Vinn nätagg från Seasonic

Konfigurera Postfix på Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Konfigurera Postfix på Raspberry Pi

Hej!
Jag har byggt en wordpressida med ett kontaktformulär som hostas av min Raspberry Pi. För att kontaktformuläret ska fungera som jag vill måste jag sätta upp en mailserver som kan hantera utgående mail och har läst mig till att Postfix ska klara detta. Det jag inte får rätsida på är hur jag ska konfigurera Postfix för att det ska skicka mail från adressen info@mindoman.se, hur gör jag detta?
Har Telia som ISP om det spelar notån roll... Har hört att det kan vara problem med egna mailservrar och vissa leverantörer.

Permalänk
Medlem

Telia blockar alla utgående utskick.
Du kan istället använda Telias SMTP-server.
Ladda ner ett SMTP plugin till din WordPress och lägg in deras server adress.

smtprelay1.telia.com
port 25

EDIT:
https://wordpress.org/plugins/easy-wp-smtp/screenshots/
Här har du ett exempel. Det jag använder mig av o det har fungerat för mig.

Permalänk
Medlem

Du måste använda Telias mailserer som en relay i Postfix. Leta upp config-filen /etc/postfix/main.cf, sök upp parametern "relayhost" och sätt den till:

relayhost smtprelay1.telia.com

som ovanstående föreslog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre131:

Telia blockar alla utgående utskick.
Du kan istället använda Telias SMTP-server.
Ladda ner ett SMTP plugin till din WordPress och lägg in deras server adress.

smtprelay1.telia.com
port 25

EDIT:
https://wordpress.org/plugins/easy-wp-smtp/screenshots/
Här har du ett exempel. Det jag använder mig av o det har fungerat för mig.

Okej, tack för tipset! Det jag undrar är hur adressen ser ut på mailen då, är det xxx@telia.com är kan man ställa in vilken det ska vara?

Skrivet av jetten:

Du måste använda Telias mailserer som en relay i Postfix. Leta upp config-filen /etc/postfix/main.cf, sök upp parametern "relayhost" och sätt den till:

relayhost smtprelay1.telia.com

som ovanstående föreslog.

Okej, tack! Till att börja med ska man ju välja om det är en smart host, satellite eller egen webbsida, vilken ska man välja? Om du använder dig av denna lösning just nu vore det kanon om du kunde kopiera din config fil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av queri:

Okej, tack för tipset! Det jag undrar är hur adressen ser ut på mailen då, är det xxx@telia.com är kan man ställa in vilken det ska vara?

Du kan välja avsändaren hur du vill, dig själv, din kompis, någon annan, ... Sen är det upp till mottagarens mailtjänst att avgöra huruvida du är en legitim avsändare. Om du t.ex. skickar mail från en Gmail-adress till en annan Gmail-adress så kommer Gmail att visa avsändaren som "din-epost-adress@gmail.com via telia.com"

Skrivet av queri:

Okej, tack! Till att börja med ska man ju välja om det är en smart host, satellite eller egen webbsida, vilken ska man välja? Om du använder dig av denna lösning just nu vore det kanon om du kunde kopiera din config fil...

???????
Jag har aldrig själv conffat mail på en wordpress-sida, så ingen aning varifrån du hittat några sådana inställningar. Jag har iofs Arch Linux på min server, så vet inte hur mycket det skiljer sig från Raspbian/Ubuntu. Men den enda ändringen jag hamnade göra i /etc/postfix/main.cf var just att lägga till relayhost-raden jag nämnde. Dessutom måste man också konffa PHP att skicka mail via Postfix: /etc/php/php.ini

sendmail_path = "/usr/bin/sendmail -t -i"

EDIT: För att klargöra: detta borde räcka för att Wordpress ska skicka mail. Det bör inte vara nödvändigt att göra några inställningar i Wordpress eller installera några plugins, om du gjort ändringarna i /etc/postfix/main.cf och /etc/php/php.ini. Alternativet är alltså att istället för att editera config-filer istället installera något Wordpress-plugin som föreslagits i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Du kan välja avsändaren hur du vill, dig själv, din kompis, någon annan, ... Sen är det upp till mottagarens mailtjänst att avgöra huruvida du är en legitim avsändare. Om du t.ex. skickar mail från en Gmail-adress till en annan Gmail-adress så kommer Gmail att visa avsändaren som "din-epost-adress@gmail.com via telia.com"

???????
Jag har aldrig själv conffat mail på en wordpress-sida, så ingen aning varifrån du hittat några sådana inställningar. Jag har iofs Arch Linux på min server, så vet inte hur mycket det skiljer sig från Raspbian/Ubuntu. Men den enda ändringen jag hamnade göra i /etc/postfix/main.cf var just att lägga till relayhost-raden jag nämnde. Dessutom måste man också konffa PHP att skicka mail via Postfix: /etc/php/php.ini

EDIT: För att klargöra: detta borde räcka för att Wordpress ska skicka mail. Det bör inte vara nödvändigt att göra några inställningar i Wordpress eller installera några plugins, om du gjort ändringarna i /etc/postfix/main.cf och /etc/php/php.ini. Alternativet är alltså att istället för att editera config-filer istället installera något Wordpress-plugin som föreslagits i tråden.

Tack! Det jag menar är att när man kör

sudo apt-get install postfix

så kommer det upp en konfigurationsruta där man får välja vilken installationstyp man vill ha, ser ut så här

Vad ska jag välja då?

Uppdaterat bildlänk
Permalänk
Medlem

smarthost

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

???????

Tack, nu fungerar det! Som Yaroze skrev ska man använda smarthost, när man valde det fick man skriva in vilken relay-server man ville att det skulle vara (smtprelay.telia.com) och sedan göra kopplingen mot php. För mig låg php.ini i /etc/php5/fpm/php.ini. Tack!!!

Skrivet av Yaroze:

smarthost

Tack! Nu fungerar det!

Permalänk
Medlem

Hej!
Efter att ha uppdaterat servern till senaste mjukvaran fungerar formuläret inte längre. Efter gedigen felsökning verkar det vara att det inte finns någon mapp som heter "sendmail" under sökvägen /usr/bin/sendmail. Är detta en katalog som skapas när Postfix installeras eller är det något annat program som skapar denna mapp? Eller är det någon mer programvara som krävs (utöver Postfix)?

För övrigt använder jag Nginx.

Permalänk
Medlem

Svarar mig själv, efter en ominstallation (och konfiguration) samt en omstart av Raspberryn fungerar nu allt som det ska.