Starbreeze VR-satsning Star VR kan komma att läggas ned

Permalänk
Melding Plague

Starbreeze VR-satsning Star VR kan komma att läggas ned

De ekonomiska problemen hos Starbreeze fortsätter, och nu rapporteras det att VR-satsningen Star VR kan komma att läggas ned eller säljas av. Samtidigt avgår även företagets VD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Flera av oss har varnat om detta länge.

Starbreeze försatte sig genom en rad felsatsningar(bland annat i VR) i en situation där de var helt beroende av att deras senaste spel Overkill's the walking dead(OTWD) skulle bli en storsuccé. Ett spel som varit under utveckling länge, kostat mycket pengar, försenats flera gånger och där man var tvungen att byta spelmotor relativt sent i utvecklingen.

När spelet släpptes till beta för de som förköpt spelet var det rätt solklart för oss gamers att det inte skulle hålla måttet. Nu bedömer bolaget att de kommer få likviditetsproblem redan om två månader i januari 2019 och bolaget har försatts i rekonstruktion. Aktien har nu tappat runt 90% av sitt värde sedan OTWD släpptes.

Tråkigt eftersom bolaget hade ett bra utgångsläge efter att Payday 2(där de var utvecklare) och Dead by daylight(där de var förläggare) blev så stora succéer. De skulle fokuserat på kärnverksamheten, dvs. att utveckla och förlägga bra spel istället för alla sidokostnader.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Ja VR-lösningar för >10000 Kr verkar inte vara en vidare lönsam affärsidé, fakum är väl att endast Playstation VR verkar ha slått igenom någorlunda.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Tur att man inte har några aktier i det bolaget^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Att satsa på nya tekniker tidigt är dyra högriskprojekt, det finns ganska många exempel på detta genom årens lopp.

Hoppas Starbreeze får till det och jag tycker inte det borde vara helt omöjligt att hitta investerare till den intressanta (men tuffa) spelbranschen.

Viktigt och bra för Sverige om vi kan etablera oss rejält inom detta område, tycker faktiskt att det är såpass viktigt att även staten kunde gå ut med någon form av stöd innan kompetensen samt företagen riskerar försvinna härifrån, gäller att fånga upp unga talangfulla programmerare. Måste inte enbart handla om spel/gaming utan tekniken kan användas inom en rad andra olika områden också.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt tråkigt. Tyckte redan från början att Star VR var en konstig satsning, och det verkar ju stämma. Starbreeze har ju inte gjort många bra spel på senaste åren, men hoppas de kan komma tillbaka.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Om man nu nästan går i konkurs på grund av att ett spel inte säljer så bra som man hoppats på är det ju någonting som är galet.

Som jag skrev i en tidigare artikel om Starbreeze har jag länge varnat för dem då jag tyckt de gjort mycket tokigt. Min kollega var inne och köpte aktier på 24kr ... står nu i 60 öre.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh:

Ja, inte för att vara efterklok men se mitt inlägg i förra SB tråden.

Småsparare som småsparare, går alltid på pump-and-dumpers snack. Tragiskt men sant. Så länge det finns får så kommer det att klippas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tur att man inte har några aktier i det bolaget^^

-90% på en månad. man kanske ska in o bottenfiska nu

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var konstigt när de utannonserade ett The Walking Dead spel för 4 år sedan när serien redan var på nedåtgående. Att efter förseningar släppa det i det här skicket var ju ingen bra idé.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Otroligt att det tog så länge.

Starbreeze borde fokusera på enklare spel och skippa göra sina egna spelmotorer etc.
Det skulle dra ner kostnaden ordentligt.

Sen är det kul att de försökte!
Jag är glad att jag aldrig ägde aktier i företaget, men bitter att jag sålde Paradox så fort.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de skulle ge sig in i en så pass ny marknad som VR. Hade varit bättre om de låtit de stora aktörerna skapa ett par generation för att skapa en marknad, varpå de kunde gett sig i kast med en mer påkostad lösning. Idioti från start.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Att bara "göra bra spel" och undvika riskprojekt som VR kanske är lättare sagt än gjort.

Alla spelutvecklare slåss ju på samma marknad och det räcker inte alltid med ett bra spel för att lyckas,
men det borde kanske valt en bättre franchise med en större chans till några lojala kunder att bygga på.

I vilket fall som helst så har ju normala spel ungefär 2 veckor på sig att sälja innan de slutar listas på förstasidan och försvinner från folks medvetande. De som var tidigt ute och satsade i förväg på Switch kom ju in på en marknad där de kunde hävda sig lite längre, så det är väl naturligt att utvecklare vill vara på plats från början om VR slår - men då behöver man nog någon inside information och löften från en stor aktör att de är på väg att satsa på konsumentmarknaden på riktigt...

Fick ett ryck och undrade hur det gått för de som utvecklar 'bra spel';
A way out verkar ha sålt slut på digitala koder (!) på amazon, man undrar lite hur de tänker positionera sig inför julhelgen, boost pga samlarvärde? Kanske bara deras distributör som helst vill sälja sina egna spel...

Permalänk
Medlem

Jag som har testat starVR tycker att headset med 180+ grader fov är vad VR headset måste ha!
Efter att ha blivit van med min Vive och efter att första VR "ahhh-upplevelsen" lagt sig så fick jag se att 180 fov... då fick jag en till ahhhh upplevelse igen

VR utan "full vy" känns inte komplett, synd om starVR inte kan leverera en bra och inte allt för dyr produkt.

När jag testade starvr så var Vives tracking fortfarande bättre än den men den kommande konsumentversionen star1(?) skulle bli bättre på den fronten

Permalänk
Medlem

@HappyPie:

SB har 1 miljard i skulder. 1000 miljoner. 1000.000.000 SEK. Över 100.000.000 €.

StarVR används i ett tiotal arkadhallar och imax biografer. Vansinne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

@Samlooh:

Ja, inte för att vara efterklok men se mitt inlägg i förra SB tråden.

Småsparare som småsparare, går alltid på pump-and-dumpers snack. Tragiskt men sant. Så länge det finns får så kommer det att klippas.

Haha, jo. Visst kan det gå upp igen om staten hjälper till alt. de blir uppköpta av THQ t.ex. Jag skulle dock aldrig långsiktigt investera i Starbreeze som det är idag och har varit - utan snarare tradea likt det som du var inne på.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Synd för bolaget har ju en del bra saker men satsningar på starVR och andra sidoprojekt som går utanför kärnverksamheten var helt vansinniga. Tjänat bra med pengar på starbreeze. Hade det GAV på 9kr och sålde hela mitt innehav på 23-24 men det var ju några år sedan aktien stog i de nivåerna.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Vad har dom skrivit/utvecklat för spel?
Payday?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woaini:

Vad har dom skrivit/utvecklat för spel?
Payday?

Skickades från m.sweclockers.com

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay (tydligen väldans omtyckt)
Payday 1
Payday 2
Brothers - A Tale of Two Sons
Dead by daylight
Raid
Overkills the walking dead

Och nån mobilvariant av payday. Bara släppt på testmarknader än så länge.

Ja de har säkert ett helt gäng spel till men de är väl vad jag känner till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samlooh:

Om man nu nästan går i konkurs på grund av att ett spel inte säljer så bra som man hoppats på är det ju någonting som är galet.

Fast riktigt så har det inte sett ut.
De har gjort en storsatsning på VR som kostat mycket pengar utan bra utdelning.
Deras spel Raid verkar inte ha gått nå vidare heller.
Och de har köpt upp studios som inte genererat vinst i alla lägen.
Vidare är det inte bara så att overkills the walking dead sålt under förväntan. Det har också blivit försenat flera år vilket lett till otrentligt ökade kostnader som de inte heller får igen. Så det projektet blev säkert mycket dyrare än de tänkt sig.

Att ett spel sålt dåligt har de varit rustade för. Raid blev inge vidare (har själv dålig koll på vad det ens var för lir). Problemet här är snarare att flera satsningar i rad blivit fel över tid.
Så ja, något var antagligen galet i strategin, men det var alltså inte bara ett spel som sålde lite under förväntan som har sänkt dem utan det här var ett längre och större haveri.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sålde mina Starbreeze aktier så fort jag hörde att de skulle satsa på VR. Nu nere 92,66% på ett år, från en topp på 15kr till 0,602.
Visste att det skulle gå åt skogen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Trist, men det räckte med en snabb titt på Star-VR för att förstå att de inte skulle kunna konkurrera med oculus och htc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Om man nu nästan går i konkurs på grund av att ett spel inte säljer så bra som man hoppats på är det ju någonting som är galet.

Som jag skrev i en tidigare artikel om Starbreeze har jag länge varnat för dem då jag tyckt de gjort mycket tokigt. Min kollega var inne och köpte aktier på 24kr ... står nu i 60 öre.

Var kan man läsa denna artikel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast riktigt så har det inte sett ut.
De har gjort en storsatsning på VR som kostat mycket pengar utan bra utdelning.
Deras spel Raid verkar inte ha gått nå vidare heller.
Och de har köpt upp studios som inte genererat vinst i alla lägen.
Vidare är det inte bara så att overkills the walking dead sålt under förväntan. Det har också blivit försenat flera år vilket lett till otrentligt ökade kostnader som de inte heller får igen. Så det projektet blev säkert mycket dyrare än de tänkt sig.

Att ett spel sålt dåligt har de varit rustade för. Raid blev inge vidare (har själv dålig koll på vad det ens var för lir). Problemet här är snarare att flera satsningar i rad blivit fel över tid.
Så ja, något var antagligen galet i strategin, men det var alltså inte bara ett spel som sålde lite under förväntan som har sänkt dem utan det här var ett längre och större haveri.

Nä, jag vet. Men verkar ju ändå vara så att detta var det som gjorde att det "tippade över" så att säga.

Skrivet av improwise:

Var kan man läsa denna artikel?

Det var förra veckan bara - https://www.sweclockers.com/nyhet/26657-svenska-starbreeze-dr...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Vilket företag ska man nu köpa aktier i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

StarVR One är det överlägset bästa VR-headsetet som finns just nu, och de utannonserade priset alldeles nyss, så det är bisarrt att se kommentarerna här om att deras VR-satsning "självklart skulle misslyckas". Headsetet är helt nytt och har vad jag vet inte ens börjat säljas. Det är förstås för dyrt för vanliga konsumenter, och var aldrig tänkt att säljas till dem, men det finns gott om företag (inom forskning, arkitektur, mm.) som kan lägga ut några tiotusenlappar på ett kvalitetsheadset som är avsevärt bättre än Vive och Rift. Jag hoppas att det fortsätter säljas och utvecklas.

https://www.roadtovr.com/starvr-one-hands-on-most-complete-ul...

Citat:

When you combine the visual comfort with newly enhanced panels (now 90Hz AMOLED, full RBG stripe), integrated SteamVR Tracking 2.0, OpenVR/SteamVR support, eye-tracking, a reasonable size and weight, and a more comfortable strap than previous iterations of the headset, StarVR One feels like the most complete wide-FOV headset to date.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vilket företag ska man nu köpa aktier i?

Skickades från m.sweclockers.com

Paradox?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Tråkigt då jag tycker att det är spännande med VR-teknik och det är bra med konkurrenter i marknaden. Väntar dock själv tills tekniken har mognat.

Extra tråkigt att det ska vara just Svenska Starbreeze också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Varför just de?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

-90% på en månad. man kanske ska in o bottenfiska nu

Blev det något bottenfiske? Fin rekyl idag, 70% för A och 53% för B.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator