Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Innetempen styrs ofta av yttertempen - dvs när tempen ute faller/ligger runt under +5, då drar vår värme igång. Vi har 2 stammar per lägenhet o "badrums stammen" startar tidigare än resten.

Många föreningar svarar inte på mail - ring! Eller gå ner till ert föreningskontor

Som många har skrivit så ska tempen ligga på cirka 21, tror vår pendlar mellan 21-23.

Lycka till!

mvh Lazze

Jag önskar de hade ett telefonnummer men de har bara mail... och du säger att de inte svarar på mail...
Börjar kännas lite ovärt att köpa bostäder om det ska vara såhär pass... alla föreningar är väll inte som den ena lik
nu är jag är lite klokare iallafall inför nästa bostadsköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du kan väl börja med att faktiskt mäta temperaturen inomhus. Ibland känns det kallt fast det är 21 grader C vilket är OK.

Ja jag ska köpa en termometer idag, får se varmt den mäter luften.

Skrivet av Haptic:

Vilken uppvärmning har din lägenhet?
luft, vattenburen eller direktverkande el?

Om det är direktverkande el så bör du kunna vrida på en termostat och dom bör starta på en gång, men då är det förmodligen du som betalar elen och du sa att värmen ingår.

Om det är luft, då bör det inte finnas några element alls.

Så om vi antar att du har vattenburen värme med radiatorer så SKA det finnas avluftning på elementen(Om inte föreningen har monterat automatisk avluftning på vinden). Dom är inte heller seriekopplade utan dom är parallellkopplade. Termostaten som sitter på elementen är inte heller en blandare, utan den stryper bara mängden vatten som flödar igenom radiatorn.
Börja med at lufta elementet, om inte det hjälper så behöver föreningen skruva på kurvan på sin värmeväxlare för att höja ut-temperaturen.

Och som andra har nämnt: Köp en termometer och mät vad du faktiskt har för temperatur inne.

jag har element med två tjocka rör så det verkar vara vatten och en luft kanal som leder till vardagsrum och badrum som konstigt nog också påverkar matos-insug ovanför spisen? den låter betydligt mer iallafall när man ökar varvtalet på konditioneringen

Permalänk
Medlem

Köp termometers, och som någon skrev att alla termometrar visar rätt, det kan skilja flera grader mellan olika termometers. Både digitala och traditionella. Så bäst är att köpa flera (olika sorter), eller kolla om Bostadsrättsföreningen har en avancerad termometer som de sedan kan koppla in till en dator och kolla statistik.

Jag själv bor i hyreslägenhet. Termometrarna står på 22 grader och är nära fönsterna och jag kan känna att det är kyligt ändå långt in i rummet, det hör hösten till.

Eftersom det är en bostadsrätt så kollar du med vaktmästaren/styrelsen om de satt på värmen och säger att du har det kallt hos dig.

Håll inte på att lufta själv, ventilerna kan gå sönder. Nu var de inte så gamla, men man vet aldrig. Och då står du där med vatten i hela lägenheten. Och det blir ditt fel. Låt en vaktmästare/VVS-kille göra sådant. Gå heller inte och öppna dörrar till olika system i huset och pilla själv.

Så det som jag råder dig till är att vara trevlig och fråga om de kan kolla om det går att öka värmen, ni äger ju husen gemensamt. I värsta fall går du på årsmötet och blir invald i styrelsen och sedan lobbar för lite mer värme den vägen (för framtiden då)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag har skrivit till föreningen men de svarar inte.

Om föreningen inte svarar så kan du söka fram din förening på https://www.allabrf.se/ och sen gå och knacka på hos en av era ledamöter och snacka direkt med dem.

Sen kan jag rekommendera att du går med i styrelsen vid nästa årsmöte så du kan vara med och styra upp föreningen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

jag har element med två tjocka rör så det verkar vara vatten och en luft kanal som leder till vardagsrum och badrum som konstigt nog också påverkar matos-insug ovanför spisen? den låter betydligt mer iallafall när man ökar varvtalet på konditioneringen

Jag måste erkänna att jag inte fattar någonting

Rör = vatten

Kanal = ventilation (luft)

Man har alltid 2 (eller 3) rör vid radiatorn, det är bara vatten, ett rör för varmt och ett för "använt" vatten.

Vad är "konditioneringen"?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Och instämmer med ovanstående, du ska absolut inte gå in och börja pilla i olika rum i huset. Speciellt när du inte har någon koll på vad du gör.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Ja jag ska köpa en termometer idag, får se varmt den mäter luften.

jag har element med två tjocka rör så det verkar vara vatten och en luft kanal som leder till vardagsrum och badrum som konstigt nog också påverkar matos-insug ovanför spisen? den låter betydligt mer iallafall när man ökar varvtalet på konditioneringen

yes, varmvatten och retur till elementen. luftkanalen du pratar om låter ju som hederlig frånluft. sitter vanligast i badrum, kök och klädkammare. Dom suger ut luft ur din lägenhet. (märks om du sätter ett papper mot dom)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Då tycker jag att du ska ta och anlita en advokat i ärendet haha!

Men allvarligt, prata med valuta/handyxan/firman som sköter underhåll åt föreningen. Och kolla med grannarna om de har samma problem. Det är allt du kan göra, vill du inte så får du sitta och frysa, köpa en kofta och sluta gnälla.

Permalänk
Medlem

Du kan skruva av termostaten på dina element, då får du max värme som de kan ge. Ofta är de "spärrade" så att man inte kan vrida på absolut max.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

fast man kan ju vrida upp o ned så den blandar väll på plats - om man drar din slutsats så kan ingen ha varmvatten ifall någon över/under har kallt vatten rinnande i sin kran...

Nu tror jag du inte är med riktigt det går ett "till" rör med varmvatten för alla våningar och ett "retur" rör med det avkylda vattnet för alla våningar. På dessa rör hämtar elementet varmvatten från "till" röret och returnerar det avkylda vattnet efter det passerat elementet till "retur" röret. Termostaten du vrider på bara stryper eller höjer genomströmningen från "till" slingan till "retur" slingan.
Parallellkopplade helt enkelt.

Om du har luft i ditt element kan inte vattnet flöda igenom elementet som det är tänkt..vilket ger dålig effektivitet.

Vattnet i kranen funkar på samma sätt, fast är är "retur" röret avloppet för både kallt och varmt vatten.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Köp termometers, och som någon skrev att alla termometrar visar rätt, det kan skilja flera grader mellan olika termometers. Både digitala och traditionella. Så bäst är att köpa flera (olika sorter), eller kolla om Bostadsrättsföreningen har en avancerad termometer som de sedan kan koppla in till en dator och kolla statistik.

Jag själv bor i hyreslägenhet. Termometrarna står på 22 grader och är nära fönsterna och jag kan känna att det är kyligt ändå långt in i rummet, det hör hösten till.

Eftersom det är en bostadsrätt så kollar du med vaktmästaren/styrelsen om de satt på värmen och säger att du har det kallt hos dig.

Håll inte på att lufta själv, ventilerna kan gå sönder. Nu var de inte så gamla, men man vet aldrig. Och då står du där med vatten i hela lägenheten. Och det blir ditt fel. Låt en vaktmästare/VVS-kille göra sådant. Gå heller inte och öppna dörrar till olika system i huset och pilla själv.

Så det som jag råder dig till är att vara trevlig och fråga om de kan kolla om det går att öka värmen, ni äger ju husen gemensamt. I värsta fall går du på årsmötet och blir invald i styrelsen och sedan lobbar för lite mer värme den vägen (för framtiden då)

Jag tror nog att jag kommer köpa en egen villa nästa gång för inte ska jag behöva köra ett politiskt race/lobbying för att inte frysa bollarna av mig

Jag kommer inte pilla med något i huset eller byggnaden men det är så kalltt xDD

Skrivet av Lagerlöf:

Jag måste erkänna att jag inte fattar någonting

Rör = vatten

Kanal = ventilation (luft)

Man har alltid 2 (eller 3) rör vid radiatorn, det är bara vatten, ett rör för varmt och ett för "använt" vatten.

Vad är "konditioneringen"?

Skrivet av Lagerlöf:

Och instämmer med ovanstående, du ska absolut inte gå in och börja pilla i olika rum i huset. Speciellt när du inte har någon koll på vad du gör.

Konditioneringen det är luften som skjuts ut från kanalen, asså det finns en grej med ett vridhjul som styr "värme" och rpm, men har satt den på 0c och max rpm och jämfört mot 22c och max rpm - det känns inte som om det ändras i värmen? det är riktigt kall luft som pumpas ut därifrån.

Måste jag börja isolera bostaden med mattor/pälsdjur på väggarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Du kan skruva av termostaten på dina element, då får du max värme som de kan ge. Ofta är de "spärrade" så att man inte kan vrida på absolut max.

jag ska titta närmre på detta...

Edit: Asså nej, jag tror inte detta kommer funka heller för att båda rören är lika kalla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Du kan skruva av termostaten på dina element, då får du max värme som de kan ge. Ofta är de "spärrade" så att man inte kan vrida på absolut max.

Tror inte detta ger något nu för tiden, nu styrs nog det mesta centralt och optimerat mer. Förr så blev det så att grannarna fick mindre värme än dig och det är ju inte snällt. Det enda vettiga är att få tag på vaktmästaren/handy-man eller ringa till ordföranden i föreningen. Att TS är trevlig och presenterar sig och fråga om värmen är på.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

jag ska titta närmre på detta...

Edit: Asså nej, jag tror inte detta kommer funka heller för att båda rören är lika kalla...

Det betyder ju antingen att värmen är frånkopplad eller att ventilen är stängd och stoppar flödet...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag tror nog att jag kommer köpa en egen villa nästa gång för inte ska jag behöva köra ett politiskt race/lobbying för att inte frysa bollarna av mig

Jag kommer inte pilla med något i huset eller byggnaden men det är så kalltt xDD

Konditioneringen det är luften som skjuts ut från kanalen, asså det finns en grej med ett vridhjul som styr "värme" och rpm, men har satt den på 0c och max rpm och jämfört mot 22c och max rpm - det känns inte som om det ändras i värmen? det är riktigt kall luft som pumpas ut därifrån.

Måste jag börja isolera bostaden med mattor/pälsdjur på väggarna?

Du HAR alltså luftkonditionering. Börja med att sätta den på 22c och max. Den skall sedan känna av temperaturen i rummet och styra värmen mot 22c med stöd av elementen om det behövs.
Skaffa en vanlig inomhustermometer som finns att köpa typ överallt, sätt den på 1m höjd ungefär och inte nära ett fönster eller dörr. Har du inte 22c i lägenheten efter ett dygn kontaktar du vaktmästaren.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag tror nog att jag kommer köpa en egen villa nästa gång för inte ska jag behöva köra ett politiskt race/lobbying för att inte frysa bollarna av mig

Jag kommer inte pilla med något i huset eller byggnaden men det är så kalltt xDD

Konditioneringen det är luften som skjuts ut från kanalen, asså det finns en grej med ett vridhjul som styr "värme" och rpm, men har satt den på 0c och max rpm och jämfört mot 22c och max rpm - det känns inte som om det ändras i värmen? det är riktigt kall luft som pumpas ut därifrån.

Måste jag börja isolera bostaden med mattor/pälsdjur på väggarna?

Att köpa eget är ju alltid ett alternativ i framtiden. Men tror att du trissar upp dig själv lite i onödan. Ta det lite lugnt och prata med personerna som styr, så kanske du får reda på hur saker ligger till. Fråga vaktmästaren om han kan komma upp och förklara hur dessa luftventiler fungerar och känna på elementen. Vaktis är säkert trevlig och hjälper gärna till. Man kommer långt genom att fråga bara.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Alltså kan du ta en bild på den här "konditioneringen"?

Jag har aldrig sett en lösning där man kan styra temperaturen på tilluften i en lägenhet, det borde ju rimligtvis bara vara ett aggregat med värmeåtervinning vid fläkten och vattenburet värmesystem i huset.

Ps. Du kan absolut köpa villa, men när elräkningen för uppvärmning landar på 3000-5000 kr/mån är det inte lika kul

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tror inte detta ger något nu för tiden, nu styrs nog det mesta centralt och optimerat mer. Förr så blev det så att grannarna fick mindre värme än dig och det är ju inte snällt. Det enda vettiga är att få tag på vaktmästaren/handy-man eller ringa till ordföranden i föreningen. Att TS är trevlig och presenterar sig och fråga om värmen är på.

den är ju inte på, alla rör och allt är kalla som lik - men jag ska kontakta "handyman"... och ta det därifrån :/

Skrivet av jocke91:

Det betyder ju antingen att värmen är frånkopplad eller att ventilen är stängd och stoppar flödet...

men det finns tre element, alla tre är lika döda samt att fläkten eller till luften är lika kall som rören... usch

Skrivet av KingCobra:

Du HAR alltså luftkonditionering. Börja med att sätta den på 22c och max. Den skall sedan känna av temperaturen i rummet och styra värmen mot 22c med stöd av elementen om det behövs.
Skaffa en vanlig inomhustermometer som finns att köpa typ överallt, sätt den på 1m höjd ungefär och inte nära ett fönster eller dörr. Har du inte 22c i lägenheten efter ett dygn kontaktar du vaktmästaren.

det har varit såhär i 2 dygn snart... :/

Skrivet av Lagers:

Att köpa eget är ju alltid ett alternativ i framtiden. Men tror att du trissar upp dig själv lite i onödan. Ta det lite lugnt och prata med personerna som styr, så kanske du får reda på hur saker ligger till. Fråga vaktmästaren om han kan komma upp och förklara hur dessa luftventiler fungerar och känna på elementen. Vaktis är säkert trevlig och hjälper gärna till. Man kommer långt genom att fråga bara.

jag har ju köpt egen bostadsrätt nu... jag trodde man hade lite mer frihet gällande just värme när man ägde skiten...

Skrivet av Lagerlöf:

Alltså kan du ta en bild på den här "konditioneringen"?

Jag har aldrig sett en lösning där man kan styra temperaturen på tilluften i en lägenhet, det borde ju rimligtvis bara vara ett aggregat med värmeåtervinning vid fläkten och vattenburet värmesystem i huset.

Ps. Du kan absolut köpa villa, men när elräkningen för uppvärmning landar på 3000-5000 kr/mån är det inte lika kul

(https://imgur.com/a/iZlrbPy)

som det är nu så betalar jag redan den summan fast jag är utan värme, asså bara golvet i sig... min farsa gick runt med sina ytterskor för att han fick ont i fötterna av kylan när han gick runt - han har dock hjärtproblem och gikt men det liksom talar för sig självt...

ska slänga upp en bild med värmekameran strax oxo

och nu igen börjar det lukta lök i hela lägenheten pga att fläkten är igång... asså vad ska jag göra det svider i näsborrarna av den här lukten

Permalänk
Medlem

Är det vattenelement så kan stiften som går in i röret fastnat, vanligt när man har elementen av under sommaren.

isåfall skruva bort termostaten, sitter säkert bara med 2 skruvz, smörj på stiftet med nån form av olja typ wd40 börja dra det fram och tillbaka, det ska vilja åka ut av sig självt sen när du stänger med termostaten så trycker den bara in stiftet så flödet upphör.

Kommer det bara luft i elementet när du luftat så säg till föreningen att fylla på pannan i källaren finns en kran för påfyllning, ska vara rätt tryck i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

och nu igen börjar det lukta lök i hela lägenheten pga att fläkten är igång... asså vad ska jag göra det svider i näsborrarna av den här lukten

Säg till den som röker utanför insuget att flytta på sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Avstängd

Är du säker på att det där inte är för golvvärme i badrum?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

asså vad ska jag göra det svider i näsborrarna av den här lukten

Du skall snacka med syrelsen, det finns inga genvägar. Lyft luren eller knacka på dörr.
Som jag skrev tidigare så hittar du eran styrelse på https://www.allabrf.se/ sen är det bara att söka fram deras hemnummer och ringa dem.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

De har en "handyman" som de kallar det - men det finns inte en speciell vaktmästare - jag känner inte mig så trygg med att ta hjälp av en "handyman" - jag är själv en "handyman" men inte en vaktmästare... jag vet hur saker funkar men inte ska jag sitta och leka med stadens el eller vatten ledningar.

Om du är "handyman" kan du ta bort ventilen med en insexnyckel och kolla så att ventilen inte sitter fast och sedan kan du justera tillförseln av vatten då du har en excentermutter som är justerbar, med ventil menas den yttre plastratten inte själva ventilen .A och O är avluftning , bor du på högsta våningen kan fastighetens anläggning inte ha tillräckligt med vatten i reservaren , det kan eran handyman kolla i sånt fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

jag har ju köpt egen bostadsrätt nu... jag trodde man hade lite mer frihet gällande just värme när man ägde skiten...

Precis, du har köpt en bostadsrätt, du ÄGER inte bostaden.

Du får tillexempel inte göra precis vad du vill med din lägenhet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Finns föreningar där du själv står för kostnaden för uppvärmning, då har du full kontroll över vilken temperatur du vill ha.
Men när värmen ingår i hyran låter det som att ni har en central anläggning för värme till föreningen, den kanske helt enkelt är trasig och dom har fullt upp med att fixa det.

Har själv suttit i styrelsen till en mindre bostadsrättsförening, och det är inte alltid lätt kan jag säga. Allt ifrån försäkringsärenden, folk som byter lås på sina dörrar eller någon som inte tycker man ska få grilla till någons värmepump som gått sönder mitt i vintern.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

"
jag har ju köpt egen bostadsrätt nu... jag trodde man hade lite mer frihet gällande just värme när man ägde skiten..."

Du äger inte "skiten", du äger rätten att hyra "skiten"

Permalänk
Medlem

En kompis till mig bodde i samma lägenhetshus som mig ett tag, huset var nybyggt men min kompis hade problem med värmen. Värden kom förbi och konstaterade att ett av elementen inte hade slagits på när huset byggts. Värden kunde fixa det på några minuter. Kolla om samma sak hänt dig.

Skulle också rekommendera att du pratar med någon om din rädsla för att prata med nya människor. Är man rädd för att knacka på hos grannen bör man nog försöka göra något åt det....

Permalänk
Medlem

Ser ut som en styrenhet till en FTX anläggning. Då stämmer det att du både har in och utlopps ventiler i lägenheten.
Kan sitta i en enhet ovanför spisen.

Den skall ju göra så att man minskar värmeförlusterna vid ventilationen av lägenheten, beroende på modell så kan det sitta ett elektriskt element i den som kan hjälpa till att värma upp luften ifall man inte når upp till börvärdet som du kan ställa in.
Ett FTX system fungerar bättre ju lägre fläkthastighet du kör, bättre effektivitet, dock så kan du ha oturen att det blåser kall vind på ditt friskluftsintag och drar det kallt oavsett värmeåtervinning (vet av egen erfarenhet).
Det fläktläget den står i nu, skall egentligen bara användas ifall man är mycket folk i lägenheten eller behöver vädra ut den, annars så är det ju mittenläget som gäller, lägsta farten skall egentligen bara användas när ingen är i lägenheten.

Har du tillgång till den så är det värt att öppna upp och kolla över så det inte är en massa damm och skit i den som försämrar effektiviteten. Man bör ju byta filter minst årligen och även göras ren för bästa funktion, gjorde det själv med föräldrarnas enhet för någon vecka sedan.

Men som jag skrev innan, finns säkert en master givare som bestämmer när värmen skall slås på och inte. Tröskelvärdet har helt enkelt inte uppnåtts.

Permalänk
Medlem

Alltså istället för att skriva på sweclockers så skulle jag ringt HSB eller vilken fastighetsförvaltare BRF'n nu har.
Ni som säger "kontakta vaktmästare", så antar jag att det är det ni menar? Bor i min fjärde bostadsrätt i stockholm och inte en enda gång har det funnits en "vaktmästare". Däremot ett förvaltningsbolag som sköter underhåll och felanmälan. Vissa föreningar har det hos HSB, andra hos mindre lokala aktörer. Typ "Nacka drift och skötsel" som sköter det där jag bor nu.

Min gissning är att föreningen inte smällt på centralvärmen än, dvs inget vatten går runt i elementen. Många föreningar skjuter på detta så länge som möjligt pga spara pengar. Detta bekräftar man också enklast genom att kontakta fastighetsförvaltaren.

Att "Värme ingår" i din avgift betyder verkligen inte att du får bestämma temperaturen. Utan att det som klassas som normal "inne temp" ingår i avgiften. Vill man ha varmare får man koppla på en 1 eller 2kw värmefläkt, då blir det mysigt men dyrt!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Säg till den som röker utanför insuget att flytta på sig.

det luktar Lök inte Rök och det kommer från badrummet eller ytterdörren området och det luktar bara när jag har fläkten på högvarv.

Skrivet av Lagerlöf:

Är du säker på att det där inte är för golvvärme i badrum?

finns inget golvvärme i lyan xD

Skrivet av Coca:

Du skall snacka med syrelsen, det finns inga genvägar. Lyft luren eller knacka på dörr.
Som jag skrev tidigare så hittar du eran styrelse på https://www.allabrf.se/ sen är det bara att söka fram deras hemnummer och ringa dem.

var precis det jag ville undvika, att börja headhunta folk men ska börja med vaktmästarn a.k.a handyman sen ta det vidare därifrån

Skrivet av anton studs:

Om du är "handyman" kan du ta bort ventilen med en insexnyckel och kolla så att ventilen inte sitter fast och sedan kan du justera tillförseln av vatten då du har en excentermutter som är justerbar, med ventil menas den yttre plastratten inte själva ventilen .A och O är avluftning , bor du på högsta våningen kan fastighetens anläggning inte ha tillräckligt med vatten i reservaren , det kan eran handyman kolla i sånt fall.

Jag har aldrig lyckats fixa något med verken hammare eller svärd i mitt liv så jag pillar helst inte på detta.

Skrivet av Lagerlöf:

Precis, du har köpt en bostadsrätt, du ÄGER inte bostaden.

Du får tillexempel inte göra precis vad du vill med din lägenhet.

nej men jag ÄGER rätten och rätten är inte varm.

Skrivet av anton studs:

"
jag har ju köpt egen bostadsrätt nu... jag trodde man hade lite mer frihet gällande just värme när man ägde skiten..."

Du äger inte "skiten", du äger rätten att hyra "skiten"