W10 fryser, BSOD och dyker inte upp på boot-menyn förrän hård omstart
Hej!
Jag har ett problem som jag inte lyckats få någon rätsida på. Internet är inte behjälpligt så jag tänker att jag kan fråga här.
Mitt system:
W10
120GB SSD Corsair GT, cirka 2011, med OS
Separat HDD för spel etc
Även separat HDD för ubuntu
Mitt problem:
Den mesta av tiden så fungerar datorn felfritt, jag kan köra på och ingenting händer. Ibland, utan varning så är det som att datorn slutar att läsa från hårddisken (SSD/HDD) och bara kör från RAM. Detta märker jag endast direkt om jag råkar vara inne i chrom och får "väntar på cache-minne" utan att någonting händer. I annat fall så fungerar spel etc. något sådär felfritt ändå tills jag får en plötsligt BSOD och den börjar "samla data" och startar sedan om. Efter denna automatiska omstart så finns inte länge min SSD eller HDD i boot-menyn. Eftersom den inte hittar w10-diskarna går den då in i min ubuntu-disk. Och inte förrän jag hård-restartar (håller in power tills död) och sen startar datorn igen så hittar den diskarna i menyn igen och allt fungerar som vanligt.
Vad jag försökt:
Ibland så kan tydligen power-settings stänga av SSD för att den tror att det är en HDD, men jag har stängt av den inställningen utan några förändringar.
Har även uppdaterat drivrutiner på grafikkortet och kört memcheck (utan några större fel).
Har någon erfarenhet av detta problem eller kan hjälpa mig på något sätt? Kan ge mer information om det behövs.