knyst om ett annat. Som tur är tycker nog de flesta ändå att båda exemplen är hemska dåd oavsett om det är en svensk eller en invandrare som utför dem. Men det är klart du kanske kan skilja på mord och mord beroende på vem det är som utför dem?

Fast nu var det ju så att Ikeamördaren gick efter offer som såg "vita" ut bara för att han hade blivit nekad asyl och skulle hämnas.

"Därför kan det te sig extra hatiskt att enbart fördöma ett dåd men inte säga ett knyst om ett annat"
Just precis.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det gjorde det knappast. Var väldigt tyst från vänsterfalangen. Väldigt tyst även från våran stadsminister om detta dåd.

Det var inte tyst någonstans, bara du i din enfaldiga världsbild som vill få det till det.

Sedan är det väl klart att ett hatbrott där man dödar små barn för att de har annan färg på huden än oss kan få lite mer medial uppmärksamhet i dagspressen då de vill sälja upplagor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ska statsministern kommentera alla mord som sker i Sverige? Dådet i Trollhättan urskilde sig från de andra eftersom det skedde i en skola och betydligt mer unikt än "vanliga" mord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast nu var det ju så att Ikeamördaren gick efter offer som såg "vita" ut bara för att han hade blivit nekad asyl och skulle hämnas.

"Därför kan det te sig extra hatiskt att enbart fördöma ett dåd men inte säga ett knyst om ett annat"
Just precis.

Nu manipulerar du informationen en del va? Han har uppgivit att han skulle döda två människor som var slumpmässigt utvalda för att hämnas. Men det passar väl bättre in i din världsbild att ändra slumpmässigt till "vita"? Eller du kanske har läst just det på fria tider eller flashback?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu manipulerar du informationen en del va? Han har uppgivit att han skulle döda två människor som var slumpmässigt utvalda för att hämnas. Men det passar väl bättre in i din världsbild att ändra slumpmässigt till "vita"?

Han har ju till och med sagt det själv men det kanske inte passar in i din världsbild?
http://vlt.se/ikeamorden/1.3213362-mordarens-val-av-offer-de-...-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Han har ju till och med sagt det själv men det kanske inte passar in i din världsbild?
http://vlt.se/ikeamorden/1.3213362-mordarens-val-av-offer-de-...-

http://www.dn.se/nyheter/sverige/atal-for-dubbelmordet-pa-ike...

Här kan du även läsa lite liverapportering från rättegången på svt:

http://www.svt.se/nyheter/live/liverapportering-ikeamorden

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Trump och SD har en (av många) saker gemensamt och det är den gamla slagdängan: "Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir den till sist sanning". Denna del samt den tidigare nämnda världsbilden är det i min mening som lockar människor att rösta på enkelspåriga personer eller partier.

Om du hade pratat om SD för 5år sedan visst, men idag, finns det någon nationalekonom som ekonomisk sett tycker det sju-klövern gör är bra? Nu idag handlar det om precis raka motsatsen, 7-klöverns lögner håller på att spricka.
Ena dåren efter andra kommer med absurda påståendet: http://www.smp.se/ledare/faktafel-hjalper-inga-flyktingar/

Så mitt påstående kvarstår, SD höga stöd idag beror enbart på de andra dårarna. Även om vi skulle föra samma invandringspolitik som Norge, Danmark eller varför inte Saudiarabien, så skulle det finnas folk som röstade på SD-liknande partier, andelen skulle dock vara betydligt mindre.

Detta är för övrigt något generellt och liknande hände Fi, nästan alla partier sa att de var feministiska och då fick konstigt nog Fi inte så många röster. Detsamma var det Piratpartiet, då folk dömdes hej vilt på vaga grunder fick de många röster, nu det senaste har jag ej i media hört någon blivit dömd och konstigt nog röstar då folk på andra partier istället.

Att jämföra Donald Trump med SD tycker jag är fel på så många plan. Framförallt för att man i Usa kan rösta på andra kandidater än Donald Trump för republikanerna. Om Donald Trump blir ledare för republikanerna, ja först då kan man kan man jämföra partierna emot varandra.

Man skulle kunna jämföra Donald Trump med Jimmy Åkesson, skillnaden är dock att Jimmy Åkesson är en liten diktator som gör sig av med all konkurrens i partiet så ingen annan har en chans att ta hans plats.

Permalänk
Medlem

Nu var du snabb med att försöka hitta en länk som stödjer det du säger men du hann inte tänka till ordentligt.
Din artikel är skriven och publicerad innan min länk. Min länk innehåller även hans egna ord av val av offer.
Du får försöka igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om du hade pratat om SD för 5år sedan visst, men idag, finns det någon nationalekonom som ekonomisk sett tycker det sju-klövern gör är bra? Nu idag handlar det om precis raka motsatsen, 7-klöverns lögner håller på att spricka.
Ena dåren efter andra kommer med absurda påståendet: http://www.smp.se/ledare/faktafel-hjalper-inga-flyktingar/

Så mitt påstående kvarstår, SD höga stöd idag beror enbart på de andra dårarna. Även om vi skulle föra samma invandringspolitik som Norge, Danmark eller varför inte Saudiarabien, så skulle det finnas folk som röstade på SD-liknande partier, andelen skulle dock vara betydligt mindre.

Detta är för övrigt något generellt och liknande hände Fi, nästan alla partier sa att de var feministiska och då fick konstigt nog Fi inte så många röster. Detsamma var det Piratpartiet, då folk dömdes hej vilt på vaga grunder fick de många röster, nu det senaste har jag ej i media hört någon blivit dömd och konstigt nog röstar då folk på andra partier istället.

Att jämföra Donald Trump med SD tycker jag är fel på så många plan, framförallt för att man i Usa kan rösta på andra Kandidater än Donald Trump för republikanerna. Om Donald Trump blir ledare för republikanerna, ja då kan man kan man jämföra partierna emot varandra.

Man skulle kunna jämföra Donald Trump med Jimmy Åkesson, skillnaden är dock att Jimmy Åkesson är en liten diktator som gör sig av med all konkurrens i partiet så ingen annan har en chans att ta hans plats.

Att påstå att det inte skulle finnas några nationalekonomer som stöttar regeringen eller den förra regeringen är bara strunt. För nyfikenhetens skull måste jag också passa på och fråga hur du ska bevisa det?

Jag tycker nog att en jämförelse mellan Trump och SD är på sin plats då man båda i sin retorik skyller samhällsproblemen på specifika folkgrupper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Nu var du snabb med att försöka hitta en länk som stödjer det du säger men du hann inte tänka till ordentligt.
Din artikel är skriven och publicerad innan min länk. Min länk innehåller även hans egna ord av val av offer.
Du får försöka igen.

Att han tyckte att sina offer såg svenska ut är väl knappast samma sak som att han planerat att döda vita som du skrev det. Eller svenskar är enbart en vita personer enligt dig?

För övrigt, som jag redan skrivit, båda dåden är hemska men det ena är ett hatbrott, medan det andra inte är det. Det är trots allt viss skillnad på situationerna. Men eftersom du snöat in dig så mycket på ikeamorden så får man kanske fråga dig om det är värre än morden i Göteborg?

Edit: Finns många källor som är skrivna senare än din där det står att han valde "de som var närmast". Så om vi ska använda dagspressen som källor lär vi inte komma fram till något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Att han tyckte att sina offer såg svenska ut är väl knappast samma sak som att han planerat att döda vita som du skrev det. Eller svenskar är enbart en vita personer enligt dig?

För övrigt, som jag redan skrivit, båda dåden är hemska men det ena är ett hatbrott, medan det andra inte är det. Det är trots allt viss skillnad på situationerna. Men eftersom du snöat in dig så mycket på ikeamorden så får man kanske fråga dig om det är värre än morden i Göteborg?

Okej så du hittade ingen annan länk? Förstod väl det.
Så du tror han väljer mörkhyad person när han är ute efter "svenska offer"?
Ditt resonemang rimmar lika illa som Löfvens käbbel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Edit: Finns många källor som är skrivna senare än din där det står att han valde "de som var närmast". Så om vi ska använda dagspressen som källor lär vi inte komma fram till något.

Etniska svenskar är vita.
https://en.wikipedia.org/wiki/Swedes

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Okej så du hittade ingen annan länk? Förstod väl det.
Så du tror han väljer mörkhyad person när han är ute efter "svenska offer"?
Ditt resonemang rimmar lika illa som Löfvens käbbel.

Läs om, läs rätt.

Skrivet av ArcticFire:

Och? Idag finns det svenskar som inte är vita.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske kanske inte, bara ISIS gudmor Hillary Clinton och bernie inte kommer till makten så gynnar det världen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Att påstå att det inte skulle finnas några nationalekonomer som stöttar regeringen eller den förra regeringen är bara strunt. För nyfikenhetens skull måste jag också passa på och fråga hur du ska bevisa det?

Jag ställde en fråga om det fanns några då jag inte har sett en enda utan att den börjar blanda in humanism trams. Jag kan bombardera med nationalekonomer som säger raka motsatsen, bara besöka Tino Sanandaji sida och hitta mängder. Poängen är då att det är väldigt fel att prata om att SD kommer med lögner och det handlar om att upprepa samma lögn om och om igen. Då det snarare börjar bli 7-klövern som får problem att bevisa att dagens flyktingpolitik är det mest ekonomiska gynnsamma agerande som sverige kan göra.
Att bara ge tusan i att lura hit en massa människor som har fått offra allt de äger för att ta sig hit och på så sätt idag inte behövt bygga murar i Malmö, hade enligt mig varit ekonomisk smartare.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag tycker nog att en jämförelse mellan Trump och SD är på sin plats då man båda i sin retorik skyller samhällsproblemen på specifika folkgrupper.

Om du går tillbaka 2år såvisst var väljarkåren av samma art. Sd har inte förändrats mycket på 2 år, men deras väljarbas har. De andra partierna har dock förändrats väldigt mycket, det var inte länge sedan Göran Perssons största hot var social Turism inom EU:
-Fri rörlighet för arbetskraft vill vi ha, men inte social turism. Där får vi inte vara naiva, säger statsminister Göran Persson till Sveriges Radios Ekoredaktion.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10413929.ab
Är Socialdemokraternas åsikt densamma idag, att folk som kommer från säkra EU och vill bli medborgare i Sverige enbart ska få göra det för att jobba?

Angående er diskussion med Ikea och Trollhättedådet. Så är motiven intressant på många plan, men det har inte så mycket med inrikespolitik att göra då det är enskilda händelser, för att det ska bli intressant får man hänvisa till att det är större och hot finns än idag.
Bränder av asylboende är en sådan sak som berör vår politik, men lösningen är? (mer poliser, mer samspel mellan rättsväsende och ungdomar etc)

Permalänk
Inaktiv

För er som säger att inget händer från Bernie Sanders håll, kolla på https://www.reddit.com/r/SandersForPresident/ - händer en hel del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Ska statsministern kommentera alla mord som sker i Sverige? Dådet i Trollhättan urskilde sig från de andra eftersom det skedde i en skola och betydligt mer unikt än "vanliga" mord.

Jag förstår inte hur IKEA morden inte kan vara unika.... Något liknande har aldrig hänt innan.

Åter till topic såg denna reklamvideo: https://www.youtube.com/watch?v=AEAJrT8PeOo
Är den verkligen på riktigt?

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag tänker inte gå in på någon stor diskussion kring regeringen, oppositionen eller SD men där har du fel: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/lofven-svart-dag-for...
Han åkte till trollhättan samma dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ställde en fråga om det fanns några då jag inte har sett en enda utan att den börjar blanda in humanism trams. Jag kan bombardera med nationalekonomer som säger raka motsatsen, bara besöka Tino Sanandaji sida och hitta mängder. Poängen är då att det är väldigt fel att prata om att SD kommer med lögner och det handlar om att upprepa samma lögn om och om igen. Då det snarare börjar bli 7-klövern som får problem att bevisa att dagens flyktingpolitik är det mest ekonomiska gynnsamma agerande som sverige kan göra.
Att bara ge tusan i att lura hit en massa människor som har fått offra allt de äger för att ta sig hit och på så sätt idag inte behövt bygga murar i Malmö, hade enligt mig varit ekonomisk smartare.

Om du går tillbaka 2år såvisst var väljarkåren av samma art. Sd har inte förändrats mycket på 2 år, men deras väljarbas har. De andra partierna har dock förändrats väldigt mycket, det var inte länge sedan Göran Perssons största hot var social Turism inom EU:
-Fri rörlighet för arbetskraft vill vi ha, men inte social turism. Där får vi inte vara naiva, säger statsminister Göran Persson till Sveriges Radios Ekoredaktion.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10413929.ab
Är Socialdemokraternas åsikt densamma idag, att folk som kommer från säkra EU och vill bli medborgare i Sverige enbart ska få göra det för att jobba?

Angående er diskussion med Ikea och Trollhättedådet. Så är motiven intressant på många plan, men det har inte så mycket med inrikespolitik att göra då det är enskilda händelser, för att det ska bli intressant får man hänvisa till att det är större och hot finns än idag.
Bränder av asylboende är en sådan sak som berör vår politik, men lösningen är? (mer poliser, mer samspel mellan rättsväsende och ungdomar etc)

Jag är ledsen men det imponerar knappast att hänvisa till Tino Sanandaji. Han är ökänd för att vända på och manipulera information så att den passar främlingsfientliga krafter. Finns otaliga exempel där han hänvisar till saker för att samtidigt utelämna fundamentala delar och på så vis skapa en slutsats som källan knappast gjort.
Ett tydligt exempel var när han plockat delar av information från en sammanställning från BRÅ, som visade att våldtäkter ökat. Detta kopplade han samman med ökad invandring och utelämnade samtidigt BRÅ's slutsats att det enbart handlade om ökad medvetenhet och förenklade rutiner för att upptäcka och anmäla våldtäkter.

Gällande Göran Persson har du inte fel. Han såg felet i EU:s system tidigt och det är väldigt viktigt att poängtera där att det inte är fel på Sveriges system, där vi följer internationella lagar och regler kring asylrätten, utan på EU:s regelverk.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag är ledsen men det imponerar knappast att hänvisa till Tino Sanandaji. Han är ökänd för att vända på och manipulera information så att den passar främlingsfientliga krafter. Finns otaliga exempel där han hänvisar till saker för att samtidigt utelämna fundamentala delar och på så vis skapa en slutsats som källan knappast gjort.
Ett tydligt exempel var när han plockat delar av information från en sammanställning från BRÅ, som visade att våldtäkter ökat. Detta kopplade han samman med ökad invandring och utelämnade samtidigt BRÅ's slutsats att det enbart handlade om ökad medvetenhet och förenklade rutiner för att upptäcka och anmäla våldtäkter.

Våldtäktsdebatten ihop med invandring är något jag brukar undvika, då det handlar om att skuldbelägga en grupp människor för vad andra gör, jag betvivlar dock på att Tino förenklade som du beskriv utan han kanske hänvisade till saker som hur det ser ut med överfallsvåldtäkterna i Norge. (där de tar med härkomst i statistiken)

Tino Sanandaji är extremt på ena sidan, men genom att läsa hans sida hittar man mängder med andra som är insatta i ämnet. Nu för 7-klövern en extrem politik där de inte ens bryr sig om att diskutera ekonomi, allt handlar om hur de kunna ta hit fler flyktingar, ingen diskuterar hur sverige som är bland de sämsta i OECD på att få dessa i arbete.
http://www.svd.se/darfor-ar-sverige-samst-pa-integration
Vi har idag erbjudande som att företag som anställer flyktingar som har kommit i sverige för över 600 000kr i bidrag (instegsbidrag), detta hjälper inte. Mer fokus borde vara på detta, och vanlig folk borde bli informerade om hur företag bokstavligen blir dränkta i pengar om de anställer en flykting istället för en själv.

Jag tycker dock detta är en debatt helt utanför vad tråden handlar om då USA inte på något sätt för en lika sjuk politik som oss. I Usa blir inga företag dränkta i pengar för att de anställer flyktingar/nytillkomna medborgare istället för ursprungsbefolkningen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Fast SD gör ju dock inte det.

SD har länge varit hur tydliga som helst med att de skyller på sjuklöverns politik för det mesta som är dåligt med samhället idag.
Spelar ingen roll om det hade varit syrier eller norrmän som kom hit i flyktingströmmarna, det hade varit lika kaotiskt med dessa volymer i vilket fall.

"Men vi alla vet ju vad SD egentligen tycker, försök inte ;)".
Jaså? Så det är därför de satsar en extra miljard i sin budget på hjälp i krisens närområde?

Just saying... jag håller inte med SD på många punkter men invandringen är tyvärr åt helvete idag och man bör ändå vara lite objektiv när man kritiserar SD och deras väljare.
Trump däremot... ja där har vi nog faktiskt en fullfjädrad rasist.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

SD har länge varit hur tydliga som helst med att de skyller på sjuklöverns politik för det mesta som är dåligt med samhället idag.
Spelar ingen roll om det hade varit syrier eller norrmän som kom hit i flyktingströmmarna, det hade varit lika kaotiskt med dessa volymer i vilket fall.

Jaså? Så det är därför de satsar en extra miljard i sin budget på hjälp i krisens närområde?

Just saying... jag håller inte med SD på många punkter men invandringen är tyvärr åt helvete idag och man bör ändå vara lite objektiv när man kritiserar SD och deras väljare.

Det är ju faktiskt precis det de gör. De skyller våldtäktsstatistiken på muslimer, våldsstatistiken på muslimer, SD i Stockholm skyller bostadsbristen på invandrare. Sedan skyller de också helt riktigt på förd integrationspolitik i Sverige, men det är otaliga gånger de gett sig på enskilda folkgrupper när man diskuterar samhällsproblem.

Jag tror inte att det är någon som tycker att det är ok att vi inte klarar att integrera de som kommer hit likväl som ingen tycker det är ok att EU inte kan reglera och distribuera flyktingströmmen inom unionen. Men man måste faktiskt se det för vad det är, ett totalt misslyckande för EU:s politik och system gällande flyktingar. Det är inget fel på vår ambition att hjälpa, men vi kan inte vara de enda som vill ta sitt ansvar.

Visa signatur

Permalänk

Ett kort svar på frågan om det finns en chans att Trump blir president är; nej det kommer inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Bara oseriöst att diskutera vad ett parti "egentligen" tycker, man kan hålla sina "konspirationsteorier" för sig själv eller någon annan diskussion. Annars kan vi ju bara hitta på massa skit om alla partier för att framföra våra argument. S är kommunister med Stalin AKA Stefan Löfven, M är kapitalister där företagen styr samhället och SD är nazister tillsammans med Hitler AKA Åkesson.

Det är faktiskt en skillnad på om det skulle vara norrmän istället, av den enkla anledningen att vi är ett grannland. Den absoluta majoriteten av flyktingar tar sig alltid till närmaste grannländer, och vi hade accepterat det. Men man kan inte förvänta sig att man ska acceptera det på samma sätt när folk kommer från andra sidan klotet. En bättre jämförelse kanske hade varit om en del kanadensare flydde till norden istället för att fly till sitt grannland USA. Vilket fall som helst så är det rena idiotin. Idag så börjar man att ha tältläger i Sverige eftersom det inte finns plats, och det slösas mängder av skattepengar på sunkiga lägenheter för flyktingar som fastighetsägarna ska tjäna pengar på, och eftersom dom vet att kommuner är desperata så kräver dom tiotusentals, 60 000 ligger det i t.o.m. Här pratar man om att vara hjälpsamma, medan man hjälper färre och blir överkörda utav fastighetsägare med mera. Men som vi kan se så börjas det från vissa partier att göra något vettigt åt saken, fortsätter dom kommer SD inte att behövas längre och kommer säkert tappa en fet andel väljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ju faktiskt precis det de gör. De skyller våldtäktsstatistiken på muslimer, våldsstatistiken på muslimer, SD i Stockholm skyller bostadsbristen på invandrare. Sedan skyller de också helt riktigt på förd integrationspolitik i Sverige, men det är otaliga gånger de gett sig på enskilda folkgrupper när man diskuterar samhällsproblem.

Jag tror inte att det är någon som tycker att det är ok att vi inte klarar att integrera de som kommer hit likväl som ingen tycker det är ok att EU inte kan reglera och distribuera flyktingströmmen inom unionen. Men man måste faktiskt se det för vad det är, ett totalt misslyckande för EU:s politik och system gällande flyktingar. Det är inget fel på vår ambition att hjälpa, men vi kan inte vara de enda som vill ta sitt ansvar.

Mja. Dom säger inte "invandrare" utan "invandringen/invandringspolitiken". Dina teorier om vad som "egentligen" tycks kan du ju skriva om i en annan diskussion kanske.

Nej men det är fel på våran (eller en dels) logik när det gäller att hjälpa. Man vill hjälpa så mycket men man tänker inte på att man gör saker värre för fler flyktingar som inte får hjälp, samt även förvärrar saker och ting i Sverige. Om det bästa sättet att hjälpa hade varit att flyktingar skulle bo i tältläger eller dyra fastigheter i Sverige så vore det en annan sak, men nu är det så långt ifrån det bästa man kan komma.

OnT: Vinner Trump så blir det inte automatiskt kaos, presidenten i USA har inte all makt själv. Förresten är det inte omöjligt att det är riggat, har väl varit det tidigare? Såg också en video som förklarade om hur det är helt lagligt att rigga val i USA. Det kan ju vara falskt också men något att kolla upp närmare på kanske