Microsoft: "Den senaste Xbox-lanseringen bäst någonsin"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Den senaste Xbox-lanseringen bäst någonsin"

Xbox Series X och Series S har intagit marknaden och Microsoft meddelar nu att utrullningen är företagets mest framgångsrika.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde inte en "successful launch" innebära att den går att köpa?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Borde inte en "successful launch" innebära att den går att köpa?

S varianten är inga problem att köpa idag.
Elgiganten har 100+ i lagerstatus på Series S.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Köpte psx, ps2 xbox 1, xbox 360, ps4. Sedan Nintendos och andra konsoler.
Den jag blev mest besviken på var ps4. På tok för liten kontroll, psx hade säkert lika liten men då var jag mindre.
Sedan att gå från xbox live till ps4ans var för mig en besvikelse.

Detta leder till att jag kommer köpa en xbox series x. Men jag stressar inte av 2 anledningar.
Jag har ej tid att spela.
De intressanta spelen jag vill spela har ej släpps ännu. Jag tänker Halo, GT6, Microsoft flight simulator. Sedan något bilspel osv.icrosoft

Permalänk
Medlem

Är det några Xbox series S/X spel på gamepass, jag menar spel gjorda för den nya generationen?
Tror det vart rätt så smart att släppa sin konsol några veckor innan konkurrenten, hinner ens vänner köpa en xbox först så ökar ju sannolikheten att man själv också köper xbox så man kan lira ihop. Sedan tror jag att gamepass kommer att göra denna generationen riktigt lyckad. Jag har själv haft playstation tidigare, ps2, ps3, psp, men gamepass vill jag inte gärna gå miste om så det lär nog bli en xbox denna generationen, fast jag kommer avvakta lite ett tag nu i början.

Permalänk
Medlem

Press X to doubt.

Tillgängligt är väsentligt och i detta fallet bristande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Microsoft sålde 155k Series X i England. (Det vill säga alla som fanns) på lanseringsdagen.

Xbox one sålde 150k och PS4 sålde 250k på sina lanseringsdagar i England.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nintendo sålde 725000 switch i oktober. Icke att förglömma att det faktiskt finns tre aktiva aktörer det gör ju uppenbarligen inte konsumenterna iaf. 😅

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

S varianten är inga problem att köpa idag.
Elgiganten har 100+ i lagerstatus på Series S.

det är nog ganska få som vill ha gimpad version utan möjlighet att spela fysiska spel just nu, tror de flesta köper Series X för att spela sina fysiska xbox one spel i högre framrate och i 4k

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Nintendo sålde 725000 switch i oktober. Icke att förglömma att det faktiskt finns tre aktiva aktörer det gör ju uppenbarligen inte konsumenterna iaf. 😅

Jäklar det var inte dåligt. Köpte själv Nintendo Switch i maj och har väl lite halvt tröttnat på det redan

Permalänk
Medlem

Klart releasen går bra!
Folk köper ju One X/S i tron om att dem får en Series X/S till en jätte bra deal!

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

det är nog ganska få som vill ha gimpad version utan möjlighet att spela fysiska spel just nu, tror de flesta köper Series X för att spela sina fysiska xbox one spel i högre framrate och i 4k

Speciellt de som köper på dag 1. Men i slutändan så tror jag den billigare s konsolen kommer vinna.
Finns det siffror på hur One S/One S all digital sålde jämfört med One X?
Om den bara hade haft en skivspelare hade jag direkt bytt min one s mot series s för att få behagligare laddtider. Men pga det så tar jag nog och köper en series x till sommaren och kanske även en Playstation 4/5 för lite sony exlusiva spel.

Gissar att även PS5 utan skivspelare kommer sälja mer än den med skivspelare tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Köpte ett ps5, men får det första Q1 om det stämmer. Men är grymt sugen på kanske ta en Xbox på all access, med gamepass. Man tjänade ändå lite å ta det så om jag har läst rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

det är nog ganska få som vill ha gimpad version utan möjlighet att spela fysiska spel just nu, tror de flesta köper Series X för att spela sina fysiska xbox one spel i högre framrate och i 4k

Det är väldigt bekvämt med digitala spel. Personligen föredrar jag att köpa digitalt till konsol och pc. Nackdelen är iofs att det inte går sälja spelen. Tycker ändå att fördelarna överväger.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Zebrozeck:

Köpte ett ps5, men får det första Q1 om det stämmer. Men är grymt sugen på kanske ta en Xbox på all access, med gamepass. Man tjänade ändå lite å ta det så om jag har läst rätt.

Om du tar en konsol via All Access så vill Microsoft ha 370kr/månad. Om du ändå tänkte ha Gamepass ultimate så är det 150kr/månad.
Du betalar alltså 220*24=5280kr för konsolen, så man sparar nån hundring jämfört med att betala 5695kr direkt.

Det ingår över 300 spel i GPultimate, så det är där som mervärdet finns. Alla framtida Microsoft Studios-spel kommer komma på Gamepass, och eftersom MS nyss köpte zenimax så innebär det framtida Elder Scrolls, Doom, Fallout, Flight Simulator och massa mer.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Om du tar en konsol via All Access så vill Microsoft ha 370kr/månad. Om du ändå tänkte ha Gamepass ultimate så är det 150kr/månad.
Du betalar alltså 220*24=5280kr för konsolen, så man sparar nån hundring jämfört med att betala 5695kr direkt.

Det ingår över 300 spel i GPultimate, så det är där som mervärdet finns. Alla framtida Microsoft Studios-spel kommer komma på Gamepass, och eftersom MS nyss köpte zenimax så innebär det framtida Elder Scrolls, Doom, Fallout, Flight Simulator och massa mer.

Jaa precis så jag tänkte. Jaa det kommer komma många bra spel på gamepass. Och det känns värt det med med konsol å allt. Sen tänkte jag att man kan köpa dom spelen man vill behålla på ps5an. Köpte även plus där. Men deras ”ps now” tjänst känns inte speciellt bra. Man strömmar la bara spelen där ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Press X to doubt.

Tillgängligt är väsentligt och i detta fallet bristande.

Frågan är ju, som alltid, om "slut i hyllan" är tecken på framgång (= stor efterfrågan), eller brist (= dålig tillgänglighet).

Men kan inte Microsoft leverera så är det ju fördel för Sony, som kan ta upp "slacken".

Värst, gällande tillgänglighet, är ju annars Nvidia-helvetet. Har försökt få tag på ett FE-kort hela hösten (lagt hur många timmar som helst på det), men totalt misslyckats.

Så konsolspelare som vill ha tag på de senaste konsolerna, har det oavsett, inte lika dåligt som vi PC-spelare som vill köra med Nvidias senaste kort.

Verkligen fail av Nvidia, är så besviken....

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Zebrozeck:

Jaa precis så jag tänkte. Jaa det kommer komma många bra spel på gamepass. Och det känns värt det med med konsol å allt. Sen tänkte jag att man kan köpa dom spelen man vill behålla på ps5an. Köpte även plus där. Men deras ”ps now” tjänst känns inte speciellt bra. Man strömmar la bara spelen där ?.

Sony kommer sälja massa konsoler på exklusiva spel, nästan alla spel som släppts till Xbox går ju att spela på PC också. Men microsoft vill bara ha dina 150kr/månad, sen spelar det ju ingen roll om du köper en Xbox eller kör på din WindowsPC...

Vad gäller utbudet på PS now så kan inte Sony riktigt utmana, dom har 7% av Microsofts börsvärde, dom är väääldigt små i jämförelse om man ser till ekonomin.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Sony kommer sälja massa konsoler på exklusiva spel, nästan alla spel som släppts till Xbox går ju att spela på PC också. Men microsoft vill bara ha dina 150kr/månad, sen spelar det ju ingen roll om du köper en Xbox eller kör på din WindowsPC...

Vad gäller utbudet på PS now så kan inte Sony riktigt utmana, dom har 7% av Microsofts börsvärde, dom är väääldigt små i jämförelse om man ser till ekonomin.

Då blir det en Xbox med. Har man lite å välja på. Jaa precis har gamepass på pc nu och det är helt okej. Känner att det kan vara gött med konsoler vid tv. Har inte haft det sen första Xbox.

Permalänk
Medlem

Ta detta som det skämt det är men Xbox 360 kontroller är en bättre lansering än denna konsol eller de där i mellan kommer bli.

PS minna tummar är för stora för dual shock. Larvig anledning till 360 kanske. Men ergonomi. DS

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebrozeck:

Man tjänade ändå lite å ta det så om jag har läst rätt.

Läs på om att ladda upp med gold och sedan konvertera till gamepass,
då kostar 24 månader ca 45:-/månad istället
och det lär vara billigare att köpa konsollen kontant.

Jag får det till 280:- / månad för X.
Har man redan pc gamepass laddat kan det adderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebrozeck:

Då blir det en Xbox med. Har man lite å välja på. Jaa precis har gamepass på pc nu och det är helt okej. Känner att det kan vara gött med konsoler vid tv. Har inte haft det sen första Xbox.

Jo, jag tycker det är så nice med Play Anywhere, där jag kan spela samma spel på både spel-PC, slappa i soffan och spela på konsol, och på bärbar dator. Har vanliga Game Pass för Xbox idag, men kommer nog så småningom att uppgradera till Game Pass Ultimate (som stödjer både konsol och PC). Grymt smidigt koncept.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Läs på om att ladda upp med gold och sedan konvertera till gamepass,
då kostar 24 månader ca 45:-/månad istället
och det lär vara billigare att köpa konsollen kontant.

Mycket bra tips!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lego Master

Ser egentligen ingen anledning att skaffa en Series X enbart för prestandan, men eftersom jag idag saknar en UHD BD-spelare så tänker jag att två flugor i en smäll blir en Series X trots allt. Om den går att få tag i. Elgiganten listar nån gång i Januari, men det kanske är för att de är de enda som säljer All Access just nu?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag förbeställde så fort det gick, hämtade på releasedagen. Ärligt talat borde det gå till på samma sätt även om det gäller en processor eller ett grafikkort - F5 kl. 15.00 borde inte vara en grej.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag förbeställde så fort det gick, hämtade på releasedagen. Ärligt talat borde det gå till på samma sätt även om det gäller en processor eller ett grafikkort - F5 kl. 15.00 borde inte vara en grej.

Grattis!

Önskar att Nvidia kunde kikat på Microsoft och Sony, för att lära sig lite hyfs hur man hanterar sina kunder.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag förbeställde så fort det gick, hämtade på releasedagen. Ärligt talat borde det gå till på samma sätt även om det gäller en processor eller ett grafikkort - F5 kl. 15.00 borde inte vara en grej.

Förbeställa och ligga ute med pengar i två år borde inte heller vara en sak dock

Angående ämnet så hade det väl varit konstigt om de inte slog rekord, så nyheten borde ha varit ’lanseringen går som förväntat’

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förbeställa och ligga ute med pengar i två år borde inte heller vara en sak dock

Angående ämnet så hade det väl varit konstigt om de inte slog rekord, så nyheten borde ha varit ’lanseringen går som förväntat’

Har aldrig behövt ligga ute med pengar för en förbokning på webbhallen där jag fick mitt Xbox Series X på relesedagen, mitt PS5 digital verkar ju dock dröja en hel del.

Gällande slår rekord, samma sak vid varje lansering, Apple - Our best iPhone yet! (no shit sherlock), AMD - Our fastest CPU EVER! (again, I sure hope so).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Speciellt de som köper på dag 1. Men i slutändan så tror jag den billigare s konsolen kommer vinna.
Finns det siffror på hur One S/One S all digital sålde jämfört med One X?
Om den bara hade haft en skivspelare hade jag direkt bytt min one s mot series s för att få behagligare laddtider. Men pga det så tar jag nog och köper en series x till sommaren och kanske även en Playstation 4/5 för lite sony exlusiva spel.

Gissar att även PS5 utan skivspelare kommer sälja mer än den med skivspelare tyvärr.

Skillnaden mellan Xbox Series X och PS5 är väl att Microsoft ger dig tillgång till en massa titlar långt tillbaka i tiden med uppgraderade effekter osv medans PS5 bara har stöd för PS4 titlar där vissa titlar är enhancade och nästan alla titlar körs i högre FPS

för min del är det guld värt att kunna spela gamla xbox / xbox 360 spel i 60+ fps i högre upplösningar och det kan du inte med den versionen utan cd-läsare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Grattis!

Önskar att Nvidia kunde kikat på Microsoft och Sony, för att lära sig lite hyfs hur man hanterar sina kunder.

Sony vet jag inte hur du fick in här, förbokade min PS5 digital så fort det gick på webbhallen (dvs så fort jag märkte, missade kanske någon dag) men kommer inte få min PS5 i år, min Series X bokade jag inte alls med samma framförhållning och den hämtade jag på lanseringsdagen. Jag tycker dock att Sonys extrema satsningar på lagring och handkontroll är väl värda lite "slack" från kunderna i form av leveransförseningsacceptans. Gamepass är guld värt, speciellt nu när Microsoft köpt upp så sjukt många bra spelutvecklare men det finns inget spel idag som är roligare att spela på min Series X än min One X.