Permalänk
Avstängd

Så Frågan är Ref design kort eller vänta på bättre kylare... Vill gärna ha det tyst och inte varmt..

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Enigma: 2x 360 ska vara fullt tillräckligt. Jag återkommer med resultat när mitt kort är installerat i loopen. Furmark är inget jag använder eftersom det sätter orealistisk load på gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paiytor:

Är det bara för mig som betalningen inte går igenom? Får samma felmeddelande på två olika kort:
"Beklagar, betalningen blev inte godkänd. Testa gärna med ett annat kort eller välj ett annat betalsätt."

EDIT: Nu gick det.

Hade problem med mitt norwedigankort, fick ta mitt SEB visakort.

Nu återstår bara den långa väntan

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk

Jag slog till på ett 56, valde sapphire då det preliminära leveranssatumet var lite tidigare än de andra modellerna.
Men undrar om det finns någon fördel med att köpa från någon av de andra tillverkarna? Menar inte specifikationer men tänker typ hur tillverkaren ser på garanti vad gäller att ta bort referenskylaren.

Eller finns det något annat de andra tillverkarna har till sin fördel jämfört med Sapphire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Jag slog till på ett 56, valde sapphire då det preliminära leveranssatumet var lite tidigare än de andra modellerna.
Men undrar om det finns någon fördel med att köpa från någon av de andra tillverkarna? Menar inte specifikationer men tänker typ hur tillverkaren ser på garanti vad gäller att ta bort referenskylaren.

Eller finns det något annat de andra tillverkarna har till sin fördel jämfört med Sapphire?

Sapphire brukar inte vara så förtjusta i att man lossar kylaren. Deras garanti är enbart 2 år också vill jag minnas, jämfört med ex. MSI som har 3.

Permalänk
Medlem

@JumpyWizard:

XFX är det som traditionellt gäller om man vill ta bort kylare etc.

Permalänk
Medlem

En 56:a beställd, jag som lovat mig själv att aldrig köpa mer kort med referens kylare... Får väl surfa vidare till EKs sida för att beställa vattenblock då.

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt känns det som evigheter till 6/9

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Vega 64 är bedrövlig rent ut sagt för VR.

Presterar inte bättre än ett 1070.

Testet finner ni här:

http://www.babeltechreviews.com/rx-vega-64-liquid-10-vr-games...

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Enigma: 2x 360 ska vara fullt tillräckligt. Jag återkommer med resultat när mitt kort är installerat i loopen. Furmark är inget jag använder eftersom det sätter orealistisk load på gpu.

Hmm kanske är ngt problem med min loop då eftersom 2 st har påpekat att det är en hög temp. Vet inte vad jag ska förvänta mig för temp iofs.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vega 64 är bedrövlig rent ut sagt för VR.

Presterar inte bättre än ett 1070.

Testet finner ni här:

http://www.babeltechreviews.com/rx-vega-64-liquid-10-vr-games...

Haha jag såg det där och hoppa bara in här för att posta också. Uselt av Vega men det sista testet får man hoppas är driver issues, lol... 47 fps på Vega vs 127 fps på GTX1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Enligt Gibbo på OCUK är detta dock ett subventionerat lanseringspris, så det återstår att se hur prisbilden utvecklas framöver. Jag håller personligen tummarna för att priset håller i sig.

Vet inte hur mycket cred jag ger till just den historieskrivningen, det finns andra minst lika troliga. Läs här t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTin:

Hade problem med mitt norwedigankort, fick ta mitt SEB visakort.

Nu återstår bara den långa väntan

Samma här! Norge vill inte alls, men vanliga bankkortet gick igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mitt XFX-korts förväntade leverans flyttades precis fram 2 dagar till den 6/9. Vi får se.

http://imgur.com/a/Y704m

Permalänk
Medlem

@MrAdde: Gibbo har ingen trovärdighet längre, har han spridit andra rykten tidigare som ej visade sig vara sanna ,ex. om att Vega skulle ha 70-100MH/S, eller Vega 64 prissättning, trots att kortet nu har dykt upp i butik igen för 5090 kr vid flera tillfällen i olika länder.

Det är inte sunt att en respektabel sida som Sweclockers tar rygg på en ÅF som tjänar enormt mycket på att skylla en eventuell höjning (som endast ökar deras marginal) på AMD, särskilt inte med hänsyn tagen till ovanstående.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av klingen78:

Mitt XFX-korts förväntade leverans flyttades precis fram 2 dagar till den 6/9. Vi får se.

http://imgur.com/a/Y704m

15/9 är det nu för XFX Vega 56
Jag tror att alla datum kommer flyttas närmare Oktober men det är endast en gissning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gruarn:

Vet inte hur mycket cred jag ger till just den historieskrivningen, det finns andra minst lika troliga. Läs här t.ex.

Skrivet av Aeig:

@MrAdde: Gibbo har ingen trovärdighet längre, har han spridit andra rykten tidigare som ej visade sig vara sanna ,ex. om att Vega skulle ha 70-100MH/S, eller Vega 64 prissättning, trots att kortet nu har dykt upp i butik igen för 5090 kr vid flera tillfällen i olika länder.

Det är inte sunt att en respektabel sida som Sweclockers tar rygg på en ÅF som tjänar enormt mycket på att skylla en eventuell höjning (som endast ökar deras marginal) på AMD, särskilt inte med hänsyn tagen till ovanstående.

Mvh

Jag säger varken bu eller bä. Framöver får vi facit på exakt hur det ligger till. Vi på SweClockers har inte tagit någon sida alls, däremot kan jag som en personlig åsikt säga att jag inte tror på en global kartellbildning hos alla återförsäljare i hela världen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

@MrAdde: Har inte Sweclockers valt en sida menar du?

http://www.sweclockers.com/nyhet/24297-amd-kor-fult-spel-med-...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Förstår inte alls att någon kan vara intresserad av dessa kort.
Är lite som det endast funnits 2 bilmodeller att välja på.
Den ena drar dubbelt så mycket bensin som den andra,vad väljer man?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Förstår inte alls att någon kan vara intresserad av dessa kort.
Är lite som det endast funnits 2 bilmodeller att välja på.
Den ena drar dubbelt så mycket bensin som den andra,vad väljer man?

nä din analoga story haltar lite, prisskillnaden i watt är försumbar.
sen spöar vega 56 nvidias 1070 som dessutom kostar mer för tillfället.

så varför köpa ett långsammare kort som dessutom kostar mer som nvidias 1070?
dessutom tillverkad med gammal teknik.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Varit väldigt nära att beställa ett 56-kort idag men biter mig i läppen ett tag och väntar på något med bättre kylare. Hoppas inte priserna drar iväg för mycket bara. Kanske något kort kommer finnas till Black Friday? Kan ju hoppas iaf. Mitt R9 390X får duga ett tag till, även om det inte riktigt orkar med min skärm på 3440*1440. :\

Permalänk
Digital fyndjägare

RX Vega 56 vs GTX 1070

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=u0VvJ6f38Ko

Med tiden och när drivrutinerna fått mogna så lär gapet bli ännu större...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

nä din analoga story haltar lite, prisskillnaden i watt är försumbar.
sen spöar vega 56 nvidias 1070 som dessutom kostar mer för tillfället.

så varför köpa ett långsammare kort som dessutom kostar mer som nvidias 1070?
dessutom tillverkad med gammal teknik.

Spöar är definitivt att ta i, jämnbra skulle jag vilja påstå. Vega 64 blir till och med slagen av 1070 i VR (pinsamt)
Sen att pascal-korten är ett år före i utvecklingen och ändå bättre säger väl mer om AMDs nya kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Det blir ett bra lyft i Siege jämfört med mitt nuvarande kort.
Nice!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Ja RX Vega 56 är det enda riktigt prisvärda Vegakortet AMD har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Jodå, dock är det ju som vanligt att ju mer yta man har ju bättre temps. Furmark är som du på sätt och vis beskriver, en syntetisk test för GPU. Han redovisade temp på ca ~50c+ i spel vilket jag kan tycka är helt ok på vatten med en såpass törstig GPU. Kul att fler bygger Vega och vatten.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Spöar är definitivt att ta i, jämnbra skulle jag vilja påstå. Vega 64 blir till och med slagen av 1070 i VR (pinsamt)
Sen att pascal-korten är ett år före i utvecklingen och ändå bättre säger väl mer om AMDs nya kort.

Fast undervolta vega56 kan man ju får ett kort som är bättre än 1080 och strömförbrukningen av ett 1070 låter inte det fantastiskt.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Fast undervolta vega56 kan man ju får ett kort som är bättre än 1080 och strömförbrukningen av ett 1070 låter inte det fantastiskt.

Jo, det låter fantastiskt. Kan du skicka en länk på hur jag får prestanda som ett 1080 med 56?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo, det låter fantastiskt. Kan du skicka en länk på hur jag får prestanda som ett 1080 med 56?

https://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/grafik...

fanns väll i tråden redan. Skulle vara roligt om sweclockers kunde prova detta se vad de får ut.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Haha sure bacon!

Visa signatur