MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Enklaste vinterförvaringen är att köra så sent det går på säsongen och börja så tidigt på på nästa säsongen som möjligt. Extremt milda vintrar kör jag året runt, vi får se om jag dubbar upp hojjen jag har nu för iskörning.

Det dryga med vinterkörning är saltet, aluminiumdetaljer blir inte fina av detta så det gäller att spola den rikligt efteråt i en tvätthall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Enklaste vinterförvaringen är att köra så sent det går på säsongen och börja så tidigt på på nästa säsongen som möjligt.

Ja denna veckan har jag skrapat is från rutorna på bilen tre gånger Men har inte ställt undan ännu, håller tummarna för ett par vändor till, även om det är kallt!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Ja denna veckan har jag skrapat is från rutorna på bilen tre gånger Men har inte ställt undan ännu, håller tummarna för ett par vändor till, även om det är kallt!

Jag var sjuk hela september så kunde inte utnyttja den månaden.. Orkade ut o köra i 2x 25 minuter och hade minst 15/30 dagar med fint väder. Nu är det nästan för kallt stundvis och mina byxor är trasiga så jeans är kallt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag var sjuk hela september så kunde inte utnyttja den månaden.. Orkade ut o köra i 2x 25 minuter och hade minst 15/30 dagar med fint väder. Nu är det nästan för kallt stundvis och mina byxor är trasiga så jeans är kallt.

Usch, jag var hemma sjuk i tre veckor under september :/ Vart väldigt lite åka då.
Tack och lov har jag ett tätt och bra ställ med varmt(borttagbart) foder, så bara att ta ett bra underställ under det så går det att åka, senast var jag ute och körde i ca 2-5c under ca tre timmar utan att bli kall
Stor vindruta, bra kläder och _uppvärmda handtag_ gör underverk i kallt och blött väder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Usch, jag var hemma sjuk i tre veckor under september :/ Vart väldigt lite åka då.
Tack och lov har jag ett tätt och bra ställ med varmt(borttagbart) foder, så bara att ta ett bra underställ under det så går det att åka, senast var jag ute och körde i ca 2-5c under ca tre timmar utan att bli kall
Stor vindruta, bra kläder och _uppvärmda handtag_ gör underverk i kallt och blött väder.

Hade det med men byxorna gick sönder så ska köpa ersättning. Värmehandtag har jag kikat på men är lite osäker på att installera själv så får kika med en lokal firma vad de tar sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade det med men byxorna gick sönder så ska köpa ersättning. Värmehandtag har jag kikat på men är lite osäker på att installera själv så får kika med en lokal firma vad de tar sen.

Köpte Yamaha orginal av lokala återförsäljaren för 2tusen något ink montering. Väl investerande pengar och ser bra ut också Kollade på andra sorter innan för runt 4-900kr men valde det dyrare alternativet, plus installation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Köpte Yamaha orginal av lokala återförsäljaren för 2tusen något ink montering. Väl investerande pengar och ser bra ut också Kollade på andra sorter innan för runt 4-900kr men valde det dyrare alternativet, plus installation.

Finns inte vad jag sett till min Suzuki GSX s750 -19. De har mest delar för tex SV650 och GSX s1000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Finns inte vad jag sett till min Suzuki GSX s750 -19. De har mest delar för tex SV650 och GSX s1000.

Aha, ja verkar inte superkomplicerat att montera ett kit iofs, men kolla med din återförsäljare? Förlänger ju säsongen rätt bra om man slipper frysa om händerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nästa vecka är det dags för service. Jag var så jäkla seg på att ta tag i det där så 28:e Oktober var nästa lediga tid. Bor norr om Sundsvall så det har varit kallt i ett par veckor och senaste i helgen kom det lite snö. Men bara det inte är minusgrader ute så ska det gå vägen. Även om jag kommer frysa som fan. Nån som har tips på bra handskar? Har sommarhandskar och ett par lite tjockare, men absolut inte vinterfodrade.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

@deegan köp vanliga styrmuffar och använd dina vanliga handskar eller vinterhandskar. Det måste inte vara nödvändigtvis MC handskar. Jag kör med mina Bula skidhandskar med skinn när det är under 5 grader.

Permalänk
Medlem

Ni som kör hoj, är det färdig åkt för iår? Eller kan det finnas några dagar kvar ? Är helt nybliven MC-förare(koret iår) Så har ingen stor erfarenhet om just höst/vinter åkandet. Hur gör ni andra?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Ni som kör hoj, är det färdig åkt för iår? Eller kan det finnas några dagar kvar ? Är helt nybliven MC-förare(koret iår) Så har ingen stor erfarenhet om just höst/vinter åkandet. Hur gör ni andra?

Beror på var man bor i landet

Men det ser ut att vara ganska färdigåkt för min del iaf (Västerås). Tycker bara det är regn och rusk konstant Målet är en sista tur och sen göra den fin innan vilan i helgen som kommer.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Beror på var man bor i landet

Men det ser ut att vara ganska färdigåkt för min del iaf (Västerås). Tycker bara det är regn och rusk konstant Målet är en sista tur och sen göra den fin innan vilan i helgen som kommer.

Obvious är det en faktor var man bor(Gbg här), det förstår jag också.

Sant som du säger regn o rusk är minder roligt. Men då är jag inte så långt efter. Kände också att en sista tur borde man få ut innan man ställer upp den på depåstöden.

tack för din input.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Obvious är det en faktor var man bor(Gbg här), det förstår jag också.

Sant som du säger regn o rusk är minder roligt. Men då är jag inte så långt efter. Kände också att en sista tur borde man få ut innan man ställer upp den på depåstöden.

tack för din input.

Det man främst inte vill ha är väl blöta löv på vägen, så även om det inte regnar och är tillräckligt varmt kan det ju vara riskfyllt att åka just nu ändå

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det man främst inte vill ha är väl blöta löv på vägen, så även om det inte regnar och är tillräckligt varmt kan det ju vara riskfyllt att åka just nu ändå

Får man fråga vad du gör sedan med din MC, hur förbereder du den för dvala? Verkar som alla gör lite olika. Men finns det ngn standard minimum utförande?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Får man fråga vad du gör sedan med din MC, hur förbereder du den för dvala? Verkar som alla gör lite olika. Men finns det ngn standard minimum utförande?

Hehe, det är faktiskt första gången jag gör det

Men det jag läst mig till, som någon här kan fylla på om jag missat något.

Tvätta ordentligt, tanka fullt för att undvika fukt i tanken, smörj in kedja och liknande, ställ upp på centralstöd, på med cover. (Står i varmgarage).

Är väl främst batteriet jag är osäker på, om det måste underhållsladdas eller liknande.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Nybliven förare i år också. Ska köra till och från jobbet på fredag iaf
5-10C blir kyligt men bättre än buss i dessa tider. Bilen är på service.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hehe, det är faktiskt första gången jag gör det

Men det jag läst mig till, som någon här kan fylla på om jag missat något.

Tvätta ordentligt, tanka fullt för att undvika fukt i tanken, smörj in kedja och liknande, ställ upp på centralstöd, på med cover. (Står i varmgarage).

Är väl främst batteriet jag är osäker på, om det måste underhållsladdas eller liknande.

Ahhh ok. Ja precis så hade jag tänkt också minus centralstöd då jag inte har det. Har även jag varmgarage. Just det med batteriet är jag också osäker på. Jag köpte fabriksny hoj i våras så batteriet är ju helt nytt. Vet att det är monterat ctek anslutning under en kåpa så kan väll inte skada o ha den på underhålls laddning?. Det jag undrar över då är: ska man ha underhålls laddning hela vintern ?

Och sen det där med att starta hojen ngn gång i månaden/varannan månad är det ngt man ska göra eller bara låta den vara tills våren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nybliven förare i år också. Ska köra till och från jobbet på fredag iaf
5-10C blir kyligt men bättre än buss i dessa tider. Bilen är på service.

Ahhh ok. Ja verkligen är hojen bättre än kommunalt just nu i dessa tider. Härligt att vi är en del nya MC förare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är en bekväm solskensåkare så jag har ställt in för säsongen...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Kör min F800GSA fram tills isen kommer.
Under 5 grader börjar det bli lagom att ta fram fodret för jackan och byxorna. Har kört ner på minus 6 tidigare så lär nog köra ett bra tag ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Nästa vecka är det dags för service. Jag var så jäkla seg på att ta tag i det där så 28:e Oktober var nästa lediga tid. Bor norr om Sundsvall så det har varit kallt i ett par veckor och senaste i helgen kom det lite snö. Men bara det inte är minusgrader ute så ska det gå vägen. Även om jag kommer frysa som fan. Nån som har tips på bra handskar? Har sommarhandskar och ett par lite tjockare, men absolut inte vinterfodrade.

Som jag sa innan i tråden, uppvärmda hantag! Fått många "extra" dagars åkande tack vare dem Men ska även ta och montera handskydd för att avvärja lite av vinden, blir lite kallt utanpå händerna som det är nu när det närmar sig nollan.
Annars är nog styrmuffar det bästa att använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Som jag sa innan i tråden, uppvärmda hantag! Fått många "extra" dagars åkande tack vare dem Men ska även ta och montera handskydd för att avvärja lite av vinden, blir lite kallt utanpå händerna som det är nu när det närmar sig nollan.
Annars är nog styrmuffar det bästa att använda.

Ja handtagsvärmare kan nog vara värt att införskaffa faktiskt. Nu var det 8-10 grader igår så jag körde med vantar i mina vanliga handskar och det var hanterbart. Hojen blev dock skitigare än en gris i ett gyttjebad efter att ha kört på E4. Men helt klart bra tips där med handtagsvärmare.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Fördelen med värmehantag är att de alltid finns där. Annars är handskar med elvärme betydligt bättre. Handtagen hjälper för att fingrarna inte ska bli stela vilket är det viktigaste, men värmehandskar är varmt och mysigt

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Körde idag till jobbet och hade inga problem. Skulle jag köra längre än en kvart så kanske fingrarna skulle börja bli lite stela. Har ju ändå Halvarsson Beast så de är rätt varma.
Kommer definitivt till våren när jag ska slänga på tail tidy och annat passa på att fixa värmehandtag. Denna vintern finns tyvärr inte ekonomin helt där. Corooooona.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har turen kommit till mig att ställa in hojen för säsongen Känns såklart lite vemodigt och hade gärna kört mer, men iom att jag bara nöjeskör (jobbar hemma m.m) så kändes det ändå rätt. Detta gjorde jag för att göra hojen redo inför vintervilan (den står i värmegarage):

*Grundlig tvätt
*Tanka fullt
*Tog ut batteriet och satte det på underhållsladdning (med en Ctek-laddare) ute i boden på landstället
*På med kapell

Har fått hem lite roliga saker som ska åka på innan nästa säsong startar; LeoVince Nero helsystem, svarta och korta kopplings- och bromshandtag, tail tidy och LED-blinkers (fram och bak)

Nu får det gärna vara vår 2021 istället!

Trevlig helg alla!

Visa signatur

| Fractal Design North TG | Corsair HX1000i Platinum | Rog Strix Maximus Hero XIII | Intel i9 11900k @ stock | Deepcool LT520 240mm | Team group DDR4 32GB 4000MHz CL18 | Rog Strix RTX 3080 TI | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Fördelen med värmehantag är att de alltid finns där. Annars är handskar med elvärme betydligt bättre. Handtagen hjälper för att fingrarna inte ska bli stela vilket är det viktigaste, men värmehandskar är varmt och mysigt

Kör också helst med uppvärmda handskar och då med batteridrift som räcker utmärkt för 3-4 timmars körning om det inte blir allt för kallt, de säger att direkt anslutna till hojens eluttag ger mer värme under obegränsad tid fast man blir själv ”kopplad” vilket har sina egna nackdelar. Eluppvärmda handtag är dock bra alternativ när man inte tog med värmehandskarna eller när batterierna gick tomt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas alla har det gött! tänkte bara dela med mig av ljudet av min Tuono

Tuono V4

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en liten kina-125cc jag pendlar till jobbet med, vill inte behöva köra när frosten kommit så bytte ut den mot en bil i början av nov.

I efterhand skulle jag kunna kört fortfarande men men, hindsight is 20/20.

Vill också slå ett slag för styrmuffar, funkar det att ha sådana så spöar det värmehandtag alla dagar i veckan, har haft båda. Har aldrig blivit blöt om händerna med styrmuffar och är det nått som gör att man fryser är det väta imo.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/styren/styrmuffar-...

Permalänk
Medlem

Min hoj fick en sista rastning för året. Tvättad och fulltankad så står den under skydd i varmgaraget. får bli underhållsladdning en gång i månaden. 👍

Visa signatur