Ny information om AMD Ryzen hittar ut på webben – lanseras senast den 3 mars

Permalänk
Melding Plague

Ny information om AMD Ryzen hittar ut på webben – lanseras senast den 3 mars

Nya uppgifter talar för att AMD håller sitt löfte om att rulla ut processorfamiljen Ryzen under årets första kvartal, med en lansering senast 3 mars i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är försiktigt optimistisk och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Snart är väntan över. Kan knappt vänta på recensioner

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Det är då fan att man inte sitter i uppgraderingstankar när det äntligen kommer nåt skoj från AMD. Det är nästan så man skulle göra det på pin kiv, trots att det är fullständigt poänglöst att gå från en 3770k till Ryzen...

Fast är det inte lite väl spekulativt att basera en prognos om releasedatum på så lösa grunder?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Cool! Hoppas det finns ngt alternativ som slår Kaby Lake på fingrarna!
Lite synd dock att Ryzen släpps men får vänta på Vega. Förstår att de inte släpper dem samtidigt men skulle vara ballt att bygga ett komplett AMD system. Är väl bara att vänta helt enkelt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Är otroligt taggad att få läsa hur den presterar. Så klart ordnar SweC ett test asap va?!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är då fan att man inte sitter i uppgraderingstankar när det äntligen kommer nåt skoj från AMD. Det är nästan så man skulle göra det på pin kiv, trots att det är fullständigt poänglöst att gå från en 3770k till Ryzen...

Fast är det inte lite väl spekulativt att basera en prognos om releasedatum på så lösa grunder?

Själv sitter jag på en gammal 3570k och är riktigt sugen på en Ryzen om de prickar rätt en 3770k klarar sig dock bättre än min i5 utan HT så jag förstår dig

AMD har sagt att de inte ska lansera sent Q1, så det verkar ju ändå rätt troligt att lanseringen sker i slutet av feb/början av mars.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Hoppas,hoppas,hoppas,hoppas,hoppas....har skjutit upp att bygga nytt bara för detta. Snälla ge mig bara en liten ursäkt att byta lag, snälla!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv

Väntar så ivrigt, funderar på om jag ska förboka så det ej blir som med Nintendo classic...

Sedan blir det att maxa skiten så mycket det går, mest mängd ramminne som den stöder, dubbla m.2 hårddiskar av samsung 960 pro och det allra billigaste grafikkort som går att få tag på, typ GeForce GT 610

Enda problemet är extrem tidsbrist..

Permalänk
Medlem

Allt jag är intresserad av är pris/prestanda/värme.
Kan den konkurrera med intel i spel?

Det vore fantastiskt om en cpu från AMD kan mäta sig med Intels snabbaste, men det inte troligt med budgeten AMD har för utveckling.
Så en cpu som riktar sig till spel för rätt pris så är AMD med i matchen igen.
För min tanke är nu och alltid, varför betala för mer än en behöver.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Ryzen blir riktigt bra så att jag kan motivera en uppgradering från min trofasta i5-2500k! Ser riktigt bra ut so far, men med Bulldozer-floppen vet man aldrig...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Min 2600k ligger pyrt till mot slutet av feb. Och om vega kan leverera till bra pris så ryker också 980ti

Permalänk

Någon som vet när vi får se lite riktiga benchmark i spel och program då?

Dem&Folk hypa som fan utan något att gå på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Någon som vet när vi får se lite riktiga benchmark i spel och program då?

Dem&Folk hypa som fan utan något att gå på.

När NDA släpper vilket troligtvis blir i samband med lanseringen. Om ryktet stämmer vid skiftet feb/mars.

Permalänk
Entusiast

Tänker sitta kvar på min 2700K och försöka överklocka den ännu högre än 4.8GHz.
Sen blir det nog att köpa AMD's bästa ur Vega istället, byta ut mitt GTX 1060 och byta namnet på datorn till "CPU-flaskhals deluxe"

Men det skall fortfarande bli riktigt roligt att läsa recensioner och få nya alternativ att rekommendera till bekanta som vanligt!
Det är nästan hälften av det roliga med ny hårdvara!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Väntar så ivrigt, funderar på om jag ska förboka så det ej blir som med Nintendo classic...

Sedan blir det att maxa skiten så mycket det går, mest mängd ramminne som den stöder, dubbla m.2 hårddiskar av samsung 960 pro och det allra billigaste grafikkort som går att få tag på, typ GeForce GT 610

Enda problemet är extrem tidsbrist..

Vänta nu lite, har jag missat något. Kommer Ryzen helt utan iGPU i grundutförande?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Kanske blir i7-980X -> Ryzen, beroende på priset och prestandan! Hade varit gott med ett AM4 mITX kort också

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Vänta nu lite, har jag missat något. Kommer Ryzen helt utan iGPU i grundutförande?

Japp, ingen iGPU i Ryzen. Det kommer med APUerna senare under året.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Tänker sitta kvar på min 2700K och försöka överklocka den ännu högre än 4.8GHz.
Sen blir det nog att köpa AMD's bästa ur Vega istället, byta ut mitt GTX 1060 och byta namnet på datorn till "CPU-flaskhals deluxe"

Men det skall fortfarande bli riktigt roligt att läsa recensioner och få nya alternativ att rekommendera till bekanta som vanligt!
Det är nästan hälften av det roliga med ny hårdvara!

Får man fråga, vad kör du för spänning på CPU? Min vägrar gå över 4.5 stabilt 24/7 på mindra än 1.4V och då klockar jag hellre ner till 4.4 på 1.32V.

Permalänk
Medlem

Vad är rykterna om ipc prestanda jämfört med broadwell-e och skylake/kaby lake?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Jag minns med klarhet hur förväntansfullt man såg fram emot Bulldozer för snart sex år sedan, och den fantastiska besvikelsen som uppstod när den på lanseringsdagen visade sig bli omsprungen av sin åldrande föregångare. Jag förväntar mig därmed inga större underverk i år, utan låter mig i sådana fall istället bli positivt överraskad ifall den faktiskt visar sig vara en värdig konkurrent till Intel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Kanske blir att uppgradera från i7 7700K då om det är bra ös i Ryzen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FabriciusRex:

Får man fråga, vad kör du för spänning på CPU? Min vägrar gå över 4.5 stabilt 24/7 på mindra än 1.4V och då klockar jag hellre ner till 4.4 på 1.32V.

Har kört den i 4.8GHz på cirka 1.45V nu i 4 år.
Det är definitivt mycket spänning men min Noctua NH-U14S låter CPU'n som mest gå upp i cirka 70C när jag spelar så det är inga problem

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är då fan att man inte sitter i uppgraderingstankar när det äntligen kommer nåt skoj från AMD. Det är nästan så man skulle göra det på pin kiv, trots att det är fullständigt poänglöst att gå från en 3770k till Ryzen...

Fast är det inte lite väl spekulativt att basera en prognos om releasedatum på så lösa grunder?

Samma här, min 4770K skulle räcka fler år till, men det vore "kul" att bygga en AMD-maskin för första gången på snart 10 år, bara för skojs skull. Finns inte så mycket anledning att uppgradera annars.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Jag minns med klarhet hur förväntansfullt man såg fram emot Bulldozer för snart sex år sedan, och den fantastiska besvikelsen som uppstod när den på lanseringsdagen visade sig bli omsprungen av sin åldrande föregångare. Jag förväntar mig därmed inga större underverk i år, utan låter mig i sådana fall istället bli positivt överraskad ifall den faktiskt visar sig vara en värdig konkurrent till Intel.

Det är smart att vara skeptisk, samtidigt presterade Bulldozer uselt i tester som läckte på förhand. Det ser klart bättre ut den här gången, men inget är säkert förrän vi får se resultaten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så jävla gött när det kommer ny info om Ryzen

Jag kollade precis på AMD's presentation. Det uttalas Rye-Zen, så sluta säg "Ryssen", snälla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har en 2600k rigg och en 4790k. 2600'an har ungarna fått ta över. Även om de fungerar fint i alla spel och program jag använder så kommer jag nog ge dem även 4790'n så de har varsin och köpa en Ryzen om den är nogurlunda kraftfull och vettigt prissatt så jag kan vara med och supporta AMD. De behövs tillbaka på banan för att tvinga fam lite konkurens och inovation.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Vänta nu lite, har jag missat något. Kommer Ryzen helt utan iGPU i grundutförande?

Skitbra, slipper betala för sånt man inte vill ha som med Intel. Dagens 1151 i7 etc skulle kunna varit billigare om de skippade iGPU.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på ett priskrig nu. AMD kan inte hålla lika höga priser som intel, för om de presterar likvärdigt så kommer folk fortsätta köpa intel. Upp till bevis nu att AMD kan vara konkurrenskraftiga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Skitbra, slipper betala för sånt man inte vill ha som med Intel. Dagens 1151 i7 etc skulle kunna varit billigare om de skippade iGPU.

Jag har för mig att @Yoshman har ett och annat att säga om det.
Eller så har jag helt fel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈