Vinn nätagg från Seasonic

Bahnhof lanserar 10 Gbit/s för 498kr/mån på bred front (första 6 mån för 298kr/mån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

- Vi ska röra om på marknaden under året och vara en blåslampa under de stora operatörerna, säger Jon Karlung till Telekomnyheterna och påpekar att man har satt ett väldigt konkurrenskraftigt pris på sin 10 Gbit-tjänst med 298 kr per månad, ett pris han gärna jämför med Com Hems 899 kr per månad för 1 Gbit/s.

Ptja, där jag bor tar Bahnhof 839:- för 1000 / 1000 och 749:- för 1000 / 100...

Ligger idag på 250 / 100 för 399:- vilket känns som alldeles tillräckligt för mig, både prismässigt och hastighetsmässigt. Det är ungefär vad jag betalade för 100 / 10 med ComHems "ärgade koppar" innan vi fick fiber.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

@IceKey: hur ofta finns det "skriver Jon Karlung, är dock att det finns tillgång till svartfiber på operatörsneutrala villkor"?

känns som att det har mest är ett luftslott.

Luftslott är nog att ta i. Bahnhof byggde eget nät och det är riktigt bra. Hos oss byggs det ett svartfibernät parallellt med det egna stadsnätet, som som vem som helst kan hyra sig in på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@IceKey: Visst men det finns inte så många möjliga kunder.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk

Mehhh vill ha!! E-Penis för fan!!

Gick inte med Örebros öppna fiber.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken hastighet garanterar Bahnhof om man skaffar 10Gbit? Det är ju det intressanta. Och vad blir hastigheten upp?

Sen kan man undra lite över vad den hastigheten behövs för idag, iallafall när det gäller laglig användning.
Tex, vad är maxhastigheten man kan ladda ner från Steam i? Behöver man kunna ladda ner ett 60Gb spel i 1 minut istället för 8, de få gånger man faktiskt gör det?
Hur många sitter och skapar gigantiska mängder information dagligen som måste skickas någonannanstans väldigt snabbt?

Enkelt råd för de som pratar om att vilja byta hastighet, mät användningen. Kolla upp hur mycket man sparar på att inte byta och om det finns någon annan datorpryl som man skulle kunna köpa istället, en snabbare SSD, mer RAM, osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Vilken hastighet garanterar Bahnhof om man skaffar 10Gbit? Det är ju det intressanta. Och vad blir hastigheten upp?

Sen kan man undra lite över vad den hastigheten behövs för idag, iallafall när det gäller laglig användning.
Tex, vad är maxhastigheten man kan ladda ner från Steam i? Behöver man kunna ladda ner ett 60Gb spel i 1 minut istället för 8, de få gånger man faktiskt gör det?
Hur många sitter och skapar gigantiska mängder information dagligen som måste skickas någonannanstans väldigt snabbt?

Enkelt råd för de som pratar om att vilja byta hastighet, mät användningen. Kolla upp hur mycket man sparar på att inte byta och om det finns någon annan datorpryl som man skulle kunna köpa istället, en snabbare SSD, mer RAM, osv...

finns inte så många siter anslutena med 10Gbit så det mesta kommer nog gå med 1Gbit eller lägre under en ganska lång tid.

Visa signatur

RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem

Har velat byta till bahnhof ett tag nu så gick in och kollade om det gick.
Har ingen utrustning som stödjer 10 Gbit så tog 1 Gbit, där fick dom en kund mer iallafall.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

@IceKey: Visst men det finns inte så många möjliga kunder.

Vad yrkar du med det uttalandet? I vårt svartfibernät hyr Telenor in sig och får ganska många nya kunder, då vi INTE har tex BBB i vårt stadsnät ännu, då det är ViaEuropa som är KO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

och sen ska man läsa det finstilta. Det är 298 kr i månaden i 6 månader sedan 500 kr månade med en bindningstid på 24 månader (visst billigare än 900 kr månaden).

Gillar initiativet!

Men det är ju ändå bra som du säger.

Idag betalar jag 279kr/mån för 100/10 hos Bahnhof...

Gick in och kollade, kan inte ta del av erbjudandet trots att jag fick fiber installerat förra året. Antar att det är utrustningen som inte stödjer. 1000/100 Mbit/s är det högsta jag kan välja för 669kr.

Dock räcker 100/10 ganska väl för min del, visst hade varit trevligt med mer men det är sällan jag har behovet. 95% av allt jag gör räcker ca 50 Mbit/s till.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Vad yrkar du med det uttalandet? I vårt svartfibernät hyr Telenor in sig och får ganska många nya kunder, då vi INTE har tex BBB i vårt stadsnät ännu, då det är ViaEuropa som är KO.

Jag tror det finns väldigt få kunder som kan få denna tjänst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

finns inte så många siter anslutena med 10Gbit så det mesta kommer nog gå med 1Gbit eller lägre under en ganska lång tid.

Det finns faktiskt jättemånga noder med upplänkar på 10 Gbit eller mer, speciellt de som tillhandahåller stora mängder data, t.ex. Akamai. Sedan har du dessutom tjänster som använder flera anslutningar för att ladda ned innehåll, t.ex. Steam.

Jag tror att största fördelen med att sitta på 10 Gbit hemma är att man sällan behöver tänka på om det finns bandbredd över. Flera i hushållet kan ladda ned samtidigt och njuta av höga hastigheter.

Hemma hos oss har vi haft 10 Gbit internt i flera år nu, och önskar verkligen att jag kunde ha en anslutning mot Internet på mer än 1 Gbit.

Permalänk
Medlem

Det blir till att teckna 1gbit/s i april.
Förra husägaren betalar mitt bredband fram till oktober så jag vill ju inte slösa på gratisdagarna men det är rätt nice att inte ha en begränsning på att komma åt sin plexserver även när det ska spelas bluray utanför hemmet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åh vad tufft! Segt att lägenheten är låst till Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Bahnhof lanserar 10 Gbit/s för 298 kr på bred front

Som första operatör i Sverige lanserar i dag Bahnhof 10 Gbit/s på bred front och i skottlinjen för bolagets kommunikation om den nya tjänsten är framförallt Com Hem.

"Koaxialkabel. Sug på ordet. Det doftar 1900-tal. Illaluktande bränd plast och en metallisk smak av ärgad koppar. Jag läser i tidningen att en större konkurrent till Bahnhof just nu jobbar med ett slags återupplivningsförsök", så inleder Jon Karlung, vd för Bahnhof, sitt vd-ord i den bokslutskommuniké som bolaget presenterar i dag.

Lanseringen av 10 Gbit sker i dag och målet med utrullningen är att kunna erbjuda alla företagskunder, villor och bostadsrättsföreningar den nya hastigheten. Förutsättningen, skriver Jon Karlung, är dock att det finns tillgång till svartfiber på operatörsneutrala villkor.

- Vi ska röra om på marknaden under året och vara en blåslampa under de stora operatörerna, säger Jon Karlung till Telekomnyheterna och påpekar att man har satt ett väldigt konkurrenskraftigt pris på sin 10 Gbit-tjänst med 298 kr per månad, ett pris han gärna jämför med Com Hems 899 kr per månad för 1 Gbit/s.

Vid sidan av 10 Gbit-lanseringen i dag lanserar Bahnhof även content delivery network-tjänst, Bahnhof CDN Cloud, där samma innehåll speglas och distribueras från många olika servrar samtidigt.

"Dessa befinner sig utspridda över landet i våra datahallar och andra teknikstationer. Vi har helt enkelt byggt ett antal minisajter som nu kan fördela trafik mer jämnt", skriver bolaget.

http://www.telekomnyheterna.se/pub2/viewStart

i 6 månader, därefter 498 kr/mån. Erbjudandet gäller t o m 30:e april 2018, bindningstid 24 månader. Startavgift tillkommer för ej fiberanslutna villor.

Du missade en ganska väsentlig detalj...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag tror det finns väldigt få kunder som kan få denna tjänst.

Tror eller vet du? Det är lite dumt att spekulera om man inte vet.
Kan säga så här. Kommunen har gått ut med att ALLA ska få fiber för samma kostnad oavsett var du bor i kommunen.
Dom har nekat, Telenor, Com Hem, IP-Only och Fibertjänst att gräva egna nät just pga att dom "inte kan göra det samma" utan
bara är intresserade utav sk russin (där det är lönsamt och skiter i landsbygden). Detta var år 2015, har ju ändrats lite sedan dess
och nu gräver dom till alla lika väl kan man väl formulera det.

BBB / Telenor har sålt in massvis med kopplingar i byarna utanför och blev som sagt nekade marktillstånd, blir att dom hyr in sig på svartfibernätet istället, och äger hela kunden. Blir billigare installation dessutom.

Så... "tusentals" nya kunder som väljer BBB / Telenor är inte direkt få... ?

Permalänk
Medlem

Twitch har ökat sin maxgräns för de som strömmar till 6500kbit/s, dvs, man skulle kunna se på 160 st samtidigt med 1Gbit/s.
4K Ultra HD Blu-ray skivor har en maxgräns på, om jag minns rätt, 128Mbit/s, dvs man kan, teoretiskt, strömma 8 st Ultra HD Blu-ray på 1Gbit/s.

Att ladda ner 60Gb i 1Gbit/s tar typ 8 min.
Säg att två i familjen tittar på två 4k ultra-hd-blu-ray filmer strömmade i 128Mbit/s från någon tjänst som då skulle erbjuda detta (inte för att det görs idag), då tar den där 60Gb nerladdningen i stället 11 minuter...

Tror personligen att QoS och schemalagda nerladdningar är lösningen om man idag, med dagens utbud av tjänster, har problem med att 1Gbit/s inte räcker till...

Och kanske några extra minuters tålamod. Vi pratar ju inte precis att sitta och vänta i timmar på att något skall bli nerladdat...

Permalänk
Medlem

Även om det kommer dröja till dess att en privatperson har stor nytta av 10Gbps är det ändå ett steg framåt att ha möjligheten. Kul att kunna maxa alla seeders av i princip vilken torrent man vill

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@WoG: Missade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men det är ju ändå bra som du säger.

Idag betalar jag 279kr/mån för 100/10 hos Bahnhof...

Gick in och kollade, kan inte ta del av erbjudandet trots att jag fick fiber installerat förra året. Antar att det är utrustningen som inte stödjer. 1000/100 Mbit/s är det högsta jag kan välja för 669kr.

Dock räcker 100/10 ganska väl för min del, visst hade varit trevligt med mer men det är sällan jag har behovet. 95% av allt jag gör räcker ca 50 Mbit/s till.

Kan ha att göra med vilket nät som ligger nergrävt i ditt område

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Frågan är ju vad man ska göra med 10Gbit? Finns väl ingen router idag för konsumenter som klarar det...

Om man nu får tag på en router som stödjer det, switch och även ett nätverkskort som stödjer 10Gbit så ska ju även datorn palla med det, så ingen vanlig lagringsdisk går att använda utan Du måste köra M.2 SSD för att nyttja hastigheten.
En vanlig SSD fungerar mig veterligen inte heller då deras överföring ligger runt 400-500Mb/s.

Eller är jag ute och cyklar..?

500mb/s motsvarar generellt avrundat en 5gbit lina.
100mbit = ca 12.5mb/s. Sata ssd har väl 6gbit max kapacitet? Så nvme behövs ja. 10gbit lina blir ju maxxat typ 1200mb/s helt galet

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Ja? Ingenstans i din post nämner du att det inte alls kommer fortsätta kosta 300kr / mån, o inte heller att för att få detta måste man binda upp sig i 2 år.

För att få detta måste du vara beredd att lägga ut 10800:- sammanlagt. Fortfarande billigt men det är fortfarande viktig information.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Frågan är ju vad man ska göra med 10Gbit? Finns väl ingen router idag för konsumenter som klarar det...

Om man nu får tag på en router som stödjer det, switch och även ett nätverkskort som stödjer 10Gbit så ska ju även datorn palla med det, så ingen vanlig lagringsdisk går att använda utan Du måste köra M.2 SSD för att nyttja hastigheten.
En vanlig SSD fungerar mig veterligen inte heller då deras överföring ligger runt 400-500Mb/s.

Eller är jag ute och cyklar..?

Du behöver ju inte nödvändigtvis skriva ner informationen på din hårddisk. Minnet är till exempel sjukt snabbt.
DDR4 klarar typ 40GB/s (40 000MB/s), vilket skulle motsvara 400+Gb/s, så än finns det utrymme!

Du kan ju t.ex streama några 8k-streams samtidigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ja? Ingenstans i din post nämner du att det inte alls kommer fortsätta kosta 300kr / mån, o inte heller att för att få detta måste man binda upp sig i 2 år.

För att få detta måste du vara beredd att lägga ut 10800:- sammanlagt. Fortfarande billigt men det är fortfarande viktig information.

"Lanseringen av 10 Gbit sker i dag och målet med utrullningen är att kunna erbjuda alla företagskunder, villor och bostadsrättsföreningar den nya hastigheten. Förutsättningen, skriver Jon Karlung, är dock att det finns tillgång till svartfiber på operatörsneutrala villkor."

Praktiskt kan jag bara byta ut min CPE och få ny länk mot noden i området.... Då staden är kopplad på NL nätet.

Företagen kan få 1/1 Gbit för 1695 här, så 10, 40 och 100 Gbit ska inte vara några problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Du behöver ju inte nödvändigtvis skriva ner informationen på din hårddisk. Minnet är till exempel sjukt snabbt.
DDR4 klarar typ 40GB/s (40 000MB/s), vilket skulle motsvara 400+Gb/s, så än finns det utrymme!

Du kan ju t.ex streama några 8k-streams samtidigt!

Let's go!!
Har deras 1/1Gbits idag bara det är brutalt snabbt

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Avstängd

Fick ej upp 10 Gbit, högst 200/20 där jag bor. Ha haft 100/100 sedan flera år tillbaka. Tog det för det var så sjukt billigt: 145 kr och inte en spänn mer. Dock nu ser jag att det kostar 164 kr nu för den som vill skaffa.

Vid flytt på samma gata för mig så blev det dyrare först men jag ringde supporten och de fixade så jag fick behålla 145 kr för 100/100. Så om du ska flytta, kontakta kundsupporten hos BH och begär att få behålla samma fina pris!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Härligt jag som är på väg att bli kund hos dem. Bara telia slutar strula med sin "öppna" fiber!

Permalänk
Medlem

@Stacks:

Samma här, tuffar på riktigt bra så man är ju sugen på att få testa på 10 Gbit utanför sitt 10 Gbit nätverk hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

"Lanseringen av 10 Gbit sker i dag och målet med utrullningen är att kunna erbjuda alla företagskunder, villor och bostadsrättsföreningar den nya hastigheten. Förutsättningen, skriver Jon Karlung, är dock att det finns tillgång till svartfiber på operatörsneutrala villkor."

Praktiskt kan jag bara byta ut min CPE och få ny länk mot noden i området.... Då staden är kopplad på NL nätet.

Företagen kan få 1/1 Gbit för 1695 här, så 10, 40 och 100 Gbit ska inte vara några problem..

Det jag syftade på var priset, o det faktum att det bara var ett tillfälligt erbjudande. 300kr för 10GB/s lät för bra för att vara sant, och tyvärr var det det också!

Men fortfarande väldigt bra pris!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka är det som kan få det erbjudandet? Gäller det alla som har fiber?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilka är det som kan få det erbjudandet? Gäller det alla som har fiber?

Villafiber och BRF:er som är direktanslutna mot Bahnhof, alltså inte stadsnät.