SweClockers modifierar omdömet runt Radeon RX 480

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varför drog ni inte tillbaka er stämpel för 970 då ? 3.5 Vram.

För att det gjorde väldigt liten skillnad i verkligheten antagligen.

Permalänk

Skulle detta kunna lösas med en ytterligare 6-pin connector?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Jag tycker AMD känns som ett sjunkande skepp

Saker blir bara märkligare och märkligare.

Får hoppas Zen inte blir ett fail nu, för då kommer allt gå åt pipan.

Det här är ju inte ens flaggkortet, och de har inte ens lanserat sina nya CPUer eller entusiastkorten, lite tidigt att skriva ner de som en flopp tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD kan asså inte catch a break... Antar att vi får se i slutet av året hur det går med Vega och Zen. Floppar det också så vette tusan om de är kvar i matchen länge till.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Japp verkar vara kontakten som sätter en fysisk gräns.
Någon skrev att denna är runt 85W, inte 75W, men skit samma.
Vilken jävla soppa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bloodstainer:

Skulle detta kunna lösas med en ytterligare 6-pin connector?

Kort svar: ja, även om man använt en 8-pinnars.

Lite längre svar: kanske, totala potentiella effekten är då tillräcklig men kortet måste ändå se till att det inte drar mer än tillåten mängd från någon av sina kraftkällor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer:
Nej kortet måste designas om en del för att dra mer från PSUn/andra kontakten.

Känns lite som Bethesda det här, släpp en produkt med fel och hoppas att tredje parter löser det ^^.

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Det här är ju inte ens flaggkortet, och de har inte ens lanserat sina nya CPUer eller entusiastkorten, lite tidigt att skriva ner de som en flopp tycker jag.

Men det är mycket snack och liten verkstad när det gäller AMD nu för tiden känns det som. Zen kommer säkert prestera som en i5 6600k.

Det vill säga hypad.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varför drog ni inte tillbaka er stämpel för 970 då ? 3.5 Vram.

Kortet presterade inte magiskt sämre för att man fick reda på det. Snarare ett minus på falsk marknadsföring och inte att kortet i sig var dåligt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str8forthakill:

@Bloodstainer:
Nej kortet måste designas om en del för att dra mer från PSUn/andra kontakten.

Känns lite som Bethesda det här, släpp en produkt med fel och hoppas att tredje parter löser det ^^.

Fått intryck av att detta kan göras via v-bios.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Japp verkar vara kontakten som sätter en fysisk gräns.
Någon skrev att denna runt 85W inte 75W, men skit samma.
Vilken jävla soppa.

Läser man specifikationen, tar ohms lag på gränserna för ström och spänning så blir det kanske 85 W (eller något sådant) man totalt kan få ut om man summer gränserna för 3,3 V och 12,0 V rails.

Specifikationen säger däremot explicit att det inte får vara mer än 75 W totalt.

"Additional Power Considerations:
* Power for cards that support 75 W maximum power disspation can be drawn via a combination of +12V and +3.3V rails but each rail draw is limited as defined in Table 4 and the sum of the draw on the two rails cannot exceed 75 W"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

All cred till Swec som försöker hålla sig till kända fakta, det är stort i dessa tider när typ vadsomhelst kan bli sant bara för att det finns på internet.

Satt förresten och tittade på den där snubben på youtube som analyserar grafikkorts-pcb:er by request, han verkar ha någon utbildning i design för microelektronik. Han var eld och lågor över hur kraftfulla komponenter som satt på RX480, men mycket skeptisk över 6-pin kontakten som dessutom verkar vara svår att ersätta pga konstruktionen. NU vet vi kanske vad som driver dessa kraftfulla komponenter, pcie-porten ...

Samtidigt ansåg han att GTX1070/1080:s pcb:er samt komponenter var rent skräp, intressant då att dessa presterar såpass mycket bättre och svalare. Förklaringen ligger möjligen i att Nvidia flyttat in en del av strömregleringen i chippet ala Intel, dom har ju inlett samarbete för ett tag sen. Jag har inte läst något om att det skulle vara så, men det verkar onekligen misstänkt. Om det är på det viset förklarar det delvis varför tredjepartskort med femtielva faser och massor av mosfets inte klockar bättre än FE(enda skillnaden är att dom är svalare pga kylaren). Det finns helt enkelt inget behov för mer än 4-5 faser. RX480 har 6 faser och fler mosfets. Och Nvidia har den där 8-pins kontakten som ger 75W mer att spela med.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Entusiast
Skrivet av boibo:

Sweclockers kanske inte ska hänga på bandwaggonen lika snabbt.

Det finns en ny tråd på reddit nu om detta och enligt spec. för PCIe så kan en enhet dra upp till 300 watt via PCIe porten.

Vad ett moderkort kan leverera är upp till moderkortet och det finns register för detta (detaljer i tråden jag länkar till).

Det är 2 av 20 recensioner som har påtalat detta och ingen har kunnat replikera omständigheterna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qmlep/rx_480_powergate...

Gå nu och ändra tillbaka er ursprungliga recension och sluta sprid FUD.

Powergate, i min ära.

Jag minns hur mycket problem vissa överklockare hade med brända 24-pins kontakter på moderkort när det kördes crossifre med HD4890. Det var också ett kort som drog nära eller över spec från pci-e porten och ledde till för höga strömmar och temperaturer genom 12V stiften i 24-pins kontaken. Resultat, förstört moderkort och/eller nätaggregat. Det blev sedan betydligt vanligare med en extra molex, sata eller pci-e 6 pin kontakt någonstans på moderkortet för att sprida belastningen, åtminstone på entusiastmoderkort. Alternativet var en produkt man kopplade direkt till en pci-e port, Sweclockers skrev om den när det begav sig.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13254-evga-power-boost-lovar...

Så i mitt tycke, bra att detta flaggas för. Jag har ingen extra kontakt inkopplad på mitt moderkort och vill ju helst undvika förstöra det. Tror inte man behöver oroa sig om man inte kör Crossfire odck.

Permalänk
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Fått intryck av att detta kan göras via v-bios.

Problemet är att kortet drar mer än 150 W som summa över alla källor. Så först måste man få ner det värdet till under 150 W.

En uppenbar lösning är ju att klocka ner kortet via en vBIOS uppdatering. Här skulle man fortfarande kunna klara det som står i specifikationen genom att lägga genomsnittlig frekvens betydligt närmare basfrekvensen än max turbo. När SweClockers testade kortet låg ju genomsnittsfrekvensen väldigt nära maximal boost, så där finns det rent lite spelrum utan att man för den del kan beskyllas för att inte hålla sig inom specifikation.

Skrivet av jelly_soul:

Spikarna kan hanteras av kondensatorer, problemet är när genomsnittlig effekt över flera millisekunder överstiger maximal tillåtet effekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jelly_soul:

Jo, fast spikar är relativt ofarligt, det är den statiska belastningen(som RX480 visar upp) som bygger upp värme och förstör saker ...

edit. GTX960 hade säkert sluppit sina spikar om det också haft en 8-pin istället för en 6-pin, som det har.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av jelly_soul:

Ja, men genomsnittet är lägre än rx 480. rx 480 har 80 watt och 960 har typ 58 watt i genomsnitt.

Jag personligen tror inte det kommer bli något problem av allt detta.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

varför satte de inte bara en 8-pin på kortet istället? det kan ju omöjligt vara bra att kortet går utanför maximala 150w som det får dra enligt spec utan att det ens överklockas. tänker mig att det är ännu värre på ett budgetkort för att målgruppen sitter med billiga moderkort.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Läser man specifikationen, tar ohms lag på gränserna för ström och spänning så blir det kanske 85 W (eller något sådant) man totalt kan få ut om man summer gränserna för 3,3 V och 12,0 V rails.

Specifikationen säger däremot explicit att det inte får vara mer än 75 W totalt.

"Additional Power Considerations:
* Power for cards that support 75 W maximum power disspation can be drawn via a combination of +12V and +3.3V rails but each rail draw is limited as defined in Table 4 and the sum of the draw on the two rails cannot exceed 75 W"

Nu i efterhand tycker kanske någon på AMD, att de där få ören de sparade in via en 6 pinnars extra strömtillförsel, i stället för en 8 pinnars inte var så jäkla klyftigt.

Skrivet av versions:

varför satte de inte bara en 8-pin på kortet istället? det kan ju omöjligt vara bra att kortet går utanför maximala 150w som det får dra enligt spec utan att det ens överklockas. tänker mig att det är ännu värre på ett budgetkort för att målgruppen sitter med billiga moderkort.

Ja varför?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu i efterhand tycker kanske någon på AMD, att de där få ören de sparade in via en 6 pinnars extra strömtillförsel, i stället för en 8 pinnars inte var så jäkla klyftigt.

men det kan de ju omöjligt missa. det är inga amatörer som sitter och snickrar ihop grafikkort i ett garage det här, hur kan en sådan här sak komma igenom? jag tyckte själv att det var konstigt redan när de skrev 150W när de visade upp kortet för att det endast hade 6-pin, så jag antog att det skulle dra ~120w i praktiken för att ha några marginaler. nu drar det inte ens 150w, det drar drygt 160w. förstår mig inte på det här.

Permalänk
Skrivet av versions:

men det kan de ju omöjligt missa. det är inga amatörer som sitter och snickar ihop grafikkort i ett garage det här, hur kan en sådan här sak komma igenom? jag tyckte själv att det var konstigt redan när de skrev 150W när de visade upp kortet för att det endast hade 6-pin, så jag antog att det skulle dra ~120w i praktiken för att ha några marginaler. nu drar det inte ens 150w, det drar drygt 160w. förstår mig inte på det här.

Det luktar kaos lång väg.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

men det kan de ju omöjligt missa. det är inga amatörer som sitter och snickar ihop grafikkort i ett garage det här, hur kan en sådan här sak komma igenom? jag tyckte själv att det var konstigt redan när de skrev 150W när de visade upp kortet för att det endast hade 6-pin, så jag antog att det skulle dra ~120w i praktiken för att ha några marginaler. nu drar det inte ens 150w, det drar drygt 160w. förstår mig inte på det här.

Finns bara en förklaring, de släppte kortet till marknaden innan det var helt färdigutvecklat, tidsnöd för att ha något att visa upp.

edit. angående tidsnöd så verkar ju Nvidia haft en viss sådan också, eftersom 1070/1080 har samma pcb-layout till 95% fast det ändå är två olika pcb:er och med olika typ av minnesteknik. Varför hade man inte tid att skräddarsy hela pcb:n? Dessutom finns det massor av kretsbanor för komponenter som inte ens är monterade, det verkar alltså vara test-pcb:n för utvecklare som man helt sonika har släppt till konsument. Återigen, för att spara tid. Dock hade Nvidia aningen mer fingertoppskänsla, även om de var lika stressade.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daark:

Ja, men genomsnittet är lägre än rx 480. rx 480 har 80 watt och 960 har typ 58 watt i genomsnitt.

Jag personligen tror inte det kommer bli något problem av allt detta.

Oroa dig inte, Sweclockers kommer självklart att ändra omdömet i från UTMÄRKT på 960 Strix.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av versions:

Nej det är helt jädra obegripligt, de är som sagt inga amatörer.
Möjligtvis trodde de att kortet skulle bli snålare än det blev till en början.
När de sedan märkte att de tog mera effekt än man trott, borde det vara en smal sak att ändra lite i kortets design, men idiotiskt nog gjorde man inte det.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Den praktiska skillnaden mellan 6-pin och 8-pin är typ noll. Lika många 12V stift. En 6+8 lösning hade varit bättre, men inte säkert att det löst problemet. 12V planen på ett grafikkort är skilt åt, så pci-e portens 12 V är inte kopplad mot pci-e kontaktens stift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

De kanske valde att öka frekvensen i sista stund...
Känns iaf som de hade väldigt bråttom med att få ut kortet...

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av boibo:

Sweclockers kanske inte ska hänga på bandwaggonen lika snabbt.

Det finns en ny tråd på reddit nu om detta och enligt spec. för PCIe så kan en enhet dra upp till 300 watt via PCIe porten.

Vad ett moderkort kan leverera är upp till moderkortet och det finns register för detta (detaljer i tråden jag länkar till).

Det är 2 av 20 recensioner som har påtalat detta och ingen har kunnat replikera omständigheterna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qmlep/rx_480_powergate...

Gå nu och ändra tillbaka er ursprungliga recension och sluta sprid FUD.

Powergate, i min ära.

Som flera redan påtalat i tråden så har källan som den där tråden grundar sig på reviderat sitt uttalande då han läst fel.

Vi tar verkligen inte lättvindigt på att dra tillbaka utmärkelser, men i det är fallet kunde vi inte med gott samvete låta "Bra produkt" ligga kvar med vetskapen om att det kan finnas oro för komponentskada ihop med RX 480. Förhoppningsvis är det något som går att ordna till utan ingrepp på hårdvarufronten, men tillsvidare inväntar vi AMD:s undersökning i saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Känns iaf som de hade väldigt bråttom med att få ut detta kort...

Tidiga rykten skvallrade om väldigt låg frekvens för Polaris, använd sökfunktionen, 800-1000MHz vill jag minnas att det pratades om. Sen släppte Nvidia kort som går i 2GHz, känns som att det kan ha varit panik på AMD och att 1266MHz helt enkelt är mer än vad kortet var designat för från början.

Sen är frågan om snacket om 980-dödare var något som gjorde några utvecklare glada, kortet kanske inte ens var tänkt för den ligan från början.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av enbom:

AMD kan asså inte catch a break... Antar att vi får se i slutet av året hur det går med Vega och Zen. Floppar det också så vette tusan om de är kvar i matchen länge till.

För tidigt att säga om det är en flopp eller ej, jag minns GTX 970 3,5Gb grejen men i slut ändan blev det fortfarande en väldigt bra säljande produkt.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ArtMan:

Känns iaf som de hade väldigt bråttom med att få ut detta kort...

Det är min gissning också. Det fanns rykten väldigt nära inpå släppet att man inte hade spikat frekvenserna. Fanns det ett väldigt hårt tryck på att träffa en visst lanseringsdatum så är det tyvärr inte omöjligt att lite hörn kapades vad det gäller validering. Fast det sista känns ändå osannolikt, AMD borde ha för erfarna team för att göra något sådant. Är när man jobbar mer programvara man kan leverera tidigt och fixa sedan

Visa signatur