Högtalarkabel som vanliga människor har råd med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Allt över 10 kr metern är onödig dyrkabel, att sedan köpa kabeln för att den är snygg känns lite skumt!

Intressant resonemang måste jag säga, har du samma resonemang till alla produktkategorier?
45kr/kg för kött/fisk/fågel annat är onödigt dyrt
13kr/kg för frukt/grönt annat är onödigt dyrt
25kkr för fordon annat är onödigt dyrt.
Är det så du resonerar?

59kr/kg för varmkorv på en tisdag kanske är onödigt dyrt men 59kr/kg för entrecote till fredagsmiddagen är det oxå onödigt dyrt dyrt?

19kr/kg lök kanske är onödigt dyrt men
19kr/kg hjortron är det oxå onödigt dyrt?

27kkr för en cykel kanske är onödigt dyrt men
27kkr för en bil du pendlar 17 mil om dagen med är det oxå onödigt dyrt?

Det beror väl ändå på ändamålet?
Till 3w datorhögatalare så är över 10kr per meter kanske onödigt dyrt men till 1200w passiva basen som är placerad 3 meter från slutsteget så kanske inte 10kr per meter är så dyrt längre.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare i tråden så arbetar jag just nu med kabeltillverkning.
Och skillnader i ljud går ej att mäta ens med instrument.
När det gäller hur bra den är att arbeta med så är det där man bör lägga sin fokus.

När vi sen kommer till kopparns renhet har det inte heller någon påverkan på signalen gällande ljud utan den orenhet som eventuellt kan finnas i viss koppar påverkar istället draghållfasthet etc. Och har endast produktionsteknisk betydelse.

Slutsats: Titta gärna på hur lättarbetad kabeln är och dess utseende, men köp för bövelen inte en dyrare kabel för att få bättre ljud, för då gör man bort sig.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Som jag skrev tidigare i tråden så arbetar jag just nu med kabeltillverkning.
Och skillnader i ljud går ej att mäta ens med instrument.

Intressant att du jobbar med det. Har själv aldrig ens fått för mig att köpa dyra kablar men ändå intressant ämne och fenomen.

Vet du något som silverkablar? Sett sådana som är skärmade med det (vilket borde inte göra något), men sedan finns det ju de som är rent silver och det har ju lägre resistans och det borde ju i alla fall göra skillnad rent "elektriskt" men kanske inte ljudmässigt?

Någon koll på silverkablar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Imaculent:

Intressant att du jobbar med det. Har själv aldrig ens fått för mig att köpa dyra kablar men ändå intressant ämne och fenomen.

Vet du något som silverkablar? Sett sådana som är skärmade med det (vilket borde inte göra något), men sedan finns det ju de som är rent silver och det har ju lägre resistans och det borde ju i alla fall göra skillnad rent "elektriskt" men kanske inte ljudmässigt?

Någon koll på silverkablar?

Ja resistansen sjunker med silverledare, det gör ju i sin tur om man är seriös måste ta hänsyn till det när man designar filtret, kabeln i kombination med filtret blir ju den last slutsteget känner och är man seriös så designar man som att kabeln har vissa RCL parametrar och sedan ser man till att hålla sig till de parametrarna, ändrar man resistansen oavsett om man tokdimensionerar med koppar eller byter till silver eller aluminium eller vad man nu kan tänkas använda för ledarmaterial så ändrar man kretsen.
Om skillnaderna blir tillräckligt stora säg att de påverkar nivån > 0,1dB så börjar det bli hörbart.
Läs resonemnagen från LTS/MOLT som Ingvar Öhman skrev i artiklarna jag länkade, man ska alltså hålla sig nära de kabelegenskaper man designat filtret för att arbeta med.
Det är också ganska lätt att ändra på kabelegenskaperna när man simulerar högtalaren och se hur ljudet kan påverkas av dem.
Det finn egentligen inget rätt eller fel här eftersom det handlar om att hålla sig till de egenskaper man dimensionerat för, det går att göra filter som funkar bra med 10 Ohms kabelresistans och 10000uF kapacitans om man vill men då ska man inte byta till en mer normal kabel för då påverkar det ljudet rejält.
Det är det här som gör att man hör skillnad vid biwire och är inte filtret designat för det så blir det oftast sämre ljud med biwire.
Från MOLT artikeln >

Vilken variant?
Det är hur lång kabel som behövs mellan slutsteg och
högtalare som avgör vilken variant av EKK just du skall
ha. För att inte bromsa strömmen bör kabeln vara
grövre ju längre den är. Också att tänka på är att när
det börjar bli långt får induktansen större betydelse och
att ha flera korskopplade kardeler kan vara ett bra sätt
att få ner induktansen på.
Följande är en måttstock som ger ungefär samma
resistans och induktans:

– 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/diy_ekk_v6.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja resistansen sjunker med silverledare, det gör ju i sin tur om man är seriös måste ta hänsyn till det när man designar filtret, kabeln i kombination med filtret blir ju den last slutsteget känner och är man seriös så designar man som att kabeln har vissa RCL parametrar och sedan ser man till att hålla sig till de parametrarna, ändrar man resistansen oavsett om man tokdimensionerar med koppar eller byter till silver eller aluminium eller vad man nu kan tänkas använda för ledarmaterial så ändrar man kretsen.
Om skillnaderna blir tillräckligt stora säg att de påverkar nivån > 0,1dB så börjar det bli hörbart.

Härligt med ett bra svar, tack
Nu kan jag med gott samvete sitta kvar på enkla kablar. När jag väl köper nya kan jag tänka mig lite dyrare men då är det för funktion/utseende/känslan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Imaculent:

Härligt med ett bra svar, tack
Nu kan jag med gott samvete sitta kvar på enkla kablar. När jag väl köper nya kan jag tänka mig lite dyrare men då är det för funktion/utseende/känslan.

Priset har väldigt lite med funktionen att göra och vill man verkligen optimera systemkablaget så köp en kopia av Lspcad (det är billigare än 1m dyrkabel även om det inte är gratis, det kan dessutom göra andra saker som kabel inte klarar av) och simulera och optimera sedan filtret tillsamman med kablage, det går ju att räkna för hand också med det är tråkigt att inte få använda sin dator...
Bättre än så blir det inte elektriskt, annars kan man bara köpa nått man gillar som är rimligt vettigt elektriskt och tillräckligt vackert men ändå inte gör att man ruinerar sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Priset har väldigt lite med funktionen att göra och vill man verkligen optimera systemkablaget så köp en kopia av Lspcad (det är billigare än 1m dyrkabel även om det inte är gratis, det kan dessutom göra andra saker som kabel inte klarar av) och simulera och optimera sedan filtret tillsamman med kablage, det går ju att räkna för hand också med det är tråkigt att inte få använda sin dator...
Bättre än så blir det inte elektriskt, annars kan man bara köpa nått man gillar som är rimligt vettigt elektriskt och tillräckligt vackert men ändå inte gör att man ruinerar sig.

Här blir det nog den senare och lätta vägen. Vill ha mer respons för tiden jag lägger ner och tror inte utrustningen eller jag är bra nog för att märka skillnaden. Lite pärlor åt svin blir det.

Permalänk
Medlem

Har aldrig kallat mig audiofil eller märkesbesatt.
Har ett helt vanligt hemma system 5.1.
Längsta kabeln ca 9 meter till bakhögtalare, hade tidigare Julas högtalarkabel den var svart och röd.
Inte så snygg. Fick sedan en ny kabel av en kompis som var vit vilket matchar listerna. Detta ska vara Supra kabel. Noll och inget i skillnad. Känns lika böjbar etc. Skulle aldrig pröjsa mängder för dyra kablar!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Intressant resonemang måste jag säga, har du samma resonemang till alla produktkategorier?
45kr/kg för kött/fisk/fågel annat är onödigt dyrt
13kr/kg för frukt/grönt annat är onödigt dyrt
25kkr för fordon annat är onödigt dyrt.
Är det så du resonerar?

59kr/kg för varmkorv på en tisdag kanske är onödigt dyrt men 59kr/kg för entrecote till fredagsmiddagen är det oxå onödigt dyrt dyrt?

19kr/kg lök kanske är onödigt dyrt men
19kr/kg hjortron är det oxå onödigt dyrt?

27kkr för en cykel kanske är onödigt dyrt men
27kkr för en bil du pendlar 17 mil om dagen med är det oxå onödigt dyrt?

Det beror väl ändå på ändamålet?
Till 3w datorhögatalare så är över 10kr per meter kanske onödigt dyrt men till 1200w passiva basen som är placerad 3 meter från slutsteget så kanske inte 10kr per meter är så dyrt längre.

Det är ju dock en extrem skillnad i det du pratar om, och högtalarkablar. Det du pratar om är saker där det kan vara stor skillnad i kvalitet och smak. En jämförelse skulle vara att det är onödigt att köpa en varmkorv för 200kr som smakar exakt likadant som korven för 20kr, och att skillnaden är att den för 200kr heter "supervarmkorv från Monster". Behöver du en kabel som är lättare att arbeta med då den är rörligare så köp den. Eller om du vill ha en snyggare kabel som ska vara synlig, köp den då. Men att köpa en dyrare kabel bara för att det är dyrare högtalare är helt onödigt då ljudet fortfarande blir detsamma. Det finns rimliga anledningar att köpa en dyrare kabel. Men att köpa en dyrare kabel för att matcha dyrare högtalare är inte en av dem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Pröjsade själv 70-80kr för 4m kabel. Den är mjuk och har bra kontakter (TRS). Om kabeln legat synlig hade jag eventuellt betalat mer för en snyggare kabel.

Dyra kablar är rent hokus pokus, precis som det mesta i hifi-världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det är ju dock en extrem skillnad i det du pratar om, och högtalarkablar. Det du pratar om är saker där det kan vara stor skillnad i kvalitet och smak. En jämförelse skulle vara att det är onödigt att köpa en varmkorv för 200kr som smakar exakt likadant som korven för 20kr, och att skillnaden är att den för 200kr heter "supervarmkorv från Monster". Behöver du en kabel som är lättare att arbeta med då den är rörligare så köp den. Eller om du vill ha en snyggare kabel som ska vara synlig, köp den då. Men att köpa en dyrare kabel bara för att det är dyrare högtalare är helt onödigt då ljudet fortfarande blir detsamma. Det finns rimliga anledningar att köpa en dyrare kabel. Men att köpa en dyrare kabel för att matcha dyrare högtalare är inte en av dem.

Tittade du ens vad jag svarade på?
Personen sa att all kabel som kostar över 10kr/m är onödigt dyr. Varken jag eller någon annan i tråden har sagt att ljudet blir bättre av att man köper dyrare kabel.
Jag har förövrigt suprakabel till mina högtalare och det är inte för att de innehåller magiska formler och drömmar utan för att butiken jag köpte resten av systemet från hade dessa och fick väldigt bra pris på dem så pengarna jag hade sparat på att köpa "billig kabel" var inte nog stora för att motivera mig att ta mig till en annan butik i hopp om att spara pengar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Det är ju dock en extrem skillnad i det du pratar om, och högtalarkablar.

Han pratar inte om högtalarkablar överhuvudtaget, utan resonemanget. Enligt den tidigare skribenten är all kabel över 10 kronor 'dyrkabel' och helt omotiverat att köpa men glömmer av någon anledning av att siffran 10 är egenmäktig och saknar totalt anknytning till samtalsämnet, för om man inte kan höra skillnad på rostig ståltråd och decimetertjock guldkabel, borde man ju rimligtvis inte heller höra skillnad på kabel för 10 kronor och kabel för 50 öre heller, varpå man kan fråga sig varför man inte använder den senare om billigast är bäst.

Skrivet av Marinlik:

Men att köpa en dyrare kabel bara för att det är dyrare högtalare är helt onödigt då ljudet fortfarande blir detsamma.

Detsamma som vadå?

Skrivet av Marinlik:

Det finns rimliga anledningar att köpa en dyrare kabel. Men att köpa en dyrare kabel för att matcha dyrare högtalare är inte en av dem.

Vad som är 'rimligt' i denna debatten skulle jag vilja påstå är upp till var och en. Absoluta påståenden hör inte hemma här.

Permalänk
Avstängd

Jag använder vanlig lampkabel och är nöjd. Besvärliga att tvinna när man byter Receiver så kanske en vacker dag köper riktiga högtalar-kablar.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/341951-hogtalarkablarel...

Och vet inte om man kan lite på dessa tester: http://smartson.se/test/ljud-bild/18-hogtalarkablar-i-test.ht...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag använder vanlig lampkabel och är nöjd. Besvärliga att tvinna när man byter Receiver så kanske en vacker dag köper riktiga högtalar-kablar.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/341951-hogtalarkablarel...

Och vet inte om man kan lite på dessa tester: http://smartson.se/test/ljud-bild/18-hogtalarkablar-i-test.ht...

Han måste ha rökt på något rejält när han testade kablarna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen få saker som får igång en ilsken debatt på ljudforum som kablar och DAC:ar. Själv kör jag bara Suprakablar i min anläggning, bra WAF-faktor till ett hyfsat pris. Troligtvis ingen ljudskillnad (har inte bemödat mig med A/B-test), men det är en rätt fin känsla i dyrare nätkablage eftersom det är så överdimensionerade kontakter i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det är verkligen få saker som får igång en ilsken debatt på ljudforum som kablar och DAC:ar. Själv kör jag bara Suprakablar i min anläggning, bra WAF-faktor till ett hyfsat pris. Troligtvis ingen ljudskillnad (har inte bemödat mig med A/B-test), men det är en rätt fin känsla i dyrare nätkablage eftersom det är så överdimensionerade kontakter i dem.

Fast det intressanta här som skiljer denna diskussion från allafall de heta diskussionerna kring ämnet jag brukar se är ju att alla verkar överens om att du inte får bättre ljud med en dyr kabel...

Här handlar det ju istället om personer som vägrar inse att folk kan ha andra prioriteringar än just de ljudmässiga. Att de inte kan förstå att man är beredd att betala något extra överhuvudtaget utöver det minimala för att få ljud från punkt A till punkt B.

För att ta den klassiska och ständigt återkommande biljämförelse så tar jag för givet att dessa personer kör de allra billigaste bilarna man kan hitta på marknaden då de tar dig från punkt A till punkt B precis lika bra bra som de dyrare modellerna. Det är absolut inget fel med det men personligen gör jag gärna denna resa i någon mer komfortabelt och snyggare än vad de allra billigaste modellerna erbjuder trots att jag inte tjänar något som helst på resan tidsmässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Såklart det inte går att lita på. Det är bara en massa nonsensbeskrivningar som varken går att mäta eller definiera. Ett typexempel på test som helt saknar värde.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg ett gammalt blindtest där man testade guldplätterade deluxkablar mot en gammal trådgalge som man bänt upp. Testpanelen (ljudofiler) kunde inte höra skillnad, haha

#älskarblindtest

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort tjafs/ordklyveri i enlighet med §1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fast köper du en dyr bil får du ut mer för pengarna som bättre effekt, bättre kvalité, bättre komfort, bättre utseende med dyrare kablar får du bara en tom plånbok och placeboeffekt och det får gärna folk betala för om de vill, bryr miginte precis.
Sådana jämförelser är löjliga och helt orelevanta

Sen kan jag ju med säkerhet säga att den gemene Svensson som handlar kablar och anläggningar för orimliga summor antagligen är den som sitter med mögigt hus och bil eller hos kronofogden pga "prioriteringar" som du säger.

Återigen så får folk göra vad fan de vill med sina liv och pengar, vill man lägga enorma summor på hifi eller viner från svunnen tid för man tror det är bättre så ska egentligen ingen lägga sig i

Skrivet av S_Z:

Fast det intressanta här som skiljer denna diskussion från allafall de heta diskussionerna kring ämnet jag brukar se är ju att alla verkar överens om att du inte får bättre ljud med en dyr kabel...

Här handlar det ju istället om personer som vägrar inse att folk kan ha andra prioriteringar än just de ljudmässiga. Att de inte kan förstå att man är beredd att betala något extra överhuvudtaget utöver det minimala för att få ljud från punkt A till punkt B.

För att ta den klassiska och ständigt återkommande biljämförelse så tar jag för givet att dessa personer kör de allra billigaste bilarna man kan hitta på marknaden då de tar dig från punkt A till punkt B precis lika bra bra som de dyrare modellerna. Det är absolut inget fel med det men personligen gör jag gärna denna resa i någon mer komfortabelt och snyggare än vad de allra billigaste modellerna erbjuder trots att jag inte tjänar något som helst på resan tidsmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Fast köper du en dyr bil får du ut mer för pengarna som bättre effekt, bättre kvalité, bättre komfort, bättre utseende med dyrare kablar får du bara en tom plånbok och placeboeffekt och det får gärna folk betala för om de vill, bryr miginte precis.
Sådana jämförelser är löjliga och helt orelevanta

Sen kan jag ju med säkerhet säga att den gemene Svensson som handlar kablar och anläggningar för orimliga summor antagligen är den som sitter med mögigt hus och bil eller hos kronofogden pga "prioriteringar" som du säger.

Återigen så får folk göra vad fan de vill med sina liv och pengar, vill man lägga enorma summor på hifi eller viner från svunnen tid för man tror det är bättre så ska egentligen ingen lägga sig i

Du missade nog helt poängen som S_Z beskrev, vilken är att om du köper en lite mer välkonstruerad kabel, t.ex. Supra, så kan du få fördelaktiga egenskaper för pengarna - framförallt utseende och smidighet/flexibilitet, alltså mer än om du bara köper EKK, som även den funkar utmärkt som högtalarkabel i övrigt. Med en vettig produkt som Supra får du inte "bara en tom plånbok", du har ju köpt en produkt som är bättre än EKK eller liknande - inte ljudmässigt men på andra sätt.

Varför ska detta vara så svårt att förstå?

Permalänk
Medlem

Diskutera kablar är roligt då det fortfarande finns så många som verkligen tror att dyra kablar är bättre.
Ännu roligare är det när man sedan vill skicka en digital signal genom de och folk fortfarande tror att en dyr kabel gör bild/ljud bättre.

Bland de mest roliga sakerna är ändå audiofil USB och SATA kablar. De skall göra ljudet bättre från källan. Alltid undrat hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Diskutera kablar är roligt då det fortfarande finns så många som verkligen tror att dyra kablar är bättre.
Ännu roligare är det när man sedan vill skicka en digital signal genom de och folk fortfarande tror att en dyr kabel gör bild/ljud bättre.

Bland de mest roliga sakerna är ändå audiofil USB och SATA kablar. De skall göra ljudet bättre från källan. Alltid undrat hur

Jag misstänker att strömmande digital ljudsignal är känsligare än analog faktiskt.
Nu är jag ingen expert på området men digitalt ljud är en soppa. Och det känns såpass bräckligt att en kabel faktiskt kan påverka.

Och då föreställer jag mig signalen uppdelad i paket, men till skillnad från datapaket som kontrolleras och kan skickas om???, så kommer ljudet strömmande och kan inte korrigeras on the fly.. detta är nog dels en grov förenkling och kan dessutom vara helt fel. Rätta mig gärna eller fyll i med fakta i området.

ps. usb och sata som skickar datapaket är således inte relevanta i frågan

edit: Hittade ett citat som säger emot
"S/PDIF is two signals in one. It contains the audio bitstream data, and it contains the sample clock superimposed upon the data using manchester biphase mark encoding. The bitstream itself is very robust, in any half-decent implementation the chances of bit-errors are extremely small. The sample clock is however very fragile, and can suffer phase errors which lead to jitter when the clock is recovered."

forts.
"Smarter people than me say that coax is better at preserving the sample clock than optical, and for the best results have a cable longer than 1.5M as this avoids reflections from impedance mismatch at the cable ends arriving at the same time as the clock edges."

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det roliga är att ingen i tråden påstått att man får bättre ljud med dyrare kablar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ja, det är lite bakvänd debatt. Hälften hävdar att dyrare kablar inte ger bättre ljud men kan vara snyggare och trevligare att hantera, medan andra hälften hävdar att motparten påstår att dyrare kablar låter bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det roliga är att ingen i tråden påstått att man får bättre ljud med dyrare kablar

Nej och det tolkar ja som ett sundhetstecken Nu uttryckte jag mig iofsig lite tokigt. Bättre är fel ord. Försämrar ljudet mindre borde det egentligen kanske vara.
Hoppas nu ingen bara läser detta inlägget och inte läste mitt andra för att på så viss lätt missa sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag antar du missade att det var ett skämt

Då det finns folk som på allvar tror på sånt där, är det alltid svårt att snappa upp sarkasm när dessa ämnen diskuteras.

Skrivet av VresiBerba:

EKK kan jag faktiskt inte rekommendera trots att jag själv kör uteslutande EKK hemma. Den är otroligt styv och därmed väldigt svår att dra, speciellt under test då man ofta flyttar högtalare fram och tillbaks, så den ställer stora krav på att din övriga utrustning har rejäla kontakter då annars dessa kan ta skada och till och med gå rakt av.

Under en test gick en av mina banankontakter (värdelösa, undvik!) rätt av och eftersom höljet är av ledande metall kortslöt den med andra ledaren och sedermera förstärkaren. Lyckligtvis var detta med en modern AV-reciever så automat-säkringarna slog till, men hade det vart min hemmabyggda class A-förstärkare hade det blivit ganska dyrt, för att inte tala om direkt farligt.

Haha, köpte själv precis såna där bananer till mina egna kablar (supra ply med lite strumpa och krympslang för utseendets skull), då dom var billiga och såg bra ut.

Hoppas jag slipper ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ja, det är lite bakvänd debatt. Hälften hävdar att dyrare kablar inte ger bättre ljud men kan vara snyggare och trevligare att hantera, medan andra hälften hävdar att motparten påstår att dyrare kablar låter bättre.

Eller hur, mycket märklig debatt! Antar att folk läser vad vill läsa och inte vad det faktiskt står i inläggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Eller hur, mycket märklig debatt! Antar att folk läser vad vill läsa och inte vad det faktiskt står i inläggen.

Ja det måste jag vara något sådant Får banne mig magsår snart haha

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Rekordmedlem

Naturligtvis har jag inget fånigt fönster på datorlådan men jag sleevade kablarna från nätdelen och då gick det att klocka 600MHz mer och det ökade med 24,3 FPS i MS röj

En högtalarkabel kan man ju faktisk ha verklig nytta av att den har en viss färg eller att den är mjuk, att pimpa med dyrkabel till nätdelen i datorn är däremot mest tragiskt, eller belysning i lådan och karamellfärg i kylvattnet, de som håller på med sånt är ju inte riktigt sunda utan blir grundlurade av de som säljer dyrkabel och karamellfärg...

Visa signatur