AMD Ryzen får inte stöd för Windows 7

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Jag jobbar hos en av världens största PC-tillverkare, detta är i allra högsta grad ett problem för våra kunder. När det gäller företag så har de ofta volymlicensavtal med microsoft bland annat för att kunna styra vilken version av operativsystem de använder. Större företag blåser ofta datorerna helt när de får dem för att lägga på sin egen image (eller beställer dem så från fabrik som en extra tjänst) så de bryr sig inte om vilket operativ som ligger på från start. Helst skulle de nog köpa dem helt utan operativ men det tillåter inte MS, det måste ligga en oem i botten för att få använda volymlicensavtalet.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Conditioned:

Så om något har ändrats så bevisa det. Jag har hört argumentet förut att ms optimerar os, men aldrig sett bevis för det. Generellt sätt är os snabbast vid release, då ms vet att folk kommer att titta noga hur de jämförs med gamla os. Men kom gärna med något bevis, annars kan du ju sluta snacka skit iaf.

Och till er andra. Win 8.1 bootar snabbare än 10, så återigen, irrelevant, speciellt som de 3 olika os:en är olika snabba på olika saker. Och jag menar inte att inte 10 är snabbare än de andra på något sätt även om skillnaden är marginell. I 'real world use' är skillnaden insignifikant framför allt som 8.1/7 är snabbare på vissa saker.

Ehh Boota handlar bara om BIOS inget annat.
Btw snackar inte skit.

Det är mer optimerat.
Sten koll på min LTSB windows image så yes

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Känns som att den här tråden kommer fortsättas eller gafflas in under Microsoft visar nytt gränssnitt för Windows 10 och bild-i-bild-läge
*hohoho* xD

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du färdigutvecklad produkt?

Jag har tyvärr tvingats komma i kontakt med Windows 7 maskiner då och då och jämför man det med Windows 10 så känns det ofärdigt, fast "färdigt" och "ofärdigt" kanske i sig är fel ordval. Tycker bara Windows 7 är väldigt dåligt anpassat till hur jag jobbar med datorer idag, och det är ju egentligen inget konstigt för det är 8 år sedan. För 8 år sedan hade jag inte ens en smartphone, och hade precis skaffat Facebook och fattade inte riktigt meningen. Idag skulle livet kännas väldigt bökigt om jag inte hade de grejerna. Överlever gör man väl men liksom... Jag är över 30... Jag orkar inte hålla på och pilla en hel helg för att få operativet som jag vill ha det... Jag vill ha tid till annat, så då känns det skönt att Windows 10 i stort sett är som jag vill ha det direkt vid nyinstallation. Någon timmes justeringar bara så är det bra sen, men det är ju skillnad på någon timme och en hel helg.

Windows 10 är ju det som är ofärdigt. Blandar klassiskt och metro-ui-gränssnitt. Det är bara en salig röra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Windows 10 är ju det som är ofärdigt. Blandar klassiskt och metro-ui-gränssnitt. Det är bara en salig röra!

Jag kunde hålla med om den beskrivningen, om det gällt 8.x, men jag tycker Windows 10 har filat till kanterna.

det som jag kan störa mig på är just settings/kontrollpanelen. De borde inte gjort en halv lansering av settings utan väntat tills den kunde ersätta kontrollpanelen fullt ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kunde hålla med om den beskrivningen, om det gällt 8.x, men jag tycker Windows 10 har filat till kanterna.

det som jag kan störa mig på är just settings/kontrollpanelen. De borde inte gjort en halv lansering av settings utan väntat tills den kunde ersätta kontrollpanelen fullt ut.

Där är faktiskt fler "små" saker som borde vara "klart sedan länge". Startmenyn pillar de fortfarande på tex, och nu även designen som du gillade får "Aero". Så problemet är att de fortsätter fila.. och fila, och får aldrig klart sakerna. De har haft 2 år på sig att göra klart kontrollpanelen... men det är inte gjort. Istället pillar man lite här, och lite där.

Windows 10 är verkligen OSet som "aldrig blir klart", både på gott och ont. Visst är det bra att det utvecklas, men eftersom man tvingas på förändringarna kan det också bli negativt. Men vad som oroar mig är att de inte verkar vilja göra "en färdig version", utan vill bara snabbt få över alla och sen sitta o leka med inställningar och layout och några funktioner mm i 5 år eller så. Vad sen?

8.1 är faktiskt "färdigt". Ja OSet har metro/modern UI, ja det är hemskt på andra sätt... men det är iaf färdigutvecklat. Man vet att om man tar det så kommer det vara som det är fram till 2023 iaf. Detta tro jag är vad många saknar i Windows 10... de vill inte ha "det senaste", utan de vill ha det som faktiskt är färdig slipat, lackat och klart och bara fungerar varje dag, varje gång.

Sen att Win 7 kanske inte stöder senaste H/W bra, det håller jag med om, men när du väl fått allt korrekt inställt så fungerar det. Så Win 7 har också lyxen av att vara färdig. Du behöver inte oroa dig för vad nästa Win 10 patch ska sabba, eller vad nästa Win 10 version ska ändra i layout, utan du vet att imorgon är datorn precis som du lämnade den igår, om du inte själv vill ändra på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Okej, UI laggar what???

Bluetooth aldrig haft problem har 8 saker connectade till min laptop XMG 706.

bluescreen bara när jag testa ny drivare på Nvida i Beta.

Aldrig haft problem med drivare. som är till för laptopen.

Så ja är olika.
Jag tycker w7 är totalt skit och funkar skit dåligt och finns INGA satans drivare till ny hårdvara och sämst stöd på vissa saker.

Windows 10 funkar utan som helst problem för mig.

Som sagt ta en titt på hur många som klagar på hur dåligt Nvidia Optimus fungerar på Windows 10, helt värdelöst. Trodde det sög att ha det på Linux men Windows 10 visar helt nya vägar på hur nära man kan vara att slänga en laptop värd 20k genom en glasruta.

Igår började WIFI plötsligt dö i random intervaller också helt underbart.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Där är faktiskt fler "små" saker som borde vara "klart sedan länge". Startmenyn pillar de fortfarande på tex, och nu även designen som du gillade får "Aero". Så problemet är att de fortsätter fila.. och fila, och får aldrig klart sakerna. De har haft 2 år på sig att göra klart kontrollpanelen... men det är inte gjort. Istället pillar man lite här, och lite där.

Windows 10 är verkligen OSet som "aldrig blir klart", både på gott och ont. Visst är det bra att det utvecklas, men eftersom man tvingas på förändringarna kan det också bli negativt. Men vad som oroar mig är att de inte verkar vilja göra "en färdig version", utan vill bara snabbt få över alla och sen sitta o leka med inställningar och layout och några funktioner mm i 5 år eller så. Vad sen?

8.1 är faktiskt "färdigt". Ja OSet har metro/modern UI, ja det är hemskt på andra sätt... men det är iaf färdigutvecklat. Man vet att om man tar det så kommer det vara som det är fram till 2023 iaf. Detta tro jag är vad många saknar i Windows 10... de vill inte ha "det senaste", utan de vill ha det som faktiskt är färdig slipat, lackat och klart och bara fungerar varje dag, varje gång.

Sen att Win 7 kanske inte stöder senaste H/W bra, det håller jag med om, men när du väl fått allt korrekt inställt så fungerar det. Så Win 7 har också lyxen av att vara färdig. Du behöver inte oroa dig för vad nästa Win 10 patch ska sabba, eller vad nästa Win 10 version ska ändra i layout, utan du vet att imorgon är datorn precis som du lämnade den igår, om du inte själv vill ändra på något.

Ja, föredrar man att ha det så så får man ju sitta kvar på Windows 7, men då får man ganska stora problem efter 2020...

Jag tror inte det är ett så stort problem egentligen. Ser man till hur Smartphones och så fungerar så ändras ju utseendet åtligen. Där det kan finnas ett faktiskt behov av långsammare förändring är möjligen företag, och där finns ju LTSB.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, föredrar man att ha det så så får man ju sitta kvar på Windows 7, men då får man ganska stora problem efter 2020...

Lovar att jag inte kommer sitta med Win 7 2021.. jag hoppas hitta ett alternativ som fungerar då.

Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det är ett så stort problem egentligen. Ser man till hur Smartphones och så fungerar så ändras ju utseendet åtligen. Där det kan finnas ett faktiskt behov av långsammare förändring är möjligen företag, och där finns ju LTSB.

Samtidigt så är Iphones och andra Apple produkter stor säljare på konceptet "it just works"... så jag tror det är kritisk sak som måste ordnas. Win 10 har utan tvekan gjort det enklare för "noobs" att hantera sin dator. Men samtidigt verkar det kunna gå söner på så många sätt att det liknar XP igen... utan möjligheten att alltid laga felet.

Visst, man kan återställa backup, installera om osv, men därför sitter folk och önskar Win 7 även på Ryzen.. för de är inte noobs och vill ha det som "fungerar" (även om jag håller med hur ironiskt det låter i sammanhanget, när vi inte får officiellt stöd).

Permalänk
Skrivet av wounds:

@Bloodstainer: Jag jobbar hos en av världens största PC-tillverkare, detta är i allra högsta grad ett problem för våra kunder. När det gäller företag så har de ofta volymlicensavtal med microsoft bland annat för att kunna styra vilken version av operativsystem de använder. Större företag blåser ofta datorerna helt när de får dem för att lägga på sin egen image (eller beställer dem så från fabrik som en extra tjänst) så de bryr sig inte om vilket operativ som ligger på från start. Helst skulle de nog köpa dem helt utan operativ men det tillåter inte MS, det måste ligga en oem i botten för att få använda volymlicensavtalet.

Det vet jag, men återigen, vad är problemet med detta? Det är inte som att Intel har stöd för win 7 längre heller, och vill ett företag stanna på win 7 så får de problem med ny hårdvara, oavsett om de kör AMD eller Intel.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det vet jag, men återigen, vad är problemet med detta? Det är inte som att Intel har stöd för win 7 längre heller, och vill ett företag stanna på win 7 så får de problem med ny hårdvara, oavsett om de kör AMD eller Intel.

Jo, fast utgångspunkten (som mitt första inlägg grundade sig i) var ju att ryzen eventuellt skulle stödja win 7 vilket i sin tur kanske skulle ha gjort att de hade tagit en del marknadsandelar från intel och det hade i alla fall jag tyckt varit positivt då konkurrensen på processormarknaden de senaste åren känts helt under isen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Dock har intel fördelen att det går att återanvända skylake moderkort för att kringå problemet (få se om det blir lyckat och om det blir verklighet). Så blir ju rätt tuft för AMD att komma in i vanliga laptops för företag. Så något vis borde AMD fått till någon form av support ihop med moderkortstillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Dock har intel fördelen att det går att återanvända skylake moderkort för att kringå problemet (få se om det blir lyckat och om det blir verklighet). Så blir ju rätt tuft för AMD att komma in i vanliga laptops för företag. Så något vis borde AMD fått till någon form av support ihop med moderkortstillverkare.

Du sa själv att folk byter hårdvara var 3-4 år, Intel har bara fördelen där de få företag väljer att bygga om datorerna och inte använder NUCs, laptops eller märkesdatorer, vilket är en extremt liten skala, så nej jag ser det inte som en fördel. Även om något företag skulle hoppa direkt från SKylake till Kaby som uppgradering, skulle de antagligen fortfarande köra en uppgradering via helt ny dator, så det spelar ingen roll vad windowslicensen gäller. AMD kommer finnas i laptops, det bar inte så längesen du kunde hitta AMD laptops.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Du sa själv att folk byter hårdvara var 3-4 år, Intel har bara fördelen där de få företag väljer att bygga om datorerna och inte använder NUCs, laptops eller märkesdatorer, vilket är en extremt liten skala, så nej jag ser det inte som en fördel. Även om något företag skulle hoppa direkt från SKylake till Kaby som uppgradering, skulle de antagligen fortfarande köra en uppgradering via helt ny dator, så det spelar ingen roll vad windowslicensen gäller. AMD kommer finnas i laptops, det bar inte så längesen du kunde hitta AMD laptops.

Bra andra har koll på vad jag skrivit Privatpersoner låter ju 3-4 år vettigt (kanske även 5 år, beroende på om datorn gått sönder eller inte räcker till).

Företag byter efter 1 eller 3 år oftast (beroende på avtal så klart). Det som sagts i forumet är att lenovo ska tydligen bygga datorer till företag med skylake moderkort och kabylake cpu:er för att kringgå "spärren" Os byter ju inte företag lika lättvindigt, som det händer för privatpersoner (där dessa får leva med det os som dom får vid köpet).

Sen privatpersoner, går ju efter märken dom känner igen, samt vad försäljaren lurar på dessa (flesta försäljare kränger ju Intel,Nvidia).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Bra andra har koll på vad jag skrivit Privatpersoner låter ju 3-4 år vettigt (kanske även 5 år, beroende på om datorn gått sönder eller inte räcker till).

Företag byter efter 1 eller 3 år oftast (beroende på avtal så klart). Det som sagts i forumet är att lenovo ska tydligen bygga datorer till företag med skylake moderkort och kabylake cpu:er för att kringgå "spärren" Os byter ju inte företag lika lättvindigt, som det händer för privatpersoner (där dessa får leva med det os som dom får vid köpet).

Sen privatpersoner, går ju efter märken dom känner igen, samt vad försäljaren lurar på dessa (flesta försäljare kränger ju Intel,Nvidia).

Alltså.. återigen, det där gäller bara de som köper lenova inom 2-3 år efter de redan har Skylake.

edit: sen kan man inte riktigt samla alla "företag" inom en grupp. Finns företag som fortfarande använder win 7, men när win 7 och 8 var nytt fanns fortfarande företag som använde XP

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså.. återigen, det där gäller bara de som köper lenova inom 2-3 år efter de redan har Skylake.

edit: sen kan man inte riktigt samla alla "företag" inom en grupp. Finns företag som fortfarande använder win 7, men när win 7 och 8 var nytt fanns fortfarande företag som använde XP

Det har du helt rätt i eller behöver nya datorer detta år Win 8 får väl inte heller support?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Det har du helt rätt i eller behöver nya datorer detta år Win 8 får väl inte heller support?

Nej, men win 7 och 8 har ju inte officiellt support från MS på någon platform, så det påverkar ändå inte om man kör Intel eller AMD; de här är helt och hållet på MS.

Visa signatur

Permalänk
Skribent

Tycker det är lite kul att folk sitter och hänger kvar vid Windows 7 som är 8.a år gammalt, fick avslutad support 2015 med kritiska uppdateringar till 2020.
Detta ska vara entusiaster, folk som gillar att pilla med teknik eller har ett rent teoretiskt intresse.

Det som gör det hela så humoristiskt för mig är att t.o.m. skolorna har mestadels övergått till Windows 10 i Sverige och Lantmäteriet här i Gävle(Sveriges huvudkontor) har uppgraderat samtliga maskiner till Windows 10/Server 2016, alt. MacOSX för dem som programmerar iOS apparna och dylikt.

Komigen nu folk!
Att "äga" sin mjukvara är sedan en bra bit tillbaka passé, både för Windows/Mac/Android/iOS.
Samma sak gäller spel - Du "hyr" spelet via Steam eller vilken Online-butik du nu än använder.
Men tänker inte bestämma vart ni lägger era pengar, men tänker heller inte sitta och ge någon form av sympati när röken har lagt sig och man ser er i backspeglarna.
Det finns alltid alternativ - Linux är säkert perfekt för er som inte tänker köpa något nytt OS efter 2020 eller uppgradera hårdvaran till något nyare än Skylake/Bulldozer.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

Tja! Vad ska man säga.
Vill inte tillverkare tillverka det som köparen vill köpa så blir det inga köp.

2020 när Win7 går i graven (officiellt). så har Microsoft väldigt lite att erbjuda som ersättnings OS.

Ser inte några människor som sörjer för de inte har Microsoft Win10 i mobilerna eller surfplattorna.
De som köper Playstation sörjer inte att Win10 inte finns i den.

Vill inte eller kan inte Microsoft få fram ett Operativsystem som kan dominera marknaden så kommer inte Microsoft att dominera marknaden.

Det ska bli skoj att se vad för OS som kommer finnas 2020-2025 och vilka som aktörer som erbjuder Operativsystem (*host* Microsoft ska börja kränga knark *host-host*).

Kanske har Skrivbords och bärbara datorer gått samma väg som tjock-TV:n nästa decennium eller är lika intressanta som kylskåp och spisar.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fattar inte folk som vill ha W7 över 10, 10an är helt galet mycket snabbare.

Jag har inte än sett någon form av större förbättring med 10an jämnt i mot 7an, kan folk sluta lyfta 10an till skyarna?

Ja jag vet att det är tråkigt att ni inte stängt av automatisk uppdatering och ni vakna en morgon med Windows 10, var inte bittra över det, men jag som faktiskt behöll Windows 7 är väldigt nöjd med det, och jag ser ingen större anledning till att byta mot 10an, snarare fått dålig bismak av det när Microsoft mer eller mindre vill tvinga folk att använda det.

Mitt byte kommer förmodligen ske när det blir ett måste, alternativt om det hinner dyka upp något bättre än windows 10

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Tycker det är lite kul att folk sitter och hänger kvar vid Windows 7 som är 8.a år gammalt, fick avslutad support 2015 med kritiska uppdateringar till 2020.
Detta ska vara entusiaster, folk som gillar att pilla med teknik eller har ett rent teoretiskt intresse.

Det som gör det hela så humoristiskt för mig är att t.o.m. skolorna har mestadels övergått till Windows 10 i Sverige och Lantmäteriet här i Gävle(Sveriges huvudkontor) har uppgraderat samtliga maskiner till Windows 10/Server 2016, alt. MacOSX för dem som programmerar iOS apparna och dylikt.

Komigen nu folk!
Att "äga" sin mjukvara är sedan en bra bit tillbaka passé, både för Windows/Mac/Android/iOS.
Samma sak gäller spel - Du "hyr" spelet via Steam eller vilken Online-butik du nu än använder.
Men tänker inte bestämma vart ni lägger era pengar, men tänker heller inte sitta och ge någon form av sympati när röken har lagt sig och man ser er i backspeglarna.
Det finns alltid alternativ - Linux är säkert perfekt för er som inte tänker köpa något nytt OS efter 2020 eller uppgradera hårdvaran till något nyare än Skylake/Bulldozer.

Sen när tog myndigheter smarta beslut?

Jag väntar snarare antingen MS släpper nytt OS som faktist är mer färdigt. Hade vulcan slått betydligt mer och äldre spel går att porta över så hade Windows försvunnit från min maskin, men stora massan kör det OS som datorn kom med vid köp.

Inget fel på win 7 och dom som säger att win 10 är dubbelt så snabb är ute på hal is. Jag har en mindre viktig exprement dator som kört win 8, win 8.1 och win 10 , tycker win 8 var betydligt mer mogen och stabilare, har stängt av uppdateringar till win 10 för jag är less på buggar som dyker upp då och då (win 10 känns betydligt bättre när jag slipper uppdateringar so ger nya buggar).

MS borde ha hållit isär säkerhetspatchar och buggfixar/lägga in nya funktioner.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kvistarn:

Jag har inte än sett någon form av större förbättring med 10an jämnt i mot 7an, kan folk sluta lyfta 10an till skyarna?

Ja jag vet att det är tråkigt att ni inte stängt av automatisk uppdatering och ni vakna en morgon med Windows 10, var inte bittra över det, men jag som faktiskt behöll Windows 7 är väldigt nöjd med det, och jag ser ingen större anledning till att byta mot 10an, snarare fått dålig bismak av det när Microsoft mer eller mindre vill tvinga folk att använda det.

Mitt byte kommer förmodligen ske när det blir ett måste, alternativt om det hinner dyka upp något bättre än windows 10

Ja asså för det första så stänger jag av datorn när jag inte använder den.
Sen så har jag stenkoll på mina windows 10 maskiner med WSUS och allt annat.

Men att skippa apparna som jag använder väldigt mycket och onedrive integrerade som funkar grymt bra med sync till alla andra enheter.

Sen går allt mycket snabbare, och stödet för nyare hårdvara som jag kör är grymt mycket bättre och kör NVME i alla maskiner så windows 7 kan jag glömma med UEFI.

Tro mig jag har installerat MÅNGA maskiner med W7 och upp till 10an och det är extremt mycket mindre problem med 10an vs 7an nu när vi kör ny programvara och drivruitner etc.

Tex på jobbet så finns ens stöd på w7 längre på dom nyare maskinerna, sen kör NVME på alla så finns inte en chans ens installera W7 så.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja asså för det första så stänger jag av datorn när jag inte använder den.
Sen så har jag stenkoll på mina windows 10 maskiner med WSUS och allt annat.

Men att skippa apparna som jag använder väldigt mycket och onedrive integrerade som funkar grymt bra med sync till alla andra enheter.

Sen går allt mycket snabbare, och stödet för nyare hårdvara som jag kör är grymt mycket bättre och kör NVME i alla maskiner så windows 7 kan jag glömma med UEFI.

Tro mig jag har installerat MÅNGA maskiner med W7 och upp till 10an och det är extremt mycket mindre problem med 10an vs 7an nu när vi kör ny programvara och drivruitner etc.

Tex på jobbet så finns ens stöd på w7 längre på dom nyare maskinerna, sen kör NVME på alla så finns inte en chans ens installera W7 så.

Win 7 har nvme stöd prestandan var till och med bättre på win 7 (men det kanske MS har fixat).

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Broken-arrow:

Win 7 har nvme stöd prestandan var till och med bättre på win 7 (men det kanske MS har fixat).

På nyare platform så är det SJUKT dåligt stöd tro mig jag har testat och med UEFI.

Visa signatur

Permalänk

Jaha, då blir inte min nästa dator en AMD i alla fall då. Utan en Intel-baserad Linux-maskin.

Hade gärna stannat kvar i Windows, men Windows 10 blir det aldrig förrän Microsoft fixar spioneriet och den intrusiva EULA:n.

Permalänk
Medlem

Windows 10-hatarna är precis som Windows 95-hatarna var en gång i tiden, oförmögna att se framtiden eller anpassa sig till den. Privat rör jag inte en dator med Windows 7 såvida det inte handlar om att uppgradera till Windows 10, eftersom det helt enkelt inte är värt tiden att sitta och harva på ett sånt stenålders-OS.

Olyckligtvis har vi Telecomputing som IT-leverantör på jobbet, så jobbdatorerna har givetvis Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Windows 10-hatarna är precis som Windows 95-hatarna var en gång i tiden, oförmögna att se framtiden eller anpassa sig till den. Privat rör jag inte en dator med Windows 7 såvida det inte handlar om att uppgradera till Windows 10, eftersom det helt enkelt inte är värt tiden att sitta och harva på ett sånt stenålders-OS.

Olyckligtvis har vi Telecomputing som IT-leverantör på jobbet, så jobbdatorerna har givetvis Windows 7.

Så Win95 är framtiden medan Win7 är stenålder-OS?
Faktum var att Win95 blev ersatt redan 3 år efter lanseringen Win98.
95, 98 och WinME byggde på åldrande teknologi DOS+Windows integrerat och annat UI jämfört med föregående DOS6.22 och Win3.1(1). Framtiden var istället WinNT som sedan utvecklades till Win2000, WinXP och vidare...

Vad är det som gör Win10 så viktigt på jobbet, DX12, den koola nya platta designen på UI?
Varför störs du, av att främmande människor inte byter till dit älskade Microsoft Win10?

Kan ju finnas en risk att Microsoft gör samma galenskaper med PC-hårdvara och Windows som de gjorde med sina storsatsningar på mobiler med att byta WinMobile's 20% marknadsandel till WinPhone *Host* skulle ha 20% av smartphone marknaden 2015 *host*
WinRT: Var du en av dom som köpte WinRT-surfplattor?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Så Win95 är framtiden medan Win7 är stenålder-OS?
Faktum var att Win95 blev ersatt redan 3 år efter lanseringen Win98.
95, 98 och WinME byggde på åldrande teknologi DOS+Windows integrerat och annat UI jämfört med föregående DOS6.22 och Win3.1(1). Framtiden var istället WinNT som sedan utvecklades till Win2000, WinXP och vidare...

Vad är det som gör Win10 så viktigt på jobbet, DX12, den koola nya platta designen på UI?
Varför störs du, av att främmande människor inte byter till dit älskade Microsoft Win10?

Kan ju finnas en risk att Microsoft gör samma galenskaper med PC-hårdvara och Windows som de gjorde med sina storsatsningar på mobiler med att byta WinMobile's 20% marknadsandel till WinPhone *Host* skulle ha 20% av smartphone marknaden 2015 *host*
WinRT: Var du en av dom som köpte WinRT-surfplattor?

På den tiden när PC-världen gick från DOS till Windows 95 på bred front så fanns det en massa bakåtsträvare som inte begrep vad multitasking och plug'n'play skulle vara bra för. Jag bryr mig inte om någon vill hänga kvar i något gammalt, jag bara konstaterar att jag inte hjälper dem med någonting längre eftersom det i förlängningen innebär att jag dels skaffar mig själv massa merarbete samtidigt som de får sitta kvar på en usel Windows-version.

Här är några exempel ur min vardag på förbättringar i Windows 10, förutom att det 10 är mycket snabbare än Windows 7:
1) Flyttade en SSD med Windows 10-installation till en dator med annan hårdvara i syfte att installera om och använda den på den datorn. Jag hann inte trycka på F8 i tid för att boota från USB men upptäckte att Windows 10 verkade boota ändå. Windows körde "förbereder enheter" i några minuter, sen var datorn klar för att använda. Alla gamla maskinvaruenheter går att se i Enhetshanteraren, som inaktiva och med noteringen "om du vill använda denna maskinvara måste du ansluta den igen". Som ett experiment så har jag kört vidare på den installationen och den funkar felfritt fortfarande efter drygt ett år. Windows 7 hade stått och blåskärmat än...
2) Jag bodde på hotell där nätverket använde sig av något ålderdomligt nätverksprotokoll som inte fanns på datorn, och trots att jag inte hade internet så fixade Windows 10 att själv detektera och installera det så att jag kom ut på internet.
3) Skulle sätta upp ett VPN mellan två maskiner med Windows 7. Det gick inte att få igång och saknades dessutom information om varför det inte funkade utöver en mycket generell felkod som inte gav någon som helst hjälp i felsökningen. Jag kopplade in min privata dator med Windows 10 och fick direkt reda på att det saknades rättigheter i nätverket för att upprätta anslutningen, varpå problemet enkelt kunde rättas till av mig. En rejäl tids- och kostnadsbesparing eftersom nätverkstekniker inte behövde kallas in, då Windows 10 gjorde det enkelt nog för att lösas av en amatör.
4) Köpte en ny bärbar dator med Windows 8.1 där USB-portarna på ena sidan chassit slutade fungera under uppstart samt slumpmässigt medan man använde datorn. Jag sökte efter lösningar på diverse forum en hel förmiddag utan att hitta en fullt fungerande lösning så att portarna gick att använda till så mycket som en mus. Uppgraderade datorn till Windows 10, och efter att jag kopplade in den till internet och körde Windows Update så funkar portarna felfritt.
5) Skulle lägga till jobbets Exchange-konto på min privata dator, en operation som normalt kräver en del arbete som en vanlig användare inte klarar för att få det att fungera på jobbdatorerna (med Windows 7). Så snart jag började lägga till Exchange-kontot så får jag upp en ruta som sa att "servern tycker inte att din dator är tillräckligt säker, men om du vill göra dessa ändringar automatiskt på din dator så blir den godkänd" samt en lista med åtgärderna som kunde utföras för att få igång det. Efter att ha godkänt ändringarna så funkade kontot utan problem.

Jag hade säkert kunnat klara många arbetsuppgifter på en dator med Windows ME också, så frågan är varför man ska ha något nyare och bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hur gammalt Windows 7 råkar vara är fullständigt ointressant och irrelevant så jag fattar inte varför folk drar upp det och verkar tro att de har en poäng. Att det bara finns support fram till 2020 är ett problem, men inte förrän 2020.

Citat:

Och? Att de gör något har väl inget att göra med om det är en bra idé för oss andra eller inte.

Citat:

Komigen nu folk!

En utveckling som jag avskyr och tänker motarbeta så mycket jag kan.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Erik_T:

Hur gammalt Windows 7 råkar vara är fullständigt ointressant och irrelevant så jag fattar inte varför folk drar upp det och verkar tro att de har en poäng. Att det bara finns support fram till 2020 är ett problem, men inte förrän 2020.

Det är väl av högst relevans?
När någon teknik blir gammal, då tappar den inte bara så småning om 1st Party support men även 3.e parts support.
Och när utvecklare lär sitta och göra saker bakåtkompatibla flera generationer så strular det mer ofta än sällan till det för dem som faktiskt har valt att hålla sig uppdaterad.
Prima exempel på detta är inom musikutrustning och mjukvaror - Det finns en myriad av problem i tex. FLS som dem inte kan åtgärda p.g.a. att dem lär bibehålla bakåtkompabilitet med äldre operativsystem (ex. multitråds-optimisering för vävda kanaler).

Skrivet av Erik_T:

Och? Att de gör något har väl inget att göra med om det är en bra idé för oss andra eller inte.

Det var en pekpinne på att statliga instanser och kommuner brukar vara dem sista i ledet att uppgradera sådana här saker, då det oftast medför enorma kostnader att byta system.
Därav jag finner det ironiskt när "teckies" sitter och håller i något gammalt för glatta livet. En sak att motsätta sig saker så som automatiska uppdateringar eller telemetry - Men dessa saker går med enkelhet att blockera och stänga av om man vill. Kan man inte så tar det 3 sekunder att Googla fram det.

Skrivet av Erik_T:

En utveckling som jag avskyr och tänker motarbeta så mycket jag kan.

Motarbete hur mycket du vill(det är ändå din rätt, och du ska värna om den), tyvärr visar ingen utvecklare någon tendens på att avveckla denna utveckling - Snarare bygga på den mer. Antingen kan du hoppa på tåget och försöka finna något kul med det hela, eller så kan du stå kvar på perrongen, stampa och spotta på tåget som åker vare sig du vill det eller inte.

Jag avskyr också telemetry, automatiska uppdateringar och saknar tiden då man köpte sina spel på CD/BR-skiva och hade dem i hyllan, precis som många andra. Men tyvärr kan jag inte spela dem nyaste spelen eller använda nyaste Photoshop om jag inte väljer att släppa taget - Och det är en uppoffring jag anser vara värd att ta.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >