Vad är dina åsikter om tatueringar?

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag är superallergisk mot många former av ämnen, just på hyn. Kan inte ens använda vanlig hudkräm utan att huden fjällar och blir sårig. Typ som psoriasis, fast mot ämnen som krämer, sköljmedel, parfymer, rakskum och mycket mycket annat. Så jag vågar inte helt enkelt.

jag lider av liknande.
dock fick jag ingen reaktion öht av min tattuering blev snarare något bättre på just det stället istället.
smorde min tattuering med Bepanthen som en polare blivit rekommenderad att använda

så är det smörjandet efteråt du är skeptisk till kolla in den salvan kanske den även funkar för dig.

https://www.apoteket.se/produkt/bepanthen-salva-30-g-241436/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Är det inte också så att tatueringar åldras? Kanske kan vara jättesnygg i början men när man blir gammal not so much.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

@PV52: Jo, jag har haft töjningar i öronen, 55mm, men nu har jag tagit ur dom, har haft hål lite överallt, men inget är sparat, och så har jag en scarification på tinningen, en stjärna.. Och jag är 31 år, och jo, det finns väl ett gäng i umgängeskretsen som är tatuerade på både hals och händer, men ingen mer i ansiktet..

Okej, coolt, det tycker jag verkligen. Scarification lär ju vara både i utförandet och läkandet väldigt annorlunda en tatuering får jag för mig, är det så? Och isåfall annorlunda på vilket sätt?

Du verkar tillhöra den grupp jag har som lite av förebilder när det kommer till att göra sin kropp till sin egen, var du nöjd med ditt utseende/kropp innan du började modifiera dig? Jag är inte det, men känner att för varje steg man tar så blir man mer nöjd med helheten av sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja ha någon själv, men vad andra gör med sina kroppar skiter jag i. Däremot tycker jag det väldigt fult och white trash att göra en massa små tatueringar över hela kroppen som vissa har, ser väldigt plottrigt ut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pany:

@PV52:

Det kan vara allt ifrån att jag tecknat någonting själv som jag är sugen på till att jag har en specifik placering på kroppen där jag skulle vilja ha ett motiv. (Gillar en mer realistisk stil av tatueringar tillsammans med en del text).
De flesta motiven i sig har inge betydelse alls, utan endast för att jag tycker det är snyggt. Men det kan vara enklare att komma på ett motiv eller en text med hjälp av personliga erfarenheter eller kanske namn på nära och kära men grunden till alla mina tatueringar har och kommer alltid att vara konsten, inte betydelsen.

Mvh Timmy

Jag gillar ditt tankesätt, man ska ju vara nöjd med produkten och om man är nöjd med att det "bara" blir fint/snyggt/coolt så är det ju minst lika bra som om det symboliserar till exempel en död familjemedlem.

Tack för synen från den vinkeln också, har funderat på det ett tag och du har börjat övertyga mig

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Avstängd

Själv tycker jag att mycket tatueringar ser skabbit ut och tråkigt den dagen de flyter ut i konturerna å färgerna blir dassiga som ju alla blir förr eller senare, ja det går att fylla i till viss del men de blir aldrig lika fina igen, önskar man hade råd/tid att ta bort de man själv har! tänk efter både en å två å 50ggr innan ni gör någon!

Permalänk
Medlem

Tycker vissa tatueringar kan vara rätt snygga, vissa sleeves osv. Har en tjejkompis som har en fjäder på foten vilket är väldigt fint. Skulle dock aldrig få för mig att skaffa en själv just pga att det är i princip oåterkalligt och hur illa det än må låta så har jag rätt höga mål i livet och känner att tatueringar kan stå i vägen där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är det inte också så att tatueringar åldras? Kanske kan vara jättesnygg i början men när man blir gammal not so much.

Tatueringar åldras precis som vi gör, men om man tar hand om dom så kan dom klara sig väldigt bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är lite ”Wild and Crazy” eller så är det min rebelliska sida som har tittat fram. Hur som helst så har jag gått emot hela trenden i samhället och har inte skaffat mig en tatuering.

Min personliga åsikt om tatueringar är att det i minst nio fall av tio ser ut som skit. Visst har jag set några enstaka tatueringar som har sett riktigt bra ut, och där motivet också har passat ihop med bäraren men dessa fall har tyvärr varit undantag. För i de allra flesta fallen som jag har sett en tatuering så har det bara sett fult ut i mina ögon.

Det innebär absolut inte att jag tycker illa om personer som har tatueringar eller om folk som tatuerar andra på hobbynivå. Vill ni tatuera er så gör det, för det spelar inte mig någon som helst roll om ni gör det eller inte. Det innebär bara att jag själv nog aldrig kommer skaffa mig en egen tatuering. Jag har ju för tusan till och med hjälpt mina arbetskamrater med att beställa tatueringsverktyg från Ebay, hjälpt till med att googla fram motiv, och hjälpt till med att få ut dem på papper i lämplig storlek.

Min gissning är att laserborttagning av tatueringar kommer bli nästa stora trend när alla ledsnar på alla dessa tatueringar. Kanske att jag öppnar en laserklinik om jag blir arbetslös…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag är lite ”Wild and Crazy” eller så är det min rebelliska sida som har tittat fram. Hur som helst så har jag gått emot hela trenden i samhället och har inte skaffat mig en tatuering.

Min personliga åsikt om tatueringar är att det i minst nio fall av tio ser ut som skit. Visst har jag set några enstaka tatueringar som har sett riktigt bra ut, och där motivet också har passat ihop med bäraren men dessa fall har tyvärr varit undantag. För i de allra flesta fallen som jag har sett en tatuering så har det bara sett fult ut i mina ögon.

Det innebär absolut inte att jag tycker illa om personer som har tatueringar eller om folk som tatuerar andra på hobbynivå. Vill ni tatuera er så gör det, för det spelar inte mig någon som helst roll om ni gör det eller inte. Det innebär bara att jag själv nog aldrig kommer skaffa mig en egen tatuering. Jag har ju för tusan till och med hjälpt mina arbetskamrater med att beställa tatueringsverktyg från Ebay, hjälpt till med att googla fram motiv, och hjälpt till med att få ut dem på papper i lämplig storlek.

Min gissning är att laserborttagning av tatueringar kommer bli nästa stora trend när alla ledsnar på alla dessa tatueringar. Kanske att jag öppnar en laserklinik om jag blir arbetslös…

Din åsikt kan jag respektera då du inte försöker hindra eller motverka de som vill tatuera sig. Fler av de "anti-tattuering" folket borde dela lite åsikter med dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt på vissa, men jag är lite av en "purist" när det kommer till min kropp, den ska helst vara så original som möjligt!

Precis som gamla bilar <3

Permalänk
Medlem

Ingenting emot de som vill eller har tatuerat sig.

Jag har Inga tatueringar, vill inte ha permanent klotter på kroppen. Skadligt på många sätt i mitt tycke.

Det får bli holografiska pixel-tatueringar i framtiden, då kan du välja vad du vill, genom att använda en liten manick.

Frågan är vem skall uppfinna det.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem

Tycker tatueringar är helt OK om de är bra gjorda och inte hos en polare i sitt garage. Nej, en tatuering är kvar resten av livet(om du nu inte vill betala för borttagning...) och då ska det fan vara påkostat. Ser hellre något som personen i fråga tycker är snyggt, än något som denne valt för att alla andra ska tycka det är snyggt/häftigt.
Sen skiter jag blanka fan i om någon vill tatuera hela sig själv om denne faktiskt tycker det är snyggt. Det är dennes val och ingen annan ska ha något med det att göra.
Är själv i tankar på en sleeve men då ekonomin inte är något att hänga i granen så får det vänta tills pengarna rullar in

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Idag är man snarare udda om man inte har nån tattoo eller piercing, jag har själv inget av de men kan tycka de snyggt så länge de inte går för långt.

Var på bilmässa i somras var och varannan kotte hade en tattoo, då kände man sig lite utanför.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PV52:

Halloj gott folk! Jag tänkte att vi kunde dra igång en diskussion om tatueringar, då jag vet med mig att det finns en del av oss som har dessa på våra kroppar.

Kan ju vara kul om man även skriver om man själv är tatuerad, stora/små motiv, om dom är "döljbara" eller inte

Jag har min vänstra överarm tatuerad och ska gadda höger överarm nu på fredag, och min åsikt om tatueringar i allmänhet är att det är konst som man bär med sig vart man än går, men att iochmed att den alltid är med en ska ha någon personlig betydelse.

Det finns ju som sagt var en hel del olika syner på just tatueringar så jag vill gärna höra era!

Det finns sjukt snygga tatueringar gjorda av duktiga tatuerare, men tyvärr ser det alltid trashigt ut.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Min syn på tatueringar är uteslutande negativ.
En tatuerad person ser aldrig bättre ut än om personen inte hade tatueringarna. Det går inte att förbättra sig utseende med tatueringar men det går att försämra det. Många tatuerade personer tycks inte lägga ner någon tanke alls bakom tatueringarna. Det är en döskalle på ett ställe, en ros på ett annat utan någon logik bakom det. De ser ut som småbarn som haft tråkigt i skolan och kladdat ner armarna med bläckpenna.

Även om tatueringar hade sett bra ut skulle jag själv aldrig skaffa någon pga de signaler de sänder ut. Om jag skulle hyra ut min lägenhet i andrahand skulle jag föredra att hyra till någon som inte har tatueringar. Om jag hade företag och behövde anställa folk skulle jag också föredra icke tatuerade. Om jag var banktjänsteman som beviljar lån, icke tatuerade. Om jag behövde barnvakt, icke tatuerade osv. Jag tror att personer med tatueringar överlag är mindre pålitliga och ansvarstagande. Att måla på sig själv med permanent bläck anser jag inte vara speciellt genomtänkt och det är något som bara görs vara av personer med vissa (i min mening) negative karaktärsdrag.

En annan sak jag ogillar med tatuerade personer förutom deras impulsivitet är att de nästan alltid är people persons. Man kan förenklat dela in folk i kategorierna people person och things person. Jag är en things person som gillar att arbeta med saker och min fritid spenderar jag också mest tid med att mecka med grejer. En people person däremot gillar att alltid ha folk omkring sig. De spenderar all sin tid och energi på aktiviteter i kategorin "livsstil". De gillar trender, mode, utseende och skvaller. Jag däremot är helt ointresserad av de aktiviteterna och för mig framstår people person mest som fåfänga, tråkiga och till vis del även korkade människor.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tatueringar är oftast inte snyggt, i vissa fall kanske men problemet är ju att det är "permanent" (kan tas bort med laser men inte så säker på att det är garanterat). Bara för att det kanske är snyggt och man vill ha det idag så betyder det inte att man tycker likadant imorgon.

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst som att kludda på en lapp och det skall man gå runt med resten av livet... Kan väl tycka att nån är snygg men man kan tröttna som fan även på en tapet.

Fattar inte heller vad vissa håller på med, får tag på en knarkare som har köpt en tatueringsmaskin på ebay... kuddar på något. Sen något annat lika fult ungefär som en tioåring kluddar. Helt snett och vilt utan minsta koll på perspektiv så ett huvud på en gubbe är tre gånger för stort, eller för smått eller en hals som på en giraff...-Bland tio annat misslyckat kludd på en arm...Det där ser jag ner på faktiskt. På tatueringsmässa i Lidköping så tatuerade en brud en sol på bröstet. Det var bara det att hon enigt tatuerarns instruktion höll i bröstet med lite drag åt ena sidan... När det var klart så släppte hon och då blev hela solen oval. Såg inte särskilt snyggt ut.

Nä det finns fan för mycket asfula tatueringar där ute. Så skärpning... Gå minst till en etablerad och betala dyrt så att det blir riktigt... Och undvik dom allt för dumma grejerna.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Är det din? As ball ju

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det finns sjukt snygga tatueringar gjorda av duktiga tatuerare, men tyvärr ser det alltid trashigt ut.

Kan du vidareutveckla på vilket sätt det ser trasigt ut?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av PV52:

Är det din? As ball ju

Jepp, den är min, har ett par mindre också. Kul att du gillar den.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Gillar tatueringar!
Har själv en fågel fenix på ryggen samt en liten text under ena bröstet. Skulle vilja göra mer men vill undvika att tatuera mig där jag inte kan dölja det om jag vill. Funderar framförallt på att bygga vidare på min rygg. Kommer jag ångra mig när jag är 40? Kanske. Den dagen den sorgen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Gillar tatueringar!
Har själv en fågel fenix på ryggen samt en liten text under ena bröstet. Skulle vilja göra mer men vill undvika att tatuera mig där jag inte kan dölja det om jag vill. Funderar framförallt på att bygga vidare på min rygg. Kommer jag ångra mig när jag är 40? Kanske. Den dagen den sorgen helt enkelt.

Jag ser det som så, hur många är snygga 40+ egentligen? Då kan jag se till att ha snygga tatueringar tills dess istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag inga problem med det, det är ju ens egen kropp trots allt. Skulle själv inte tattuera mig och jag tycker att det kan se lite skevt ut när man tattuerat ansiktet. Har ett flertal personer i min omgivning som däremot både tycker att det ser hemskt ut samt antyder att personer som tattuerar sig är korkade.

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Halloj gott folk! Jag tänkte att vi kunde dra igång en diskussion om tatueringar, då jag vet med mig att det finns en del av oss som har dessa på våra kroppar.

Kan ju vara kul om man även skriver om man själv är tatuerad, stora/små motiv, om dom är "döljbara" eller inte

Jag har min vänstra överarm tatuerad och ska gadda höger överarm nu på fredag, och min åsikt om tatueringar i allmänhet är att det är konst som man bär med sig vart man än går, men att iochmed att den alltid är med en ska ha någon personlig betydelse.

Det finns ju som sagt var en hel del olika syner på just tatueringar så jag vill gärna höra era!

Sverige har av någon anledning ofta sämre lagstiftning på mycket så detta är min åsikt

In the USA tattoo ink is subject to enforcement though the US Food and Drug Administration in the same classification as cosmetics and color additives. The FDA has never approved any color or pigment for injection into the skin. It has been pointed out by the FDA and Medical professionals that the inks are industrial strength colors suitable for printer ink or automotive paint not for injection in to the human body.

In California, Proposition 65 requires that tattoo artists warn customers that the tattoo ink may contain heavy metals known to cause cancer, birth defects, endocrine disrupters and other reproductive issues. Most other states remain unregulated and potential clients uninformed by the shops and artists.

Permalänk
Medlem

Ganska schysst ibland!

Sugen på att göra något som är relaterat till mitt kära fotbollslag Liverpool.
Kan dock inte bestämma mig haha!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Så du vill köra på meningsfulla symoliseringar?

Ja, tänker inte rita in någon randomgrej på huden permanent.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Emaku:

Min syn på tatueringar är uteslutande negativ.
En tatuerad person ser aldrig bättre ut än om personen inte hade tatueringarna. Det går inte att förbättra sig utseende med tatueringar men det går att försämra det. Många tatuerade personer tycks inte lägga ner någon tanke alls bakom tatueringarna. Det är en döskalle på ett ställe, en ros på ett annat utan någon logik bakom det. De ser ut som småbarn som haft tråkigt i skolan och kladdat ner armarna med bläckpenna.

Även om tatueringar hade sett bra ut skulle jag själv aldrig skaffa någon pga de signaler de sänder ut. Om jag skulle hyra ut min lägenhet i andrahand skulle jag föredra att hyra till någon som inte har tatueringar. Om jag hade företag och behövde anställa folk skulle jag också föredra icke tatuerade. Om jag var banktjänsteman som beviljar lån, icke tatuerade. Om jag behövde barnvakt, icke tatuerade osv. Jag tror att personer med tatueringar överlag är mindre pålitliga och ansvarstagande. Att måla på sig själv med permanent bläck anser jag inte vara speciellt genomtänkt och det är något som bara görs vara av personer med vissa (i min mening) negative karaktärsdrag.

En annan sak jag ogillar med tatuerade personer förutom deras impulsivitet är att de nästan alltid är people persons. Man kan förenklat dela in folk i kategorierna people person och things person. Jag är en things person som gillar att arbeta med saker och min fritid spenderar jag också mest tid med att mecka med grejer. En people person däremot gillar att alltid ha folk omkring sig. De spenderar all sin tid och energi på aktiviteter i kategorin "livsstil". De gillar trender, mode, utseende och skvaller. Jag däremot är helt ointresserad av de aktiviteterna och för mig framstår people person mest som fåfänga, tråkiga och till vis del även korkade människor.

Och där har vi det absolut bästa med tatueringar: Det retar alltid nån

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Sverige har av någon anledning ofta sämre lagstiftning på mycket så detta är min åsikt

In the USA tattoo ink is subject to enforcement though the US Food and Drug Administration in the same classification as cosmetics and color additives. The FDA has never approved any color or pigment for injection into the skin. It has been pointed out by the FDA and Medical professionals that the inks are industrial strength colors suitable for printer ink or automotive paint not for injection in to the human body.

In California, Proposition 65 requires that tattoo artists warn customers that the tattoo ink may contain heavy metals known to cause cancer, birth defects, endocrine disrupters and other reproductive issues. Most other states remain unregulated and potential clients uninformed by the shops and artists.

Jo, det är därför det gäller att gå till en studio som är betrodd och som kan garantera "rena" färger men ja, det är ju alltid en viss risk

Visa signatur