Ny information om AMD Ryzen hittar ut på webben – lanseras senast den 3 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Det irriterar mig något fruktansvärt när Jonas på Swec uttallar det "Ryssen". Varför ändrar vissa av oss svenskar det engelska ord/namnet "Ryzen" till ett svenskt uttalande? Har alltid sagt "Rye-Zen"

//Jonathan

AMD är ju det röda laget så Ryssen passar ju perfekt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var väl det målet de satte tidigt. Sen på presentationen så sa de att de överträffat sina mål och visade på att deras prototyp som är klockad till 3.4Ghz är jämnbördig med intels 8-kärniga som väl har 200Mhz högre basklocka? och dessutom var boost inte aktiverat på Ryzen-processorn. Men somk sagt... AMD's presentation ska man ju ta med en skopa salt. Det är bara det att de riskerar att helt försvinna om de överdriver prestandan innan släpp som de gjorde med Bulldozer så jag tror det ligger rätt nära sanningen den här gången.

Allright. Då gäller det bara att vänta och se.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Det värsta är ändå när folk säger saker som "tejp", "mejl" och vissa säger t.o.m "skejtboard" när alla vet att det heter klister-remsa, post och rullbräda.
Ska man prata engelska i sverige kan man ju åt minstånde uttala det ordentligt på engelska

Väldigt bra poäng där faktiskt, så jag kliver tillbaka ett steg, men jag tror du förstod vad jag menade med "Ryssen" (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Hjälpsam

Spelar mycket Skyrim nu.
Tror att Dovakhiin utalar Ryzen som ett shout, Rhyts Dzen!.
Det är samma shout som Ulfric använde för att spränga den gamle kungen i bitar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Knacka på trä innan man kollar på benchmarks och hoppas på att de inte blir en till bulldozer fail

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte blir en pappers lansering. Tråkigt om dom gör en nes classic mini.
Min i5 2500k funkar bra än men den flaskar 1080 ganska bra i vissa spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

längtar

Permalänk
Medlem

"Denna väntas bli företagets återkomst på processormarknaden och ska enligt uppgifter prestera jämlikt med Intels åttakärniga Core i7-6900K."

Jämlikt?

Jag hoppas redaktören menar likvärdigt eller jämbördigt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Inte dags för byte än på ett bra tag då jag sitter på en i7-4790k. Men hoppas på en frisk fläkt från AMDs sida nu med Ryzen så det blir lite mer fart på cpu sidan. Hoppas dock att AMD kommer med något riktigt trevligt när det väl är dags för en uppgradering så man kan gå all in AMD.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så jävla gött när det kommer ny info om Ryzen

Jag kollade precis på AMD's presentation. Det uttalas Rye-Zen, så sluta säg "Ryssen", snälla.

Och typ rajjsen för er som vill ha det på "helsvenska".

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Har kört den i 4.8GHz på cirka 1.45V nu i 4 år.
Det är definitivt mycket spänning men min Noctua NH-U14S låter CPU'n som mest gå upp i cirka 70C när jag spelar så det är inga problem

Tack för feedback'en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var väl det målet de satte tidigt. Sen på presentationen så sa de att de överträffat sina mål och visade på att deras prototyp som är klockad till 3.4Ghz är jämnbördig med intels 8-kärniga som väl har 200Mhz högre basklocka? och dessutom var boost inte aktiverat på Ryzen-processorn. Men somk sagt... AMD's presentation ska man ju ta med en skopa salt. Det är bara det att de riskerar att helt försvinna om de överdriver prestandan innan släpp som de gjorde med Bulldozer så jag tror det ligger rätt nära sanningen den här gången.

Om jag inte minns fel så sa de 3.2GHz basklocka och 3.7GHz Turbo på Intel riggen.
I så fall är basklockan 200MHz lägre på Intel, men frågan är vad den den ligger på i verkligheten om den har möjlighet att köra turbo upp till 3.7GHz.
Klarar den att ligga konstant i 3.7GHz? Klarar den inte 3.7GHz alls på alla kärnor, klarar den det kortare stunder?

Ryzen prototypen skulle vara 3.4Ghz fast frekvens enl vad de sa.

Utifrån det får man bilden att Ryzen borde vara lite snabbare klock för klock. Men om Intel burken har en klen kylare så den knappt klara att boosta över 3.2GHz så kanske det inte är så. Dessutom bara ett test som AMD valt för att demonstrera...

Om ipc är i stort sett identisk mellan AMD och Intel är det ändå bra jobbat med tanke på hur långt efter AMD har legat.

Känns som det är det mest spännande läget på cpu fronten på många år. Längtar efter oberoende tester när NDA har lyfts.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen AMD får igenom detta nu. Tråkigt med Intel varje gång man uppgraderar. Ju bättre konkurrens desto bättre varor för allihopa.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Spoiler alert: AMD kommer erbjuda flertrådig prestanda bra mycket billigare än intel med 8 och 6 kärnemodellerna. I övrigt kommer nedskalade modellerna 4c 2c prestera något sämre än intel men vara lite billigare. Kanske att nån modell kommer klocka bra och ge mycket bang for the buck.

Så jag tror inte man ska ha förväntningarna att AMD släpper "gaming processorer" som kommer vara bättre än intel. Kommer handla mer om att AMD knappar in på intels försprång.

Men för oss som använder tunga flertrådade program och inte vill betala 11k för en i7 6900K så är det en underbar nyhet.

Ungefär vad jag gissar också.
Intel kommer att prestera betydligt bättre än AMD i spel och kommer förmodligen också att vara billigare (kr/fps).
Hoppas att jag har fel, annars blir det ingen Ryzen.
Kaby Lake klockar också jävligt bra och jag tror inte Ryzen kommer över 5ghz på luft.

Permalänk
Medlem

Det är ganska kul att skumma igenom dessa trådarna som handlar om episkt hypade produkter som på ett eller annat sätt så många människor nästan har mänskliga relationer till och verkligen tar sida och strid för eller emot.

Det blir lite som att det roligaste med dessa produkter blir inte själva släppet av produkten utan tiden innan när alla går i ovisshet och tolkar läckor, propaganda m.m på sitt eget sätt och sedan disskuterar olika utfall.
Det känns lite som när man var liten och väntade på tomten. Det var nog roligare dagarna innan än när man faktiskt fått grejorna man önskat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Om man kollar på dom 2 första minuterna i denna https://www.youtube.com/watch?v=9hHjhkvsPDE så har AMD bekräftat att det kommer ett antal modeller dag 1. Tror inte dom har så många olika 8-kärniga, så frågan är om det inte dyker upp 4 & 6-kärniga då också.

Hmm..
Den länken var ju helt underbar

Tack för att du bekräftade vad jag skrev innan!

Ca: 1:20 in i videon så säger dom att 6 och 4 kärniga Ryzen kommer att släppas dom kommande månaderna efter att dom 8 kärniga är släppta

Men 6 kärnor, har AMD någonsin nämnt att det kommer några med 6 kärnor?

Varje CCX är ju 4 kärnig... Det borde ge 1x4 och 2x4 konfig, men men det får vi se framöver

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Vet inte var RedGamingTech får allt ifrån, men men...
I detta klippet från idag (11'e Januari), så påstår dom att AMD kommer att släppa 4 kärniga Ryzen utan SMT
Att AMD skulle få för sig att släppa 4 kärniga Ryzen utan SMT när Intel nu släpper Pentium med HT verkar högst osannolikt.
Frågan är om det ens varit på AMD's karta då det är ett säkert sätt att minska på vinstmarginalen...

Menar, kostnaden att framställa en 4 kärnig är samma oavsett om man säljer den med SMT eller utan SMT, däremot så är utpriset en bit lägre på den utan SMT = vinstmarginalen är borta eller närapå borta.
Något som är viktigt för AMD då dom redan konkurrerar med pris och då redan från start har lägre marginal!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kan det vara en papperslansering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mirialia:

Kan det vara en papperslansering?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte, det har AMD bekräftat att det
inte blir
https://www.google.se/amp/www.pcworld.com/article/3155129/com...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Den 3 Mars nästa år va?

Segare företag får man leta efter.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Någon som vet när vi får se lite riktiga benchmark i spel och program då?

Dem&Folk hypa som fan utan något att gå på.

Det finns det visst Från franska Canard PC som fått låna ett förproduktionsexemplar:

Observera att exemplaret av Ryzen där är lägre klockad än alla andra processorer i testet utom i5 6400. Slutprodukten kommer vara klockad till minst 3,4GHz i basfrekvens, och det skvallras om att den kan gå högt
#16600771

Skrivet av Icte:

Kanske blir i7-980X -> Ryzen, beroende på priset och prestandan! Hade varit gott med ett AM4 mITX kort också

mITX finns och kommer

Skrivet av Nioreh83:

Jag minns med klarhet hur förväntansfullt man såg fram emot Bulldozer för snart sex år sedan, och den fantastiska besvikelsen som uppstod när den på lanseringsdagen visade sig bli omsprungen av sin åldrande föregångare. Jag förväntar mig därmed inga större underverk i år, utan låter mig i sådana fall istället bli positivt överraskad ifall den faktiskt visar sig vara en värdig konkurrent till Intel.

Ja, det var ett riktigt magplask, sämre än föregångaren. Något sådant blir det inte nu Den slåss med en processor för 12000 från Intel, och allt tyder på att den når eller t.o.m. överträffar målet på 40% högre IPC mot Excavator, dvs fjärde iterationen av Bulldozer, som de faktiskt fixat till att bli helt okej. AMD är definitivt med i matchen.

Skrivet av anon200632:

Kanske blir att uppgradera från i7 7700K då om det är bra ös i Ryzen

Det är lite väl optimistiskt Ryzen har bra IPC med tanke på antalet kärnor, men den kommer absolut inte klå Intel i ren IPC, och jag tror inte den kommer gå att klocka mycket högre.

Skrivet av GuessWho:

Om en Ryzen 8C/16T presterar sämre än FX 8150 så ska jag aldrig köpa något mer från AMD.

Du kan vara lugn, den presterar som en 6900K

Skrivet av Ozzed:

Ja, för att intel prisdumpade sina processorer till butiker som inte sålde AMD processorer. Men de har skrivit på att de inte ska göra så igen i framiden, så om det händer igen lär det bli domstol av saken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices,_Inc._v.....

Om vi utgår ifrån att intel den här gången håller sig till rent spel så tror jag AMS har goda chanser att öka sina marknadsandelar.

Har Intel verkligen förbundit sig till det?

Skrivet av superegg:

Kan det blir en flopp igen? xD

Njet*. Se ovan

*appropå "ryssen"

Skrivet av blue eyed devil:

Den 3 Mars nästa år va?

Segare företag får man leta efter.

4½ års utvecklingstid för en processor där man började helt från början inklusive nya styrchip är faktiskt en väldigt bra prestation De håller ju ursprungsplanen, 2017 var det sagt från början.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Det finns det visst Från franska Canard PC som fått låna ett förproduktionsexemplar:
http://www.guru3d.com/index.php?ct=news&action=file&id=17969
Observera att exemplaret av Ryzen där är lägre klockad än alla andra processorer i testet utom i5 6400. Slutprodukten kommer vara klockad till minst 3,4GHz i basfrekvens, och det skvallras om att den kan gå högt
#16600771

mITX finns och kommer

Ja, det var ett riktigt magplask, sämre än föregångaren. Något sådant blir det inte nu Den slåss med en processor för 12000 från Intel, och allt tyder på att den når eller t.o.m. överträffar målet på 40% högre IPC mot Excavator, dvs fjärde iterationen av Bulldozer, som de faktiskt fixat till att bli helt okej. AMD är definitivt med i matchen.

Det är lite väl optimistiskt Ryzen har bra IPC med tanke på antalet kärnor, men den kommer absolut inte klå Intel i ren IPC, och jag tror inte den kommer gå att klocka mycket högre.

Du kan vara lugn, den presterar som en 6900K

Har Intel verkligen förbundit sig till det?

Njet*. Se ovan

*appropå "ryssen"
4½ års utvecklingstid för en processor där man började helt från början inklusive nya styrchip är faktiskt en väldigt bra prestation De håller ju ursprungsplanen, 2017 var det sagt från början.

Okej ser ju rätt bra ut, men är ju rätt självklart att dom testat det i applikationer som använder många kärnor

Vill se lite spel tester.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om en Ryzen 8C/16T presterar sämre än FX 8150 så ska jag aldrig köpa något mer från AMD.

jag undrar hur tänkte du nu eller bara trollar du runt? Har du missat de testar med Blender/Handbrake man gjort mot en Intel i7-6900K?

CanardPC har testat ett ES variant av Ryzen klockad till 3.15GHz bas, Turbo alla kärnor 3.3GHz och Turbo en kärna 3.5GHz i olika tester och presterar klart bättre än vad FX-8150 någonsin har gjort men det är klart går ju inte att lita på dom som släppte info om Athlon64. 8 månader innan den släpptes av AMD.

http://wccftech.com/amd-ryzen-review-leaked/

Ryzen är "bara" 46% snabbare än FX-8370 multi-trådat och 32% single-trådat .

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna på att det blir en vettig prissättning. Jag behöver verkligen uppgradera nu.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd

Ja jag tycker den här lanseringen ligger rätt i tiden på något sätt.

Nytt år och många är sugna på att uppgradera som fortfarande har en i7 2600k ( som visserligen är en fantastiskt cpu ) Phenom II, Bulldozer eller ännu äldre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TurboFreak68:

jag undrar hur tänkte du nu eller bara trollar du runt? Har du missat de testar med Blender/Handbrake man gjort mot en Intel i7-6900K?

CanardPC har testat ett ES variant av Ryzen klockad till 3.15GHz bas, Turbo alla kärnor 3.3GHz och Turbo en kärna 3.5GHz i olika tester och presterar klart bättre än vad FX-8150 någonsin har gjort men det är klart går ju inte att lita på dom som släppte info om Athlon64. 8 månader innan den släpptes av AMD.

http://wccftech.com/amd-ryzen-review-leaked/

Ryzen är "bara" 46% snabbare än FX-8370 multi-trådat och 32% single-trådat .

Då är Ryzen som en 6600 non k ungefär då i spel prestanda test.

Take My money

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kanske blir att uppgradera från i7 7700K då om det är bra ös i Ryzen

Ryzen blir bara en uppdatering för dig om du behöver 8 kärnor. 4c8t kommer inte vara snabbare än 7700k.

Skrivet av Pepsin:

Samma här, min 4770K skulle räcka fler år till, men det vore "kul" att bygga en AMD-maskin för första gången på snart 10 år, bara för skojs skull. Finns inte så mycket anledning att uppgradera annars.

Jag satt lite i samma sits, tills jag insåg att grabbens 3258 var den enda processor jag har med stöd för ECC, så nu vill jag ha loss den processorn och så är flyttkarusellen igång😁

Skrivet av Bengt-Arne:

Ingen som reagerar på vad som verkligen är skrivet inför dom event som Ken Mitchell och Elliot Kim ska hålla på GDC?

Där står uttryckligen "Join AMD Game Engineering team members for an introduction to the recently-launched AMD Ryzen CPU", på ren svenska "Den nyligen lanserade AMD Ryzen CPU".

GDC hålls ju mellan den 27'e Februari och den 3' Mars så det måste ju betyda att Ryzen är släppt INNAN GDC, eller iallafall senast på öppningsdagen den 27'e februari.

Misstänker att det då är exklusivt den 8 kärniga som sen följs av den 4 kärniga, möjligen April/Maj.
Troligen så är den 4 kärniga i början en 8 kärnig som inte klarat alla tester och då släpps med lite lägre klocka samt 4 avstängda kärnor, precis som med tidigare CPU'er.

Enligt en tråd på Reddit så har 4 av de 5 senaste cup-släpper fr AMD har skett på en tisdag. Det femte på en onsdag. Det finns tydligen (enligt samma källa) en läcka från en samarbetspartner som i november nämnde 17 Jan. Det är en tisdag som var "nyligen" när vi skriver 27 feb i almanackan. Den som lever får se!

Skrivet av Triton242:

Det är ganska kul att skumma igenom dessa trådarna som handlar om episkt hypade produkter som på ett eller annat sätt så många människor nästan har mänskliga relationer till och verkligen tar sida och strid för eller emot.

Det blir lite som att det roligaste med dessa produkter blir inte själva släppet av produkten utan tiden innan när alla går i ovisshet och tolkar läckor, propaganda m.m på sitt eget sätt och sedan disskuterar olika utfall.
Det känns lite som när man var liten och väntade på tomten. Det var nog roligare dagarna innan än när man faktiskt fått grejorna man önskat sig.

Det roligaste är absolut att planera och drömma! Därför är det så viktigt med rätt förväntningar. Det är nästan något ohälsosamt över hur förväntningar blandas med förhoppningar tills det inte går att avgöra hur mycket av förväntan som bygger på fakta och hur mycket som beror på att man helt enkelt vill att det skall bli bra!

Verkligheten visar sig alltid vara utan nåd i dessa fall, vilket gör att det brukar bli bryska uppvaknanden. Och utifrån tråden i övrigt får jag väl säga att jag hoppas att de som förväntar sig Broadwell ipc får rätt, jag blir gärna motbevisad på den punkten☺

Permalänk
Medlem

Gurgel, vänta tills Mars?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Ryzen blir bara en uppdatering för dig om du behöver 8 kärnor. 4c8t kommer inte vara snabbare än 7700k.

Min förhoppning är att AMD går före Intel och släpper en sexkärnig CPU för samma pris som en 7700K. Då jävlar i mig skulle det bli intressant! 7700K skulle troligtvis fortfarande vinna i de flesta spel pga klockhastigheten (och troligtvis högre IPC), men i många applikationer skulle AMD:n vara vassare.
Sedan ett släpp för fyrkärniga åttatrådiga processorer för samma pris som en 7600K, såklart. Nu du. Låter inte orimligt, men ändå för bra för att vara sant because pessimist. :'c

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Jag ser fram mot den dagen jag har råd med en av de utlovade serverprocessorerna. *drools*

Lär dock dröja ett tag då man är fattig student..

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6