Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@deltascu: Man får också ta i beaktning att förskole- och grundskolelärare är mer utsatta för andra sjukdomar än de flesta. Barn får en massa förkylningar och andra infektioner hela tiden och den yrkesgrupp som mest är i kontakt med barn är förstås dessa. Tillsammans med att stanna hemma vid minsta symptom (och ingen karensdag) så borde det innebära mer sjukskrivningar för dem, men inte nödvändigtvis på grund av Corona. Tittar man på andra år så ser det säkert ganska likt ut, det gör det i alla fall på min sons förskola där det typ konstant är någon personal som är sjuk. Det känns nästan som att de är mindre sjuka i år än tidigare, däremot har de som har barn förstås mycket vab precis som i resten av samhället.

Syrran min är förskollärare. Hon bekräftar att de är mindre sjuka (personalen) i år jämfört med andra år.

Beror antagligen på två saker:
1. Förskolorna har nolltolerans, skickar hem sjuka barn ("sjukt" nog försökte folk lämna snoriga barn hela våren trots massiva informationskampanjer från msb, fhm, media o.s.v.)
2. Alla tvättar händerna oftare och bättre. (Man såg samma sak under svininfluensan, att _alla_ typer av förkylningar o.s.v. minskade för att folk tillfälligt blev bättre på att tvätta händerna. (tänk om alla, alltid kunde sköta handhygien... ))

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@deltascu: Man får också ta i beaktning att förskole- och grundskolelärare är mer utsatta för andra sjukdomar än de flesta. Barn får en massa förkylningar och andra infektioner hela tiden och den yrkesgrupp som mest är i kontakt med barn är förstås dessa. Tillsammans med att stanna hemma vid minsta symptom (och ingen karensdag) så borde det innebära mer sjukskrivningar för dem, men inte nödvändigtvis på grund av Corona. Tittar man på andra år så ser det säkert ganska likt ut, det gör det i alla fall på min sons förskola där det typ konstant är någon personal som är sjuk. Det känns nästan som att de är mindre sjuka i år än tidigare, däremot har de som har barn förstås mycket vab precis som i resten av samhället.

Det är en intressant poäng, och det finns säkert fler komplexa samband som detta som gör att det är svårt att direkt koppla sjukfrånvaro till covid-19. Som en sidokommentar tycker jag det är fascinerande hur förskolelärare och barnskötare klarar av att arbeta i den smitthärd som förskolan utgör, något barn som börjar där och deras föräldrar snabbt blir varse. En teori är att förskolelärare och barnskötare tack vare den stora exponeringen snabbt bygger upp ett förhärdat immunförsvar. En annan teori är att de som inte gör det blir tvungna att sluta (av hälsoskäl) så att lärarna som blir kvar är de mest tåliga. Jag har ingen aning om hur bra dessa teorier stämmer, men det låter inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Men, vi räknar inte dödsfallen ifrån dag 30, fortsatt, som många andra länder börjat göra. Varför?

Jag vet inte vilka andra länder du syftar på som börjat räkna dödsfall ifrån dag 30, utveckla gärna. Har snarare hört det omvända att t.ex. Storbritannien funderar på att införa en cut off på 28 dagar för att inte räkna med någon som smittats av Corona, tillfrisknat och därefter senare avlidit av någon annan orsak. Det är förmodligen också svaret på varför vi gör som vi gör i Sverige.

Skrivet av anon173292:

Samt, källa tack?

I FHMs veckorapport sid 13 under stycket ”Avlidna” finns det beskrivet hur de räknar.

Hittade även denna artikel i DN: Stora skillnader i ländernas registrering av dödstal. Osäker på om den är bakom betalvägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Syrran min är förskollärare. Hon bekräftar att de är mindre sjuka (personalen) i år jämfört med andra år.

Beror antagligen på två saker:
1. Förskolorna har nolltolerans, skickar hem sjuka barn ("sjukt" nog försökte folk lämna snoriga barn hela våren trots massiva informationskampanjer från msb, fhm, media o.s.v.)
2. Alla tvättar händerna oftare och bättre. (Man såg samma sak under svininfluensan, att _alla_ typer av förkylningar o.s.v. minskade för att folk tillfälligt blev bättre på att tvätta händerna. (tänk om alla, alltid kunde sköta handhygien... ))

Jo. Alla typer av smittsamma sjukdomar har ju gått ner i år i hela samhället jämfört med tidigare. Bättre handhygien är säkert en bidragande orsak och att gränsen för att stanna hemma har sänkts, men självklart också social distansering och så.

Sen tror jag att förskolepersonal har en generellt högre immunitet tack vare alla infektioner de får genom arbetet. Lite samma för småbarnsföräldrar också förstås.

Skrivet av deltascu:

Det är en intressant poäng, och det finns säkert fler komplexa samband som detta som gör att det är svårt att direkt koppla sjukfrånvaro till covid-19. Som en sidokommentar tycker jag det är fascinerande hur förskolelärare och barnskötare klarar av att arbeta i den smitthärd som förskolan utgör, något barn som börjar där och deras föräldrar snabbt blir varse. En teori är att förskolelärare och barnskötare tack vare den stora exponeringen snabbt bygger upp ett förhärdat immunförsvar. En annan teori är att de som inte gör det blir tvungna att sluta (av hälsoskäl) så att lärarna som blir kvar är de mest tåliga. Jag har ingen aning om hur bra dessa teorier stämmer, men det låter inte omöjligt.

Jo det är ju ganska uppenbart att de blir "härdade" genom jobbet ganska snabbt. Däremot vet jag inte om det är så många som blir utslagna av det, immunitet brukar väl fungera ungefär samma för de flesta liksom. Dock kan det säkert finnas en del som inte orkar med första året som förskollärare eller så på grund av alla infektioner.

Permalänk
Medlem

Kanske ett råd till svenska regeringen(och folkhälsomyndigheten) är att hädanefter hålla koll på vad vårat grannland Finland gör.
Efter vad jag sett så har Finland lyckats mycket bra i sin strategi både vad gäller att bekämpa smittan och att bibehålla landets ekonomi:BNP (för 2:a kvartalet) - 3.2 vs - 8.6(Sverige).

Hatten av för Finland.

Jag vet att det skiljer sig lite på export segmenten mellan våra länder men ändå...??

Permalänk
Medlem

Hur ser då Finlands strategi ut, är den unik på något sätt? De flesta länder har väl ungefär samma strategi, man stänger ner när viruset kommer och öppnar upp när ekonomin kraschar och så rekommenderar de munskydd.

Vad jag förstår sprids viruset inte jämnt som vanlig influensa utan som klusterbomber och drabbar väldigt olika.

Permalänk
Skrivet av Smith:

Kanske ett råd till svenska regeringen(och folkhälsomyndigheten) är att hädanefter hålla koll på vad vårat grannland Finland gör.
Efter vad jag sett så har Finland lyckats mycket bra i sin strategi både vad gäller att bekämpa smittan och att bibehålla landets ekonomi:BNP (för 2:a kvartalet) - 3.2 vs - 8.6(Sverige).

Hatten av för Finland.

Jag vet att det skiljer sig lite på export segmenten mellan våra länder men ändå...??

Du kan inte jämföra BNP/capita mellan Sverige och Finland då Sveriges BNP/capita inte längre fungerar som ekonomisk måttstock för Sveriges ekonomi. Det har att göra med att vår BNP till stora delar ~50% drivs av offentlig omsättning + att en oerhört stor omsättnings- kostnadsdrivare till denna offentliga omsättning inte räknas som capita de första åren i landet. Därav får du en grupp 'konsumenter', läs hävert, på BNP sidan men som inte räknas med som capita på andra sidan av ekvationen. Givetvis är detta en perfekt storm med fantasikostnader för invandringen och då en offentlig omsättning som nästan är 50% av BNP och långa tider i landet utan att räknas till capita. Så länge du fyller på med kostnadsdragare och har en lång väntetid så kommer du hålla denna pyramidbluff levande. Men landet går i backen. Basic matte egentligen men förvånandsvärt få som ens fattar det.. Lösningen är givetvis enkel; räkna istället BNP/nationella omsättningsdrivare men det kommer ni aldrig se för då faller hela korthuset.

Sorry för Off topic.

On topic:
Jag känner inte en enda person som insjuknat så pass allvarligt att de måste läggas in på sjukhus. Däremot några äldre som tuppat av som 'normalt' är en sommar i kombination med influensa och värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Du kan inte jämföra BNP/capita mellan Sverige och Finland då Sveriges BNP/capita inte längre fungerar som ekonomisk måttstock för Sveriges ekonomi. Det har att göra med att vår BNP till stora delar ~50% drivs av offentlig omsättning + att en oerhört stor omsättnings- kostnadsdrivare till denna offentliga omsättning inte räknas som capita de första åren i landet. Därav får du en grupp 'konsumenter', läs hävert, på BNP sidan men som inte räknas med som capita på andra sidan av ekvationen. Givetvis är detta en perfekt storm med fantasikostnader för invandringen och då en offentlig omsättning som nästan är 50% av BNP och långa tider i landet utan att räknas till capita. Så länge du fyller på med kostnadsdragare och har en lång väntetid så kommer du hålla denna pyramidbluff levande. Men landet går i backen. Basic matte egentligen men förvånandsvärt få som ens fattar det.. Lösningen är givetvis enkel; räkna istället BNP/nationella omsättningsdrivare men det kommer ni aldrig se för då faller hela korthuset.

Sorry för Off topic.

On topic:
Jag känner inte en enda person som insjuknat så pass allvarligt att de måste läggas in på sjukhus. Däremot några äldre som tuppat av som 'normalt' är en sommar i kombination med influensa och värme.

Off-topic
Jag är inte alls insatt i hur vi beräknar BNP men om det nu är så som du säger tror du inte SD hade varit väldigt snabba på den bollen? Eller har jag missat det också.
Tycker det låter lite osannolikt nämligen.

On-topic
Hoppas den positiva trenden håller i sig även skolstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smith:

Kanske ett råd till svenska regeringen(och folkhälsomyndigheten) är att hädanefter hålla koll på vad vårat grannland Finland gör.
Efter vad jag sett så har Finland lyckats mycket bra i sin strategi både vad gäller att bekämpa smittan och att bibehålla landets ekonomi:BNP (för 2:a kvartalet) - 3.2 vs - 8.6(Sverige).

Hatten av för Finland.

Jag vet att det skiljer sig lite på export segmenten mellan våra länder men ändå...??

Det är jättelätt att vara kaxig när man ännu inte träffats av kulan - Sverige har träffats av kulan - Finland inte, ännu...

om ca 2 år är det dags att göra bokslut vad detta kostat och det kommer vara stor skillnad mellan länder med stora utbrott och länder som ännu inte tagit 'kulan' och man kommer nog till slutsatsen att länder och städer med mycket internationella kontakter är mer drabbade än länderna där detta är på lägre nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Alla typer av smittsamma sjukdomar har ju gått ner i år i hela samhället jämfört med tidigare. Bättre handhygien är säkert en bidragande orsak och att gränsen för att stanna hemma har sänkts, men självklart också social distansering och så.

....

Den där karensdagen tycker jag har ställt till mer elände än nytta. Folk son går till arbetet på måndag fast de är sjuka och smittar ner sina arbetskamrater. Tror att de som tycker det är okej att ta en sjukdag även om de inte är sjuka gör det ändå och de som följer reglerna går till sina arbeten sjuka.

1992 infördes nuvarande sjukkarensdagen och "citat: de.se" ""karensdagen ingick i ett paket som skulle stabilisera ekonomin."" Den korta sjukfrånvaron (upp till 6 dagar) stod visserligen för 80 procent av sjukfallen – men bara 17 procent av kostnaderna." "den långa sjukfrånvaron (över 90 dagar)... omfattade relativt få, bara 2 procent av sjukfallen men stod för 56 procent av kostnaderna." "Av statsfinansiella skäl borde det ha funnits större anledning att angripa den långa sjukfrånvaron. Istället angreps den korta, via karensdagen." "Sjuknärvaron ökade enligt arbetsmiljöverkets och SCB:s undersökningar. I mitten av 90-talet gick en tredjedel till jobbet flera gånger per år trots att de borde stannat hemma på grund av sjukdom. Några år senare hade den gruppen nästan fördubblats. Samtidigt exploderade långtidssjukskrivningarna."
Källa: https://da.se/2014/05/karensdagen-gor-comeback-som-stridsfrag...
Något att också läsa om man är emot karensdagen när/om epedemin är över: https://www.kollega.se/karensdagen-hopplos-och-hatad-av-alla

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Hur ser då Finlands strategi ut, är den unik på något sätt? De flesta länder har väl ungefär samma strategi, man stänger ner när viruset kommer och öppnar upp när ekonomin kraschar och så rekommenderar de munskydd.

Vad jag förstår sprids viruset inte jämnt som vanlig influensa utan som klusterbomber och drabbar väldigt olika.

Det här gjordes redan i slutet av mars bl.a.:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/helsingfors-regionen-isole...

Snabb nedstängning/isolering av stora regioner under en kortare period där smitta har upptäckts.

Skrivet av Clint Eastwood:

Du kan inte jämföra BNP/capita mellan Sverige och Finland då Sveriges BNP/capita inte längre fungerar som ekonomisk måttstock för Sveriges ekonomi. Det har att göra med att vår BNP till stora delar ~50% drivs av offentlig omsättning + att en oerhört stor omsättnings- kostnadsdrivare till denna offentliga omsättning inte räknas som capita de första åren i landet. Därav får du en grupp 'konsumenter', läs hävert, på BNP sidan men som inte räknas med som capita på andra sidan av ekvationen. Givetvis är detta en perfekt storm med fantasikostnader för invandringen och då en offentlig omsättning som nästan är 50% av BNP och långa tider i landet utan att räknas till capita. Så länge du fyller på med kostnadsdragare och har en lång väntetid så kommer du hålla denna pyramidbluff levande. Men landet går i backen. Basic matte egentligen men förvånandsvärt få som ens fattar det.. Lösningen är givetvis enkel; räkna istället BNP/nationella omsättningsdrivare men det kommer ni aldrig se för då faller hela korthuset.

Sorry för Off topic.

On topic:
Jag känner inte en enda person som insjuknat så pass allvarligt att de måste läggas in på sjukhus. Däremot några äldre som tuppat av som 'normalt' är en sommar i kombination med influensa och värme.

BNP siffror är från rapporter.
Det du skriver har jag ingen uppfattning om, men du är säkert mer
insatt i ämnet än vad jag är.

Skrivet av xxargs:

Det är jättelätt att vara kaxig när man ännu inte träffats av kulan - Sverige har träffats av kulan - Finland inte, ännu...

om ca 2 år är det dags att göra bokslut vad detta kostat och det kommer vara stor skillnad mellan länder med stora utbrott och länder som ännu inte tagit 'kulan' och man kommer nog till slutsatsen att länder och städer med mycket internationella kontakter är mer drabbade än länderna där detta är på lägre nivå.

Man behöver inte ta kulan om man kan ducka.

Hursomhelst hoppas jag se en positiv trend i den globala bekämpningen av denna farsot -
On-topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smith:

Hursomhelst hoppas jag se en positiv trend i den globala bekämpningen av denna farsot -
On-topic.

Du måste vänta ett bra tag till. Det finns inga tecken på att det börjat sjunka globalt. Visst, många länder har en nedgång, men, många fler är fortfarande på väg uppåt. Det betyder att de kan vidmakthålla smittohärdar för senare återinfektioner i de länder som haft en tydlig nedgång. Risken är mycket stor att det blir en permanent farsot.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

https://ourworldindata.org/coronavirus-data

https://ourworldindata.org/grapher/new-covid-deaths-per-milli...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Den där karensdagen tycker jag har ställt till mer elände än nytta. Folk son går till arbetet på måndag fast de är sjuka och smittar ner sina arbetskamrater. Tror att de som tycker det är okej att ta en sjukdag även om de inte är sjuka gör det ändå och de som följer reglerna går till sina arbeten sjuka.

1992 infördes nuvarande sjukkarensdagen och "citat: de.se" ""karensdagen ingick i ett paket som skulle stabilisera ekonomin."" Den korta sjukfrånvaron (upp till 6 dagar) stod visserligen för 80 procent av sjukfallen – men bara 17 procent av kostnaderna." "den långa sjukfrånvaron (över 90 dagar)... omfattade relativt få, bara 2 procent av sjukfallen men stod för 56 procent av kostnaderna." "Av statsfinansiella skäl borde det ha funnits större anledning att angripa den långa sjukfrånvaron. Istället angreps den korta, via karensdagen." "Sjuknärvaron ökade enligt arbetsmiljöverkets och SCB:s undersökningar. I mitten av 90-talet gick en tredjedel till jobbet flera gånger per år trots att de borde stannat hemma på grund av sjukdom. Några år senare hade den gruppen nästan fördubblats. Samtidigt exploderade långtidssjukskrivningarna."
Källa: https://da.se/2014/05/karensdagen-gor-comeback-som-stridsfrag...
Något att också läsa om man är emot karensdagen när/om epedemin är över: https://www.kollega.se/karensdagen-hopplos-och-hatad-av-alla

Jo absolut. Karensdagens införande handlade förstås om att få folk att gå till jobbet trots att de inte kände sig helt friska. Man kan förstås diskutera om den minskade "okynnessjukskrivningar" också, vilket den sannolikt gjorde i viss mån, men effekterna av att småkrassliga personer chansar och går till jobbet för de inte har råd att tappa 5% av sina inkomster för att vara på den säkra sidan lär ha varit mycket värre.

För mig personligen så hade den snarare motsatt effekt. Inte nu då jag sällan är så sjuk numera och dessutom har möjlighet att jobba hemifrån och ta ut flextimmar och på så sätt hantera "krasslighet", och jag känner väl också ett större ansvar för företaget och produkten nu, men när jag var yngre och hade skitjobb i industri och liknande så blev effekten snarare att man stannade hemma någon dag extra för att på något sätt kompensera. Hellre två dagar hemma och få några hundralappar än en dag hemma utan någon ersättning liksom. Inte smart tänkt kanske, förlorade ju mer pengar på det sättet, men man slapp ju jobba en dag till och det var ju ett stort plus på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fyfasiken, även om du sluppit det värsta ser jag på ditt inlägg att sjukdomen inte är att leka med och borde läsas av alla som verkar lättat på bromsen nu i semestertider.

Inte bara svar till dig utan även ett lite generellt inlägg om livet med/efter covid.

Jag kan ju "glädja" med att sjukdomen, även när den är över, fortsätter ta ut sin rätt. Jag har nu fått ett negativt prov och är sedan den 5e officiellt covidfri. Tyvärr togs provet eftersom jag fick åka in till sjukhuset med andningssvårigheter och det konstaterades att lungorna väl inte var riktigt tip-top.

Fastän jag nu inte längre är smittsam sitter jag alltså i fortsatt karantän tills jag är frisk "på riktigt" hur länge nu det tar. Har fått astmamedicin utskriven för att bättre på andningen och den verkar fungera. Tydligen är de här sviterna av smittan inte helt ovanliga i min ålderskategori (30-35) och detta är den insatsen som vanligtvis löser problemet. Värst är dock kroppen som helhet, det är månader sedan jag kunde göra något som ens kan liknas vid motion och jag har ont överallt efter så mycket stillasittande/liggande/minimal rörelse. Min motion nu är i princip att vandra omkring på gården och försöka göra småsaker i värmen.

För er som tänker att det bara är en förkylning eftersom ingen ni sett/känner fått allvarliga symptom. Jag känner ingen annan med symptombild som mig men är nu på dag 119 i karantän. Trots att jag är fri från covid verkar jag ha långt kvar fastän jag inte varit inlagd på sjukhus, borträknat några timmar för undersökningen då.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Jag känner ingen annan med symptombild som mig men är nu på dag 119 i karantän. Trots att jag är fri från covid verkar jag ha långt kvar fastän jag inte varit inlagd på sjukhus, borträknat några timmar för undersökningen då.

Min sambo har liknande, ingen astma innan men fått gå med inhalatorer sen mars. Hon låg heller aldrig på sjukhus men var dålig väldigt länge. Det går sakta framåt, nu orkar hon oftast med saker någorlunda men kan bli rejält utslagen efteråt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Fastän jag nu inte längre är smittsam sitter jag alltså i fortsatt karantän tills jag är frisk "på riktigt" hur länge nu det tar.

Det låter tradigt, hoppas det blir bättre snart. Men varför är du satt i karantän om du inte är smittsam? Jag förstår att du får hålla dig sjukskriven, men att inte kunna åka och handla etc verkar lite hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det låter tradigt, hoppas det blir bättre snart. Men varför är du satt i karantän om du inte är smittsam? Jag förstår att du får hålla dig sjukskriven, men att inte kunna åka och handla etc verkar lite hårt!

Ah dåligt ordval av mig, jag är inte i karantän som sådan men avrådd från kontakt med andra baserat på mitt nedsatta allmäntillstånd. Avrådan verkar mycket handla om att det är förkylningstider och en förkylning skulle kunna vara dåligt för mig just nu.

Ska prata med vården igen imorgon så får vi se om det blir andra direktiv nu. Redan nu får jag alltså t.ex. gå och handla men har valt att inte göra det pga avrådan. Nu kan jag andas lite bättre så får väl se hur rekommendationen faller.

Tror jag snart pratat med alla på hälsocentralen och de är rätt investerade i min progression. Tror jag är ett av få fall de hanterar som gått så här länge, om inte det enda.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns ju två andra milda coronavirus 229E och OC43
https://sv.wikipedia.org/wiki/Humant_coronavirus_229E

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Även personen i HongKong som de tror har smittats en andra gång verkar ha smittats av två olika varianter av viruset.
https://emanuelkarlsten.se/coronaforskaren-darfor-finns-ingen...

Nu blev han inte sjuk vid andra smittotillfället utan bara smittad. Om det hela utvecklar sig till en smitta där man inte blir allvarligt sjuk så känns det som att vi kan leva med den. Men så länge de farligare varianterna också finns kvar så är det lurigt. Kanske kan vi få ett visst skydd även mot de farligare varianterna om vi blir smittade av den mildare? Intressant utveckling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns ju två andra milda coronavirus 229E och OC43
https://sv.wikipedia.org/wiki/Humant_coronavirus_229E

Jo, men skillnaden är att viruset som artikeln tar upp är Covid-19, så samma virus men mindre dödligt. Andra Coronavirus finns också men de har inte så mycket att göra med Covid-19 (även om man spekulerar i att de kanske kan ge någon form av skydd mot det).

Förhoppningen är väl att den här nya varianten kanske ska minska dödligheten då den inte verkar vara lika dödlig. Å andra sidan verkar den vara mer smittsam så det är svårt att säga om den är "bättre" än den andra varianten, alltså om dödligheten i stort kommer bli lägre i den eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men skillnaden är att viruset som artikeln tar upp är Covid-19, så samma virus men mindre dödligt. Andra Coronavirus finns också men de har inte så mycket att göra med Covid-19 (även om man spekulerar i att de kanske kan ge någon form av skydd mot det).

Artikeln tar upp en ny mutation och då är det viktigt att ha i åtanke att COVID-19 muterar ständigt eftersom familjen cornonavirus är RNA virus. Faktum kvarstår att pandemin pågår fortfarande, det är nya fall dagligen och med tanke på att en annan mutation (D614G) har upptäckts, som är mer smittsam än tidigare så jag tycker att vi ska verkligen inte ropa hej förrän man är över ån och har ett godkänt vaccin till hands.

Ifall någon får för sig att tolka artikeln som att pandemin löper mot sitt slut eller att COVID-19 håller på att bli ett "snällt" virus.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Artikeln tar upp en ny mutation och då är det viktigt att ha i åtanke att COVID-19 muterar ständigt eftersom familjen cornonavirus är RNA virus. Faktum kvarstår att pandemin pågår fortfarande, det är nya fall dagligen och med tanke på att en annan mutation (D614G) har upptäckts, som är mer smittsam än tidigare så jag tycker att vi ska verkligen inte ropa hej förrän man är över ån och har ett godkänt vaccin till hands.

Ifall någon får för sig att tolka artikeln som att pandemin löper mot sitt slut eller att COVID-19 håller på att bli ett "snällt" virus.

Jag har inte ropat hej och är ingen epidemiolog men är det inte en skillnad på de små mutationer som man ser hela tiden och det som artikeln tar upp? Att det finns olika varianter av viruset som har samma beteende (alltså ger ungefär samma symptom och samma dödlighet) visste vi redan, men inte att det fanns en variant som fungerar på ett annat sätt. Sen är det förstås ett tveeggat svärd, mindre dödlighet men mer smittsamt kan ju innebära fler döda totalt sett, men det vet vi ju inte eftersom vi inte vet hur immuniteten fungerar och så.

Permalänk
Medlem

vaccin kommer inte vara lösningen för att utrota covid-19

Vi har bara en (1) enda sjukdom som anses utrotad med hjälp av vaccin och tack vare stora myndigheter oavsett politisk inriktning (demokrati, kommunism, diktaturer) som gjorde gemensam sak att vaccinera först och frågade sedan oavsett politisk och religiös åsikt i befolkningen - och det är smittkoppor.

Vi har inte den förutsättningen idag, myndigheter är inte tillräckligt hårt gående i den frågan med obligatorisk vaccinering - kanske tom. tvångsvaccinering krävs för vissa grupper då det finns rejäl motstånd mot vaccinering i olika grupper och därmed kommer covid-19 att hålla sig kvar i öar och aldrig bli utrotad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

vaccin kommer inte vara lösningen för att utrota covid-19

Vi har bara en (1) enda sjukdom som anses utrotad med hjälp av vaccin och tack vare stora myndigheter oavsett politisk inriktning (demokrati, kommunism, diktaturer) som gjorde gemensam sak att vaccinera först och frågade sedan oavsett politisk och religiös åsikt i befolkningen - och det är smittkoppor.

Vi har inte den förutsättningen idag, myndigheter är inte tillräckligt hårt gående i den frågan med obligatorisk vaccinering - kanske tom. tvångsvaccinering krävs för vissa grupper då det finns rejäl motstånd mot vaccinering i olika grupper och därmed kommer covid-19 att hålla sig kvar i öar och aldrig bli utrotad.

Målet med vaccin är inte att utrota virus. (Även om det vore en trevligt effekt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

vaccin kommer inte vara lösningen för att utrota covid-19

Vi har bara en (1) enda sjukdom som anses utrotad med hjälp av vaccin och tack vare stora myndigheter oavsett politisk inriktning (demokrati, kommunism, diktaturer) som gjorde gemensam sak att vaccinera först och frågade sedan oavsett politisk och religiös åsikt i befolkningen - och det är smittkoppor.

Vi har inte den förutsättningen idag, myndigheter är inte tillräckligt hårt gående i den frågan med obligatorisk vaccinering - kanske tom. tvångsvaccinering krävs för vissa grupper då det finns rejäl motstånd mot vaccinering i olika grupper och därmed kommer covid-19 att hålla sig kvar i öar och aldrig bli utrotad.

Obligatorisk vaccinering låter både som slöseri samt maktmissbruk. Bättre ge vaccinet i första hand till de som är riskgrupper och de som vill bli vaccinerade. De får ju sitt skydd om vaccinet fungerar och då behöver de inte längre vara rädda. Man får väl anpassa vården så den klarar av en viss mängd covid-19 ungefär som man gör med influensorna som heller inte tvångsvaccineras emot. Det kan också finnas risker med vacciner så onödigt ge det till de som inte behöver eller vill. Säg att det finns en biverkning som drabbar en av 1000 då får vi plötsligt 10000 sjuka i Sverige om alla vaccineras. Många som inte är i riskgrupp kanske avvaktar lite och ser om de som vaccinerar sig får biverkningar. Visar sig vaccinet vara ofarligt och fungera så ökar nog viljan. Låt folk själva få bestämma över sina kroppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Obligatorisk vaccinering låter både som slöseri samt maktmissbruk. Bättre ge vaccinet i första hand till de som är riskgrupper och de som vill bli vaccinerade. De får ju sitt skydd om vaccinet fungerar och då behöver de inte längre vara rädda. Man får väl anpassa vården så den klarar av en viss mängd covid-19 ungefär som man gör med influensorna som heller inte tvångsvaccineras emot. Det kan också finnas risker med vacciner så onödigt ge det till de som inte behöver eller vill.

Jag håller med men vill bara inflika att de äldre som är i riskgrupp ofta är betydligt sämre än andra på att utveckla immunitet genom vaccin. Det vore alltså önskvärt om även de som inte är i riskgrupp vaccinerade sig, för att skydda de som inte kan. Förutsatt att vi får ett bra och säkert vaccin, förstås; om även en väldigt liten andel drabbas av allvarliga bieffekter får man noga väga skadan mot nyttan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Målet med vaccin är inte att utrota virus. (Även om det vore en trevligt effekt).

Fast det är många som hoppas och tror det och nästan förutsätter det - vad kommer det att hända när det inte går den vägen.

Sedan är det som skrivs - immun-svar på vaccin görs bäst i ung ålder, och det var också så man gjorde med smittkoppor med vaccinering nästan redan nyfödd och sedan livslång skydd resten av livet och därmed sopade undan mattan för viruset att överleva.

Idag vet vi heller inte om en framtida covid-19 vaccin är livslång eller något som klingar av ganska fort, mycket tyder på T-cells immunitet är viktig och kan ha trimmats av tidigare influensor med corona-virus och gör att många inte bli sjuka även med måttliga mängder covid-19-smittämnen exponerat - dessvärre är T-cells immunitet mycket större sak att mäta än att man har antikroppar då det sistnämnda visar bara att man har varit mer eller mindre sjuk i covid-19 och därmed uttryckt just antikroppar som resultat av detta - inte att T-cells immunitet sett till att du aldrig blivit sjuk - vilket gör att T-cells-immunitet för viruset är en betydligt mer kvalificerat skydd men svårare att visa att den finns.

Permalänk
Medlem

Sett att de stackars rumänska tiggarna är tillbaka i vår lilla by. Hur är det i storstäderna? Här hemma var de puts väck när Corona bröt ut och borta hela sommaren men kanske inte i större städer?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Sett att de stackars rumänska tiggarna är tillbaka i vår lilla by. Hur är det i storstäderna? Här hemma var de puts väck när Corona bröt ut och borta hela sommaren men kanske inte i större städer?

Nej de har varit här typ som vanligt, kanske aningen färre. En av de jag har lärt känna lite bättre beklagade sig för det var så få som var ute och handlade så de fick väldigt lite pengar.