Bättre dator- Vad ska jag köpa? (4000kr i budget)

Permalänk
Medlem

Bättre dator- Vad ska jag köpa? (4000kr i budget)

Vad jag har nu:

Grafikkort: Sapphire Radeon R9 FURY 4GB HBM NITRO OC

Moderkort: ms 7798 b75ma-p45

Processor: Intel Core i5-3470 @3.20GHz (4CPUs)

RAM: 8gig DDR3

Hårddisk: Vanlig, tråkig, ingen SSD. Blåskärm ca 1gång i halvåret.

Nätagg: 950 (?)

Skärm: 27tums, 144hz, 1ms, 2560*1440

Inhandlade ett nytt grafikkort för inte så länge sedan, som fungerat utmärkt efter lite ombyggnad (fick inte plats i chassit först), och nu behöver jag höja prestandan ännu mer! Har precis köpt BF1 och lirar utan problem på Medium rakt igenom. Dock vill jag komma upp i Ultra, och känner att ett uppgraderingspaket kanske är nödvändigt (för grafikkortet borde väl duga?).

Så vad tycker ni jag ska lägga pengarna på? 4000 är en ungefärlig siffra, måste det bli dyrare så är det så! Men hamnar helst så billigt som bara möjlig.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ja ditt grafikkort ska nog duga till ultra beror lite på hur noga du är med FPS

http://www.sweclockers.com/test/22807-snabbtest-battlefield-1...

jag skulle nog börjat med att leta upp en Core i7 som passar moderkortet borde gå hitta någon för runt 1000kr. Alternativt köpa nytt moderkort och en skylake processor det ger bättre prestanda men kostar också mer.

Sen kan jag rekommendera dig att lägga 600 på en 240GB ssd för operativsystemet och några spel det är värt det gör dock inte så mycket på FPS men allt känns piggare

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Så man behöver inte köpa ett nytt moderkort egentligen? För då kommer jag ju ganska billigt undan, med en i7 och en ssd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Vad jag har nu:

Grafikkort: Sapphire Radeon R9 FURY 4GB HBM NITRO OC

Moderkort: ms 7798 b75ma-p45

Processor: Intel Core i5-3470 @3.20GHz (4CPUs)

RAM: 8gig DDR3

Hårddisk: Vanlig, tråkig, ingen SSD. Blåskärm ca 1gång i halvåret.

Nätagg: 950 (?)

Skärm: 27tums, 144hz, 1ms, 2560*1440

Inhandlade ett nytt grafikkort för inte så länge sedan, som fungerat utmärkt efter lite ombyggnad (fick inte plats i chassit först), och nu behöver jag höja prestandan ännu mer! Har precis köpt BF1 och lirar utan problem på Medium rakt igenom. Dock vill jag komma upp i Ultra, och känner att ett uppgraderingspaket kanske är nödvändigt (för grafikkortet borde väl duga?).

Så vad tycker ni jag ska lägga pengarna på? 4000 är en ungefärlig siffra, måste det bli dyrare så är det så! Men hamnar helst så billigt som bara möjlig.

Tacksam för svar!

Med tanke på att du har så bra grafikkort och skärm så tycker jag att du borde töja budgeten en aning för att få råd med en 6700k, mobo och DDR4; annars tappar du en del prestanda och det blir lite pengar i sjön på ditt grafikkort och framförallt skärm.
Om det är uteslutet så skulle jag rekomendera att köpa en begagnad i7-3770k eller 3770 (med tanke på dit val av moderkort spelar inte det ingen större roll vilken CPU du väljer)

Det är doc black friday om ca 3 veckor, det är ju möjligt att om du är snabb och vaksam får in en 6700k, DDR4 och ett z170-moderkort då i den budgeten, och köp en SSD (gärna m.2.) när du får råd; också där kan du ha koll på black friday, eller julkalendern nåsntans mellan 1-24 december, vanlig SSD på ca 250 GB lär finnas för 500kr nån gång där.

Om du köper nya grejer så har du hyfsade grejer över för att sakta men säkert bygga en extra dator som lan-dator/HTPC, blir ju smidigt att mini-lana hos dig över en random helg ifall du redan har en extra dator, och vill man köra något tyngre spel så räcker det i princip att bara ta med sig ett grafikkort och lite kringutrustning.

Själv har sparat äldre datorer och köpte billiga äldre delar och har 4 datorer hemma där jag nån gång då och då kan lana, blir så himla enkelt att dra ihop ett lan då.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

@Layon: Tack för bra svar!

Ja, alltså jag töjer gärna budgeten lite om det är det som krävs. Känns ju som att en i7 är det enda rätta, och DDR4 är alltså viktigt? Jag är ruskigt dålig på att snickra datorer, rent tekniskt, och är därför livrädd för att råka köpa prylar som inte lirar med varandra...

(SSD vet jag är bra, men det är inte lika prio)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

@Layon: Tack för bra svar!

Ja, alltså jag töjer gärna budgeten lite om det är det som krävs. Känns ju som att en i7 är det enda rätta, och DDR4 är alltså viktigt? Jag är ruskigt dålig på att snickra datorer, rent tekniskt, och är därför livrädd för att råka köpa prylar som inte lirar med varandra...

(SSD vet jag är bra, men det är inte lika prio)

Nu svarade du inte på om du kan hålla ut till black friday, blir rätt väsentligt.

Uppgraderingspaket iaf
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cors...
RAM, valde bara 8 GB för 599kr men givetvis kan du om du vill ta 16GB.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/209316-corsai... för 799kr.

(Vet att webhallen har ram där de har bättre pris på men det är beställningsvara och jag vet inte hur länge man får vänta så därför är det inget jag kan rekomendera, påpeka går däremot bra)

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

@Layon: Missade det, jag skulle ju egentligen kunna hålla mig till Black Friday, det enda som talar emot är ju suget efter att ha det snabbt.

Fan vad schysst!

Permalänk
Medlem

Om du har budget till 6700K så kör på den. Men om det blir tight trots rea så tror jag ett bättre alternativ än bara processor är att satsa på en begagnad 4790K med moderkort. Ser att dessa börjar säljas ut för en ganska liten peng nu. Det kommer att ge dig tillräcklig prestanda, utan problem. Då får du dessutom plats med en SSD i budgeten, något som inte påverkar fps, men ger en allmänna känslan av en rejält snabbare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Om du har budget till 6700K så kör på den. Men om det blir tight trots rea så tror jag ett bättre alternativ än bara processor är att satsa på en begagnad 4790K med moderkort. Ser att dessa börjar säljas ut för en ganska liten peng nu. Det kommer att ge dig tillräcklig prestanda, utan problem. Då får du dessutom plats med en SSD i budgeten, något som inte påverkar fps, men ger en allmänna känslan av en rejält snabbare dator.

Vart vänder jag mig för att köpa ett begagnat 4790K - blocket? Eller finns det något smartare smultronställe?
Jag tänkte se över mina alternativ ordentligt, sen får jag ta ett beslut på vad som är mest bang for the buck!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vad för specifikationer har ditt ram i datorn? Du kan ju köpa till 8GB och återanvända ditt ram. Glöm inte att överklocka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vad för specifikationer har ditt ram i datorn? Du kan ju köpa till 8GB och återanvända ditt ram. Glöm inte att överklocka..
https://gyazo.com/12b67fca0ae37f7638ff1512f3454c3f.png

Där har du en varukorg med nya delar. För begagnat finns Blocket, Tradera och Sweclockers egen marknad. Beror på hur du känner för att köpa begagnat. Du sparar pengar, men det finns alltid en risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Vart vänder jag mig för att köpa ett begagnat 4790K - blocket? Eller finns det något smartare smultronställe?
Jag tänkte se över mina alternativ ordentligt, sen får jag ta ett beslut på vad som är mest bang for the buck!

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers, tradera eller blocket om du handlar i Sverige; kan tänka mig ebay kan vara bra men eningen omständigt ifall något inte hade varit bra med tanke på att då påverkas man av andra länders lagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Där har du en varukorg med nya delar. För begagnat finns Blocket, Tradera och Sweclockers egen marknad. Beror på hur du känner för att köpa begagnat. Du sparar pengar, men det finns alltid en risk.

Ursäkta min okunnighet nu... Men det behövs alltså inte en i7 egentligen - utan en i5 med rätt "specs" duger? För priset i denna varukorg var ju väldigt rimligt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guspat:

Ursäkta min okunnighet nu... Men det behövs alltså inte en i7 egentligen - utan en i5 med rätt "specs" duger? För priset i denna varukorg var ju väldigt rimligt!

För att få en ordentlig uppgradering med den kundvagnen så krävs det att du överklockar i5 4690k. För 1000kr extra får du en ny i7-4790K med hyper-threading.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

För att få en ordentlig uppgradering med den kundvagnen så krävs det att du överklockar 4690k. För 1000kr extra får du en i7-4790K med hyper-threading. Det bästa för BF1 är nog att köpa en i7a begagnat.

What he said. Ska du köpa nytt så hellre 6600K eller 6700K. Men då åker du på nya minnen och dyrare proc/kort. Teoretiskt håller de längre. Men i7 4790K kommer att ge dig tillräcklig prestanda. Och billigare om du köper begagnat.

Permalänk
Medlem

Vad jag sett så är 6700 rätt mycket. Er än 6600. I prestanda.

Permalänk
Medlem

Vill någon vara vänlig att hjälpa en förvirrad själ, och rangordna dessa processorer som föreslagits?

i5 6600k
i7 6700k
i7 4790k
osv (?)

Vilken är det jag helst vill ha, och är det någon av dessa som kräver att andra komponenter uppdateras?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du vill lägga på din dator. 6600K/6700K är en nyare plattform och snabbare. 6700K snabbare på alla sätt, sedan är det upp till dig om du tycker att den är dryga tusenlappen bättre. Google runt lite och läs. Jag har inte använt dem själv, men efter vad jag har läst har 6700K rätt mycket bättre prestanda sett till pengarna. Med 1151 måste du köpa nya minnen, så enligt paketet länkat ovan ligger du på c. 5.500 +. Dessutom tror jag att en SSD skulle kännas som ett rejält lyft, och där är minst 700 till. Är det inom din budget så kör på det.

Om 6.200 svider kan du leta efter en begagnad 4790K och moderkort. Ingen enorm överklockningspotential men bra prestanda. Har sett paket, med 16GB minne gå för under 2.000:- på Tradera. Då kommer en SSD in i originalbudget och du får pengar över. Sedan är det inte alla som vill köpa begagnat. Det är upp till dig.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kikat lite på ekonomin, och jag lägger 5000 om det behövs. Och jag köper nog hellre nytt än begagnat!

Någon som orkar slänga ihop en varukorg på typ Inet.se med det alternativ som känns vettigast? Jag är så sjukt förvirrad med alla dessa i5:or och i7:or, som jag inte kan läsa mig till vad som behövs... Sorry, än en gång, för min okunnighet!

Grymt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Nu har jag kikat lite på ekonomin, och jag lägger 5000 om det behövs. Och jag köper nog hellre nytt än begagnat!

Någon som orkar slänga ihop en varukorg på typ Inet.se med det alternativ som känns vettigast? Jag är så sjukt förvirrad med alla dessa i5:or och i7:or, som jag inte kan läsa mig till vad som behövs... Sorry, än en gång, för min okunnighet!

Grymt tacksam för hjälp!

Skulle nog gått på detta paket, då får du Mobo, CPU, Ram och en ok fläkt. eftersom det verkade som att du bara ska spela o inte redigera så är en 6700K helt onödigt.
https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete...

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Skulle nog gått på detta paket, då får du Mobo, CPU, Ram och en ok fläkt. eftersom det verkade som att du bara ska spela o inte redigera så är en 6700K helt onödigt.
https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete...

Ja det blir endast till gaming! Så det här borde göra en fet uppgradering gentemot vad jag har i burken nu? (Se första inlägget)
För detta är ju ett ruskigt rimligt pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Ja det blir endast till gaming! Så det här borde göra en fet uppgradering gentemot vad jag har i burken nu? (Se första inlägget)
För detta är ju ett ruskigt rimligt pris!

Jadå det blir nog en bra gamingburk. ska väl hålla några år framåt och det som jag skulle säga ska bytas då är nog till ett nytt grafikkort.
hoppas det hjälper

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Jadå det blir nog en bra gamingburk. ska väl hålla några år framåt och det som jag skulle säga ska bytas då är nog till ett nytt grafikkort.
hoppas det hjälper

Absolut, stort tack!

Det lutar ju kraftigt mot detta https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete...
plus en SSD.

Jag har heller inte haft en CD-läsare på 5 år. Kan jag köpa vilken som helst, eller kan det bli fel även där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Absolut, stort tack!

Det lutar ju kraftigt mot detta https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete...
plus en SSD.

Jag har heller inte haft en CD-läsare på 5 år. Kan jag köpa vilken som helst, eller kan det bli fel även där?

Det ska inte vara någon större skillnad på CD/DVD läsare idag tror att dom flesta har höjden 4,1 cm. i värsta falla så kan du ju köpa en extern som går via USB så är det bara slänga in i något skåp efter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas att någon kan hjälpa här, så slipper jag göra en ny tråd!

Nu har jag väntat till Black Friday!
Se första inlägget för min current set up.

4000 (ish) i budget, uppgraderingspaket är det som gäller.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo... ?

https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete... ?

Eller något annat?

edit: Eller kan jag skippa nytt moderkort, och få en ny processor + minnen som passar i min nuvarande?