Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Hedersmedlem

Det enkla svaret: Därför att jag inte vet nånting om dem.

Det längre svaret: Åsikter är som... Ja. Jag tog med de ljudkort jag själv arbetat med som jag vet funkar bra i sina rätta sammanhang. Det finns hundratals ljudkortstillverkare där ute, och Soundtrack är en av dem jag inte har koll på. Bara för att de inte finns med i min lista betyder det inte att de är dåliga, jag känner bara inte till tillräckligt mycket om dem.

Däremot kan jag säga att jag lugnt skulle rekommendera Audiophile över Soundtrack-korten eftersom M-audios produkter (i min subjektiva uppfattning) är vanligare både i större studios och hos småproffs.

Update: Jag tog en titt på www.staudio.com och såg en del klagomål på "clicks and pops" i forumet, vilket kan tyda på slarvigt skrivna drivrutiner. Naturligtvis är inte STaudio ensamma om det, men det är ändå ett skäl att leta alternativ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundström
Har väl läst en bok från biblan om digitalstudio som säger att det är fetare att omvandla 32bit till 16bit då den är dubbla våglängd eller nått, och att 24 bit missar en stor del av frekvenen vid samma uppgift ( thats why). Tänkte att det är bättre med det bästa än det näst sämsta. I sound fourge vill man gärna också ha lite mer bra ljud att halvrera. 64bits ljudkort finns det tydligen nuförtiden också.

Så, eftersöks en guid av 32bitskort ändå.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett bra ljudkort för laptops ??? Ofta har laptops "bara" stereo ut, men finns det något bra kort för 5.1 ljud eller bättre ??? Ja jag vet att Creative har sitt SB Extigy för USB 2.0 men finns det något annat alternativ ??
Många frågor men då det finns många med laptops som vill ha bra ljud så är frågan berättigad.

Visa signatur

Intel Pentium 3@800 Mhz|128 MB SDRAM|6GB IDE|i810E Graphics 4MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundström
Men vad har det att göra med 32bit/ljudkort. Att köpa en xbox till julklapp?
tappade du tråden? Eller vet du inget om prylar mer än Audigy iallafall?
Skärp dig Teetow, just när vi började respektera dig!.........
XBox........ Va kul, ska köpa och spela in en låt till schlagerBert.
Efter en sån fin guid, så gjorde du bort dig!...........

Men lägg av nu!
Om du nu ska klaga på honom så varför gjorde du inte en egen jäkla tråd om detta innan?
Om du nu vet bättre än honom -vilket du ger sken av när du säger sådär- vad väntar du då på? Upplys oss.

Permalänk
Hedersmedlem

Anubis: Äh, var ju bara ett missförstånd ju. Tack för supporten, dock

hexxy27: Det börjar poppa upp lite grejer, men det är så förbannat svårt att säga vad som är bra och inte. Jag frågade runt lite på en mailinglista och dom sa typ "hold your horses or buy an Extigy", framförallt om du vill titta på film eller t.o.m. spela spel i surround, där verkar det bara vara Extigy som gäller.

Ska väl i rättvisans namn nämnas att de personer jag pratat med är dock huvudsakligen ljudproffs och bryr sig kanske inte så mycket om surroundljud, utan snarare om multikanalskort främst avsedda för musikproduktion.

Sundström: Jag har letat och letat men inte hittat en enda artikel på nätet som inte säger det jag redan visste: att 32-bitsinspelning från analoga ljudkällor än så länge är relativt ovanligt (utom i sällsynta fall, t.ex. vinylrestaurering) och, enligt vissa, överflödigt. Jag föreslår att du gör din egen research på ämnet eftersom min kompetens är så pinsamt bristfällig. Dela gärna med dig av det du hittar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Anubis: Äh, var ju bara ett missförstånd ju. Tack för supporten, dock

Mkay

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga..

Tidigare körde jag med mitt inbyggda ljudkort (AC-97 tror jag det kortet heter). Men för mig och mina Z-560 känns detta kort inte allt för bra då det brusar och "knastrar" lite för mycket.

Hur som helst fick jag tag på ett kort som heter "Sound Blaster PCI" (står det i drivrutinerna) och killen som jag fick kortet av påstår att det ska vara ett 4.1-kort, testade att spela med EAX, men det funkade inte. Är det alltså inte ett 4.1 ljudkort, eller stödjder det bara inte EAX?

Tacksam för svar

Visa signatur

//Mattias

Permalänk

Får väl ange min källa, Digitalt ljud, Russ Haines, Paginaförlag. Lånad på biblan.
När man får olika uppgifter så blir man förvirrad. Teetow, du kan ha rätt, det har du ofta, skulle vara kul om du tog ståndpunkt mot Russ haines som påstår en annan åsikt=). Han påstår sig vara universitetslärare inom digitalmusik, men jag tror bara på resultat, inte teori. Ber om ursäkt till alla som tror att jag skulle leka "bättre vetande) =).
Därför satt jag med ett oförstående sug efter ett 32/bit kort. Och att vinna Schagelfestivalen kvarstår, det tror jag många av oss skulle kunna om vi hade rätt prylar till rätt pris. Har upptäckt mjukvarosyntharna, spelade på sequencers på 80-talet. Nu 2003 så har jag upptäckt möjligheten med utvecklingen och har sett att alla kan bli musiker med proffsstudio för max 10 000kr. En utvecklig inte skådad sedan det gick att bli musiker på 70-talet med punken. Med 80-talsinfluenserna som gäller nu så har jag djävligt många ideer,( är lite lastgammal) och kan nu spela skiten av vem som hälst. Fattas bara sången, men med en bra låt så kan man kontraktera vem som hälst. ( hur fan stavas hälst, hellst, helst, hällst?).

Permalänk
Hedersmedlem

Sundström, my man.

Min ståndpunkt är och förblir mycket enkel: Bortom en viss gräns är det viktigare med pris, support och att kunna hantera sina grejer än att mätresultaten är perfekta. Denna gräns anser jag går vid 24 bitar. Ska jag vara ärlig spelar jag fortfarande in i det mesta i 16-bitsupplösning eftersom jag har brusnivåer i min studio som stiger LÅNGT över -96 dB, och jag komprimerar ändå skiten ur signalen senare.

Sen blir jag faktiskt lite rädd när du säger "det tror jag många av oss skulle kunna om vi hade rätt prylar". Prylarna gör inte musiken åt dig, det borde nog autotunerns uppgång och fall ha bevisat vid det här laget. Har för mig att självaste Max Martin satt på en sketen gammal Atari med Cubase och två S2000 när han gjorde "Crazy", men det kan ju vara en vandringssägen. Poängen är i alla fall att i dagens läge har vem som helst har råd med hysade prylar.

Kul historiskt resonemang, dock. Visst har softwarestudions intåg gjort potentiella hitmaskiner av snart sagt varenda PC, men det krävs ju fortfarande skills, talang och en jävla massa tur. Titta bara på vad som hände med just punken! När replokalsdammet (och chocken) lagt sig och ungarna lärt sig lira, skapades band som Randy och Rancid där musikalisk finess och genial produktion är lika viktigt som vilken etablerad musikstil som helst. Så kommer det ganska snart bli med digitalt producerad musik också: Det är viktigare hur det låter än hur det är gjort.

(och "helst" stavas helst helst

Permalänk

Visst gör inte prylarna musiken, MEN, utan dem blir det inget iheller. Visst låter en guitar fult i midi eller soundfont men trumpeter och liknande som jag aldrig hade kunnat hantera normalt kan jag nu med en skitdator. Akais samplingscd:s gör en dator till den fetaste samplern om man vill. jag började den hårda vägen. Sequenzers, roland s-20 osv. En trummaskin.
Vi gjorde bättre musik då på dessa enkla prylar än många nu. Se bara gamla Depeche eller liknande 80-tal. Kul att lyssna på nu och lida med dem i deras studio i tanken. Fler som har tillgång till teknik så kommer det mer intresse och nya talanger, som fame factory på nätet. Om man är bra så blir man accepterad och blir invigd i cirkeln. 99% av hemmasynthtechnohouse är skit men om denna 100% blir större så blir även denna 1% större. Kanske ska man gå den hårda vägen, trummor, bas, dator.... Gillar Latinmusic vilket är på modet, skulle bara vilja ha lite mer pengar, till vad? kan spara alla mina project och lyssna igenom dem på ett fetare ljudkort när jag har det.
Kan man sänka ljudet musiken på en refräng så att sången blir klarare och låter mer självständig? Har waves platinim.
Sno ett par fraser från en refräng är vanligt, men hur att rensa det från orginalljud? Svårt och har inga studiopolare i min lilla stad att infiltrera.

Permalänk
Hedersmedlem

Börjar bli dags för en ny tråd va? Jag startar en

Permalänk

Teetow! Rekommenderar du TerraTec PCI DMX 6Fire 24/96 om man ska göra musik?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Teetow: Vad rekommenderar du för ljudkort om jag skiter fullständigt i 5.1 och liknande.
Är bara ute efter att kunna spela upp musik så rent och klart som möjligt, och eventuellt spela in vissa sekvenser.
Har datorn kopplad till ganska kraftig hemstereo anläggning och använder mest datorn som musikmaskin helt enkelt. De enda kraven jag har är att det ska finnas lågnivå utgång (eller hur man nu kan tänkas få bäst ljud till förstärkaren) och möjlighet att plugga in hörlurar i kortet.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Vem bryr sig?

Sitter själv med ett gammalt SB128-PCI och speler. Huvudsaken är att jag kan avgöra vartifrån ljud kommer så är det bra. Splear man onlinespel slår man ofta av all musik mm för att kunna höra steg och skott.

Så vilken kattegori hamnar jag i då? Själv tycker jag man skall prata om tekniken i ljudkort och inte klassa in människor i olika kattegorier bara för att sedan påstå att en ljudintreserad har ett vistsorts ljudkort. Hör när en människa läst vad korten kan klarar de ofta själv att bedömma vad du skall ha.

Mitt råd är detta. Har du en Sony sterio eller liknande, köp ett billigt kort. Har Du en Krell hemma i hyllan, köp då värsting kortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Dreetman: Kruxet är att du befinner dig lite i en gråzon. Du vill inte ha consumer-features som 5.1 (antar att du inte är så spelintresserad så EAX osv kan vi nog skippa) men samtidigt vill du ha t.ex. en hörlursutgång, vilket oftast inte finns på renodlade musikerkort.

Jag skulle nog rekommendera dig att köpa ett billigt musikerkort, t.ex. Egosys Waveterminal eller M-audio Delta Audiophile, och sen kika på en annan lösning för dina hörlurar, t.ex. att plugga in dem i förstärkaren istället.

Kenny:

Du förstår väl själv att jag inte kan skriva en guide som passar vem som helst. Upplägget med de tre "nördarna" var mer en illustration av de tre största behovsgrupper som finns, och det funkade ganska bra med tanke på att marknaden har ungefär samma indelning.

Om du har unika behov måste du också göra ett unikt urval, och om du vill prata teknik finns det hur många teknikbaserade sajter som helst där du kan göra din egen bedömning. Jag tvivlar dock på att du kommer kunna göra en särskilt korrekt bedömning; alla ljudkort har ungefär samma tekniska specifikationer (-100 dB SNR, låg THD osv), och det är svårt att få information om hur stabila drivrutinerna är, vilken teknisk support man kan få osv.

Permalänk

Jag har ett SoundBlaster Audigy2 i min dator nu, eftersom dom nyaste drivrutinerna till mitt gamla kort var från 2000. Dock anser jag att ljudet i det gamla kortet var bättre, i alla fall när man lyssnade på mp3-or och liknande.

Det gamla kortet var ett Diamond MonsterSound MX300 (Aureal2 alltså).

Jaja, det var bättre förr...

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem

Är själv studiopulare, och har läst ett antal ljudkortsdiskussioner på olika forum där de som skriver inte vet vad de snackar om.

Därför är det skönt att se Teetows guide! Bra, Johan!

Jag märker att Teetow, precis som jag, kan det här med ljudkort.
Så varför klagar ni på honom. Ingen av er kommer att behöva mer än 24 bitar! Tro mig!!

Permalänk
Hedersmedlem

Bugar och bockar

Därmed inte sagt att jag är öppen för feedback på de kort jag inte tagit upp i guiden, det finns säkert många bra alternativ där ute.

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande Guide!!.Synd att den inte fanns när ja skaffade mitt LK.
En sak till,måste bara få säga att "DNA SoundTrack" äger:D

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Hedersmedlem

Bugar och bockar väl en gång till då

Permalänk
Medlem

Teetow, vill du ha råd till dem där nya högtalarna så släng in ett betalnummer till din egen lilla ljud-support! Du verkar vara killen som alla swec väntat på, var en hel del frågor ang ljud o högtalare!

Permalänk
Medlem

Schysst guide.

Skulle dock behöva lite hjälp... jag bollar mellan ett Terratec TE-EWX2496 och M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496... vilket rekommenderas? Förresten, kan ni dessutom rekommendera ett bra keyboard i 10k-20k prisklassen? Jag har sneglat lite på Yamaha DGX-500, hur bra låter det?

Danke schön.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem

Humm. Knivigt.

Dom har nästan identiska features, misstänker att även priset är ungefär likvärdigt. Det har väl knappast undgått nån här på Swec att jag gillar M-audio, så jag rekommenderar nog Audiophilet. Har använt det själv i ungefär ett års tid, bytte nyligen upp mig till "storebrorsan" M-audio Delta 410.

Vad för slags keyboard vill du ha? Spela in, spela live eller använda ljud ifrån?

Permalänk
Medlem

Har Audiophile optisk in/ut? Jag hade tänkt använda keyboardet till att spela in.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Jag ska beställa ett creative soundblaster audigy två nu snart med 6.1 sourrand paket högtalre....längtar...min farsa har köpt sånt så jag vet hur grymt ljudet är...

Permalänk
Hedersmedlem

yago: jepp, Audiophile har t.o.m. stöd för non-audio så du kan tunnla AC3:or igenom det, om du blir filmsugen nån kväll.

Okej. Gällande synth / keyboard...

Börja med att köpa ett master keyboard, asså en MIDI-klaviatur. Då kan du lägga resten av pengarna på en ordentlig ljudmodul istället för att köpa klaviaturversionen av alla synthar (som oftast är lite dyrare).

Du bör köpa en ljudmodul som har en ordentlig ljudbank. Många i branschen använder Roland JV-x080-serien (2080 har t.ex. varit industristandard i många år), eftersom den innehåller alla "smör- och brödljud". Speciella ljud hämtar man från speciella synthar. Att kasta pengarna i sjön på technosynthar är onödigt, det finns mängder med mjukvarusynthar som spöar dem vilken dag som helst.

Ta en titt på en begagnad 2080, eventuellt med något av expansionskorten (session-, bass 'n drum- och orchestralkorten speciellt) så har du en kanonstart.

Bör kanske tilläggas att om du har en biffig dator är det tveksamt om du behöver hårdvarusynthar överhuvudtaget, skaffa en bra softsampler och lite samplingsskivor istället. Då får du den gigantiska fördelen att du aldrig behöver pilla på syntharna när du ska spara / byta projekt. Bara ladda och kör.

Permalänk

Teetow, jag har försökt få tag på dig nu på alla möjliga sätt. Skrivit trådar här på sweclockers, mejlat till två olika mejladdresser, en som du har här å en på ICQ, utan svar. + att ja har addat dig på ICQ, men du e aldrig online för mig. Kan du mejla mig på zax@gbg.bonet.se så ja ser att du lever... å adda mig gärna på ICQ: 68508313

Tack....

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Teetow! (eller ngn annan...)

Vilket/vilka är de bästa forumen om hemstudio/musik på nätet?
Svenska och utländska.
(Jag skall ta reda på en del om mjukvarusynthar och ljudkort)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yago
Har Audiophile optisk in/ut? Jag hade tänkt använda keyboardet till att spela in.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
yago: jepp, Audiophile har t.o.m. stöd för non-audio så du kan tunnla AC3:or igenom det, om du blir filmsugen nån kväll.

Fel! Coax. inte toslink

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE