CERWIN VEGA AT-100 Tips på förstärkare?

Permalänk
Medlem

CERWIN VEGA AT-100 Tips på förstärkare?

Hejsan! Har kommit över ett par Cerwin Vega AT-100. Dock så är den gamla förstärkaren på sista versen.
Jag hade tänkt att uppgradera mig och vill ha någon förstärkare med Blåtand, airplay eller spotify connect.
Är ingen expert på området så tänkte att någon med lite mer erfarenhet kanske kan ge ett tips på någon förstärkare som orkar driva högtalarna. Är direkt inte ute efter finlir för då hade jag skaffat ett par andra högtalare, vill mera kunna dra på när tillfälle ges.
Budget mellan 0-10000kr.

Tackar på förhand! Mvh

Permalänk
Medlem

@kaapwnt:

En hel sjö av svar.. blir inte lätt att välja någon förstärkare bland alla dessa

Permalänk
Medlem

Cerwin Vegas högtalare är generellt lättdrivna och dessa kan du driva med nästan vilken förstärkare som helst. Åk till Hifi-klubben och prata med dem.

Permalänk
Medlem

Skulle väl kunna säga att denna sitter fint;

https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/nad-c338-stereo...

Har Chromecast audio inbyggt, så då kan du streama över wifi med hög kvalité sett gentemot blåtand som är rätt värdelöst egentligen.

Den innehar även allsköns digitala anslutningar som gör den mer säkrad inför framtiden. NAD har i regel fint tryck i sina stärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Cerwin Vegas högtalare är generellt lättdrivna och dessa kan du driva med nästan vilken förstärkare som helst. Åk till Hifi-klubben och prata med dem.

Njae. Jag har XLS-12 och driver med NAD T763 (100W per kanal).
De hade gärna tagit lite mer effekt.
Och AT-100 är 15".

C338'an blir nog bra dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Cervin är lättdrivna men ska dom verkligen leverera så krävs mkt effekt.

Körde ett par med 15" bas o denon förstärkare på 2x 80w , lät helt ok tills jag testade med slutsteg från nad på 2x 150w om jag inte minns fel o vilken skillnad.

Även testat dem med pa slutsteg @ 2x 400w o då börjar vi snacka party faktor

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Mina drivs med http://www.nl.onkyo.com/en/products/tx-nr509-35637.html o de spelar så pass att hela lägenheten vibrerar, tavlor riskerar att trilla ner om de inte hänger väldigt bra.

Sen finns det garanterat bätre alternativ, min är en allt i allo "maskin" som köptes på rea för 2500 ungefär.

Det jag hade gjort, om det ens är möjligt är att du går till t.e.x HiFi klubben, kollar om du kan låna hem en förstärkare eller två och testar helt enkelt. Alternavit att de plockar fram motsvarande högtalare och ni testar olika stärkare.

Känns onödigt att lägga 10k om du känner att du får mycket mer värde av att lägga 5-6 och enda sättet att veta är genom att testa imo.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Valfri 80-110w per channel stereo förstärkare 2x eller 4x kanalig från Blocket bör driva dem... Undvik 7.1 / 5.1 systemen för att driva ensamma 2.0

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Json_81: Elementstorlek har inte med känslighet att göra. Om du tittar på specarna så har AT-100 en känslighet på 102dB vid 1W, XLS-12 har 91dB vid 1W. Det innebär grovt att du behöver mer än 8 gånger mer effekt för XLS-12 för att de skall nå samma ljudtryck.

https://www.hifiklubben.se/hifimagasin/experthjalp/2016/02/ho...

Permalänk
Rekordmedlem

Köp ett PA slutsteg och använd ett vanligt hemmaförsteg för att styra det dså får du effekt så det räcker och blir över.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@Json_81: Elementstorlek har inte med känslighet att göra. Om du tittar på specarna så har AT-100 en känslighet på 102dB vid 1W, XLS-12 har 91dB vid 1W. Det innebär grovt att du behöver mer än 8 gånger mer effekt för XLS-12 för att de skall nå samma ljudtryck.

https://www.hifiklubben.se/hifimagasin/experthjalp/2016/02/ho...

Känslighet och ljudtryck har inte med att låta bra att göra.
Du skrev "kan drivas med nästan vilken förstärkare som helst" vilket iofs är sant men ska de komma till sin rätt behövs lite effekt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Sorry för jag rånar tråden lite.

Hemma kör vi 2 st AT100 på en NAD amplifier 216 thx som slutsteg. Kan väldigt lite om effekt på ljud, men är detta slutsteg en stark rackare eller kan bottelneckar slutsteget högtalarna grovt?

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Sorry för jag rånar tråden lite.

Hemma kör vi 2 st AT100 på en NAD amplifier 216 thx som slutsteg. Kan väldigt lite om effekt på ljud, men är detta slutsteg en stark rackare eller kan bottelneckar slutsteget högtalarna grovt?

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Slutsteget förtjänar bättre högtalare om du är ute efter ljudkvalitet, men ser du bara på effekt så är det inget stort steg
. vill man spela starkt så behövs mycket effekt eftersom förhållandet mellan ljudtryck och effektbehov 'är logaritmiskt och imte linjär

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.