Nvidia Geforce GTX 1060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Tyvärr har 1060 tagit över X70's prissättning.
1070 tog över X80's och 1080 hamnade över X80Ti prismässigt.

Nog för att det är stora ökningar i prestanda, men synd att de är så pass överprisade.

Citerar mig själv från en annan tråd
"1060 kostar $249, 960 kostade $199, 760 kostade $249, 660 kostade $229."

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Asus tror att de fortfarande är top of the line. Titta bara på deras skärmar och deras laptops. De är oftast betydligt högre prissatta än sina konkurrenter oftast utan orsak.

Det är inte riktigt sant. AMD har en historia av att leverera bra prestanda per krona ratio och faktiskt ge Nvidia en kamp i varje segment. Däremot håller jag med dig om att AMD varit en besvikelse denna generation.

Nej, absolut inte som helhet. Det är väl lite det som är problemet för AMD kan jag tycka, dom är oftast, inte alltid, det billgare och prisvärdare alternativet. Inte prestandakungen, det är ju tyvärr det som också ger bäst pr, art kunna säga att man är världens snabbaste gpu tillverkare.

För min del så har Nvidia varit en besvikelse på en punkt med 1000 serien: priset. Fram tills nu vad det ser ut som då 1060 ändå har en riktigt vass prisbild från start.
Men som sagt, bara att hålla tummarna.

Edit. Insåg att de 3 inläggen i princip säger sak, var tvungen att skriva av mig bara. Meningen att spamma har det inte varit tal om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Digital fyndjägare

Bra minipris för ny miniteknik.

Mest intressant är ju denna minimonster plutt

SLI vill man ju ändå inte ha i en minispel burk så bra val för de som vill köra Xtra mini.

ZOTAC GTX 1060 ITX Edition (€ 279,00) 2650 SEK.
http://www.mindfactory.de/product_info.php/6144MB-ZOTAC-GeFor...

När kommer dessa släppas i Sverige och vilket pris hamnar de på?

http://www.sweclockers.com/nyhet/22386-zotac-presenterar-gefo...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Bra minipris för ny miniteknik.

Mest intressant är ju denna minimonster plutt

SLI vill man ju ändå inte ha i en minispel burk så bra val för de som vill köra Xtra mini.

ZOTAC GTX 1060 ITX Edition (€ 279,00) 2650 SEK.
http://www.mindfactory.de/product_info.php/6144MB-ZOTAC-GeFor...

När kommer dessa släppas i Sverige och vilket pris hamnar de på?

EVGA har också en liten plutt:
https://www.youtube.com/watch?v=no_NBTivfgY
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793831

edit: två pluttar
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793833

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Någon som sett något test i DOOM i vulcan?

Väldigt intressant kort är lite orolig för hur det är med långsiktigt stöd från Nvidia med drivrutiner dock har ju hört många dåliga erfarenheter om att de släpper "grafikkorts dödare" av drivrutiner när de släpper nya generationer grafikkort. Någon som vet mer om det?

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patienten:

Citerar mig själv från en annan tråd
"1060 kostar $249, 960 kostade $199, 760 kostade $249, 660 kostade $229."

Absolut, enligt listpriset så har du såklart rätt. Men om man ser på de svenska sidorna (även i USA kostar 1070 från $390) så har alla serier hoppat upp en "tier" rent prismässigt. 1070 kan man hitta för 4700kr, runt priset av vad 980 kostade när det släpptes. 970 låg runt 3500kr, ungefär som ett 1060.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Du kan nyttja kraften i din GPU ifall du har stöd för VT-d på processorn, och då bara till en VM, inte alla dina virtuella maskiner.

Men hur ska man göra för alla VM?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TuHack:

Yes! Låt priskriget börja!

Ja, jag tittar på er -> svenska ÅF

Problemet i Sverige är att butikerna verkar (Se verkar) tävla om vilka som kan pressa priserna uppåt så mycket de kan innan vi svenska folket börjar klaga...andra länder gör tvärtemot..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

Någon som sett något test i DOOM i vulcan?

Väldigt intressant kort är lite orolig för hur det är med långsiktigt stöd från Nvidia med drivrutiner dock har ju hört många dåliga erfarenheter om att de släpper "grafikkorts dödare" av drivrutiner när de släpper nya generationer grafikkort. Någon som vet mer om det?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1429773-780-ti-vs-290x-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av happy_per:

Hmm AMD kanske skulle låtit TSMC tillverkat GPU-chippet, lägre energiförbrukning + högre klockat.
Men det får nog bli ett RX480 senare i höst då priserna stabiliserats. Detta pga att jag tänker ge mig själv en 27" Freesync skärm i julklapp

En orsak till att de valde GloFo är nog att de får större kapacitet där, det är många företag som vill tillverka sina kretsar hos TMC.
Har AMD tillgång till större kapacitet (spekulation), har de en enorm fördel i detta.

Jag tror också att AMD kan skruva lite på sin design och att GloFo kan få mer stabil tillverkning inom en snar framtid, då bör frekvenserna kunna skruvas upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Digital fyndjägare

Tackar för Tipset!
Klart jag tar EVGA's PLUTT, de har absolut bästa garanti/supporten ju.
Beställde en plutt 11.1 cm, 17.3 cm från NetOnNet för 2990:-

edit: Den som finns på NetOnNet är en snabbare variant EVGA SuperClocked och lite dyrare, ville tala om det för jag själv tänkte inte på det.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Nej, absolut inte som helhet. Det är väl lite det som är problemet för AMD kan jag tycka, dom är oftast, inte alltid, det billgare och prisvärdare alternativet. Inte prestandakungen, det är ju tyvärr det som också ger bäst pr, art kunna säga att man är världens snabbaste gpu tillverkare.

För min del så har Nvidia varit en besvikelse på en punkt med 1000 serien: priset. Fram tills nu vad det ser ut som då 1060 ändå har en riktigt vass prisbild från start.
Men som sagt, bara att hålla tummarna.

Edit. Insåg att de 3 inläggen i princip säger sak, var tvungen att skriva av mig bara. Meningen att spamma har det inte varit tal om.

Skickades från m.sweclockers.com

Prestandatronen har AMD haft vid flertalet tillfällen men det har inte hjälpt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Bl4ckIce:

ZOTAC GTX 1060 ITX/Mini
När kommer dessa släppas i Sverige och vilket pris hamnar de på?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3780449

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Prestandatronen har AMD haft vid flertalet tillfällen men det har inte hjälpt.

Nej precis. Och då kan man ju undra varför.
Pr och marknadsföring har ju ex varit ett stort problem för dom genom åren.
Ofta det har påpekats både utav media och konsumenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

förhoppningsvis är vi i norden ca 30 mil med våra överdrivna priser en droppe i havet med miljarder av kineser/indier som har råd med det billigare samt med rätt prissättning. tom usa är så mycket billigare på amd korten. Är ju öppenbart att nått är ju skevt med prisättning av amd här.

Permalänk
Avstängd

kunde jag köpa ett rx 480 8 gig för 2499 eller 4 gig för 2299 så skulle jag göra det.

Permalänk
Datavetare

Finns en del kritik som absolut har substans mot artikeln jag länkar där, detta är en mycket bättre artikel på samma tema. Slutsatsen är densamma.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En orsak till att de valde GloFo är nog att de får större kapacitet där, det är många företag som vill tillverka sina kretsar hos TMC.
Har AMD tillgång till större kapacitet (spekulation), har de en enorm fördel i detta.

Jag tror också att AMD kan skruva lite på sin design och att GloFo kan få mer stabil tillverkning inom en snar framtid, då bör frekvenserna kunna skruvas upp.

Fast är inte TSMC väldens största kisel smedja..? Men visst GloFo har kanske inte så många kunder så visst AMDs prio borde vara högre.
GloFo har väl fått hjälp av Samsung med sin process så man kan tycka att processen i sig borde vara bra men det kanske är något i själva chip konstruktionen som inte är tip-top..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Asus tror att de fortfarande är top of the line. Titta bara på deras skärmar och deras laptops. De är oftast betydligt högre prissatta än sina konkurrenter oftast utan orsak.

är dom inte det då? deras strix modeller är väl bäst av alla när det gäller 1070/1080?

jag köpte ett 1060 strix oc för 3690 idag..
valet på ASUS var för att jag har haft lite olika moderkort och grafikkort från olika tillverkare förut, men ASUS är det som strulat absolut minst. Sen varför det vart strix oc vettifan.. jag hade nog klarat mig på deras Dual OC för 3190 eller va den nu hette.. blev lite av impuls eftersom jag MÅSTE ha ett kort inom några veckor och denna fanns i lager.

om bara det funnits custom ASUS rx 480 i dagsläget hade det säkert blivit ett sådant

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

är dom inte det då? deras strix modeller är väl bäst av alla när det gäller 1070/1080?

jag köpte ett 1060 strix oc för 3690 idag..
valet på ASUS var för att jag har haft lite olika moderkort och grafikkort från olika tillverkare förut, men ASUS är det som strulat absolut minst. Sen varför det vart strix oc vettifan.. jag hade nog klarat mig på deras Dual OC för 3190 eller va den nu hette.. blev lite av impuls eftersom jag MÅSTE ha ett kort inom några veckor och denna fanns i lager.

om bara det funnits custom ASUS rx 480 i dagsläget hade det säkert blivit ett sådant

Vad jag sett är Palit, Gainward, Zotacs kort lika bra eller tom bättre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

är dom inte det då? deras strix modeller är väl bäst av alla när det gäller 1070/1080?

jag köpte ett 1060 strix oc för 3690 idag..
valet på ASUS var för att jag har haft lite olika moderkort och grafikkort från olika tillverkare förut, men ASUS är det som strulat absolut minst. Sen varför det vart strix oc vettifan.. jag hade nog klarat mig på deras Dual OC för 3190 eller va den nu hette.. blev lite av impuls eftersom jag MÅSTE ha ett kort inom några veckor och denna fanns i lager.

om bara det funnits custom ASUS rx 480 i dagsläget hade det säkert blivit ett sådant

Nej det är man inte. Man har tappat sedan GTX 580s dagar och är inte bäst varken när det kommer till överklockning eller prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Ska jag köpa till hösten! Hoppas de ligger på 2500:- då.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Hoppsan Kerstin, 2016 är tydligen året då prispressen slog till igen. Väldigt mycket prestanda för lite pengar i både 1060 och 480.

Förlåt, vilken "prispress" pratar du om? Det är ju raka motsatsen, med fri prissättning som härjar just nu.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av happy_per:

Fast är inte TSMC väldens största kisel smedja..? Men visst GloFo har kanske inte så många kunder så visst AMDs prio borde vara högre.
GloFo har väl fått hjälp av Samsung med sin process så man kan tycka att processen i sig borde vara bra men det kanske är något i själva chip konstruktionen som inte är tip-top..?

Fler som vill ha TMC ja, såg en uppgift om att det bara är AMD och ytterligare en aktör på GloFo.
Men mängden chips eller Wafers för Nvidia eller AMD är nog ganska hemligt än så länge.
Kommer väl en kvartalsrapport senare då vi får veta hur det ligger till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Finns det någon indikation på att AMD kommer fixa priserna i norden?

Hatten av till Nvidia som levererat en bättre produkt överlag till samma pris som RX 480.

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte annat så lär dem väl ryta till åt både partnertillverkare och återförsäljare att de inte får ta överpris för deras produkt p g a de marknadsandelar dem förlorar.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Besviken över att man inte kan använda dessa i SLI...

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem

Läste precis att i staterna får dom pröjsa 100 dollar mer för 1060 än RX 480 så dom gillar fortfarande RX bättre och verkar tycka att 1060 är för dyrt och begränsat (ingen SLI)

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@issue: Varför köpa 1060 för det priset när Fury som är bättre på allt kostar samma?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

har själv kört sli med 560 ej Ti och 760. hatar nvidia mer och mer

Permalänk

@Hymer:
Vart hittar du Fury för det priset?! Blev genast sugen!

//Mvh