AMD upphör med drivrutinsstöd för 32-bitars operativsystem

Permalänk
Melding Plague

AMD upphör med drivrutinsstöd för 32-bitars operativsystem

Precis som Nvidia slutar nu AMD utveckla grafikkortsdrivrutiner för 32-bitars operativsystem, för att istället lägga resurserna på optimeringar och nya funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ja 32 bitar känns rätt dött i dagsläget om man bortser från retro datorer...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Går ju att använda äldre drivrutiner om man måste köra så gamla operativsystem

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har man inte brytt sig om att uppdatera från 32 till 64 bit har jag svårt att tro att man bryr sig om att uppdatera grafikdrivrutinerna. Ingen större förlust med andra ord.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Håller med @Bakgrund tror inte dom som sitter med 32bit bryr sig alls. Var på tiden att man gjorde detta, onödig kostnad för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Går ju att använda äldre drivrutiner om man måste köra så gamla operativsystem

Har i.o.f.s. inget med åldern att göra, 1809 finns som 32-bitars också.

Permalänk
Avstängd

32 bitar har varit dött sedan Windows XP. det enda som behövs är 64 bitars.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag har sett data som pekar på att många användare kör 32-bitars OS på 64-bit hårdvara. De skulle kunna köra 64-bitars men gör det inte av någon anledning. Så jag tycker egentligen att AMD hade kunnat gjort det här förra året precis som Nvidia.

Permalänk
Medlem

Trist, snålt och girigt av AMD att sluta supporta 32-bitars. Men oväntat? Inte alls.

Permalänk
Medlem

Det är förvånande att det dröjt såpass länge. Men bra att det sker. Det hade varit ett rent resursslöseri att fortsätta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är förvånansvärt många laptops som fortfarande säljs med 4 GB RAM och ett 32 bitars OS.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

32 bitar har varit dött sedan Windows XP. det enda som behövs är 64 bitars.

Fast om 32 bitar har varit dött sedan dess, återstår det inte då bara 32 levande bitar?

Jag har aldrig förstått hur man delar upp operativsystem i bitar eller vilka dem bitarna är.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Trist, snålt och girigt av AMD att sluta supporta 32-bitars. Men oväntat? Inte alls.

varför ? vem sitter ens på 32 bitar som endast stödjer 4GB av Ram minne? ingen Gamer iallafall och absolut ingen som sysslar med något produktivt.

Nvidia slutade stödja det förra året och AMD borde redan då månaden efter slutat stödja 32-bitars.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Trist, snålt och girigt av AMD att sluta supporta 32-bitars. Men oväntat? Inte alls.

Är fortfarande sur över att de inte stödjer MS-DOS 6.22.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Det är förvånansvärt många laptops som fortfarande säljs med 4 GB RAM och ett 32 bitars OS.

Hoppas Intel också hänger på tåget och slutar stödja 32bit för sin grafik också.. så att 32bit kan fasas ut för gott.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast om 32 bitar har varit dött sedan dess, återstår det inte då bara 32 levande bitar?

Jag har aldrig förstått hur man delar upp operativsystem i bitar eller vilka dem bitarna är.

Den viktigaste skillnaden är adressrymden, där 32-bitars operativsystem är begränsade till 2^32 = 4 GiB.

När det gäller x86 så har x86-64 även dubbelt så många register vilket ger stora prestandavinster i många fall.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

varför ? vem sitter ens på 32 bitar som endast stödjer 4GB av Ram minne? ingen Gamer iallafall och absolut ingen som sysslar med något produktivt.

Nvidia slutade stödja det förra året och AMD borde redan då månaden efter slutat stödja 32-bitars.

Anser du att de flesta megastora fabriker och vår infrastruktur sysslar med produktiva saker eller är mer bara nöje de gör? Jag tänkte för många av dem har kvar 32bitars maskiner lite här och där och uppgradera kan gå på x-antal miljoner för en enda dator.

Sedan vem kör Nvida Geforce och Amd Radeon grafikkort och måste ha senaste drivritinerna uppdaterade, i princip enbart hemanvändare. Så det är inget större problem. Mer än det att gamla säkerhetstänket med isolerade maskiner från internet kan få katastrofala följer när en mask ändå kommer in.

I vilket fall att underhålla 32 bit driver till grafikkort kostar mycket pengar och Nvida eller Geforce får in typ inget tillbaka och då ska produkterna ur ren marknadsekonomisk synsätt bort.

*edit*
Jag vet ett superviktigt ställe där IT nisar med löner över 60 000kr/mån nyligen frågade om råd att byta ut några maskiner som körde windows server 2003, där de ville ha samma os på de nya maskinerna då uppgradering är dyrt. De ansåg också att server 2003 är ett rätt så nytt operativsystem.

Så de som kör 32 bitars är några ur följande grupper:
Sparsamma användare med äldre datorer.
De som köper konstiga nya, dessa nya med 32 bits os som standard borde vara borta idag.
De som just sysslar med seriösa saker och där uppgradering kan vara svindyrt. På väldigt många ställen handlar det om tiotals miljoner kronor om en dator ska köra nyare windows istället. Det är ingen uppgradering man bara gör sådär. Vanligt är att man kör till styrsystemet ska bytas ut och då byter allt. Så det inte blir att man lägger ner säg 30 miljoner på att uppdatera windows på några då datorer och sedan något år efter ska styrsystemet bytas ut och det är att lägga ut mycket pengar igen på att bygga om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Anser du att de flesta megastora fabriker och vår infrastruktur sysslar med produktiva saker eller är mer bara nöje de gör? Jag tänkte för många av dem har kvar 32bitars maskiner lite här och där och uppgradera kan gå på x-antal miljoner för en enda dator.

Dem bryr sig inte ett dugg om senaste radeon drivrutinerna. Dem datorerna har köttat på sen windows xp släpptes med samma drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Trist, snålt och girigt av AMD att sluta supporta 32-bitars. Men oväntat? Inte alls.

Trist?
Ja om man kör 32bitars system och ändå har nytta av att ha drivrutiner som är mer uppdaterade än de som redan finns.
Då kan jag förstå att man tycker det är trist.

Snålt och girigt?
Det kostar ändå resurser att underhålla drivrutiner.
Användandet av 32bitars OS minskar och generellt är de användarna som använder 32 bitars OS en grupp som inte har något större behov av nyare drivrutiner.

Nvidia är större än AMD på grafik och Intel är större än AMD på processorer.
Nvidia har redan slutat med att utveckla nya 32 bitars drivrutiner.
Om AMD vill vara med och konkurrera så finns det nog bättre sätt än att lägga resurser på något som 'ingen' använder.

Däremot tycker jag de kan tillhandahålla befintliga 32 bitars drivrutiner under lång tid framöver.
Diskutrymmet borde inte kosta så mycket för dem och bandbredden är proportionerlig till hur många som laddar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varför ? vem sitter ens på 32 bitar som endast stödjer 4GB av Ram minne? ingen Gamer iallafall och absolut ingen som sysslar med något produktivt.

Nvidia slutade stödja det förra året och AMD borde redan då månaden efter slutat stödja 32-bitars.

Delvis sant. Nvidia förpassade 32-bit till Legacy-stöd med utlåtande att 32-bit skulle fortsätta uppdateras med säkerhetsfixar till början av 2019. Just nu verkar det som att AMD slutar med sitt stöd helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Visst har man ett och annat 32-bits system i gömmorna...
Men man sörjer knappast över sådana här nyheter.
Open source:a alla gamla drivers så kan utvecklingen fortsätta ändå, om än inte i AMD's regi. -Vilket de nu ändå inte ämnar fortsätta med.
Kostnaden för den tid som investeras betalar hobby-nördarna och retro-entusiasterna med nöje.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Trist, snålt och girigt av AMD att sluta supporta 32-bitars. Men oväntat? Inte alls.

Eller hur! Och när såg vi en drivrutin till Windows 95 senast? Girigbukar...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ja folk och företag kör gammla os och maskiner av olika anledningar, men har svårt att se att dom skulle behöva dom senaste drivrutinerna för det.

Skulle själv behöva 32bitars XP drivrutiner till mitt 1030kort...

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Klart det är en nackdel om säkerhetsuppdateringar slutar ges ut.

T.ex. kan ett 32-bitars-system handla om en bärbar med senaste Windows 10 och AMD-grafik som används för att programmera maskiner inom industrin och fastigheter eller för att köra programvara som behövs inom verkstäder. Kan givetvis vara fråga om 32-bitars Windows 8.1 eller Windows 7 också och de har fortfarande säkerhetsuppdateringar. Dessa typer av maskiner behöver säkerhetsuppdateringar, annars introducerar de lätt hot till näten de kopplas in till. Detta handlar inte om XP-maskiner, där har AMD redan slutat ge ut drivrutiner. Finns dock versioner av XP som har support fram till nästa år så allt med XP är inte öppet mål.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lindahlj:

Trist, snålt och girigt av AMD att sluta supporta 32-bitars. Men oväntat? Inte alls.

Wut.

Intel Core2 quad, som fortfarande duger i krig för att basera en speldator kring (särskilt om du överklockar den en bit), kom ut 2005 eller 2006 vill jag minnas och stödjer x64. AMD hade oxo x64 quadcore CPU runtikring samma tidsperiod. Detta är 12, 13 år sedan. Man får faktiskt acceptera att tekniken går framåt och att allting har sin ände. AGP stöds inte längre, PCI stöds inte längre, VESA local bus stöds inte längre, samma med PATA, socket 7, SIMM, centronics skrivarport...

Man kan inte hänga kvar vid all gammel bôs i all tid och evighet! Det funkar inte. Let it go!

Skrivet av Gambit_2K:

Det är förvånansvärt många laptops som fortfarande säljs med 4 GB RAM och ett 32 bitars OS.

Du kunde inte utnyttja ens 4GB fullt ut med iallafall äldre versioner av 32-bitars windows... Osäker på hur win10 funkar (som ju ursprunglingen inte var tänkt att stödja 32-bitars läge alls vill jag minnas); jag har själv kört 64-bitars sedan winvista. Förr i ti'n fick man max 2GB RAM tillgängligt för användarprogram med microsofts knäppa minneshantering... Med en kommandoradsväxel kunde du öka upp till 3GB, sen tog det stopp.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Anser du att de flesta megastora fabriker och vår infrastruktur sysslar med produktiva saker eller är mer bara nöje de gör? Jag tänkte för många av dem har kvar 32bitars maskiner lite här och där och uppgradera kan gå på x-antal miljoner för en enda dator.

Sedan vem kör Nvida Geforce och Amd Radeon grafikkort och måste ha senaste drivritinerna uppdaterade, i princip enbart hemanvändare. Så det är inget större problem. Mer än det att gamla säkerhetstänket med isolerade maskiner från internet kan få katastrofala följer när en mask ändå kommer in.

I vilket fall att underhålla 32 bit driver till grafikkort kostar mycket pengar och Nvida eller Geforce får in typ inget tillbaka och då ska produkterna ur ren marknadsekonomisk synsätt bort.

*edit*
Jag vet ett superviktigt ställe där IT nisar med löner över 60 000kr/mån nyligen frågade om råd att byta ut några maskiner som körde windows server 2003, där de ville ha samma os på de nya maskinerna då uppgradering är dyrt. De ansåg också att server 2003 är ett rätt så nytt operativsystem.

Så de som kör 32 bitars är några ur följande grupper:
Sparsamma användare med äldre datorer.
De som köper konstiga nya, dessa nya med 32 bits os som standard borde vara borta idag.
De som just sysslar med seriösa saker och där uppgradering kan vara svindyrt. På väldigt många ställen handlar det om tiotals miljoner kronor om en dator ska köra nyare windows istället. Det är ingen uppgradering man bara gör sådär. Vanligt är att man kör till styrsystemet ska bytas ut och då byter allt. Så det inte blir att man lägger ner säg 30 miljoner på att uppdatera windows på några då datorer och sedan något år efter ska styrsystemet bytas ut och det är att lägga ut mycket pengar igen på att bygga om.

Wow. Det var en verkligen sur historia. Trodde att 32 bitars grafikkort och system var borta för länge sedan. Man måste ändå uppdatera nån gång, så varför vänta så länge??? Man betalar lika mycket för uppdateringen men man får ju köra framtidssäkra maskiner i många år på köpet. Så vad är det för nytta att vänta när man vet 100% att de ändå måste bytas ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dual-Tjur:

Wow. Det var en verkligen sur historia. Trodde att 32 bitars grafikkort och system var borta för länge sedan. Man måste ändå uppdatera nån gång, så varför vänta så länge??? Man betalar lika mycket för uppdateringen men man får ju köra framtidssäkra maskiner i många år på köpet. Så vad är det för nytta att vänta när man vet 100% att de ändå måste bytas ut?

Det finns olika grader av vänta. Att enbart köra 32bit windows idag är inget extremt då det säljs nya 32bit windows 10.
Att däremot vänta extremt länge handlar om att spara pengar. Det allra sniknaste företag jag jobbade emot hade halva omsättningen i vinst. Så om företaget hade en omsättning på 200miljoner var 100miljoner vinst, det är otroligt imponerande. Men snikenhet/snålhet till den förbannelse var ett av huvudskälen. Inget företag som gör affärer med dem inom IT vill göra om det, det är som att möta värsta rättshaveristen man kan tänka sig.

Nå man kan räkna på livslängd på olika teknisk utrustning och 10år är inte mycket. Där en 10år gammal utrustning kan köra windowsxp. (visst Vista fanns, men den körde de ej då) Att uppgradera denna innan blir bara en massa bortkastade pengar, de gör det samtidigt med en större uppgradering. Det är ju inte heller nödvändigtvis så att om man har lagt ner otroligt mycket pengar på att uppgradera en dator att det på något sätt minskar kostnaden för det den styr byts ut, för det kan vara något helt annat.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det finns olika grader av vänta. Att enbart köra 32bit windows idag är inget extremt då det säljs nya 32bit windows 10.
Att däremot vänta extremt länge handlar om att spara pengar. Det allra sniknaste företag jag jobbade emot hade halva omsättningen i vinst. Så om företaget hade en omsättning på 200miljoner var 100miljoner vinst, det är otroligt imponerande. Men snikenhet/snålhet till den förbannelse var ett av huvudskälen. Inget företag som gör affärer med dem inom IT vill göra om det, det är som att möta värsta rättshaveristen man kan tänka sig.

Nå man kan räkna på livslängd på olika teknisk utrustning och 10år är inte mycket. Där en 10år gammal utrustning kan köra windowsxp. (visst Vista fanns, men den körde de ej då) Att uppgradera denna innan blir bara en massa bortkastade pengar, de gör det samtidigt med en större uppgradering. Det är ju inte heller nödvändigtvis så att om man har lagt ner otroligt mycket pengar på att uppgradera en dator att det på något sätt minskar kostnaden för det den styr byts ut, för det kan vara något helt annat.

På sätt och vis så om systemet har fungerat perfekt i många år så kan jag förstå att man vill inte trampa på okänd mark alltför mycket. Men detta är ju bara drivrutiner för AMD. De kommer ändå att funka så länge som hårdvaran håller. Inte behöver man ju typ surfa på dessa miljonmaskiner heller

Permalänk

va fan, jag som behöver dom senaste vega 64 drivarna till Workbench 3.1!!!

Skaffade ny kickstart bara för detta!

§1.5
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Förra versionen är vad jag vet stabil och så länge de tillhandahåller legacy-drivers ser jag inget problem här.
Ungefär som att jag skulle klaga på att det inte finns nya drivrutiner till HD3870, med storbankers AS/400or kanske det är ett problem med att drivrutiner inte görs för äldre arkitekturer men i detta fall är det gamers - och det finns nog inte så många sådana som fortfarande sitter på x86.
Helt rätt av AMD helt enkelt!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730